از درمان‌های خانگی و خودسرانه برای درمان زردی نوزادان هرگز استفاده نکنید

زردی کودکان را بموقع درمان کنید

وقتی کوچولویی به جمع خانواده اضافه می‌شود، همه مراقبش هستند تا مشکلی برایش پیش نیاید و خطری تهدیدش نکند. با این حال، بیماری‌ها و مشکلاتی وجود دارد که ویژه این دوره است و سراغ نوزادان می‌رود.
کد خبر: ۵۹۲۳۹۳

زردی از این بیماری‌هاست که بسیاری از نوزادان را درگیر می‌کند و موجب نگرانی والدین می‌شود. البته بعضی از پدر و مادرها هم چیزهایی درباره این بیماری شنیده‌اند و به کمک آنها می‌خواهند زودتر و بهتر مشکل را حل کنند. مثلا عده‌ای می‌گویند نوزادی که به زردی مبتلا می‌شود، حتما دچار مشکلات مغزی یا عقب‌افتادگی ذهنی خواهد شد و گروهی دیگر از انواع درمان‌های خانگی کمک می‌گیرند و به نوزاد مواد گیاهی و غیرگیاهی متفاوتی می‌دهند تا به کمک آنها زردی درمان شود. در صورتی که بیشتر این باورها اشتباه است و نه‌تنها نمی‌تواند در درمان زردی موثر باشد که حتی ممکن است مشکل‌آفرین هم بشود.

زردی نوزادان؛ شایع و قابل درمان

نوزادان زیادی دچار زردی می‌شوند و در نتیجه، بیشتر خانواده‌ها هم چنین وضعی را تجربه می‌کنند. آن‌طور که دکتر نسترن خسروی در این‌باره می‌گوید: زردی نوزادان از شایع‌ترین مشکلات دوران نوزادی است که حدود 60 درصد نوزادانی که بموقع و رسیده متولد شده‌اند و همچنین 80 درصد نوزادان نارس، طی دو هفته اول پس از تولد به آن دچار خواهند شد.

زردی را جدی بگیرید

خیلی وقت‌ها، پدر و مادر فکر می‌کنند زردی نوزادان مشکلی است که نیاز به مراجعه به پزشک ندارد و خودش برطرف خواهد شد. عده‌ای هم از درمان‌های خانگی کمک می‌گیرند و تصور می‌کنند شیوه‌های علمی به آن اندازه که می‌خواهند، موثر نیست. در صورتی که متخصصان بر درمان بموقع تاکید دارند و آن را ضروری می‌دانند.

دکتر خسروی، فوق‌تخصص نوزادان با تاکید بر اهمیت درمان بموقع زردی، در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور می‌شود: در صورتی که زردی نوزاد افزایش یابد و میزان بیلی‌روبین بالا برود، بر سلول‌های مغز نوزاد اثر سمی خواهد گذاشت و در نتیجه، موجب بروز عوارض مغزی می‌شود.

به همین دلیل است که پزشکان بر درمان بموقع زردی تاکید می‌کنند و آن را موضوعی بسیار مهم می‌دانند. این فوق تخصص نوزادان در این‌باره می‌گوید: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در صورتی که حس می‌کنند فرزندشان دچار زردی شده است، حتما به پزشک مراجعه کنند و براساس نظر او اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین خانواده‌‌ها باید از درمان‌های خانگی و خودسرانه اجتناب کنند.

زردی، علل متفاوتی دارد

دکتر خسروی با اشاره به این‌که زردی نوزادان علل متعدد و متفاوتی دارد، در این‌باره توضیح می‌دهد: زردی ممکن است به دلایل متفاوتی مانند ناسازگاری‌های گروه خونی مادر و نوزاد، کمبود آنزیم در گلبول‌های قرمز نوزاد یا مصرف دارو از سوی مادر یا نوزاد ایجاد شود.

وی می‌افزاید: عفونت دوره نوزادی یکی دیگر از علل ایجاد زردی است. همچنین، ممکن است زایمان سخت مادر موجب بروز خونریزی‌های مخفی نوزاد حین زایمان شده و همین مساله هم باعث ایجاد زردی شده باشد. به گفته این فوق‌تخصص نوزادان، بیماری‌های ارثی و متابولیک هم می‌تواند در بروز زردی موثر باشد. عفونت‌های ادراری از دیگر علل ایجاد زردی دوره نوزادی است که باید مورد توجه قرارگیرد؛ چراکه ممکن است زردی، تنها علامت عفونت ادراری در نوزاد باشد و به همین دلیل حتما باید از این نظر هم نوزاد را بررسی کرد.

دکتر خسروی درباره زردی فیزیولوژیک توضیح می‌دهد: یک حالت هم زردی فیزیولوژیک است که در آن نوزادان طی هفته اول پس از تولد و نوزادان نارس، طی دو هفته اول دچار زردی می‌شوند؛ البته میزان این زردی خیلی افزایش پیدا نمی‌کند و برای نوزاد هم خطری نخواهد داشت.

زردی شیر مادر

یکی دیگر از علل ایجاد زردی، زردی شیر مادر است که این مورد به دو دسته تقسیم می‌شود. دکتر خسروی با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: یکی از این موارد زردی‌های زودرس است که طی چند روز اول پس از تولد ایجاد می‌شود و علت بروز آن هم کم شیر خوردن نوزاد است. درواقع چون نوزاد تازه متولد شده، ممکن است نتواند بخوبی شیر بخورد و مکیدن‌هایش قوی نباشد. از طرفی، جریان شیر مادر هم هنوز بخوبی برقرار نشده و همه این موارد ممکن است موجب شود، تعداد دفعاتی که نوزاد شیر می‌خورد کم بوده و در نتیجه زردی ایجاد ‌شود.این فوق‌تخصص نوزادان می‌گوید: در این نوع زردی که در روزهای اول و به دلیل کم شیر خوردن نوزاد ایجاد شده است، به مادر توصیه می‌کنیم به طور مکرر و مرتب به کودک شیر بدهد تا او کالری کافی دریافت کند.

زردی زودرس در چند روز اول پس از تولد ایجاد می‌شود و حتی ممکن است، کودک هنوز در بیمارستان باشد، اما نوع دیگر زردی شیر مادر، زردی دیررس است که معمولا در اواخر هفته اول ایجاد می‌شود و به دلیل وجود موادی در شیر مادر است که نمی‌گذارد عملکرد آنزیم‌های کبد بخوبی انجام شود. همچنین چون هنوز عملکرد کبد نوزاد هم کامل نشده و نارس است، این مشکل ایجاد خواهد شد.

دکتر خسروی درباره این نوع زردی می‌گوید: این زردی با‌افزایش سن نوزاد و بهبود عملکرد آنزیم‌های کبدی بتدریج برطرف می‌شود. البته در این شرایط ممکن است میزان بیلی‌روبین افزایش یابد، ولی معمولا عوارض مغزی در این نوع زردی مشاهده نمی‌شود و احتیاجی به قطع کردن شیر مادر نیست؛ مگر در مواردی که میزان بیلی‌روبین خیلی بالا برود و با نظر پزشک شیر مادر قطع شود.

این فوق تخصص نوزادان با تاکید بر اهمیت تشخیص و درمان بموقع یادآور می‌شود: نوزادانی که به زردی مبتلا می‌شوند حتما باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند تا اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود؛ البته توصیه می‌شود خانواده‌ها منتظر نمانند تا زردی به حدی برسد که در چهره نوزاد کاملا نمایان باشد؛ بلکه بهتر است براساس تاریخ‌هایی که از طرف پزشک تعیین می‌شود، برای ویزیت‌های دوره‌ای پس از تولد مراجعه کنند تا این مشکل بموقع تشخیص داده و درمان شود. همچنین نباید فراموش کنیم، اگر زردی نوزادان بموقع درمان شود، هیچ‌گونه خطر و عارضه‌ای نیز نخواهد داشت.

نیلوفر اسعدی‌بیگی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها