روزنامه خندان

دعای خیر

روزنامه خندان

سهمیه بنزسواران

طنز در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند می زنند و آنها که روزنامه می خوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند. حکمت ستون روزنامه خندان، در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و در جام جم آنلاین برسانیم به دست تان تا هر صبح، دستکم در اینترنت گردی روزانه، لبخندی روی لب تان بنشیند.
کد خبر: ۵۸۷۳۱۸
سهمیه بنزسواران

تهران امروز ستون طنزش را به شعری درباره سهمیه بندی و رابطه اش با عدالت اختصاص داده است. ننجون سیاست روز باز هم مخاطبانش را با چهار تا پرسش چهار جوابی غافلگیر کرده است که از همه با مزه تراز میان آنها خاطرات خوشی است که بهمنی گفته از دوران ریاستش در بانک مرکزی دارد!

شرق ستونی درباره اظهار نظر بامزه و واقعی وزیر کشاورزی قبلی نوشته که گفته وزیر پس از او جاده کشاورزی را نابود کرده است ! ما جام جمی ها هم درباره یارانه ها و وزاری پیشنهادی دولت جدید نوشته ایم . قدس از انتخاب رشته کنکور گفته و  کیهان هم درباره یارانه ها و اتفاقات سال 88 توضیح داده است.

تهران امروز : سهمیه‌بنز سواران
چون شد سخن از خاصیت سهمیه‌بندی
هشدار که حین سخن هیچ نخندی
این سهمیه‌بندی همه جا موجب شادی ست
شادی ست که عکس‌العملی غیر ارادی ست
گاهی همه سهمیه یک کاسه‌اش است
گاهی دو سه خرما وسط نان لواش است
گاهی حلب روغن و گاهی کره و ماست
گاهی نخود و قند و شکر سهمیه ماست
گاهی که عدالت همه جا ورد زبان است
سهمیه، سهامی ست که بی‌سود وزیان است
تو شادی و خندانی و در دست سهامت
یک برگه بی‌سود وزیان گشته به نامت
یک برگه دیگر به کف نور دو دیده
با سهمیه‌اش شصت و سه تا بنز خریده
هر کس که از این طایفه بنز سوار است
شایسته تشویقی و تخصیص دلار است
ای نور دو چشم ‌ای تو همه خدمت و اخلاص
نوش تو گوارای تو این سهمیه خاص
تا کور شود هر که بخیل است عزیزم
چون در رگ تو خون اصیل است عزیزم
در مدرسه خاص تو با سهمیه رفتی
با سهمیه دکتر شدی و بورس گرفتی
با سهمیه رفتی به سفارت به وزارت
با سهمیه ‌بوده‌ست همیشه سر و کارت
ای نور دودیده تو چه خوبی! تو چه ماهی!

تو قانعی از سهمیه‌ات بیش نخواهی
از سهمیه‌ات بیش طلب کرده‌ای آیا
مانند طلبکاری یک عده رعایا
گفتند: بگو مدرسه‌ها پول نگیرند
فرزند رعیت را مفتی بپذیرند
فرزند رعیت بشود دکتر و استاد
فریاد از این حرص و طلبکاری فریاد
خوب است بشر از طمع و حرص هراسد
خوب است اگر سهمیه‌اش را بشناسد

سیاست روز: چهارجوابی

امیر قلعه نویی: به هاشمی رفسنجانی نکات مهمی را درباره‌ ورزش گفته ام.

به نظر شما سرمربی تیم استقلال کدام یک از نکات مهم زیر را به هاشمی گفته است؟

الف) کل یوم ، اوضاع ورزش ناجور است.

ب) کل یوم، ورزش دو نیمه کاملا متفاوت دارد.

ج) کل یوم، کوچیک شوما هم هستیم.

د) کل یوم، باید قلف ورزش را واز کنید داداش!

سه وزیر کشور، راه‌ و شهرسازی و نیرو میهمان امروز کمیسیون بودند و استنباط من این است که کمیسیون از آنها راضی است، چراکه در اظهارنظرهایشان با رضایت صحبت می‌کردند.

نتیجه گیری فلسفی فوق از کدام یک از فلاسفه زیر است؟

الف) یورگن هابرماس –نماینده اومانیسم غرب

ب) ژان ژاک روسو –فیلسوف فرانسوی

ج) نوآم چامسکی –بنیانگذار مکتب زبانشناسی

د) مهرداد لاهوتی بائوج –فیلسوف و دانشمند و نماینده لنگرود در مجلس

سازمان نظام پزشکی: چون کسی از مصرف سرنگ‌های آلوده شکایت نکرده، بنابراین هیچ سازمان و نهاد و ارگانی هم مسئله را دنبال نکرده است.

به نظر شما این موضوع چه دلیلی دارد؟

الف) کسانی که جان خود را بر اثر استعمال سرنگ آلوده از دست داده اند ، نمی توانند شکایت کنند.

ب) گاهی از دست جنازه ها واقعا کاری برنمی آید.

ج) چین ، دوست و برادر ماست و آدم به خاطر چند فقره مرگ و میر ناقابل از دوستش شکایت نمی کند.

د) هر سه گزینه فوق صحیح است

وزیری هامانه - اولین وزیر نفت دولت احمدی نژاد - : نفت را از ریل خارج کرده اند.

مصرع فوق چگونه به یک بیت شعر تبدیل می شود؟

الف) چیزهای راست را کج کرده اند

نفت را از ریل خارج کرده اند

ب) کارهایی که این خوارج کرده اند

نفت را از ریل خارج کرده اند

ج) دوستان با دوستان لج کرده اند

نفت را از ریل خارج کرده اند

د) انحرافی ها کمی کج کرده اند

نفت را از ریل خارج کرده اند

محمود بهمنی: خاطره بدی در دوران ریاست کلی بانک مرکزی نداشتم و تمام خاطراتم سراسر خوب بوده است.

به نظر شما کدام یک از خاطرات زیر "خوب‌تر" است؟

الف) افزایش بیست و چهار درصدی نرخ تورم و رسیدن آن به مرز پنجاه درصد!

ب) فساد بانکی سه هزار میلیاردتومانی و اختلاس های ریز و درشت دیگر در شبکه بانکی

ج) معرفی جمشید بسم الله به عنوان عامل اصلی مشکلات ارزی مملکت!

د) تبدیل ریال به ... ( ما که اجازه انتشار این کلمه را نداریم ولی با خیال راحت همین گزینه را انتخاب کنید.)

شرق : وزارت شخم‌زدن کشاورزی مملکت و تبدیل مستقیم محصول به کود

محمدرضا اسکندری، وزیر دولت مفخم نهم احمدی‌نژاد، مدیریت بخش کشاورزی در دولت دهم احمدی‌نژاد را «بسیار ضعیف» خواند و گفت «راه مالرو کشاورزی که در دوره وزارت من به اتوبان بزرگی تبدیل شده بود، در دوران تصدی خلیلیان، یعنی وزیر بعدی، خراب شد و حالا دیگر هیچ جنبده‌ای نمی‌تواند در این مسیر گام بردارد.» بعد از این اظهارنظر جمع کثیری از کشاورزان با گردهمایی جلو خانه اسکندری یک‌صدا فریاد زدند: نه. تو خوبی. تعدادی از کشاورزان هم که زمین را فروخته بودند و با پولش بقالی زده بودند، به این حرف وقعی ننهادند و گوش چپشان را خاراندند. 

کشاورزانی هم که زیر بار قرض‌وقوله کمرشان شکسته بود، زمین‌شان دشت لم‌یزرع شده بود، محصولاتشان روی زمین پوسیده بود و باقی‌ا‌ش را دولت گفته بود می‌خرد، اما عمرا بخرد و همان چهارکیلو محصول هم به خاطر واردات چهارهزارتن محصول دلاوران روی دست کشاورز قصه ما، مانده بود، خلاصه 99درصد کشاورزان بعد از اظهارنظر اسکندری، وزیر دولت نهم، به حالت خاصی با دست پینه‌بسته‌شان به دوربین اشاره کردند. خبرنگار واحد غیرمرکزی خبر پرسید: کشاورزا... کشاورزا... دارید برای مدیریت کشاورزی دست تکان می‌دهید و می‌گویید بای بای و خسته نباشید؟ درسته؟

کشاورزان همان‌طور که اشاره می‌کردند، گفتند: نه گلم. داریم با دست اشاره مستقیم می‌کنیم. این اشاره ظریف و نغز و پرمعنای ما، یعنی موفق باشی. راه مالرو کشاورزی که در دوره وزارت من به اتوبان بزرگی تبدیل شده بود در دوران تصدی خلیلیان، یعنی وزیر بعدی‌، خراب شد و حالا دیگر هیچ جنبده‌ای نمی‌تواند در این مسیر گام بردارد. به نظر ما اول اسکندری فرق مالرو و اتوبان را تعریف کند ببینیم چند چندیم. شاید مشکل این است که دلاوران مالرو را از اتوبان تشخیص نمی‌دهند. شاید هم تشخیص می‌دهند اما مقید هستند ابتدا اتوبان را تبدیل به مالرو کنند، بعد از توش تونل دربیاورند.واقعا قابل بررسی است. یعنی حق هم دارند.

اگر صادرات گندم و چای و برنج و چیزمیزهای دیگر و «جشن گندم» و «جشن برنج» در دوره‌هایی، از نظر وزرای نهم و دهم مالرویی بوده، خب حق داشتند کشاورزی را با خاک یکسان کنند. البته می‌دانید که با خاک یکسان‌کردن اتوبان کار ساده‌ای نیست. به خاطر همین به نظرم کشاورزان، باغداران، چایکاران و همه و همه نفری یک گوجه روبان بزنند و به عنوان هدیه پرت، ببخشید پست کنند برای وزرای کشاورزی. بعد هم اسم وزارتشان را تغییر بدهند به«وزارت شخم‌زدن کشاورزی مملکت و تبدیل مستقیم محصول به کود.»

جام جم : دست زدن به ترکیب یارانه؟

اگر کسی از شما پرسید که عجله داشتن در کار خیر، ناپسند است؛ سریعا بفرمایید خیر. عجله که هیچ، حتی گفتند که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. فلذا اگر وزیر پیشنهادی دولت جدید،هنوز رأی اعتماد نگرفته و وزیرنشده، راجع به برنامه‌هایش سخن بگوید، نه تنها هیچ اشکالی ندارد،که قابل تشکر هم هست. چرا که نشانه سرعت عمل و حسن تدبیر و داشتن برنامه است. البته این قضیه، یک اتفاق جدید نیست.

خود رئیس دولت هم در نخستین روز کاری اش و با این که برای اعلام اسامی وزرای کابینه، قانونا دوهفته فرصت داشت، ولی در یک اقدام غافلگیرانه و بگذارید بگویم سورپرایزانه(!) بلافاصله پس از اجرای مراسم تحلیف در مجلس، فی المجلس، پوشه حاوی فهرست اسامی وزرای پیشنهادی برای کابینه دولت تدبیر و امید را دو دستی تقدیم ریاست محترم مجلس کرد.

ـ بنده هم شاهدم. این کار چنان غیرمترقبه بود که حتی رئیس مجلس هم اظهار تعجب کرد و چنان دستپاچه شد که آمد بگوید این کار نشانه سرعت عمل و حسن تدبیر رئیس جمهور منتخب است، با لبخند گفت که این کار، نشانه زرنگی ایشان است؛ که البته بعد مراسم و در مصاحبه با خبرنگاران، این مطلب را باز کردند و همان سرعت عمل و حسن تدبیر را بیان کردند. (این مطلب را یکی از رفقای خوش حافظه ما که زیرچشمی داشت این عرایض ما را دید می زد، بیان کرد که نشان از دقت و زرنگی وی دارد. زرنگی در اینجا بار مثبت دارد!)

خب وقتی رئیس جمهور این گونه کارش را سرعت ببخشد، در نتیجه، وزیر پیشنهادی اش نیز، پیش از آن که رسما وزیر شود، از برنامه هایش با خبرگزاری ها می گوید. آن هم راجع به مقوله حساسی همچون یارانه عزیز که همه منتظرند ببینند دولت با آن چه کار می کند. بگذارید مطلب را نقل به عین کنم که همه چی دقیق و شفاف باشد.

خبر وارده: «علی طیب نیا، وزیر پیشنهادی برای وزارت اقتصاد، در گفت وگویی با یکی از خبرگزاری ها گفت: تغییرات متعددی باید در مورد قانون هدفمندی یارانه ها صورت بگیرد که یکی از آنها اصلاح نظام پرداخت یارانه نقدی است. این اصلاحات از آن رو ضرورت و اهمیت دارد که روش فعلی با عدالت منافات دارد؛ چرا که همه مردم ایران با هر سطح درآمدی، به طور یکسان مشمول دریافت یارانه نقدی می شوند.» ـ به نقل از جراید دارای سرعت عمل!

بسته پیشنهادی: ما همیشه بسته هایی که عرضه می کنیم، جنبه پیشنهادی دارد، اما الان در این مورد خاص که در راستای عرایض یک وزیر محترم است که خودش هم فعلا پیشنهادی است؛ بیشتر سنخیت دارد و بیشتر به آدم می چسبد. فلذا عرض می کنیم:

1ـ تعیین روز معین: ما تا الان هرچه داد زدیم که روز واریز یارانه مشخص و معین باشد که ملت نظم را از دولت بیاموزد، متاسفانه به هر دلیل راه به جایی نبرد. الان مجددا می خواهیم که این اتفاق بیفتد تا مردم تکلیف خودشان را بدانند و مطلع باشند که دقیقا در کدام تاریخ مشخص و ثابت، یارانه شان به حسابشان واریز می شود تا بهتر بتوانند برای آن و برای خرج و مخارج زندگی شان برنامه ریزی کنند. دولت دقیق و برنامه ریز، ملتش هم دقیق و برنامه ریز می شود. مثلا ملت هم متقابلا مالیاتش را در یک تاریخ مشخص به حساب دولت واریز می کند تا بهتر بتواند برای خرج و مخارجش برنامه ریزی کند.

2ـ یارانه دستی: علاوه بر یارانه ای هم که ماهانه پرداخت می شود، وسط ماه هم اگر اقشاری از ملت کم آوردند، بتوانند یک مبلغ یارانه دستی از دولت بگیرند. مردم از همدیگر گاهی صمیمانه پول دستی می گیرند تا که بتوانند تا آخر برج بکشند؛ خب به خاطر صمیمیت موجود میان دولت و ملت، این کار با دولت هم تست زده شود.

3ـ یارانه عاقلانه: نه تنها یارانه اقشار مختلف با درآمدهای متفاوت نباید یکسان باشد که به نظر ما یارانه مردم به لحاظ مکان و محل زندگی هم باید فرق پیدا کند. مسلما هزینه زندگی در پایتخت، چند برابر هزینه زندگی در شهرستان است که مادر خودم دارد در آنجا زندگی می کند. عین قضیه بنزین که در شهر و روستا هم که فاصله هایش در حد پنج شش دقیقه است، ملت 60 لیتر بنزین می گیرند و در تهران هم که از این سر شهر تا آن سرش قریب یک ساعت در راه هستیم و گویی در حال مسافرتیم ، همان 60 لیتر را می گیریم. حالا اوضاع یارانه یکسان تهرانی ها و شهرستانی ها و روستایی های عزیز را هم به همین روال و منوال و منطق حساب کنید. ماشین حساب نمی خواهد؛ کار دو دو تا چهار تاست.

قدس : مش غضنفر و انتخاب رشته کنکور

سین. ترش - هَروَخت تو تیلویزیونُ رادیون اسم کنکورُ انتخاب رشته رِ مِشنُفُم، ای جونُم مِلِرزه بِرِیکه چَنسال جولوتَرا که بِچّه وِسطیم کنکور داشت، ...

مویاش رِ زدُ کَل کِردُ یَکسالی از تو خِنه دَرنِیمدُ ایقذَر درس خواند تا ایکه یَک رتبه یِ مَقبولی گیریفت. بعدِ ایکه رتبَش مَلوم رَفتُ مُخواست رشتَش رِ انتخاب کُنه، دِلنگونُم رَفتُ گفتِگ هَمّه یِ رِفیقام بِرِیِ انتخاب رشته مِرَن اَزی جاهایی که پول مِگیرنُ مِگَن چی رِشته یی بِزِنِن که قبول بِرِن؛ مویَم وَرداشتُم بُردُمِش. اونجه یَک یَرِگه که پشت میز نشسته بود بعد ایکه رتبه بِچَّم رِ دید گفتِگ دیویست هزار تومن بِزِم بِده تا بُگُم بِچَّت چی رشته یی بِزِنه که حَتمَنی قِبول بِره. مویَم هرچی پول داشتُم رِ بِزِش دادُمُ اویَم یَک خُردو کیلیتایِ کامپویوتری که جولوش بود رِ زدُ بعدَم به بِچَّم گفتِگ ای رشته یُ او رشته رِ تو ای شهرُ او شهر بِزِنی قِبول مِری. مایَم خوشحال آمدِم خِنه یُ بِچَّمَم هَمونایی که یَرِگه بِزِش گفته بود رِ زدُ چَنماه بعد که نِتیجه ها آمَد دیدُم با ایکه ایقذَر رتبَش مَقبول بود ولی هَم هیجّا قِبول نِرِفته بود.

حالا مو یِ مَش غضنفر موندُم بِرِی چی دَمِ انتخاب رشته کنکور که مِره ایقذَر مَرکزایِ انتخاب رشته بودونِ مجوز عینِ سیبیس تو شهر سبز مِره یُ هَم هیچکه یَم روشا نظارت نِدِره یُ جولوشایِ نِمیگیره که ایجور پول مردم رِ نِخورنُ آینده جِوونا رِ خِراب نکنن؟

کیهان : غزل (گفت و شنود)

گفت: یکی از عوامل فتنه که پس از دستگیری با حضور در برنامه تلویزیونی توبه هم کرده بود در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته است؛ پرداخت یارانه به مردم یکی از عوامل موثر در پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 88 بوده است!

گفتم: ولی تا سال 88 که هنوز پرداخت یارانه‌ها به تصویب نرسیده و انجام نشده بود!

گفت: چه عرض کنم؟!

گفتم: یارو غزلی را در یک محفل خواند و ادعا کرد که خودش آن را سروده است. به او گفتند؛ ولی این غزل در دیوان حافظ است. طرف گفت؛ حافظ آن را از من دزدیده است! گفتند شما که در دوران حافظ هنوز به دنیا نیامده و حضور نداشتی! و یارو گفت؛ خب! اگر بودم که نمی‌گذاشتم غزلم را بدزدد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها