دفاع واعظی از برنامه‌های خود

افزایش پهنای باند اینترنتی

سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات

علوی: با دوچرخه به وزارت اطلاعات می روم

وزیر پیشنهادی اطلاعات دخالت نکردن در حریم خصوصی افراد و نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن کشور را از جمله رویکردهای ملی خود در مدیریت وزارت اطلاعات عنوان کرد وگفت: بعد کسب رای اعتماد شما نمایندگان نه با اتوبوس بلکه با دوچرخه به وزارتخانه خواهم رفت و با همکاری مدیران کارآمد و سایر کارکنان به انجام وظیفه خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۵۸۷۷۴۶
علوی: با دوچرخه به وزارت اطلاعات می روم

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی با قدردانی از رهبر معظم انقلاب که فرصت خدمتگزاری وی را در سنگر خطیر و حساس وزارت اطلاعات با پیشنهاد رئیس جمهور فراهم کرده اند، گفت: وزارت اطلاعات، نهادی خطیر و حساس است که در همه عرصه های کشور نقشی بی بدیل دارد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: این حساسیت که مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، پس از تصویب قانون وزارت، با اضافه شدن ماده واحده ای به آن که بر شرط اجتهاد برای وزیر تاکید می کند، بیشتر شد.

علوی گفت: دقت در شرایط مذکور، نشان دهنده  نقش راهبردی وزارت اطلاعات است.

وی افزود: شرط تحصیلات در حد اجتهاد به معنای اعمال نظر فقهی وزیر نیست که نظر رهبری معظم ، حجت شرعی مطلق در فرآیند وزارت است، بلکه به معنانی شناخت و آگاهی از دیدگاه های فقهی مقام معظم رهبری است.

علوی گفت: اینجانب توفیق داشتم به مدت 10 سال در درس خارج فقه مقام معظم رهبری حضور داشته باشم و با دیدگاه های فقهی ایشان آشنا هستم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آنچه ریاست محترم جمهور را به معرفی اینجانب برای این مسئولیت واداشت، سوابق و آشنایی بنده با ماموریت های وزارت بود.

وی در تشریح سوابق خود افزود: عضویت در کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات در دوره اول مجلس شورای که جزئیات مذاکرات آن هنوز در ذهنم وجود دارد، مخبر و نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در ادوار مختلف مجلس، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس پنجم ، معاونت بازرسی و نظارت سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در سال های 68 تا 70 ، ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به مدت 9 سال و روزآمد کردن نظام بازرسی در این سازمان و عضویت در کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان که با کارکردهای وزارت اطلاعات ارتباط دارد ، از جمله سوابق اینجانب است.

 وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در ادامه درخصوص برداشت اشتباه دو نسخه بودن برنامه های خود؛ گفت: یک نسخه یادداشت هایی بود که در یک جلسه مشورتی برای پیشنهاد و استفاده ارائه شده بود که بعد برنامه را که تنظیم کردم آن را هم برگرداندم که در اثر اشتباه اداری آن را به عنوان برنامه فرستادند، و گرنه برنامه همین است که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود در تشریح برنامه هایش برای اداره این وزارتخانه گفت: پس از این پیشنهاد اضافه بر شناخت کلی و کلانی که از فرآینده کلی شکل گیری وزارت و فراز و فرودهایی که داشتم طی جلسات پرشماری با همه کسانی که دستی در این وزارتخانه داشتند یا دارند بر اوضاع وزارت اطلاعات اشراف کلی یافتم و برنامه خود را برای اداره این وزارتخانه تقدیم نمایندگان کردم.

وی درباره ویژگی های برنامه خود افزود: رویکرد ملی و سازمانی خود و اهداف خویش در حوزه های خارجی، ضد جاسوسی و امنیت و در عرصه های امنیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فنی را در این برنامه مطرح کردم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات اضافه کرد: همچنین اهداف خود را در رابطه با سازمان وزارت اطلاعات بازگو کردم و عناوین برنامه های اجرایی خویش را متذکر شدم که برای صرفه جویی در وقت از تفضیل آنها صرفنظر می کنم و مروری گذرا بر رویکردهای ملی و سازمانی برنامه پیشنهادی خواهم داشت.

حجت الاسلام دکتر علوی گفت: برای تحقق جامعه امن موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرایی شدن فرمان هشت ماده ای امام راحل در صیانت از حقوق مردم و فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری در مبارزه مفاسد اقتصادی، همت کامل به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: برای تعامل سازنده میان جامعه اطلاعاتی کشور، هماهنگی کامل ارکان دولت با نظام به ویژه شخص رییس جمهور و ارائه مشاوره اطلاعاتی به مدیران نظام، تلاش برای افزایش اعتماد جامعه به وزارت اطلاعات، دفاع از حقوق عامه و عدم دخالت در حریم خصوصی افراد، نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن فضای کشور، توسعه هدفمند همکاری اطلاعاتی و به کارگیری هوشمندانه دیپلماسی پنهان در سیاست خارجی با هماهنگی دستگاه دیپلماسی رسمی کشور و به کارگیری ظرفیت های مردمی برای تقویت امنیت ملی از جمله رویکردهای ملی برنامه ام است.

 دکتر علوی اضافه کرد: رویکردهایم در رابطه با درون وزارت اطلاعات در درجه نخست حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی آن در پرتو هدایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری خواهد بود و در مرحله بعد حفظ استقلال وزارت و جلوگیری از تاثیر پذیری آن از جریان های سیاسی، تقویت نگاه ملی، فرا جناحی و حرفه ای در سطح وزارت، رعایت موازین شرعی، قانونی و ارزش های اخلاقی در اقدامات اطلاعاتی، صیانت از کارکنان سازمان و همچنین سازمان در مقابل تهدیدات و آسیب های حفاظتی، تدوین منشور اخلاق حرفه ای در وزارت اطلاعات، توسعه و حفظ سرمایه انسانی با آموزش مستمر، بهره گیری از فناوری و روزآمد کردن دستگاه های فنی و ابزارها در فرایند اطلاعاتی، ایجاد نشاط و امید در میان کارکنان از رهگذر توجه به تعالی معنوی آنان و نیازهای به حق معیشتی و رفاهی از جمله رویکردهای درون سازمانی این برنامه است.

وی خاطر نشان کرد: امروز اگر در کشور امنیت حاکم است ثمره مجاهدت خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای اطلاعاتی امنیتی و انتظامی است و کارکنان وزارت از کلیت نظام در عرصه جنگ نرم حراست و صیانت می کنند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مردم ما مسلمانند وسربازان گمنام بخشی ازهمین مردم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین علوی افزود: بدیهی است که انطباع وظایف سازمانی آنها ازمهمترین دغدغه آنها باشد و این بر عهده وزیر اطلاعات است که با حساسیت تمام نسبت به  وظایف سازمانی خود اهتمام داشته باشد.

وی ادامه داد: اینجانب در عبور از احکام شرعی هیچ توجیهی را نخواهم پذیرفت و بر انطباق همه فعالیت ها با احکام شرع تاکید خواهم کرد.

علوی گفت: وزارت اطلاعات ما که مقتدرترین تشکیلات امنیتی در خاورمیانه و دنیاست، گره خوردن اقتدار با اخلاق قانون ضامن احساس آرامش و فضای روانی پاک درجامعه است و بر این مبنا حاکمیت هر چه بیشتر اخلاق بر وزارت را از وظایف خویش می دانم و تمام توان خود را در این راه بکار خواهم گرفت که سوء ظن ، تهمت ،دروغ ‌، افترا و انتقام جویی به وزارت راه نیافته و ساحت این وزارت همچنان پاک بماند.

حجت الاسلام و المسلمین علوی افزود: الحمد الله بزرگترین و هوشمندترین سرمایه وزارت اطلاعات نیروی انسانی متدین ، متعهد ،‌متبحر و متخصص می باشد و نه تنها نیاز مدیریتی خود را تامین می کند بلکه بخشی از نیاز دستگاههای دیگر و نیروهای کیفی را تامین کرده و می کند.

وی گفت: لذا برای اداره این وزارت نیازی به نگاه بیرونی نیست و اینجانب بعد کسب رای اعتماد شما نمایندگان نه با اتوبوس بلکه با دوچرخه به وزارتخانه خواهم رفت و با  همکاری مدیران کارآمد و سایر کارکنان به انجام وظیفه خواهیم پرداخت.

وی در ادامه به مرزبندی وزارت اشاره کرد و گفت: مرزبندی وزارت در هر زمینه ای از جمله خودی و غیر خودی ، دوست و دشمن ، فتنه و انحراف  سازه ای از مهندسی مقام معظم رهبری خواهد بود که برای ما نقشه ی راه و حجت شرعی است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه افزود: اصل ممنوعیت تجسس از پایه های بنیادین وزارت خواهد بود مگر آنجا که احتمال توطئه باشد.

وی گفت: وزارت اطلاعات با هوشمندی و تعهد، وخود را همیشه در محضر خدا  احساس کردن می تواند نقش سازنده ای در همگرایی سران نظام و مدیران عالیه رتبه کشور ایفا کند و با اندک غفلت و کج اندیشی می تواند نقش موثر در واگرای مسئولان کشور داشته باشد .

علوی افزود: بنابراین اینجانب با تمام توان خود این دستگاه حساس را در جهت تحکیم پیوند برادری میان بزرگان نظام و پیشگیری از واگرای آنها مدیریت خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: بر این باورم همانگونه که براساس ضرورت کار باید از کادرهای نظام از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی صیانت شود در مقام خدمت و تصمیم گیری نیز باید به آنها مساعدت شود و از طریق اطلاعات با آنها خدمات داده شود و از حاصل کار وزارت اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر بهره ببرند.

سیدمحمود علوی در دفاعیات خود در جلسه علنی امروز مجلس افزود: در مقام تدبیر و چاره اندیشی ،  درباره مسائل و مشکلات به ویژه در مدیریت بحران بر این باورم که گزینه برخورد قهرآلود باید آخرین راه حل باشد و امنیت نرم باید مقدم بر امنیت سخت باشد.

وی اضافه کرد: بر وسع وزارت اطلاعات است که نقش اثرگذاری در جایگزینی امنیت نرم به جای امنیت سخت داشته باشد و ان شاءالله تمام توان در جهت تحقق این امر بکار گرفته خواهد شد.

علوی گفت: دستگاه اطلاعاتی ممکن است در معرض فرآیند انحرافی قرار گیرد که پرونده ای را برای نتیجه از پیش تعیین شده سامان دهد که در محضر شما فضائل ملت اعلام می کنم در وزارت اطلاعات نتیجه تابع منطقی محتوای بررسی شده خواهد بود نه این که پرونده ها تابع نتیجه های از پیش تعیین شده باشد و وزارت اطلاعات ابزاری برای اعمال حب و بغض ها و تصفیه حساب های سیاسی نخواهد بود.

وی افزود:‌ با تمام وجود ملتزم به راهبردی هستم که مقام ریاست جمهوری در جلسه افطاری مجلس اعلام نموده است که اگر از شأن ، شئونات ، کرامات و جایگاه رفیع مجلس و نمایندگان محترم کاسته شده باشد باید به آن باز گردد و بر این باوریم که این نهاد برآمده از الله اکبرهای مردم باید همچنان در رأس امور در کشور نقش آفرینی نماید.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: انقلاب اسلامی در طول عمر با برکت خود با دشمنی و ستیز دشمنانی رویاروی بوده است که در خصومت با انقلاب از پای ننشسته و در مواجهه با انقلاب و هر ابزار و ترفندی به ویژه در جنگ نرم بهره گرفته و از پیچیده ترین ساز و کارهای اطلاعاتی در جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: دشمنان از ساز و کارهای اطلاعاتی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده کرده اند اما همواره در دستیابی به اهداف ناکام بودند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس شورای اسلامی افزود: راز این ناکامی در هوشمندی دیدگان بیدار و همیشه هوشیار ملت ایران یعنی وزارت اطلاعات نهفته است .

وی گفت: وزارت اطلاعات کوچکترین بازیگوشی اطلاعاتی دشمن را رصد کرده و از آسیب آنان به ملت ایران پیشگیری کرده است .

حجت الاسلام علوی افزود: همچنین وزارت اطلاعات عرصه را بر نفوذ و نفوذی های دستگاه های جاسوسی دشمن تنگ کرده و معادلات آنان را به هم ریخته و آنان را تماشاگر امنیت پایدار و ثبات سیاسی جمهوری اسلامی ایران کرده است.

وی گفت: به یاری پروردگار، وزارت اطلاعات، پر رنگ تر از همیشه و توانمندتر از گذشته رسالت خود را ایفا خواهد کرد و مظهر و مصداق بارز اشداء علی الکفار خواهد بود.

حجت الاسلام علوی افزود: وزارت اطلاعات در خدمت مردم و تأمین کننده امنیت فراگیر مردم است ، چه امنیت فیزیکی و چه امنیت روحی و آرامش روانی.

وی با بیان اینکه بنده پیوندهای مردمی را برای وزارت اطلاعات امتیاز می دانم، گفت: بنابراین وزارت اطلاعات سازمانی نخواهد بود که مردم از آن بترسند بلکه با پیوندهای مردمی خود، سازمانی که مردم به آن دل بسته و نام آن آرامبخش باشد.

حجت الاسلام علوی افزود: تنها کسانی که یدی ناسالم و نیتی ناسالم دارند و همچنین مخل امنیت جامعه و دشمنان سوگند خورده نظام هستند، باید از آن بهراسند.

وی گفت: توانمندی های کنونی وزارت اطلاعات آن را به مقتدرترین و توانمندترین دستگاه اطلاعاتی خاورمیانه تبدیل کرده است.

حجت الاسلام علوی افزود: این موضوع حاصل همت و تلاش همه کارکنان و وزرای پیشین از آغاز تاکنون است.

وی گفت: امیدوارم این طلبه کوچک بتواند ادامه دهنده موفق راه آنها و امین دستاورد آن عزیزان باشد.

بیرانوند:با خط مشی های آقای علوی مساله داریم

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: با توجه به بسیار تخصصی بودن وظایف وزیر اطلاعات ،تسلط نداشتن مدیر ارشد این وزارتخانه به فضای تخصصی کار، خسارت بار است.

آقای بیرانوند افزود: مرکز ثقل مأموریت وزارت اطلاعات حفظ و سلامت نظام است و مقابله با جریان برانداز خارجی و ضد انقلاب خارجی و مبارزه با اشکال مختلف فساد اعم از فساد سازمان یافته و رانت خاری از وظایف ذاتی این وزارتخانه است.

وی گفت: با توجه به مأموریت های ذاتی این وزارتخانه و سطح درگیری این تشکیلات با دشمنان قسم خورده و مجهز که عمدتاً بر مسائل جاسوسی و ضدجاسوسی در ایران اتفاق نظر دارند و نیز با توجه به سطح بالای تکنیکی و علمی کار می طلبد نیرویی در رأس این تشکیلات قرار گیرد که حداکثر شناخت را از فضای کار امنیتی و شیوه ها و ادبیات رایج امنیتی داشته باشد.

نماینده مردم بروجرد همچنین گفت: در رای اعتماد به وزیران پیشنهادی معمولا نمایندگان به دو عرصه صلاحیت های عمومی و تخصصی وارد می شوند.

بیرانوند افزود: در بررسی صلاحیت های عمومی در تریبون عمومی به ویژه پخش جلسه علنی مجلس از شبکه های داخلی و خارجی دارای آفاتی است و گاهی در رد و بدل شدن مطالب ، مباحثی مطرح می شود که خدشه به آبروهاست و امکان سوء استفاده اغیار نیز وجود دارد زیرا بعضا از مصالب اثبات شده و اثبات نشده استفاده می شود.

وی گفت: بر این اساس پیشنهاد می شود در صورت امکان و صلاحدید ، این گونه مباحث مانند بررسی اعتبارنامه نمایندگان در جلسات غیرعلنی گفته شود.

نماینده بروجرد افزود: درباره بررسی صلاحیت های تخصصی و اثبات توانمندی وزرای پیشنهادی به طور اکید توصیه می شود که ملت در جریان مذاکرات قرار گیرند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهاد اطلاعات با این طرح سئول که آیا کار اطلاعات و این حوزه کاری مهم است یا خیر؟ تاکید کرد: همه می دانند که جریان هشدار و برخورد قاطع با دشمنان از مسیر وزارت اطلاعات می گذرد و این حوزه کاری اهمیت ویژه ای دارد.

 بیرانوند با بیان اینکه اطلاعات ، حساس ترین حوزه کابینه دولت است و حتی مسئول سلامت و حفاظت از بقیه حوزه هاست، گفت: شنیده ایم که در ریاست جمهوری ، معاونتی به نام معاونت سیاسی و امنیتی رئیس جمهور در دست تاسیس است که این مبین این مطلب است که گویا حوزه وزارت اطلاعات اهمیت چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه حوزه فعالیتی وزارت اطلاعات، مصوبه مجلس شورای اسلامی است این سئوال را مطرح کرد که کدام وظیفه بر زمین مانده وجود دارد که دوستان می خواهند از مصوبه مجلس بگذرند و معاونت سیاسی و امنیتی تشکیل دهند.

بیرانوند گفت: حد و مرز و خطوط قرمز فعالیت این معاونتی که می خواهد تاسیس شود، چیست؟ و وزارت اطلاعات و تشکیلات امنیتی کشور در کدام گزارش ها منشاء اثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه گذشتن از مصوبه مجلس به صلاح کشور نیست ، افزود: برنامه های دکتر علوی از دو بخش تشکیل می شود که یکی بخش حداقلی است که با آن مشکلی نداریم اما با خط مشی های آقای علوی مساله داریم.

بیرانوند گفت: یکی از این بخش ها با زیرنویس شخصی وی به رشته تحریر درآمده است، اما بخش دیگر نمی دانم برنامه کیست؟.

نماینده بروجرد گفت: در بند 11 رویکردهای وزارت آمده است بازبینی در رویه بازنشستگی نیروهای مجرب و متخصص و اعاده کارشناسان و مدیران توانمندی که به هر دلیل بازنشسته شدند.

بهرام بیرانوند در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود: در این بند تلویحا اشاراتی مبنی بر حذف اجباری مدیران غیر همسو به بهانه بازنشستگی می شود و لزوم اعاده به خدمت انها تاکید شده یعنی قرار است در این ماموریت  ضمن بازگشت مدیرانی که به هر دلیل رفته اند تعدادی از مدیران سال های قبل و فعلی هم بروند.

وی با بیان اینکه در بند 12 آمده است پالایش جامع و دقیق پرونده سازی های شکل گرفته در سالهای اخیر، گفت: بهانه ای می شود که به استناد آن گنجینه امنیتی کشور و حاصل زحمات  دهها ساله سربازان گمنام امام زمان (عج) را نابود کرد.

بیرانوند افزود: چند دستگاه وزنه تعادلند برای نظام اجرایی کشور از جمله وزارت اطلاعات، اوردن این بند یعنی پذیرش عدم بی طرفی وزارت اطلاعات در جریانات سیاسی در حالی که وزارت اطلاعات سیستم ایمنی پیکر بزرگ این ملت و ساختار آن و سیستمی امین و بصیر است.

نماینده بروجرد گفت: اگر متعرض وظیفه پاسخگویی به استعلام های چندگانه هنگام انتخابات و یا لزوم ارائه اطلاعات در زمان تصدی مدیران هستید ، این شرح وظایف و قانون است ، متعرض دستگاه مجری نشوید.

وی ادامه داد: اگر منظور از پالایش جامع و دقیق پرونده سازی های شکل گرفته در چند ساله اخیر اشاره به اخبار جمع آوری شده درخصوص فتنه 88 است به عرض می رساند هر ملتی خطوط قرمزی دارد، ملت بدون خط قرمز بدون مرز و بدون نگهبان و بی دفاع است.

بیرانوند گفت: خطوط قرمز هر ملتی ناشی از جهانبینی ان ملت است و به ان اشاره می کنم ، یکی از خطوط قرمز این ملت تمامیت ارضی است.

وی ادامه داد: تاریخ ثابت کرده است هرگاه متجاوز نادانی به این سرزمین تعرضی داشته است این ملت همه اقوام ان ترک ،کرد ، عرب و بلوچ و سیستانی و بقیه اقوام به عنوان ید واحده در مقابل متجاوز ایستاده اند.

بیرانوند گفت: هیچ گاه به تجزیه حتی یک وجب از خاک مقدس ایران رضایت نداده اند پس حفظ تمامیت ارضی خط قرمز است و اگر برای حفظ ان صدها هزار خون بر زمین ریخته شود ما را چه باک.

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت : شکاف میان مردم ، تجزیه مردم که از تجزیه خاک هم مهمتر است از خطوط قرمز این ملت است.

بیرانوند افزود: این ملت رشید در سایه مقدس نظام جمهوری اسلامی ید واحده ای است که کارآمدی وحدت کلمه در مواجهه بزرگ با استکبار به اثبات رسیده است.

وی گفت: اگر احدی بخواهد فرزندان نظام را در مقابل یکدیگر قرار بدهد به هر بهانه ای عبور از خطوط قرمز ملت است.

بیرانوند افزود: واکنش مردم در 9 دی 88 تعصب به حفظ برادری است.

وی گفت: مباحث اعتقادی و دینی از خطوط غیر قابل عبور ملت است چیزی که عمده ترین عامل حفظ انسجام این ملت شده است. ملتی که متشکل از اقوام مختلف است و این دین اسلام است که دانه های تسبیح را به هم متحد و متصل کرده است.

بیرانوند افزود: قانون میثاق ملی و حاصل زحمات نخبگان قوم است اگر قانون حکم می کرد و حتی اگر علی الظاهر به نفع ما در آن حداقل بود بسیار بهتر از بی قانونی است.

بیرانوند افزود: در فتنه 88 عده ای با پذیرش لوازم انتخابات به آن ورود کردند و دانسته و ندانسته نقشه شوم دشمن را تکمیل کردند؛ هیچ کدام از خطوط قرمز این ملت را به رسمیت نمی شناسد.

وی گفت: عده ای خاص پس از حضور 40 میلیونی مردم آن هم حضوری برادرانه زیر میز بازی زده و از همه خطوط قرمز ملت عبور کردند.

بیرانوند افزود:آنها تا قیامت به این ملت بدهکارند و آنها حتی با طرفداران خود که از وفاداران به نظام هستند نیز با صداقت برخورد نکردند.

وی گفت: لازمه ورود به فضای سیاست توان تحمل شکست دیدن نقشه شوم دشمن و منافع ملت است. اگر کسی این توان و بصیرت را ندارد برادران خود را به زحمت نیندازد.

بیرانوند افزود: همه این را  گفتم که دانسته شود اگر منظور از پالایش پرونده های شکل گرفته این افراد هستند ملت هیچگاه نابرداری برخی از افراد را به ویژه در روزهای سخت فراموش نمی کند.

وی گفت: در بخش امنیت داخلی آمده است بازگشت وزارت به چارچوب وظایف ذاتی و قانونی بر اساس قانون اساسی و قانون تأسیس وزارت اطلاعات ، با توجه به این که منابع خبری سیستم امنیتی همه مردم هستند و حضرت امام نیز به آن تاکید داشتند همه مردم با توجه به اعتمادی که به نظام امنیتی کشور دارند تحرکات دشمن را به سیستم امنیتی گزارش می کنند.

بیرانوند افزود: این بحث یعنی پذیرش تلویحی برخی حرف هاست و به اعتماد مردم نسبت به سیستم امنیتی که در خاکریز اول دفاع از جمهوری اسلامی است آسیب می زند.

 رسایی:آقای علوی تجربه ندارد

حجت الاسلام حمید رسایی مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت :ای کاش آقای روحانی رئیس جمهور محترم  گزینه دیگری را معرفی می کرد تا ما مجبور نمی شدیم برخی نکات را مطرح کنیم اما  یکی از اشکالات مهم این است که آقای علوی با همه فضایل و سوابقی که دارد، سابقه و تجربه و آشنایی با این حوزه حساس را ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در کلیات بسیاری از دوستان گفتند کابینه آقای روحانی از برادرانی برخوردار است که تعدادشان نیز کم نیست ، سابقه فعالیت هایی دارند که افتخار هم می کنیم در نظام جمهوری اسلامی هر کجاش  هر کسی فعالیت می کند باید بهش افتخارکند.

رسایی افزود: سوال اینست که چرا بعضی از این دوستان که سابقه دارند پیشینه دارند می شناسند این وزارتخانه را ، آدم های این وزارتخانه و حوزه مسئولیت این وزارتخانه برای این جایگاه معرفی نشدند اما آقای علوی که با این حوزه هیچ ارتباطی نداشته است ایشان معرفی شدند؟.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در همین کابینه شخصیتی مثل آقای پورمحمدی است با آن سابقه و آن آشنایی ، آقای علوی فضایل زیادی دارند برای جاهای دیگر.

وی گفت : در هر مجموعه ای نیروهای خوب و مناسب وفعالی و گاهی نخاله هایی وجود دارد حتی در لباس روحانیت چنین چیزی وجود دارد وقتی یک آدم کم و بی تجربه و بی سابقه و نا آشنا با آن حوزه برود آنجا ، آدم های با تجربه و کارکشته اگر خیلی همراه باشند در تمکین کردن مشکل پیدا می کنند و آنهایی که شیطنت دارند می توانند از این بی سابقه بودن از این ناآشنایی سوء استفاده کنند چون تسلط دارند به آنها ، این اتفاق افتاده است من به آنها اشاره می کنم.     

مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: نکته دیگر، برخی از روحیات شخصی آقای علوی است که اگر این روحیات در وزارتخانه ای غیر از وزارت اطلاعات بود، نه تنها عیب نبود بلکه حسن بود.

حجت الاسلام والمسلمین رسایی افزود: آقای علوی چهار دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده اند و می دانید که یکی از ویژگی های مجلس، روحیه لابی گری، مبادله، صحبت و پیگیری است.

وی با بیان اینکه این موضوع در مجلس بدیهی است اما باید کنترلش کرد، گفت: این روحیه گاهی اوقات در یک فرد نهادینه می شود و ارتباطات با آدم های مختلف تقویت می شود و این برای وزارت اطلاعات خوب نیست و متأسفانه این روحیه در آقای علوی وجود دارد.

رسایی افزود: هم اکنون بنده خبرهایی دارم که اگر آقای علوی رأی بیاورد و وزیر اطلاعات شود باید با برخی از چهره ها و شخصیت ها برخورد قانونی کند.

وی گفت: وی هم اکنون در حال لابی است و این موضوع دست وی را بعداً برای انجام وظیفه می بندد.

رسایی افزود: موضوع دیگر حضور در برخی مجالس است که تصاویر آن در نشریات به صورت رنگی منتشر شده است.

وی گفت: فردی که در پرونده شهرام (کذا) سابقه دارد و همچنین عناصر مختلف مرتبط با ساواک نیز در آن جلسه حاضر بودند که آقای علوی هم به آن جلسه دعوت بوده است.

رسایی افزود: آقای علوی در آن جلسه نشستند و عکس وی نیز وجود دارد و هنگامی که ازآقای علوی درباره حضور در این جلسه پرسیده می شود می گوید بنده نمی شناختم و نمی دانستم.

وی گفت: محل نزاع همین است که وزیر اطلاعات یعنی کسی که همه اینها را بشناسد و بداند، فردا برای شما هزاران مورد این گونه وجود دارد، وزیر اطلاعات باید خیلی حساس و زرنگ باشد.

رسایی افزود: بنده پیگیری کردم در اوایلی که نام آقای علوی برای وزارتخانه های کشور و اطلاعات مطرح بود، وی در برخی از محافل گفته بود که بنده برای وزیر کشور مناسبتر هستم.

وی گفت: شاید آقای علوی آنجا به جهاتی گفته بود که برای وزارت کشور مناسبتر هستند و آدم باید در وزارت اطلاعات برخی حرف ها را نگه دارد.

نماینده مردم تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای علوی دو بار برای نمایندگی مجلس کاندیدا شد یک بار سال گذشته در انتخابات مجلس نهم ، یک بار نیز دو ماه پیش در میان دوره ای.

آقای رسایی افزود: هر دو بار همان شورای نگهبانی که وی را برای خبرگان تأیید کرده بود با رأیی که گرفتند نظر شورای نگهبان این نشده است که وارد جزئیات آن نمی شوم.

وی گفت: شاید در جلسه کمیسیون نیز که برخی افراد گفته اند بعضی از اعضای شورا گفته اند که درست نبوده و معتقدیم  هیچ مسئله ای نداشته و خود آقای علوی گفته سوابقم این گونه است و ارادتم به نظام این گونه است که همه اینها درست و سر جای خود است.

رسایی افزود: اما بالاخره یک نهادی به نام شورای نگهبان چنین تصمیمی گرفته است و بنده به آن دوستان در جلسه کمیسیون گفتم که اگر در رد صلاحیت شورای نگهبان تردید کنید در تأیید صلاحیت های شورا نیز تردید می شود.

وی گفت: یعنی همه اینهایی که اینجا نشسته اند با تردید مواجه می شوند و این درست نیست.

رسایی افزود: ما باید حرمت نهادی به نام شورای نگهبان را نگه داریم.

وی گفت: بالاخره هر کس وزیر اطلاعات شود تا چند روز دیگر در خصوص صلاحیت ها و انتخابات مجلس دهم اعلام نظر خواهد کرد و این برای مردم سوال می شود.

نماینده مردم تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات افزود: آقای علوی گفت که بعد از رد صلاحیت سال گذشته برای امام جمعه شدن یک شهری پیشنهاد دادند که من  در این خصوص هیچ حرفی ندارم.

رسایی افزود: اگر به هر دلیلی شورای نگهبان برای یک کاری فردی را مناسب ندانسته معنی آن این نیست که آن فرد مناسب هیچ کاری نیست.

وی گفت: اما قطعاً برای جایی که مهمتر از نمایندگی مجلس می تواند باشد مناسب نیست در صورتی که شاید برای امام جمعه شدن مناسب هم باشد.

رسایی با سوال از آقای روحانی افزود: آیا این معرفی اعتدال بود یا تندروی که به نظر بنده مقداری تندروی بود و با اعتدال نمی ساخت.

وی با طرح این سوال که چه  باعث این موضوع شد ، گفت: وزارتخانه ای که وزیر تسلط نداشت و یک تیم امنیتی که مسئله داشت که آقای روحانی که خود اشراف دارد بنده نمی خواهم مقایسه کنم با این اکثریت اعضایی که سابقه امنیتی دارند با آن افراد که بین اینها بسیار فرق وجود دارد.

رسایی گفت: این هشدار است ، این آقایان آن روز اصلاً با انتصاب آن وزیر مخالفت نکردند وزیر اطلاعات اول آقای خاتمی.

وی افزود:  این بی تجربه گی باعث شد که وزیر را دور زدند و قتل های زنجیره ای تحقق پیدا کرد که مهمترین هدف قتل های زنجیره ای زدن وزارت اطلاعات بود.

رسایی گفت: تا حدودی نیز شاید موفق شدند البته از آن روز تا امروز 16 سال می گذرد و وزارت اطلاعات ما بسیار بازسازی شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: دو برنامه از وزیر پیشنهادی اطلاعات به نمایندگان داده شد به نحوی که ابتدا یک برنامه در کازیو نمایندگان قرار گرفت و دیروز برنامه دیگری توزیع شد، که این موضوع برایم سؤال برانگیز است.

حمید رسایی  افزود: درباره علت ارائه دو برنامه برای وزیر اطلاعات پیگیری کردم که گفتند برنامه نخست اصلاً مورد تأیید آقای علوی نیست که این موضوع قابل تأمل است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای علوی، از حالا برنامه برایت تهیه می کنند، چه کسی، نمی دانم.

رسایی همچنین خطاب به رئیس مجلس افزود: آقای لاریجانی ؛ آیا این برنامه را دولت داده و مجلس آن را کپی کرده و در کازیوها گذاشته است؟ مجلس که برنامه تدوین نمی کند.

نماینده مردم تهران خطاب به رئیس جمهور نیز گفت: آقای روحانی ؛ چه کسی برنامه نخست ، وزیر پیشنهادی اطلاعات را داده است؟ آقای علوی که می گوید مواردی از آن برنامه مورد تأییدش نیست، وزیر باید برنامه اش را خودش در مشاوره با تیمش بنویسد.

رسایی افزود: همین حالا چیزی در کاسه طرف می گذارند ؛ در سال 76 نیز همین اتفاق افتاد نتیجه چه شد؟ به بهانه قتل های زنجیره ای ،وزارت اطلاعات را هدف قرار دادند.

وی اضافه کرد: همان اصلاحات آمریکایی، همان روزنامه ها، همان مطبوعاتی که به فرموده رهبر معظم انقلاب ، پایگاه دشمن بودند و وزیری که از آن پایگاه دشمن حمایت می کرد و مورد تأیید دولت وقت بود اکنون در بی بی سی و صدای آمریکاست.

رسایی گفت: به بهانه قتل های زنجیره ای، وزارت اطلاعات و به بهانه کوی دانشگاه، نیروی انتظامی را هدف قرار دادند و وزارت اطلاعات آدم هایی معرفی شدند که پیرزن و پیرمرد را سلاخی می کند.

وی افزود: نیروی انتظامی را در مطبوعات و رسانه ها با کمک رسانه های بیگانه نهادی معرفی کردند که دانشجو را از طبقه چهارم پایین می اندازد و با گلوله کور می کند.

نماینده مردم تهران گفت: به بهانه ترور  چهره افراطی که در فتنه هم نقش داشت و اکنون دوباره فعال شده است، سپاه و بسیج را هدف قرار دادند و اعضای آن را انسان های لمپنی معرفی کردند که با دمپایی و موتور 1000 افراد را ترور می کنند.

رسایی با اشاره به برنامه دشمن در تخریب نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در گذشته افزود: آقای روحانی از کسانی است که خودش در آن دوره تخریب شده است ، تعجب می کنم چرا به این موضوع دقت نشده است ، رئیس جمهور خودش به این موضوع توجه دارد و می داند چه می گویم.

وی گفت: با این اقدامات برای انتخابات مجلس ششم زمینه سازی شد و وزارتخانه ای که از نظر آنان تخریب شده بود وقتی شورای نگهبان از این نهاد یکسری استعلام کرد، پاسخ هایی ارائه شد مبنی بر اینکه افرادی که درباره آنان استعلام شده است سابقه ای ندارند.

رسایی افزود: این در حالی است که همان افراد قبل از آن سابقه داشتند و وزارت اطلاعات قبلاً سوابق آنها را به شورای نگهبان داده بود اما برای انتخابات مجلس ششم و هفتم چون چشمان نظام را با تک تیراندازانشان هدف قرار داده بودند، برخی از این عناصر در مجلس ششم نفوذ کردند.

وی گفت: اکنون بسیاری از شما می دانید که عناصر افراطی مجلس ششم همان اصلاح طلبان آمریکایی یا در سازمان های جاسوسی یا در بی بی سی و یا صدای آمریکا فعالند و آقای روحانی بسیار بهتر از من آنان را می شناسد.

نماینده مردم تهران هشدار داد: من نگرانم که آن وقایع به علت تسلط نداشتن وزیر پیشنهادی اطلاعات تکرار شود، توجه به این موضوع، بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: من نمی دانم می گویند افراد این کمیته ها از جمله کمیته امنیتی، اقتصادی و فرهنگی می خواهند معاون شوند، آیا فقط انتخاب وزرا بوده است یا نه اینها وزیران در سایه می شوند؟.

رسایی افزود: بالاخره ما توقع نداریم آقای روحانی بیاید کابینه یکی از کاندیداهای دیگر را معرفی کند ولی اینها چیزهایی است که ربطی ندارد به حمایت از یک کاندیدای خاص.

نماینده تهران گفت: اینجا بزنگاه است و اینجا شاخص اندازه گیری ماست و مردم دارند حرف های ما را می شوند و قضاوت می کنند.

وی افزود: تاکید ما بر موضوع فتنه و لزوم برائت و حساسیت نسبت به کسانی که نقش و حمایتی داشتند به خدا انتقام گیری نیست.

رسایی گفت: نگران تکرار قصه ای هستیم که به تعبیر رهبر انقلاب تا لبه پرتگاه نظام را برد ، اما به اعتبار ولایت و پیروی مردم و حضور آگاهانه برطرف شد و نباید دوباره تکرار شود.

عبداللهی:علوی بر وزارت اطلاعات اشراف دارد

نماینده موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به اینکه در سال حماسه سیاسی انتخابات باشکوه برگزار شد و حماسه سیاسی در این سال به شکل بسیار شکوهمندی شکل گرفت گفت: امیدوارم پایه های حماسه اقتصادی هم در این سال مهم گذاشته شود و با شکل گیری دولت کارآمد و دولت تدبیر و امید ، حماسه اقتصادی هم پایه هایش در سال 92 شکل بگیرد و در سال آینده شاهد خلق حماسه اقتصادی هم باشیم.

عبداللهی افزود : کشور در شرایط خاصی به سر می برد و مشکلات داخلی و تحریم های ظالمانه خارجی شرایط را برای ما سخت کرده و ضروری است که در شرایط حاضر به فرمایش رهبری عمل کنیم و پایبند باشیم به ایجاد وحدت و همدلی و همکاری با یکدیگر و همین طور همه کمک کنیم به دولت جدیدی که در حال شکل گیری است.

وی اضافه کرد: چالش های پیش روی دولت یازدهم عرصه بزرگ کارزاری است که مواجهه با آن نیاز به آگاهی ، دانش ، تدبیر و تدبر دارد.

نماینده ماه نشان و ایجرود افزود: در این میان رئیس جمهور منتخب مردم و مورد تأیید نظام به دلیل اعتماد مردم شریف و بزرگوار ایران از یک سو و انتظارات و مطالبات بجای ملت برای کاهش مشکلات و حل تدریجی آنها از سوی دیگر، مسئولیت مضاعف دیگری بر عهده دارد.

وی گفت: به همین دلیل باید یاران و همکاران خود  و مردان مرد این کارزار سترگ را از میان کسانی برگزیند که ضمن برخورداری از اعتقاد راسخ به ایفای نقش خود به عنوان خدمتگزار مردم در این عرصه از تخصص ، دانش ، تدبیر ، تجربه و کفایت لازم برای برعهده گرفتن این مسئولیت سنگین بهره مند باشند.

عبداللهی افزود: آرزوی توفیق دارم برای دکتر روحانی و همکاران محترم ایشان و خوشبختانه آقای روحانی را همه می شناسیم و بنده در هفت دوره ای که در مجلس هستم 5 دوره در خدمت دکتر روحانی بودم و درباره دکتر علوی که امروز به عنوان وزیر اطلاعات معرفی شدند ایشان چهار دوره در مجلس حضور داشتند و من هشت سال با وی همکار بودم و از نزدیک وی را می شناسم.

وی گفت: در این دوران که معرفی کابینه ها مطرح بوده من اشتیاقی نداشتم برای صحبت ولی در این دوره حیفم آمد که ثبت نام نکنم هم برای کلیات برای موافقت ثبت نام کردم و هم برای تعدادی از وزرا که خوشبختانه قرعه بنده به نام دکتر علوی و دکتر طیب نیا خورد که برای ایشان هم صحبت خواهم کرد.    

نماینده مردم ماهنشان با بیان این که امنیت و معشیت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند؛ به برخی سوابق، مسئولیت ها و پیشینیه فعالیت های حجت الاسلام دکتر علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات اشاره کرد.

رضا عبداللهی اضافه کرد: آقای دکتر علوی هم از شخصیت های حوزوی است و هم تحصیلات دانشگاهی دارد.

وی افزود: آقای علوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی را از دانشگاه فردوسی اخذ کرده است.

نماینده مردم ماهنشان گفت: نمایندگی ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس و نمایندگی دفتر حضرت امام (ره) در لامرد از جمله سوابق آقای علوی است.

وی به دیگر سوابق آقای علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات اشاره و اضافه کرد: نمایندگی دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی در سوابق فعالیت های وی درج شده است.

آقای عبداللهی با بیان این که بنده هشت سال افتخار همکاری با دکتر علوی دارم گفت: مخبر و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی و عضو کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات از فعالیت های وی است.

وی با تاکید بر این که آقای علوی بر این وزارتخانه اشراف دارد؛ افزود: قانون وزرات اطلاعات را وی کار کرده و صاحبنظر است.

وی خاطر نشان کرد: این مناصب برای شخصی که می خواهد مسئولیت وزارت اطلاعات را برعهده بگیرد بسیار مفید و ضروری است.

وی در ادامه گفت: نایب رییسی کمیسیون شوراها و نایب رییسی کمیسیون های سیاست خارجی و آیین نامه داخلی دوره پنجم هم از سوابق وی است.

عبداللهی گفت: ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و کویت در دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و مراکش در دوره پنجم در کارنامه وی درج شده است.

وی افزود: معاون نظارت و بازرسی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم مقام معظم رهبری هم در سوابق حجت الاسلام دکتر علوی درج شده است.

نماینده مردم ماهنشان گفت: آقای علوی هم اکنون نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان است و شناخت خوبی به مسایل داخلی و قومیت ها دارد و حتی در کارنامه وی شناخت خوب به کشورهای اطراف درج شده و به بسیاری از کشورها سفر کرده است.

 موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: از مطالبی که توسط فرد مخالف ایراد شد تعجب می کنم که چرا گفته است آقای علوی در برنامه خود اشاره کرده است در حوزه امنیت داخلی به چارچوب های وظایف ذاتی و قانونی بر اساس اصول قانون اساسی و قانون تصویبی وزارت اطلاعات اعتقاد دارم، این حرف بسیار درست و پسندیده ای است که آقای علوی در برنامه خود گفته است.

نماینده مردم ماه نشان افزود: حرکت در بحث رعایت حقوق شهروندی، حقوق قومیتها و مذاهب در چارچوب قوانین موجود و اتخاذ رویکردهای امنیتی حرف بسیار سنجیده ای است زیرا اکنون کشور ما نیاز به همین فضا دارد.

عبداللهی گفت: توجه داشته باشیم که سرمایه و سرمایه گذار به جایی می رود که احساس امنیت کند در شرایطی که اقتصاد ما با رکود تورمی مواجه است، رشد اقتصادی ما در حد صفر یا منفی است، تورم بسیار بالا و در حد 31 تا 32 درصد و نرخ بیکاری دو رقمی است همه ما از جمله وزارت اطلاعات باید بستر کار را برای سرمایه گذاری فراهم کنیم، زیرا تا سرمایه گذاری اتفاق نیفتد و ما نتوانیم از سرمایه های موجود خوب استفاده کنیم حتماً رشد اقتصادی ما رشد رو به بالایی نخواهد بود و حتماً گرانی و تورم که امروز بیشترین فشار را بر مردم وارد می کند روز به روز تشدید خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: هدف تحریم های ظالمانه خارجی متوقف کردن تولید،‌کم کردن و کاهش تولید و افزایش بیکاری و گرانی است و این عرصه نیازمند بستر آرامی است که وزارت اطلاعات با وجود شخصیت عارف، دانشمند، متعادل و متفکر مانند آقای علوی می تواند خیلی کمک کند.

عبداللهی افزود: اکنون باید از بحث های امنیتی و ایجاد فضای امنیتی دور شویم و این ضرورتی است که آقای علوی در برنامه های خود به خوبی به آن اشاره کرده است.

وی گفت: در بخش اقتصادی که در بحث دفاع از آقای طیب نیا و برنامه های وی است ادامه بحث ها را مطرح خواهیم کرد اما تقاضای من از نمایندگان این است با توجه به اهمیتی که وزارتخانه های اطلاعات و کشور دارند، البته همه وزارتخانه ها اهمیت دارند اما روی این دو وزارتخانه بیشتر تاکید می کنم، کاری کنیم این دو وزارتخانه از رأی بسیار بالایی برخوردار شوند.

وی گفت: بنده با 26 سال سابقه نمایندگی شورای اسلامی در هفت دوره، ‌18 سال سابقه بر کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه و تلفیق مجلس شورای اسلامی امروز این اهمیت را احساس کردم و آمدم در دفاع از وزیر محترم اطلاعات صحبت کنم و خواهش من از همکاران این است که اهمیت این وزارتخانه را در شرایطی که نیازمند و آرامش و دقیق در کشور هستیم کاملاً‌ درک کنند.

جهانگیرزاده:آقای علوی دارای  بینش امنیتی است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت : بدون تردید نقش وزارت اطلاعات با توجه به شرایطی که چند دهه گذشته درعمر با برکت جمهوری اسلامی گذشته نقش برجسته ای است .

وی افزود: وجود دشمنان مختلف خارجی ،‌ منطقه ای و جریانات مسئله دار داخلی اهمیت وزارت اطلاعات را چند برابر کرده است .

وی گفت: به امنیت ملی در مقابل جاسوسان بین المللی و در برابر شیطنت های منطقه و لزوم به روز شدن دستگاه  اطلاعاتی قدرتمندمان نیاز داریم .

جهانگیرزاده افزود: وزارت اطلاعاتی را می طلبد که در مقابل اینها  آمادگی ها و جسارت های لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های مختلفی در وزارت اطلاعات وجود دارد گفت: نیروهای کارشناس و حرفه ای در وزارت اطلاعات هستند که گمنامند اما فعال و دلسوزند و مدیران برجسته و ظرفیت خودنظام اطلاعاتی در کشور محسوب می شوند که تجاربی در برخورد با گروههای ضد انقلاب و جریانهای جاسوسی داشته اند و امروز عنایت و رای اعتماد قدرتمند به جناب آقای علوی نشان دهنده اعتماد ما به دستگاه اطلاعاتی و حمایت ویژه از این نیروهاست که مسئولیت بزرگی بر دوش خواهند داشت.

وی گفت : مردم انتظار دارند که دستگاه اطلاعاتی قدرتمندی داشته باشند که به مردم احساس آرامش را تزریق کند و درکنا ر آن نیاز به دستگاهی دارند که هم حریم حمایتی را حفظ کند هم حریم خصوصی را  مورد حمایت قرار دهد.

وی گفت : متخلفین باید در برابر نیروهای اطلاعاتی با برخورد قدرتمندانه مواجه شوندو مردم هم با کمال آرامش زندگی کنند.

وی افزود : مردم به وزارت اطلاعاتی  نیاز دارند که از تمایلات سیاسی پرهیز کند و بداند که وزارت متعلق به همه بخش های نظام است و صرفا به دولت جمهوری اسلامی ایران تعلق ندارد.

جهانیگرزاده گفت: متعقدم که در شرایط کنونی کاهش هزینه های اطلاعاتی یک ضرورت است و جناب آقای علوی در برنامه و روند اجرایی خود به این امر توجه دارد.

وی افزود:کمک موثر برای مقابله با تحریم ها فقط از دست  وزارت خارجه یا نهادهای  سیاسی بر نمی آید . بلکه این وزارتخانه ، اطلاعات زیادی در این زمینه دارد که می تواند در اختیار دستگاهها قرار دهد .

جهانگیر زاده گفت: وزیر اطلاعات باید چشم بینای نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی گفت: معتقد هستم که آقای علوی با توجه به سوابق 4 دوره حضور در مجلس شورای اسلامی ، 4 دور عضویت در کمیسیون  داخلی که وزارت اطلاعات مورد نظارت این کمیسیون بوده است حضور در تدوین قانون وزارت اطلاعات و حضور در نهادهای نظامی و با داشتن بینش امنیتی خواهد توانست وزارتخانه را به پرهیز از  ورود در مسائل خرد و تمرکز در مسائل کلان امنیت ملی و مسائل امنیت بین الملل منتقل بکند و اگر بخواهیم وزارت اطلاعات به مسائل کلان امنیت ملی بپردازد باید با رای قاطع به آقای علوی رای بدهیم.

وی گفت: باید به انتخاب رئیس جمهور احترام بگذاریم و آقای روحانی دارای بینش  امنیتی و روابط بین المللی است.

جهانگیرزاده اضافه کرد: آقای علوی روحانی انقلابی ،فعال و پرتحرک و  نسبت به مسائل نظامی آشناست ؛وی عضو مجلس خبرگان و در آنجا عضو کمیسیون سیاسی است.

نماینده مردم ارومیه گفت: اقای علوی به لحاظ عملیاتی انسان فعال و متعقد است که با تقویت نظام کارشناسی و نظام مدیریت خبره دستگاه اطلاعاتی و  افزایش ظرفیت حرفه ای اطلاعاتی در این زمینه موفق خواهند بود.

هروی:علوی شخصیتی توانا و تحصیل کرده است

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه من به هیچ وجه جلسه خاصی را با آقای علوی نداشتم، گفت: دفاع من از این وزیر پیشنهادی، صرفا به خاطر وجوه بارز شخصیتی و علمی ایشان است.

آقای هروی افزود: حجت الاسلام والمسلمین علوی، شخصیتی توانا و تحصیل کرده است و شاید نخستین بار باشد که چنین شخصیتی برای حساس ترین حوزه دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه هرگاه یک مملکت از امنیت بالای داخلی و مرزی برخوردار باشد ، چرخه های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی آن نیز به حرکت در می آید ، گفت: با توجه به شناختی که از خلاقیت فکری حجت الاسلام علوی دارم از همین جا تشکر ویژه خود را از دکتر روحانی برای پیشنهاد ایشان ابلاغ می کنم.

هروی با بیان اینکه چرا ما همیشه این حق را از حساس ترین حوزه یعنی اطلاعات می گیریم که یک انسان تحصیل کرده و آگاه را  در راس مسئولیت آن قرار دهیم، گفت: برخی می گویند آقای علوی سابقه کار اطلاعاتی ندارد ، اما من این سئوال را می پرسم که کدام وزیر پیشین در آغاز فعالیت خود سابقه اطلاعاتی داشته است.

وی افزود: نمایندگان از جمله کسانی هستند که باید مهمترین مسائل امنیتی و اطلاعاتی حوزه کاری خود را به وزیر اطلاعات انتقال دهند و نماینده و وزیر، تعاملی چشمگیر و نزدیک با هم دارند .

هروی با بیان اینکه آقای علوی چهار دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عضویت خاص تدوین قانون اداره اطلاعات را در کارنامه خود ثبت کرده است ، گفت: آقای علوی چگونه می تواند از مسائل اطلاعاتی بی اطلاع باشد.

نماینده مردم قائنات موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آنچه که امروز ما را در فضای بین المللی دچار تحریم های سخت کرده ناشی از قضایای مختلفی است که دو عامل اصلی دارد.

آقای هروی افزود: یکی از این عوامل فتنه ها و دسایسی است که دولتهای بیگانه برای سرکوب استقلال نظام جمهوری اسلامی ایران انجام می دهند که امری طبیعی است و ما 34 سال است که سعی کرده ایم استقلال خود را با دندان بگیریم و حرکت کنیم و نگذاریم به این ناموس و غیرت ما تجاوز بشود.

وی افزود: اما یک بحث اساسی که معمولا کمتر به آن توجه می شود بحث عدم برخورد مناسب دستگاههای اطلاعاتی ما در این قضایا بوده است و ما همیشه این مسئله را فاکتور گرفته ایم.

این نماینده مجلس گفت: در حالی که این امر برای ما خیلی مهم است و بنده به عنوان نماینده یکی از مناطق محروم کشور معتقدم در خیلی از مسائلی که در مناطق محروم و مرزی داریم رنگ بوی اداره اطلاعات خیلی ضعیف بوده است.

وی افزود: چه اشکالی دارد که یک وزیر توانا و خلاق بیاید این مشکلات را جبران کند. ما در مناطق مرزی می بینیم که حتی اختلاف ما بین گروههای مختلف اجتماعی و مذهبی به دلیل درایت و کیاست درستی که از جانب دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی صورت نمی گیرد ما را دچار مشکل کرده است.

هروی افزود: من این ضعف را مانع از این می دانم که یک فضای همدلی را در سراسر کشور داشته باشیم.

وی افزود: از مباحث دیگری که بازگشت پیدا می کند به این وزارتخانه و ما معمولا خیلی به آن توجه نمی کنیم عدم انتقال صحیح اطلاعات به مرکز است که نتیجه ای جز بی عدالتی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس گفت: امروز بسیاری از ضربات که بر پیکر نظام نواخته می شود به دلیل این است که ما نتوانسته ایم آن گونه که شایسته و بایسته است یک وزیر اطلاعات خلاق و با تفکر باز و با تامل و کسی که در این زمینه تحصیلات عالیه کرده ، در این پست بگذاریم تا دفاع درستی را در این مقوله به عمل بیاورد.

قوامی: علوی در نوشتن قانون وزارت اطلاعات نقش داشته است

نماینده  مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: واقعیاتی که در برنامه پیشنهادی رئیس جمهور منتخب به خوبی ترسیم و راهبردهای آن مشخص شده است، برنامه کلی که دیروز در دفاع از آن نکاتی مطرح شد و تنوعی که در این برنامه است باید عملیاتی شود.

هادی قوامی افزود: مهمترین دستگاهی که می تواند فضایی ایجاد کند که این برنامه عملیاتی شود قطعاً وزارت اطلاعات است.

وی گفت: اگر در کشور با بیکاری و توزیع نابرابر درآمدها مواجه هستیم که همه اینها به ناامنی ها کمک می کند راه کاهش آن چیست؟.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه رئیس جمهور منتخب به این بحثها چگونه باید باشد؟ آیا ما باید وزارت اطلاعات را با مفهوم سکیوریتی ببینیم.

قوامی گفت: سرمایه مانند کبوتر است و باید ببینیم کجا می نشیند، جایی که امنیت وجود داشته باشد اگر بتوانیم این فضا را فراهم بکنیم می توانیم بر مسائل و مشکلاتی که اقتصاد کشور با آن مواجه است، غلبه کنیم.

وی افزود: خلق چنین محیطی در برنامه دولت و باید به دست وزیری باشد که توان ایجاد محیط را داشته باشد.

نماینده اسفراین گفت: نماینده مخالف اشاره داشت که وزیر پیشنهادی سابقه اجرایی ندارد در صورتی که در کمیسیونهای تخصصی مجلس براساس تخصص نمایندگان توزیع می شوند.

قوامی افزود: فردی که چهار دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشته و در کمیسیونهای تخصصی بوده است آیا تخصص و تجربه لازم را ندارد.

وی گفت: وزیری که در نوشتن قانون وزارت اطلاعات نقش داشته حتماً مباحث کارشناسی فراوانی را دفاع کرده است، آیا اینها تجربه و تخصص نیست؟ چرا ما چشمانمان را به این واقعیات می بندیم.

نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا فقط به یک بعد اشاره می شود حماسه اقتصادی که مدنظر مقام معظم رهبری است و باید تحقق یابد پس از حماسه سیاسی و هم سوخت و هم موتور توسعه است چه کسی باید این محیط را امن کند، آیا دستگاهی مهمتر از وزارت اطلاعات وجود دارد .

قوامی گفت: چقدر فرار سرمایه و مغز داریم، چرا اتفاق افتاده است. بسیاری از عزیزانی که از این کشور خارج شده اند بجز عده معدودی که مخالف نظام هستند اکثریتشان برای کشور دلشان می تپد و می خواهند به کشور بازگردند و کمک کنند.

وی افزود: این محیط چگونه باید فراهم شود؛ آیا باید فرار را به قرار تبدیل کنیم و یا می خواهیم نرخ رشد فرار را افزایش دهیم .

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی که سرمایه به عنوان محدودیت است باید افزایش یابد یا کاهش؛ هنگامیکه سرمایه کاهش یابد، بیکاری افزایش می یابد و شمار بیکاران افزایش خواهد یافت و با افزایش تورم آتشی بر ساختهای مختلف کشور خواهد بود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: عزیزانی که دلشان برای نظام می تپد باید به این مسائل نگاه عمیق داشته باشند، چرا که نگاه سطحی و یک بعدی قطعاً به افراط منتهی می شود و مردم هم جواب افراط ها را داده اند.

قوامی افزود: امروز انتظار مردم از دولت جدید این است که بتواند این برنامه را اینگونه عملیاتی کند.

وی گفت: شرط لازم برای تحقق توسعه و حماسه اقتصادی این است که آن بستر امن فراهم شود و این نگاه به امنیت، قطعاً با نگاه تک بعدی متفاوت است که مخالف محترم مطرح کرد .

قوامی افزود: این رفتار و گفتار قطعاً به افراطی گری در دوره های مختلف منتهی شده است که نتیجه آن را دیده ایم.

وی گفت: این مسائل به ایجاد ناامنی بیشتر کمک می کند لذا وزیر پیشنهادی از این حیث این ویژگی ها را دارد.

قوامی افزود: نکات دیگری که درباره رد صلاحیت مطرح شد این است که وزیر پیشنهادی خودش را وزیر نظام می داند برای همین است که اگر آن اتفاق افتاد، نیامد موضعی بگیرد و رفتاری بکند که دل خیلی ها از مخالفان نظام را شاد کند.

وی گفت: آقای علوی موضعی گرفته است که دل نظام را شاد بکند که این به عنوان ارزش تلقی می شود.

قوامی افزود : مقام معظم رهبری در ارتباط با رد صلاحیت هایی که در شورای نگهبان اتفاق افتاده است ، بیاناتی دارند مبنی بر اینکه افرادی که رد صلاحیت می شوند لزوماً افراد بی صلاحیتی نیستند حتی بعد از این موضوع ایشان به عنوان امام جمعه اراک پیشنهاد می شوند.

وی گفت: ریاست محترم جمهوری که کاببینه را تشکیل می دهد در ارتباط با چند وزارتخانه به ویژه وزارت اطلاعات با مقام معظم رهبری مشورت می شود.

قوامی افزود: قطعاً آن نکاتی که این برادر عزیزمان مطرح کرده اند ، نادرست است اگر اینگونه بود این اتفاق قطعاً نمی افتاد.

وی گفت: اگر ما برای این مملکت و مردم دلمان می سوزد، نباید فرصت های توسعه را از دست بدهیم.

قوامی افزود: امروز تمام نگاه ها، متوجه مجلس است و این که مجلس چگونه شرط تحقق حماسه سیاسی را فراهم خواهد کرد.

وی گفت: توجه ویژه به وزارت اطلاعات شرط لازم برای تحقق حماسه اقتصادی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها