نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی کلیات کابینه یازدهم با سخنان نمایندگان مخالف و موافق ادامه یافت و مخالفان و موافقان با کلیات برنامه دولت یازدهم درنوبت عصر جلسه مجلس به ایراد سخن پرداختند.
کد خبر: ۵۸۷۴۰۸
مطهری: اشکال موسوی این است که از قانون تمکین نکرد

تابش: کابینه پیشنهادی، ترکیبی اعتدالی است

به گزارش خبرگزاری ها،محمد رضا تابش  نماینده مردم اردکان به عنوان موافق کابینه پیشنهادی با تشکر از خلق حماسه سیاسی مورد نظر رهبری توسط مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز از برنامه های دولت منتخب مردم دفاع می کنم و از نمایندگان محترم می خواهم که همراه با رای معنادار ملت ، به کابینه پیشنهادی دکتر روحانی رای اعتماد دهند .

تابش افزود: مطالعه و بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی حق نمایندگان مجلس است اما اجرای این مهم باید بر پایه اخلاق و موازین دینی باشد و من بر حسب وظیفه قانونی خود لازم می دانم نکاتی را ذکر کنم.

وی اضافه کرد: اکثریت مردم در انتخابات 24 خرداد رای به تغییر و اصلاح وضع موجود کشور دادند و به اعتدال و ثبات امید بستند و دولت تدبیر و امید حاصل همین گفتمانی است که در طول انتخابات شکل گرفت و نقش راهگشایانه مقام معظم رهبری، حضور فعالانه همه سلیقه ها، گروهها و جریان های سیاسی در این انتخابات و اثرگذاری شخصیت های مقبول مردم در خلق حماسه ای بزرگ برجسته است و باید از یاد نبریم که مردم در این انتخابات به افراط و افراطی گری نه و به اعتدال و عقلانیت آری گفتند .

تابش افزود: اکنون نوبت ماست که به انتخاب آن روز مردم و به کابینه منتخب امروز آری بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت دهیم.

وی تصریح کرد: ترکیب کابینه پیشنهادی، ترکیبی اعتدالی است و فصل مشترک آرای ملی مجموعه ای است که با هم معنا پیدا می کند و این کابینه ، ترکیبی پیوسته و توانمند است که متوجه به جهات مختلف سیاسی است و مناسب است به کل این کابینه رای اعتماد بدهیم.

تابش گفت: کابینه پیشنهادی برای خارج کردن کشور از دایره مشکلات و مسائلی آمده است که متاسفانه جامعه به آن گرفتار است.

وی خاطرنشان کرد: صدور چندین قطعنامه توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل علیه ایران موجب شدت گرفتن تحریم ها ، وضع بد اقتصادی کشور ، تورم و نرخ بیکاری دو رقمی و رشد اقتصادی صفر شده  و این در حالی است که دولتهای نهم و دهم 63 درصد درآمد نفتی ایران طی 108 سال گذشته یعنی معادل 700 میلیارد دلار را هزینه کردند که اگر مبتنی بر برنامه ریزی های علمی و واقع بینانه بود ما امروز به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده بودیم.

تابش ادامه داد: برای ما به عنوان ام القرای جهان اسلام مایه سرافکندگی است که کشورمان از نظر فساد مالی جزو ده کشور اول جهان و از نظر رواج طلاق در رتبه چهارم دنیا باشد و تعداد معتادان بنا بر اعلام مقامات رسمی بیش از 4 میلیون نفر باشد .

نماینده مردم اردکان افزود: کمک واقعی مجلس در این برهه دادن رای بالا به وزیران منتخب است .

وی تصریح کرد: آشنایی و تسلط وزیر خارجه پیشنهادی به حوزه ماموریتش و قدرت آینده نگری او بی تردید در خروج کشور از نگرانیهای کنونی تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در حوزه نفت و انرژی تجربه و کارآمدی وزیران معرفی شده می تواند تضمین کننده برنامه های مهم دولت در این حوزه باشد .

تابش گفت: برنامه های حوزه اقتصادی دولت متناسب با مهمترین نیازها و چالش های کشور است و وزرای مجرب و توانمندی که معرفی شده اند حتما خواهند توانست با بهبود شاخص های اقتصادی و رونق تولید، عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم را رقم بزنند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت : در حوزه های آموزش و پرورش و علوم ، تحقیقات و فناوری ،‌ برنامه های دولت بسیار درخشان است.

محمد رضا تابش که به عنوان موافق کابینه پیشنهادی دولت یازدهم سخنرانی کرد در ادامه افزود : وزرای منتخب در این حوزه ها می توانند با بینش و روش اعتدالی که دارند ، دانشگاه با ثبات دارای تحرک علمی و مدرسه هوشمند و خلاق در کشور ایجاد کنند و توسعه دهند.

وی گفت : در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز وزیران پیشنهادی از تناسب بالایی با حوزه های مسئولیت خود برخوردارند و توانایی تحقق شعارهای دولت را دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود : در حوزه سیاست داخلی و امنیت ، جامعه بیش از هر چیز به دنبال جامعه امن و به دور از ترس و نگرانی است باید رویکردهای امنیتی و افراطی جای خود را به رویکردهای قانونی و مدنی بدهد و اسباب تحقق شعارهای رییس جمهور در تأمین آزادی ها و استیفای حقوق شهروندان و تقویت بنیه دفاعی کشور فراهم شود .

تابش گفت : امیدوارم با توجه به برنامه ها و سخنان وزیران پیشنهادی و جلسات با نمایندگان شاهد رفع محدودیت های موجود باشیم .

وی همچنین گفت : همکاران ارجمند ، گرایش های مختلف مردم پای صندوق های رأی با هم کنار آمدند و همپا شدند ، ‌ما هم با هر نظر و عقیده سیاسی که داریم هنگام رأی به وزیران پیشنهادی با هم و با رأی مردم همراه شویم .

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود : فرصت مناسبی برای عبور از تنگناها فراهم شده است این فرصت را از دست ندهیم و کاری بکنیم .

توکلی:این دولت در احاطه مشکلات و دشواری هاست

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به  عنوان یکی از موافقان کلیات برنامه و کابینه دولت یازدهم در جلسه امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی به نطق پرداخت.

وی گفت:این دولت در احاطه مشکلات و دشواری هاست؛ کسری بودجه عظیم، ناکافی بودن ارز در دسترس برای واردات، دشواری های  پیچیده خرید و واردات، حتی دارو و برخی کالاهای حیاتی دیگر، مبهم بودن نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها، تورم کمر شکن همراه با بیکاری شدید جوانان به ویژه تحصیلکردگان، تعطیلی واحدهای تولیدی، درهم ریختگی هنجارها و ساختارهای سیاسی- اداری و مشکلات بسیار دیگر. در چنین موقعیتی اگر همه دست به دست هم بدهیم و برا ی نجات مردم و کشور پشت هم باشیم، امید غلبه بر مشکلات و دفع دشمنی استکبار کینه ورز وجود دارد.

توکلی افزود: باید چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند اتحاد و یکپارچگی را ضرورتی حتمی شمرد. چرا که دشمن تمام قد در برابر خواست ملت ایستاده است. از آن طرف امید به آینده سرمایه اجتماعی گرانبهایی است و باید قدرش دانسته شود؛ چرا که برای حل مشکلات به آن نیاز داریم. اگر رفتاری از مجلس یا دولت سر بزند که تقابل تلقی گردد، این سرمایه اجتماعی خدای ناخواسته از دست می‌رود و دشمن نیز در اعمال فشار جری تر می‌گردد.

نماینده مردم تهران افزود: نه موافقت امثال بنده بی شرط و شروط است و نه مخالفت دوستان دیگر مطلق و دربست است. نه این مماشات است و نه آن تقابل. مهمترین دلیل موافقت کلی بنده با تشکیل این کابینه همین سختی وضعیت کشور و فشار شدید و یکپارچه دشمن بر مردم و اسلام است.

دقت در سابقه تحصیلی ، تخصصی و تجربی معرفی شدگان نشان می دهد که عمدتا از تحصیلات مرتبط برخوردارند و اکثریت آنان از تجربه طولانی نیز بهره مندند.

توکلی تاکید کرد:اینجانب یکی از ملاکهای اساسی‌ام در موافقت کلی با دولت یازدهم، فرض استواری رئیس‌جمهور و دولت محترم بر دفاع کامل و قاطع از حقوق هسته‌ای ملت ایران است. آقای دکتر ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه نیز در ملاقات با اینجانب تصریح کردند که ذره‌ای از حقوق و منافع ملت ایران در عرصه جهانی کوتاه نخواهد امد در عین حال تاکید می کردند که می‌توان با اتخاذ تدابیر معقول و منطقی، حداکثر منافع را به دست آورد و با کاستن از هزینه‌های غیر ضروری، مجری سیاستهای خارجی نظام و رهبری معظم انقلاب بود.

وی گفت: این کابینه را آقای دکتر حسن روحانی معرفی کرده است نه مثلا دکتر علی لاریجانی یا دکتر حداد عادل؛ پس اقتضای شاکله و شخصیت معرفی کننده، تعهداتش، امکاناتش و محیطی را که در آن به سر می بریم در نظر بگیریم بعد قضاوت کنیم. قضاوت بنده و بسیاری از دوستان نماینده که با یکدیگر مشورت جمعی داشته ایم، مثبت و حمایت است. مخالفت و رای ندادن به معدود کسانی که صالح یا اهل نمی دانیم اثری در این حمایت و دفاع ندارد. 

کریمی قدوسی: مخالفت ما حمایت از رئیس جمهور است

کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد مخالف برنامه دولت با اشاره به سخنان حضرت امام درباره اینکه مردم شخص پرست نیستند و اسلام را می خواهند گفت: حوادث سی و چهار سال گذشته دلیل بر اثبات سخنان امام درباره ایمان و اعتقاد مردم است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در تنفیذ آقای روحانی سه شرط را برای بقای این حکم بیان کرده است یکی تعهد در پیمودن صراط مستقیم که در آن قرار داشته اید دوم دفاع از حقوق مردم و سوم ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران.

وی گفت: مخالفت ما نوعی حمایت از رئیس جمهور برای حفظ این اصول حاکم بر حکم تنفیذ وی است.

قدوسی افزود:دولت تدبیر باید دولت تکلیف الهی باشد و سرنوشت خود را در ظل اهداف اسلام و هدایت اسلام جستجو کند.

نماینده مردم مشهد افزود: در سی و چهار سال گذشته مردم خود را بارها اثبات کردند که با کسی عهد اخوت نبستند و مردم همیشه پشت سر امام حرکت کردند و اگر مقام و مسئولی بازبماند از او عبور کردند و او را زیر پای خود گذاشتند.

وی گفت: در برابر قرآن و قانون هم رئیس جمهور و هم نمایندگان سوگند خوردند که در برابر ملت پاسخگو باشند و ملت هیچ گاه این دو جایگاه قانونی را فدای یکدیگر نمی کنند.

نماینده مردم مشهد افزود: اگر برای رای گیری به وزیری رأی ندادیم معنایش چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست و اگر تلاش می کنیم وزیر بهتری انتخاب شود می خواهیم به شما کمک کنیم.

وی گفت: آقای روحانی سیاست خود را اعتدال و دولت را دولت راستگویان عنوان کرد، بنابراین از افراط و تفریط باید پرهیز کنیم و افراد افراطی را به کار نگیریم.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه اسلام دین وسط است گفت: اعتدال به معنای عبور از اصول نیست.

وی علت اینکه بیشتر مخالفان با تعدادی از افراد پیشنهادی، مسئله فتنه 88 است گفت:‌ فتنه بزرگترین خطر و تهدیدی بوده است که از اول انقلاب نظام و کیان اسلامی را در معرض خطر قرار داده است.

کریمی قدوسی افزود: رهبرانقلاب فرمودند این خطر از 8 سال دفاع مقدس بالاتر بود و هدف ما از مخالفت با برخی افراد کابینه بحث و رگه های فتنه است که در کابینه آینده از حوادث تلخ و فتنه و به حاشیه رفتن دولت و پرداختن به مسائل فرعی و فراموشی مسائل اصلی جلوگیری کند.

وی گفت: وظیفه نمایندگان که در برابر اسلام، خدا، قرآن و ملت سوگند یاد کرده اند این است که از تکرار حوادث تلخ گذشته جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه فتنه طرح براندازی بود افزود: سران فتنه اگر توبه کنند توبه انان پذیرفته شده نیست زیرا به یک ملت تهمت زدند.

این نماینده مجلس گفت:‌ برخی با سکوتشان فتنه را همراهی و حق را ذلیل کردند.

کریمی قدوسی افزود: از اول انقلاب تاکنون به نظام اسلامی دو تهمت وارد شد یکی در زمان امام راحل بود که جهان استکبار و مرتجعین تهمت جنگ افروزی و خشونت به انقلاب نسبت دادند و در پی آن 8 سال حمله و تجاوز نظامی را به کشورمان تحمیل کردند اما  امام و رزمندگان مقاومت کردند و دشمن را  به عقب نشینی وادار کردند.

وی تهمت دوم را سخت تر از تهمت اول دانست و گفت: در انتخابات 88 برخی افراد باسابقه به مردم تهمت زدند و به تقلب متهم کردند و در روز عاشورا آن فاجعه را به بار آوردند و در پی آن مردم حماسه 9 دی را به وجود آوردند.

کریمی قدوسی افزود: مقام رهبری همچون امام رفتار می کنند و می گویند فتنه گران باید عذرخواهی کنید که نمی کنند.

وی گفت: فتنه هزینه سنگینی به نظام وارد کرد و رئیس جمهور باید بداند که افرادی که معرفی کرده اند وقت شما را می گیرند و کابینه را به تقابل با مجلس پیش می برند.

این نماینده مخالف کلیات افراد پیشنهادی برای کابینه یازدهم افزود: برخی افراد پیشنهاد شده دقیقا در مسائل فتنه نقش بسیار فعال داشتند.

کریمی قدوسی گفت: ما نیز از اعتدال و دولت راستگویان حمایت می کنیم اما اقدام شما که باعث ناراحتی ملت شده است با این شعارها تطابق ندارد.

وی افزود: دانشگاه و محل تولید علم و قدرت که در دوران فتنه به آتش کشیده شد دوباره به دست چه کسی سپرده خواهد شد؟

کریمی قدوسی گفت: در زمینه فتنه 105 صفحه اسناد وجود دارد که مبین اهداف فتنه گران درباره ارتباط با جاسوس خانه ها، حذف رهبری ولایت و نظارت شورای نگهبان است.

وی افزود: ایجاد بی ثباتی در جامعه تاکتیک بعدی فتنه است و نمایندگان باید  با درک صحیح از شرایط و حمایت از دولت به این مسائل توجه کنند.

منصوری آرانی: مردم در انتظار کمک مجلس به دولت

منصوری آرانی نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در نطق خود به عنوان موافق کلیات کابینه گفت: باتوجه به اینکه بحث اعتدال از مجلس نهم شروع شد انتظار داشتیم دوستانی که مخالف کلیات کابینه صحبت کردند برنامه ای را که آقای روحانی داشته اند نقد می کردند.

وی  افزود: مشی مجلس اعتدالی است و همواره ریاست مجلس هم بر این مشی رفتار کرده اند و در چند سال گذشته جلوی افراط را گرفته است.

وی درباره مخالفان کلیات کابینه گفت: آنها باید نگاه می کردند ببینند آیا آقای رئیس جمهور می تواند با برنامه ای که ارائه داده برای میلیونها ایرانی شغل ایجاد کند یا نه.

نماینده مردم کاشان افزود: به هر حال میلیونها ایرانی به دلیل اینکه احساس می کردند آقای روحانی می تواند برای آنان شغل ایجاد کند و وضعیت بد معیشت آنان را بهبود بخشد به او رای دادند.

وی با بیان اینکه نمایندگان امروز باید بررسی کنند ببینند آیا رئیس جمهور می تواند این وضعیت بد معیشتی را اصلاح کند یا نه گفت: مردم با دیدن مراسم امروز قضاوت می کنند که کدام یک از ما صدای آنها را منعکس می کند و کدام نماینده انصاف را در سخنان خود رعایت می کند.

منصوری آرانی افزود: میلیونها پدر و مادری که جوانها شان بی کارند و کارمندان و کارگرانی که زیر خط فقر هستند امروز می خواهند بدانند این مجلس چگونه می تواند به دولت کمک کند تا با فساد، پارتی بازی و رشوه مبارزه  و وضعیت بهداشت شان را درست کند و اماکن ورزشی را برای جوانان ایجاد کند.

وی افزود: مسلماً با انتخاب آقای روحانی در جامعه امید ایجاد شد و مردم به این واژه های سیاسی و ملاحظات حزبی توجهی ندارند بلکه مردم از آقای روحانی می خواهند دین و فرهنگ آنان را حفظ کند و شغل و رفاه را برای آنها به ارمغان بیاورد.

این نماینده مجلس گفت: مردم دارند می بینند و انتظار دارند مجلس با یک رای بالا به این دولت رای دهد تا با یکرنگی و صفا از مشکلات عبور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید با بکار بردن واژه هایی که در شان مجلس نیست مردم را نگران کنیم گفت: در مجلس و کمیسیونها برنامه های آقای روحانی و وزرای پیشنهادی ایشان را بررسی کرده ایم و همه افرادی که معرفی شده اند به خصوص وزرای معرفی شده برای وزرات کشور، اطلاعات، دفاع و امور خارجه هم از لحاظ شایستگی های فردی و هم از نظر برنامه ای که ارائه داده اند برای تصدی وزارت مناسبند.

قوامی:کشتی را به دست کشتی بان باتجربه بدهیم

قوامی نماینده مردم اسفراین در دفاع از کابینه دکتر روحانی گفت: کابینه طوری طراحی شده است که در حداکثر تجربه، تخصص و سلایق مختلف باشد.

وی با رد دلایل مخالفت با کابینه رئیس جمهور افزود: مخالفان که به کهولت سن کابینه آقای روحانی ایراد می گیرند باید بدانند که شرایط کنونی شرایط طوفانی است و در این شرایط کشتی را به دست کشتی بان باتجربه می دهند نه جوان و این از نقاط قوت کابینه رئیس جمهور است.

نماینده مردم اسفراین گفت: نکته دوم و قابل تامل دیگر در کابینه آقای روحانی وجود یکپارچگی و تنوع است؛ ما در شرایطی قرار داریم که باید تورم، بیکاری و کسری بودجه را کاهش دهیم و این مهم با تکیه بر نیروهای باتجربه و متخصص امکان پذیر است.

این نماینده مجلس افزود: با شناختی که از فرد پیشنهادی وزارت اقتصاد و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی داریم آنها افراد افراطی نیستند بلکه افراد متخصص و معتدلی هستند.

قوامی ادامه داد: در تیم اقتصادی کابینه شاهد یکپارچگی و تخصص بالا هستیم و از این بابت می توان امیدوار بود هزینه های زیادی که در گذشته به جهت ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت وجود داشت دیگر وجود نداشته باشد.

نماینده مردم اسفراین گفت: آنچه نتیجه ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت است به صورت هزینه های مختلف به چشم مردم می رود و مردم در انتخاب رئیس جمهور نشان دادند که خواهان چه دولتی هستند.

قوامی افزود: برنامه ها و افراد معرفی شده برای کابینه حاصل ساعت ها کار کارشناسی بوده و می توان در آن رویکرد مشترکی را مشاهده کرد.

وی گفت: عزیزانی که ترکیب کابینه را ناهماهنگ می بینند و یا می گویند کابینه شرکت سهامی است باید بدانند چینش و انتخاب وزرا در کمال دقت انجام گرفته و امیدواریم مجلس به رسالت خود برای تقویت دولت جدید توجه کند.

باقری بنابی:کابینه معرفی شده اصول گرای واقعی است

باقری بنابی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کابینه پیشنهادی رئیس جمهور گفت : بنده و خانواده ام را اکثرا در کشور می شناسند،آقای روحانی و کابینه معرفی شده را اصول گرای واقعی و همراه با اصلاح طلبان واقعی می دانیم .

باقری بنابی با اشاره به دو آیه شریفه از قرآن مجید گفت: براساس این آیات انسان نباید تصمیمات خود را بر پایه توهم و تخیل قرار دهد، بلکه تصمیمات انسان باید براساس علم و آگاهی و شناخت کافی باشد.

وی افزود: برخی از نمایندگان ایراداتی به سن کابینه گرفتند که باید بگویم به خدا اینها ایثار کردند که پذیرفتند وزیر بشوند، اینها افرادی هستند که در کل جهان شناخته شده هستند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: چرا پس از چهار سال عوامل فتنه و فتنه گران را معرفی نمی کنند، در کشور نخبگان سیاسی نمی دانند آینده سیاسی شان چگونه است، آیا می توانند در انتخابات شوراهای اسلامی کاندیدا شوند ، آیا می توانند به مقامات بالای اجتماعی و سیاسی برسند.

باقری بنابی گفت: من نماینده مجلس هستم و از دستگاه های امنیتی و نظارتی می خواهم که اگر مدرکی محکمه پسند علیه کسانی که فتنه گر هستند دارند چرا ارائه نمی دهند ؛ ای مردم عزیز بدانید که اکنون که من با شما صحبت می کنم هیچگونه مدرکی دال بر مجرم بودن اعضای کابینه ارائه نشده است، فقط توهمات و تخیلات خود را خبررسانی کرده اند، و اصل این است که افرادی که معرفی شده اند افرادی با تجربه ،‌با حیا، ریشه دار، ولایت مدار، آینده نگر و خردمند هستند.

این نماینده مجلس گفت: این کابینه علما، فضلا و اصولگرایان واقعی هستند؛ ای کاش همه افرادی که منتسب به جریان اصلاحات هستند مانند این افراد معرفی شده، مانند تابش ها و پزشکیان ها و زنگنه ها بودند.

مطهری:اشکال موسوی این است که از قانون تمکین نکرد

 پس از پایان نطق مخالفان و موافقان کلیات کابینه پیشنهادی از سوی حسن روحانی نمایندگان حامی دولت فرصت پاسخگویی به مطالب طرح شده از سوی نمایندگان مخالفان در صحن علنی مجلس کسب کردند.

علی مطهری به عنوان نماینده حامی دولت گفت: پیروزی گفتمان اعتدال نعمتی است که خدا به ملت ایران عنایت کرده تا از این طریق آنها را از افراط و تفریط دور کند بنابر این  این نعمت را شکر بنهیم و از جاده انصاف و عتدالت خارج نشده و نیز منافع ملت را ملاک قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان موضوع گیری صریح وزیران درباره فتنه 88 شرط رای اعتماد دانستند گفت: اگر چه رئیس جمهور با شناخت افراد اقدام به معرفی آنان کرده و نیز مراجع ذیصلاح همچون قوه قضاییه اطلاعات لازم را در اختیار رئیس جمهور قرار دادند چنین اعلام موضوعی ضروری نمی باشد و ناشی از شرط گذاریهای سیاسی و تحمیل گزینه مورد نظر به رئیس جمهور تلقی می شود اما به هر حال این اعلام موضع حق نمایندگاه است تا از این طریق آسوده خاطر شوند.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: مهم این است که بدانیم محل نزاع و بحث دقیقا کجاست اگر در یک انتخابات اعتراضی دارید آنگاه که شورای نگهبان رای خود را صادر کرده و به آن تمکین کنیم همانگونه که تاکید رهبری است مشکلی وجود ندارد، اشکالی که به موسوی وارد می کنیم همین است که چرا در برابر قانون تمکین نکرد.

مطهری ادامه داد: اگر می گفت اعتراض دارم اما به شورای نگهبان تمکین می کنم از او قبول بود و شاید حتی امروز او رئیس جمهور بود؛ محل نزاع اینجا نیست که اگر کسی اعتراض داشت می تواند راهپیمایی آرام داشته باشد یا نه چون قانون اعلام کرده که راهپیمایی بدون حمل سلاح و بدون اینکه مخل امنیت باشد آزاد است.

این نماینده حامی دولت عنوان کرد: نباید به گونه ای عمل کنیم که این گونه استنباط شود که در ایران معترض و مخالف به رسمیت شناخته نمی شود و به گونه ای عمل کنیم که بوی تفتیش عقاید به گوش برسد، به گونه ای سخن نگویم که گویی  اختناق در کشور وجود دارد و با تکیه بر برخی عقاید رهبری آنرا آن طور که به نفع خودمان است استفاده کنیم و این گونه استنباط شود که اصل ولایت فقیه در دموکراسی در تضاد است در حالی که نظریه ولایت فقیه در حقیقت ضد استبداد و یک ایدولوژیک محسوب می شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: با این نگاه روشن است که هیچ یک از وزیران پیشنهادی در دوران فتنه چنین رفتاری نداشتند و نباید با این بهانه آنها را در معرض حذف قرار داد، اگر کسی در این باره مدعی است دلیل بیاورد.

مطهری با اشاره به دلایل موافقت خود با کلیت کابینه پیشنهادی عنوان کرد: تخصص و تجربه اکثریت آنها دلیل موافقت بنده است به طور مثال افرادی مانند نعمت زاده و زنگنه شاید در حوزه کاری خود یگانه باشند، در جلسه نمایندگان با وزرای پیشنهادی به وضوح احساس می شد که این وزیران در سطح بالاتری در دولت نهم و دهم قرار دارند اگر چه احساس می کردند برخی پایین تر از سطح این دولت هستند.

وی گفت: اگر کسانی از انتخاب مردم ناراحت هستند بعد از 4 سال تخریب هاشمی در حالیکه به او فرصتی برای دفاع نداند ولی مردم به کاندیدای وی رای دادند بهتر است به آسیب شناسی رفتار خود بپردازند تا ببینند چرا با وجود این همه امکانات مردم از آنها روی برگرداندند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آرامانهای انقلاب در حوزه استقلال در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی، عدالت، ارتقای جایگاه زن در جامعه و... که با بیانهای مختلف در سخنان شهید مطهری و امام خمینی (ره) آمده است در این دولت به وضوح دیده می شود.

این نماینده حامی دولت با اشاره مبانی مورد تاکید دولت یازدهم خاطر نشان کرد: در این مبانی آمده است که رعایت حقوق شهروندی، تعامل قوا، تکیه بر مردم، حمایت نسل جوان، تعامل سازنده در عرصه بین الملل، استفاده از تمام توان برای توسعه اقتصادی و حداکثر مشارکت مردم در برنامه ریزی تاکید شده است.

مطهری ادامه داد: همچنین در حوزه فرهنگ تعمین آزادی مشروع برای اصحاب فرهنگ، تعامل فرهنگی با جهان و تعمیق دیپلماسی فرهنگی و نیز صیانت از آرمانهای انقلاب از مبانی مورد تاکید دولت است.

وی افزود: کاهش خصومت در روابط خارجه، توسعه پایدار و هدفمند کشور به عنوان اهداف سیاست خارجی و نیز افزایش مشارکت مردم و نیز مردمسالاری، تبدیل قانون گرایی به منش عمومی تضمین و نهادینه سازی حقوق شهروندی، حمایت از فعالیت احزاب قانونی ممانعت از امنیتی شدن عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، تقویت حاکم گرایی، افزایش شفافیت و اجرای فرمان 8 ماده ای امام به عنوان نمونه ای از اصول کلی برنامه دولت است که نشان می دهد تدوین این برنامه ها بر اساس اصول و آرمانهای نظام بوده که باید به آن رای داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها