در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
بلوغ دوران شناخت خود و پدیدههای پیرامون خود است و شناخت یعنی تولد و زندگی دوباره. از این رو تجربههای هر فرد در این مرحله از زندگی میتواند در کیفیت رشد شخصیتی او تاثیر بسزایی داشته باشد. دادهها و اطلاعاتی که نوجوان در این دوران به دست میآورد، ابزارهایی که برای آموزش فردی خود به کار میگیرد، افرادی که با آنها در تعامل و برخورد است، محیطی که در آن قرار دارد، شیوه برقراری ارتباط با همه اینها و ترکیبی از این عوامل باعث شکلگیری رشد فکری و تکامل شخصیتی نوجوان میشود.
رسانههای جمعی هم بهعنوان پدیدههای نسبتا نوظهور سده اخیر در این روند رو به رشد سهم دارند. رسانهها، محملی برای ارائه پیامها و مفاهیم هستند؛ مفاهیمی که میتواند یک گروه سنی خاص را هدف گرفته و ویژه اعضای این گروه طراحی و تنظیم شود. ظرف ارائه آنها هم میتواند متناسب با ویژگی اعضا سر و شکل خاصی به خود بگیرد.
ماحصل تناسب ساختاری و محتوایی پیامهای معطوف به نوجوانان میشود برنامههایی که مختص به این گروه سنی است یا آنچه به اصطلاح برنامهسازی برای نوجوانان نامیده میشود. اتفاقی که در صدا و سیما کمتر شاهد آن هستیم و متاسفانه بیشتر برنامههای کنونی، خواستهها، سلیقه و مطالبات کودکان و جوانان را پوشش میدهند و پاسخگوی نیازهای مرحله میانی این دو نیستند.
درباره این که برنامهسازی برای نوجوانان را تا چه اندازه میتوان بهعنوان یک شق برنامهسازی جدا و مستقل در نظر گرفت نگاهی قطعی وجود ندارد؛ اما در این نکته جای هیچ تردیدی نیست که برنامهسازی برای این گروه سنی ویژگیهای متفاوتی از دیگر گروههای سنی دارد و باید در این حوزه بسیار هوشمندانه و دقیق عمل کرد. برنامههای نوجوانان باید جنبهای پویا داشته باشد تا علاوه بر سرگرمسازی، حوزههای آموزشی را محور اصلی خود قرار دهد. طرح مباحث روانشناسی رفتاری و اجتماعی در اینگونه برنامهها اهمیت زیادی دارد. استفاده از رنگهای شاد در دکور برنامه، نمایش تصاویر خلاقانه و پخش آیتمهای متنوع و جذاب همگی از ضرورتهایی است که به لحاظ فرم باید در تولید برنامه برای نوجوانان به آن توجه داشت.
برنامههای نوجوانان همچنین باید اجرایی به دور از کلیشه داشته باشد و باید از طرح مباحث تکراری و خستهکننده که کمکی به پرورش و تربیت ذهنی مخاطب نوجوان نمیکند، خودداری کرد. پرهیز از شعارزدگی و در پیش گرفتن لحنی نصیحتوار از دیگر خط قرمزهای برنامهسازی برای نوجوانان به شمار میرود. حضور تیم کارشناسی قوی در مرحله تامین محتوا، بهرهگیری از نظر و ایدههای روانشناسان در همه مراحل ساخت و پخش یک برنامه مختص نوجوانان همگی از راهکارهایی است که به بهبود کیفیت این آثار کمک میکند.
همچنین توجه به روحیات و درونیات این گروه سنی و توجه به معیارهایی اخلاقی در ارائه مباحث مهم است. گنجاندن دستورات دینی در لایههای متن برنامه و طرح مفاهیم مذهبی در قالب قصه و داستان، استفاده از قالبهای غیر مستقیم بیان همچون نمایش هم میتواند ترفندهای برنامهسازی موثر برای گروه سنی نوجوانان باشد.
رکسانا قهقرایی
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد