بر اساس اعلام نهادهای غذایی سازمان ملل

842 میلیون گرسنه در جهان وجود دارد

یک متخصص تغذیه:

فقط ۲۰ درصد ایرانیان تغذیه سالم دارند

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار نسبت به کاهش مصرف شیر گفت: حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور تغذیه سالم دارند، ۵۰ درصد اضافه‌دریافتی همراه با اضافه‌وزن دارند و حدود ۳۰ درصد دچار کمبودهای مختلف و سوءتغذیه هستند.
کد خبر: ۵۸۹۸۰۰

به گزارش فارس، علی کشاورز افزود: برای بررسی میزان شیوع سوء‌تعذیه در کشور تاکنون دو مطالعه داشته‌ایم که یکی از آنها در هفت استان در سال ۸۴ بود که نتایج آن نشان داد ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم تغذیه متعادل دارند و با سیری سلولی، املاح و مواد مورد نیاز بدنشان تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: نتایج همین تحقیق نشان داد که ۴۵ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور (در این استان‌ها) دچار اضافه‌دریافتی ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها هستند و گرچه کمبود ویتامین و املاح ندارند، اما این مساله به قیمت اضافه‌وزن و چاقی آنها تمام شده که عوارض دیگری را در پی دارد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه‌کرد: نتایج همین تحقیق نشان داد که حدود ۳۰ درصد جمعیت مواد غذایی را به اندازه لازم دریافت نمی‌کنند و دچار انواع سوء‌تغذیه و کمبود املاح و ویتامین‌ها و حتی کمبود درشت‌مغذی‌ها مانند پروتئین و هیدرات کربن هستند.

کشاورز در مورد نقاط بحرانی کمبود ریزمغذی‌ها گفت: مهم‌ترین کمبود ریزمغذی‌ها در کشور شامل کمبود آهن بخصوص بین زنان و بویژه زنان باردار است که در ۵۰ درصد زنان شایع است، البته فقط یک‌سوم آنها دچار کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند.

وی عنوان کرد: مساله مهم و نگران‌کننده دیگر کمبود ویتامین D است که با وجود آفتابی بودن سراسر کشور حتی در استان‌های شمالی و نبود امکان جذب کامل این ویتامین از طریق غذا باید برای جبران این مساله در کشور چاره‌اندیشی کنیم.

به گفته کشاورز، مساله دیگر کمبود ویتامین2 B است که عمده آن از طریق مصرف لبنیات باید تأمین شود. تا چند سال پیش میزان مصرف شیر بین مردم حدود ۸۰ تا ۸۵ لیتر در سال بود که باید به دو برابر یعنی ۱۶۰ لیتر می‌رسید، اما در یک سال گذشته به علت گران شدن لبنیات، متوسط میزان مصرف لبنیات بین ایرانیان به کمتر از ۶۰ لیتر کاهش پیدا کرده که واقعا جای نگرانی دارد و با هیچ غذای دیگری قابل جبران نیست.

وی در پاسخ به این‌که با توجه به کمبود ریزمغذی‌ها بین ایرانیان، آیا به همه توصیه می‌شود که روزی یک قرص مولتی‌ویتامین مصرف کنند، گفت:‌ نه، زیرا حدود ۲۵ درصد مردم هیچ نیازی به مکمل ندارند، ۵۰ درصد در بیشتر موارد اضافه دریافتی دارند و نوع کمبود ریز‌مغذی نیز در افراد مختلف متفاوت است و برای هر کس باید با توجه به نیاز او مکمل غذایی تجویز شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها