سه وزیر پیشنهادی دولت در حوزه جوانان از مجلس اصولگرای نهم نتوانستند رای اعتماد بگیرند چون نمایندگان معتقدند کسانی که در فتنه سال 88 نقش داشتند نمی توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند و این قضایا خط قرمز مهمی برای اکثریت مجلس محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۸۹۹۵۰
«فتنه» مهمترین ملاک نمایندگان در رأی به کابینه

به گزارش جام جم آنلاین سه نفر از وزرای پیشنهادی یعنی جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در بررسی های فشرده نمایندگان، نتوانستند صلاحیت حضور در دولت یازدهم را پیدا کنند.اماهنوز حرف وسخن در باره معرفی وزرای پیشنهادی جدید برای سه وزارتخانه و انتخاب سرپرست هایی که گرایش‌های خاص سیاسی آنان مورد قبول نمایندگان نیست وجود دارد.

حضور جعفر توفیقی ،علی اصغر فانی و سید رضا صالحی امیری به عنوان سرپرست وزارتخانه های علوم،آموزش و پروش و ورزش وجوانان و احتمال معرفی آنان به عنوان گزینه نهایی دولت به مجلس ،حالا با واکنش نمایندگان وحساسیت نسبت به عملکرد آنان را فراهم کرده است.

در حالی که حسین سبحانی نیا عضو هیأت رئیسه مجلس خبر از معرفی سه وزیر پیشنهادی درهفته ‌آینده به مجلس داده است ودلیل این امر را اهمیت آغاز سال تحصیلی دانسته تاکید کرده است که این امکان وجود دارد که رئیس‌جمهور سه سرپرست کنونی این وزارتخانه را به‌عنوان وزرای پیشنهادی معرفی کند.

وی در گفتگو با تسنیم گفته است که  فتنه خط قرمز نمایندگان است اگر موضوع نقش داشتن کاندیداهای وزارتخانه‌ها در فتنه ثابت شود، بدون تردید نمایندگان به آنها رأی اعتماد نخواهند داد.

سبحانی نیا در خصوص برخی از اظهارنظرها مبنی بر سیاسی عمل کردن مجلس در رأی اعتماد به وزاری پیشنهادی نیر خاطرنشان کرده که مجلس وظایفی دارد اما هیچ‌گونه کار سیاسی انجام نداده چون اگر می‌خواست سیاسی عمل کند، حتماً وزرای سیاسی‌تری نیز در میان وزرایی که رأی آوردند، وجود داشت.

وی گفت: خط قرمز مجلس فتنه است و نقش داشتن در فتنه، کارآمدی، توانمندی، تجربه، تخصص، تعهد و ولایت‌پذیری از مواردی است که مورد توجه نمایندگان مجلس در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی خواهد بود.

«فتنه» مهمترین ملاک نمایندگان

علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران وعضو فراکسیون اصولگرایان نیز گفته است، نتیجه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی نشان داد که نمایندگان نسبت به مساله فتنه تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد که انتظار از رئیس‌جمهور است که پیام مجلس را در معرفی وزرای باقی مانده مورد توجه قرار دهد تا با مشکلات کمتری برای تشکیل کابینه مواجه شود.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات افزود: به نظر می‌رسد در معرفی کسانی که به عنوان سرپرست برای برخی از این وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند، توجه جدی به این معیارها نشده است و امیدواریم دولت در معرفی وزرای پیشنهادی حتماً‌ به این نکات توجه کند.

فتنه خط قرمز نمایندگان در معرفی ۳ وزیر است

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نمایندگان مجلس رفتار لجوجانه‌ را از سوی هیچ دولتی تحمل نمی‌کنند و نباید برخی فکر کنند که با آوردن افراد مشابه یا بدتر از وزرای پیشنهادی می‌توانند مجلس را تحت فشار قرار دهند.

نماینده  اصولگرای مشهدگفت: مردم در انتخابات‌ پس از فتنه 88 همواره ثابت کردند که فتنه خط قرمزشان است، لذا مجلس هم به‌خوبی پیام ملت را فهمید و در بررسی صلاحیت وزرا به این نکته توجه داشت.

قاضی‌زاده با اشاره به معرفی سرپرست وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و ورزش و امور جوانان تأکید کرد: قطعاً نمایندگان مجلس تکرار رفتار لجوجانه‌ای را که در دوره‌های قبل ریاست جمهوری دیده شد از سوی هیچ دولتی تحمل نمی‌کنند و نباید برخی فکر کنند که با آوردن افراد مشابه وزرای پیشنهادی قبلی یا بدتر از آنها می‌توانند مجلس را تحت فشار قرار دهند.

رئیس جمهور به موضوع فتنه توجه کند

کاظم جلالی رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت مجلس شورای  در پاسخ به این سؤال‌که آیا موضوع فتنه همچنان در ملاک‌های مجلس برای بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آینده وجود دارد، گفت: بحث فتنه هم شاخص اصلی برای مجلس شورای اسلامی و همچنین شاخص اصلی برای حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور است.

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت مجلس تأکید کرد: طبیعی است‌که در نظام جمهوری اسلامی ایران وزیر در شرایط فعلی باید دارای سه سطح از شرایط باشد؛ سطح اول شرایط عمومی است که این شرایط ضروری و لازم است و اگر کسی این شرایط را نداشته باشد، سایر شرایط او مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گیرد. این شرایط التزام عملی به اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه و دل‌بستگی تام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. هر‌کسی که این شرایط عمومی را نداشته باشد، طبعاً صلاحیت وزیر شدن در جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

جلالی ادامه داد: سطح دوم شرایطی است که به کارآمدی فرد بازمی‌گردد و او باید دارای تخصص، تجریه و توان لازم برای اداره وزارتخانه مربوطه باشد، ضمناً یک رجل سیاسی باشد، چراکه کابینه دارای مسئولیت مشترک است و آن فرد از یک صلاحیت‌های مشترک برای حضور در‌کابینه برخوردار باشد

نمایندگان به فتنه‌گران و مدعیان تقلب رای نمی‌دهند

روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عملکرد مجلس در ارزیابی وزرای پیشنهادی دولت یازدهم اظهار داشت: در مجموع با وجود اینکه برخی از داخل مجلس در تلاش بودند که موضوع فتنه و تقلب را کمرنگ و امری تمام شده و تنها یک اردوکشی خیابانی جلوه دهند، اما نمایندگان در ارزیابی وزرای پیشنهادی قاطعانه و مثبت برخورد کردند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: عدم رأی مجلس به سه وزیر پیشنهادی علوم، وزش و جوانان و آموزش و پرورش آقای روحانی نشانگر این است که مجلس همچنان بر جریان فتنه و شبهه تقلب حساسیت دارد، بنابراین چنانچه افرادی که در فتنه و شبهه تقلب به نحوی نقش داشته‌اند به مجلس معرفی شوند، نمایندگان به آنها رأی نخواهند داد.

نماینده تهران در پایان با اشاره به شاخص‌های رئیس جمهور در معرفی وزاری جایگزین گفت: آقای روحانی در صورت معرفی افراد نامناسب، خود را زیر سؤال خواهد برد و مجلس نیز امیدوار است که وی روی اصول خود، به ویژه حساسیت روی فتنه و تقلب، ایستادگی و وزرای اصلح را به مجلس معرفی کند.

روحانی در معرفی وزاری جدید دقت کند

حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خط قرمز مجلس، ملت و نظام را موضوع فتنه دانست و گفت: روحانی باید به این خط قرمز توجه کرده و افرادی توانمند و متخصص را که متعهد به نظام و انقلاب هستند برای کابینه معرفی کند.

وی در گفتگو با فارس، با اشاره به شاخص مجلس برای عدم رای اعتماد به وزرایی که نقش مؤثری در فتنه 88 داشتند، اظهار داشت: متاسفانه جناب آقای روحانی نسبت به این سه وزیری که رأی نیاورد، بررسی لازم را انجام نداد و افرادی که در فتنه موضع خوبی نداشتند را به عنوان وزیر معرفی کرد.

قائم‌مقام مؤسسه امام خمینی، با تاکید بر اینکه انتخاب افرادی که در مساله‌سازی علیه نظام و انقلاب دست داشته‌اند به عنوان وزیر، پذیرفتنی نیست، گفت: مجلس قطعاً باید نسبت به مساله فتنه توجه کند، چرا که این نه یک حادثه کوچک بلکه مسئله براندازی نظام بود از این رو کسانی که موضع خود را درباره فتنه شفاف و جبران نکرده‌اند، صلاحیت گرفتن پست وزارت را ندارند.

فعالان فتنه ۸۸ نباید به مجلس معرفی شوند

حسین استادآقا کارشناس مسائل سیاسی گفت: کسانی که در فتنه ۸۸ فعال بودند و دروغ تقلب را رد نکرده‌اند نباید به عنوان وزیر به مجلس معرفی شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد که نمایندگانی که به مجلس نهم راه نیافتند در قبال فتنه 88 عملکرد نامناسبی از خود نشان  دادند که سبب حذف آنان توسط مردم شد.

وی معتقد است که با سمت‌گرفتن نجفی و توفیقی، پیام مجلس درست و دقیق مورد توجه دولت قرار نگرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی، پیشنهاد وزرایی که در فتنه 88 فعال بوده‌‌اند را مغایر اعتدال دانست و تاکید کرد:‌ برخی وزرایی که به مجلس معرفی شدند، نهایت تندی بودند و تندتر از این افراد وجود ندارد که بخواهند به مجلس معرفی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها