مارچلو لیپی با نشستن روی نیمکت تیم گوانگژو بیش از سایر مربیان در لیگ قهرمانان آسیا جلب توجه می‌کند

قلعه‌نویی در محاصره نام‌های بزرگ

نگاهی به نیمکت مربیان هشت تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا خود گویای توان متفاوت تیم‌ها در سرمایه‌گذاری است. هر چند پرداخت پول بیشتر برای جذب سرمربی، تضمینی برای موفقیت یک تیم نیست، اما به هر حال جذب یک مربی بزرگ نشان می‌دهد که برای یک تیم تا چه حد رسیدن به اهدافی که پیش‌رو دارد، اهمیت دارد.
کد خبر: ۵۹۰۰۳۶

امیر قلعه‌نویی را به عنوان بهترین مربی ایران می‌شناسیم. کسی که در 12 دوره گذشته لیگ برتر پنج قهرمانی برای تیم‌هایش به دست آورده و بهتر از هر کس دیگر با این فوتبال و چم و خم‌هایش آشناست. با این حال وقتی با اسم‌هایی بزرگی مانند مارچلو لیپی، ویکتور پریرا، اریک گرتز، نلسینو باپتیستا، میشل پرودوم و اسکات کوپر سروکار داریم، بیشتر به دشواری‌های کار قلعه‌نویی و شاگردانش برای فتح لیگ قهرمانان آسیا پی می‌بریم.

حریف امشب استقلال، اسکات کوپر انگلیسی را روی نیمکت خود دارد. کوپر چهل و سه ساله فقط سه سال است که به جرگه مربیان پیوسته، اما به واسطه مربیگری در آکادمی فوتبال لستر سیتی و آشنایی کامل به مکتب فوتبال انگلیس از تیمی گمنام چون بوریام، یک مدعی قدرتمند ساخته که بتواند از پس تیم‌های کره‌ای، چینی، ژاپنی و ازبکستانی بر بیاید.

اگر استقلال از این مرحله عبور کند در مرحله بعدی باید به مصاف برنده الاهلی و اف سی سئول کره جنوبی برود. جوان‌ترین مربی این مرحله با 39 سال سن روی نیمکت تیم کره‌ای نشسته است. یانگ سو چوی، بازیکن اسبق تیم ملی کره‌جنوبی از سال 2006 به جرگه مربیان پیوست، اما تا سال 2011 به عنوان دستیار در همین تیم سئول فعالیت کرد و الان دو سال است که به عنوان سرمربی هدایت آنها را برعهده دارد.

الاهلی یک مربی کاربلد به نام ویکتور پریرا را روی نیمکت خود دارد. این مربی چهل و پنج ساله پرتغالی پس از دو سال حضور موفق در تیم پورتو به پیشنهاد عرب‌ها برای نشستن روی نیمکت الاهلی پاسخ مثبت داد.

پورتو با پریرا در سال‌های 2012 و 2013 قهرمان لیگ پرتغال شد و در سال 2011 هم در سوپرکاپ اروپا بازی کرد که البته آن بازی با دو گل به سود بارسلونا به پایان رسید.

عبور از تیمی که مربی بادانشی همچون پریرا روی نیمکت آن است آسان نخواهد بود، اما اگر استقلال با امیر قلعه‌نویی به فینال برسد آنجا به نام‌های بزرگ‌تری برخواهیم خورد.

شاید این برای نخستین بار باشد که یک مربی بزرگ هفت سال پس از فتح جام جهانی در آسیا تیمش را برای قهرمانی آماده می‌کند. صحبت از مارچلو لیپی است، مربی بزرگی که این روزها در تیم گوانگژوی چین یکی پس از دیگری حریفان را از پیش‌رو برمی‌دارد.

لیپی که طی سال‌های 1994 تا 2004 با هدایت تیم‌های ناپولی، یوونتوس و اینتر خود را به دنیا شناساند و بعد هم راهی تیم ملی ایتالیا شد، سال گذشته هر دو جام فوتبال چین را با گوانگژو برد و امسال هم در آستانه تکرار عنوان قهرمانی در لیگ برتر چین است. این تیم برای بردن اولین جام آسیایی خود ابتدا باید از سد لخویای قطر بگذرد و بعد هم در نیمه نهایی به مصاف برنده کاشیوا ریسول ژاپن و الشباب عربستان برود.

لخویا هم البته یک نام بزرگ را روی نیمکت دارد؛ اریک گرتز. این مربی پنجاه و نه ساله بلژیکی را فوتبالدوستانی که طی سال‌های 1985 تا 1992 فوتبال اروپا را پیگیری می‌کردند، به عنوان بال راست ثابت ترکیب تیم پی‌اس‌وی آیندهوون به یاد می‌آورند.

گرتز دوران پرفروغ مربیگری خود را هم از همین تیم آیندهوون آغاز کرد و این تیم در سال‌های2000 و 2001 دو بار قهرمان هلند کرد. او بعد از آن به بوندس‌لیگا رفت و طی سه فصل روی نیمکت کایزرسلاترن و وولفسبورگ نشست. قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه با گالاتاسرای(2006)، حضور در تیم مارسی، دو قهرمانی با الهلال عربستان(2010)، قهرمانی با تیم ملی مراکش در بازی‌های کشورهای عربی(2012) و بالاخره حضور در تیم لخویا و قهرمانی با این تیم در جام پادشاهی قطر کارنامه پربار اریک گرتز است.

تیم‌های کاشیوا ریسول و الشباب هم دل به نام‌های بزرگی بسته‌اند که روی نیمکت آنها نشسته‌اند. تیم ژاپنی از سال 2009 تاکنون نلسینو باپتیستای برزیلی را به عنوان سرمربی در اختیار دارد. این مربی شصت و سه ساله که از سال 1985 با تیم سائو بنتوی برزیل کار مربیگری را آغاز کرد باسابقه‌ترین مربی در میان مربیان تیم‌های مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیاست.

اتلتیکو پارانائنسه (88 ـ1987)، کورینتیانس(91 ـ1990 و 97 ـ 1996 و 2007)، اینترناسیونال(1996)، کروزیرو(1997)، سائوپائولو(1998 و 02ـ 2001)، فلامینگو(2003) و سانتوس(2005) تیم‌های مطرحی هستند که این برزیلی در این دو دهه، هدایت آنها را برعهده داشته است.

باپتیستا آشنایی خوبی هم از فوتبال آسیا دارد؛ چرا که طی سال‌های 1993 تا 2003 هدایت تیم‌های الهلال عربستان و وردی کاوازاکی ژاپن را برعهده داشت و طی سال‌های 2003 تا 2005 هم روی نیمکت ناگویا گرامپوس ژاپن نشست.

البته برای آن دسته از فوتبالدوستانی که دو جام‌جهانی 1990 و 1994 را به خاطر می‌آورند سرمربی الشباب عربستان، شناخته شده از نلسینو باپتیستای برزیلی است. الشباب از سال 2011 تاکنون میشل پرودوم، دروازه‌بان اسطوره‌ای فوتبال بلژیک را به عنوان سرمربی در اختیار دارد. پرودوم که هنوز هم با آن موهای فر چهره‌ای شبیه به همان مرد شماره یک تیم ملی بلژیک در دو جام جهانی ایتالیا ـ 1990 و آمریکا ـ 1994 را دارد کار مربیگری را از سال 2001 با تیم استاندارد لیژ بلژیک آغاز کرد. بعد از چهار سال وقفه پرودوم در سال 2006 برای دومین بار هدایت استاندارد لیژ را برعهده گرفت و توانست این تیم را پس از 25 سال، قهرمان لیگ بلژیک کند. پرودوم قبل از حضور در الشباب در تیم‌های خنک بلژیک و توئنته هلند هم مربیگری کرد و با هر دوی آنها طعم قهرمانی را چشید. او در الشباب هم قهرمان عربستان شد تا با همه تیم هایش حداقل یک جام قهرمانی برده باشد.

قطعا در حضور مربیان بزرگی همچون میشل پرودوم، نلسینو باپتیستا، اریک گرتز، ویکتور پریرا و البته مارچلو لیپی به عنوان پرافتخارترین مربی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته، ارزش قهرمانی استقلال با امیر قلعه‌نویی صدچندان خواهد بود.

برنامه لیگ قهرمانان آسیا تا فینال

یک چهارم نهایی ـ دور رفت

چهارشنبه، بیست و نهم مرداد

الهلال عربستان ـ اف‌سی سئول کره‌جنوبی

استقلال ایران ـ بوریام تایلند

کاشیوا ریسول ژاپن ـ الشباب عربستان

گوانگژو اورگرانده چین ـ لخویای قطر

یک چهارم نهایی ـ دور برگشت

چهارشنبه، بیست و هفتم شهریور

اف‌سی سئول کره جنوبی ـ الهلال عربستان

بوریام تایلند ـ استقلال ایران

الشباب عربستان ـ کاشیوا ریسول ژاپن

لخویای قطر ـ گوانگژو اورگرانده چین

نیمه نهایی ـ دور رفت

چهارشنبه، سوم مهر

برنده الهلال ـ اف‌سی سئول با برنده استقلال ـ بوریام

برنده کاشیوا ریسول ـ الشباب با برنده گوانگژو ـ لخویا

نیمه نهایی ـ دور برگشت

چهارشنبه، دهم مهر

برنده استقلال ـ بوریام با برنده الهلال ـ اف‌سی سئول

برنده گوانگژو ـ لخویا با برنده کاشیوا ریسول ـ الشباب

فینال

بازی رفت شنبه، چهارم آبان / بازی برگشت شنبه، هجدهم آبان

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها