مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: استقبال از جشنواره فیلم رضوی خوب بوده به طوری که تاکنون 64 اثر از هنرمندان سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و به همین دلیل ارسال آثار تا سی‌ام مرداد تمدید شد.
کد خبر: ۵۸۷۵۲۱

بهرام عبدالحسینی افزود: با توجه به این‌که یزد در مسیر عبور امام رضا(ع) به خراسان بوده است، با استفاده از اسناد تاریخی موجود در استان، می‌توان فیلم و مستندهای خوبی تولید کرد.وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند رضوی در یزد بیان کرد: با توجه به فضای مناسب استان، به‌طور قطع در سال‌های آینده جشنواره رضوی با کیفیت و کمیت بهتری برگزار می‌شود.وی با بیان این‌که ارسال آثار تا سی‌ام مرداد تمدید شده است، ادامه داد: 30 اثر نیز از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواهد رسید.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، بیست و چهارم شهریور را زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و مراسم تجلیل از برگزیدگان اعلام کرد.عبدالحسینی تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشنواره در سال آینده را از مهر امسال آغاز می‌کنیم.‌/‌جام‌جم

حمام‌های خزینه‌ای علی‌آباد در انتظار ثبت ملی

حمام‌های خزینه‌ای علی‌آباد که جلوه‌ای از معماری ایرانی ـ اسلامی را به نمایش گذاشته‌، در آرزوی ثبت در فهرست آثار ملی ایران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی علی‌آبادکتول گفت: حمام‌های خزینه‌ای پس از اسلام در تمام محله‌ها کنار مساجد ساخته می‌شد و دارای عناصری همچون مدخل، سربینه، حوض، آتشدان، کانال دفع دود، دیگ مسی و واجبی خانه بوده است.

یاسر قندهاری افزود: در شهرستان علی‌آباد کتول تعدادی از این‌گونه حمام‌ها در روستاهای الستان، مایان، غریب‌آباد و سیاه مرز کوه موجود است.

وی یادآور شد: اداره میراث فرهنگی علی‌آبادکتول با علم به اهمیت این بناها اقدام به تهیه پرونده ثبت کرده و پیشنهاد خود را برای قرار دادن این اماکن در فهرست آثار ملی به معاونت میراث فرهنگی استان ارسال کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی علی‌آبادکتول افزود: با توجه به مستند سازی از آثار مذکور توسط شورای ثبت استان، امسال در صورت احراز شرایط، حمام‌های خزینه‌ای علی‌آبادکتول در فهرست آثار ملی به ثبت خواهد رسید./ مهر

ایل‌راه‌های عشایری خراسان شمالی نیاز به بازسازی دارد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: تخریب و تصرف ایل‌راه‌های عشایری استان نگران‌کننده شده است.

جلیل رمضانی افزود: اگر روند تخریب و تصرف ایل‌راه‌ها ادامه پیدا کند، طی دو سال آینده در محل تخته ارکان بجنورد، دیگر عشایر و سیاه‌چادری نخواهیم دید.

وی گفت: اکنون به علت تخریب ایل‌راه‌ها در محل مهنان بجنورد، عشایر مجبورند دام‌های خود را از محل آسفالت جاده عبور دهند که البته این امر موجب شد دامداری در سال گذشته به دلیل برخورد کامیون با دام‌های در حال کوچ تعداد زیادی از دام‌های خود را از دست بدهد.

رمضانی ادامه داد: تصرف و تخریب بیشتر از سوی کشاورزان انجام می‌شود. دستگاه‌های متولی در تصرف و تخریبی که از سوی کشاورزان انجام می‌شود از طریق قانون وارد شوند و از سوی دیگر در واگذاری‌ها دقت بیشتری به عمل آورند. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون تصرف و تخریب ایل‌راه‌ها عرصه را بر جمعیت عشایری استان تنگ کرده است.

وی با اشاره به این که این اداره کل اولین دستگاهی بوده است که توانسته اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی را به طور کامل جذب کند، توضیح داد: 24 میلیارد ریال به این اداره کل اختصاص داده شده است که از این محل 1800 تخته سیاه‌چادر و دو دستگاه تانکر آبرسانی خریداری شده است و 24 کیلومتر راه عشایری، بهسازی 78 واحد محل چادرهای عشایری و احداث 19 چشمه سرویس بهداشتی انجام شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان این که عشایر این استان شامل 3300 خانوار عشایری کوچرو هستند، گفت: جمعیت عشایری 2 درصد جمعیت خراسان شمالی را تشکیل می‌دهند و 35 درصد از گوشت قرمز توسط این افراد تولید می‌شود. وی با ذکر این که جمعیت عشایری 35 درصد از تولید صنایع‌دستی در کشور را به عهده دارند، ادامه داد: جمعیت عشایری خراسان شمالی 2 درصد از تولید صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده‌اند. / ایسنا

مبارزه با آفت ساقه‌خوار برنج و شپشک در نوشهر

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر از مبارزه بیولوژیک با آفت ساقه‌خوار برنج و شپشک مرکبات در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

میرحسین سنجرانی با اشاره به توزیع بیش از 90 هزار عدد تریکوکارت زنبور تریکوگراما طی سه مرحله و در سطح 3000 هکتار از اراضی شالیزاری نوشهر گفت: شبکه مراقبت برنج در قالب مبارزه بیولوژیک شالیزاری برنج در سطح 300 هکتار در 12 روستا با استفاده از حشرات مفید در راستای کاهش مصرف سموم و تولید محصولات سالم و ارگانیک از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی این شهرستان به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: کفشدوزک کرپیتالموس برای بیش از 110 هکتار از باغ‌های این شهرستان رهاسازی می‌شود. ‌/‌ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها