نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه 5 وزیر برای گرفتن رای اعتماد از کابینه با مشکل مواجه خواهند شد، با اشاره به جلسات خصوصی و لابی نمایندگان با برخی از وزراء گفت: بعضی از اتهامات در انزار عمومی قابل بیان کردن نیست و نباید علنی شود چراکه برای نظام هزینه بر است و در مورد برخی از وزراء نیز این ابهامات در جلسات خصوصی برطرف شد.
کد خبر: ۵۸۶۹۹۴
5 وزیر برای گرفتن رای اعتماد مشکل دارند

حسین طلا با اشاره به روح کلی حاکم بر مجلس برای دادن رای اعتماد به کابینه یازدهم ، گفت: این روزها در مجلس نمایندگان با کابینه پیشنهادی جلسات زیادی داشتند؛ هم در جلسات رسمی کمیسیون ها و نیمه رسمی فراکسیون ها و هم جلسات بخشی مانند مجامع استانی و در این فرصت نمایندگان در حال ارزیابی کردن ذهنیت ها، مطالب ارسالی و یا اسنادی هست که بدستشان می رسد، و هرچقدر کابینه بتواند نمایندگان را اغنا کند به همان میزان می تواند رای اعتماد از آنان دریافت کند.

اقناع نمایندگان هدف جلسات خصوصی با وزراء است

نماینده مردم تهران در مجلس، در پاسخ به این سوال که گفته شده است میزان لابی و جلسات خصوصی برای رای اعتماد به این کابینه بیش از دوره های گذشته بوده است، افزود: حجم جلسات خصوصی یا برابری می کند با جلسات رسمی و یا یک مقدار بیشتر است و هدف از این جلسات برای اقناع بیشتر نمایندگان است.

وی برگزاری جلسات خصوصی با وزیران پیشنهادی را ضروری دانست و گفت: یکی از مشکلات جلسات علنی مجلس این است که گاهی اوقات یک نماینده یکسری اطلاعات از وزیری بدستش می رسد و وقتی که آن را مطرح می کند آبروی آن فرد یا نظام ریخته می شود، حال اگر آن فرد جواب قانع کننده ای داشته باشد وزیر می شود و اگر نداشته باشد آبرویش می رود؛ بنابراین اینکه قبل از جلسه علنی بنشینند کنار هم و نکاتشان را باهم جمع بندی کنند خیلی خوب است.

برخی از ابهامات در مورد وزیران باید در جلسات خصوصی مطرح شود

طلا افزود: بعضی از اتهامات در انظار عمومی قابل بیان کردن نیست و نباید علنی شود و با برگزاری جلسات خصوصی قابل حل است؛ مثلا فردی را داشتیم که متهم بود در حوزه فتنه با آقای کروبی همکاری گسترده ای داشته است  این موضوع را با وی مطرح کردیم و از خود دفاع کرد. این فرد گفت " من تا بیست و چهار خرداد  در کنارش بودم و می گفتم در راهپیمائی 24 خرداد شرکت نکنید و هنگامی هم که دیدم به این حرف ها گوش نمی کند از مجموعه فعال وی بیرون رفتم و بعد هم یک مجموعه دیگری از من خواست که جلساتی را تشکیل دهم که ایشان را به اعتدال دعوت کنم و این عده هم شاهدان من هستند" و هنگامی هم که ما چک کردیم متوجه شدیم چنین موضوعی واقعیت دارد بنابراین خیلی طبیعی است که نباید با این اتهام نسبت به این فرد مخالفت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نمایندگان نباید در تریبون علنی مجلس این نقطه ابهام سابقه و یا عملکرد وزیری را مطرح کنند، گفت:  مثلا وزیری متهم است که با یک مجموعه صنفی- سیاسی در ارتباط است و بیم آن می رود که اگر این فرد متصدی وزرات خانه مربوطه شود زمام امور بدست آن مجموعه صنفی سیاسی می افتد. طبیعی است که این موضوع را با وی مطرح کنند و اگر چنین نظری را نداشته باشد و بتواند ثابت کند، علی القاعده موضوع برطرف خواهد شد.

مطرح شدن برخی موضوعات در صحن موجب هزینه برای نظام می شود

نماینده مردم تهران در مجلس، تاکید کرد:  تریبون مجلس جای مطرح کردن هر موضوعی نیست؛ چراکه فقط نمایندگان و یا مردم نمی شنوند بلکه بیگانگان نیز مطلع می شوند. مثلا در در باب مدرک تحصیلی یکی از وزیران قدیم یک موضوعی در پشت تریبون مطرح شد صرف نظر از اینکه کار درست یا غلطی بود اما ایشان به عنوان یک مدیر نظام شناخته می شد. بعد از این اتفاق چقدر از مسئولان به داشتن مدارک بی هویت متهم شدند؟ این قبیل موضوعات به صورت علنی گاهی اوقات موجب ریخته شدن آبروی نظام می شود بنابراین هیچ ضرورتی نداشت که چنین موضوعی به صحن علنی کشیده و هزینه هایی به نظام تحمیل شود.

جلسات خصوصی نمایندگان و وزیران لابی سوء نیست

وی بیان اینکه جلسات خصوصی نمایندگان با وزیران نباید فقط از دید لابی سوء مطرح شود،گفت: برگزاری جلسات خصوصی و ارائه اسناد و اخذ جواب خیلی خوب است، اما مثلا وقتی من سندی از یک وزیری دارم و آن را تنها در صحن علنی مجلس و هنگام رای اعتماد رو کنم این کار از لحاظ اخلاقی درست نیست، لذا همه موضوع جلسات به عنوان لابی سوء نباید در ذهن بیاید و اینها بیشتر برای رفع نگرانی ها و ابهام ها است.

وی همچنین در واکنش به این موضع که  گفته شده است که برخی نمایندگان لابی مثبت ندارند و به دنبال سهم خواهی هستند مثلا به وزیری بگویند ما به تو رای می دهیم که مدیرعاملی شستا را به فلان شخص بدهید، گفت: نفس لابی تنها برای یک معامله سیاسی نیست بلکه گفتگو کردن برای رسیدن به نتیجه مطلوب است البته ممکن است یک استثنائاتی هم وجود داشته باشد اما اینکه بگوییم لابی ها برای گرفتم سهم و امیتاز است درست نیست؛ البته شاید این عمل خلاف اخلاق و امانت داری هم اتفاق بیفتد.

4-5 نفر از وزیران پیشنهادی برای رای اعتماد مشکل خواهند داشت

نماینده مردم تهران در مجلس، در پاسخ به این سوال دیگری مبنی براینکه در مجموع فکر می کنید چند درصد از کابینه رای اعتماد بیاورند؟گفت: فکر می کنم 4-5 نفر از وزیران پیشنهادی با مشکل و یا رای بسیار پایین مواجه باشند.

قرداد کرسنت از ابهامات پرونده زنگنه است

وی با اشاره به جلسات نمایندگان مجلس با ربیعی و زنگه وزیران پیشنهادی کار و نفت، گفت: با ربیعی جلسه داشتیم و مطالب و ابهامات را منتقل کردیم من با زنگنه صحبت نداشتم اما علی القاعده ابهاماتی که در مورد عمکلرد ایشان در مدت تصدی اش بر وزرات نفت همچون قرارداد کرسنت و موضوعات دیگر مطرح است که اگر بتوانند پاسخ دهند قابل اقناع است و اگر نتوانند کارشان با مشکل مواجه می شود.

طلا افزود: ربیعی باید اطمینان در مجلس جمع کند چون ایشان به نوعی در مجموعه های کارگری بوده اما وزارت کار یک مجموعه ارتباط میان کارگر و کارفرما است؛ یعنی تولید و صنعت یک برآیندی از روابط منطقی و متعادل بین کارگر، کارفرما و سرمایه است هر کدام از اینها به طور غیرموجه در روابط کار نسبت به دیگر حوزه ها برتری پیدا کند این روابط را دچار مشکل خواهد کرد یعنی اگر شما در قانون و عمل اصالت بیشتر را به کارگر دهید، کارفرما به عنوان سرمایه گذار انگیزه اش کم می شود و یا برعکس؛ بنابراین این نگرانی هست که ربیعی به دلیل آنکه تا حدودی با مجموعه کارگری ارتباط وسیعی دارد نکند وزارت کار به وزارت کارگر مبدل شود و آن تعادل را بهم بزند چراکه ایشان مدعی هستند از بدنه کارگری بالا آمدند و در مجموعه خانه کارگر حضور داشتند.

ربیعی در مورد کمیته سه نفره بازجویی قتل های زنجیره ای باید در صحن علنی توضیح دهد

وی در پاسخ به این سوال که اتهامات دیگری به آقای ربیعی وارد است که شانس گرفتن رای اعتمادش از خانه ملت را پایین آورده است، گفت: در ارتباط با موضوع کمیته سه نفره منصوب از طرف آقای خاتمی برای بازجویی ها در زمان قتل های زنجیره ای موضوعاتی درباره ربیعی  مطرح است و توضیحاتی را هم در این مورد در جلسات خصوصی مطرح کرده است؛ ولی این موضوع از آن دست موضوعاتی است که در صحن مجلس حداقل برای اطلاع افکار عمومی قطعا از سوی نمایندگان مطرح خواهد شد و بهتر است از زبان خودشان توضیحاتی در این خصوص مطرح شود.

 وزراتخانه هایی که برای رای اعتماد مشکل دارند

نماینده مردم تهران در مجلس، تصریح کرد: وزیران پیشنهادی نفت، مسکن، آموزش و پرورش، آموزش عالی، کار و تا حدودی وزارت صنعت و معدن برای گرفتن رای اعتماد از مجلس کار سختی در پیش دارند.

تجربه از نقاط مثبت و سن بالا از نقاط ضعف کابینه است

وی همچنین با اشاره به نقاط ضعف و قوت کابینه پیشنهادی یازدهم گفت: یکی از نقاط قوت این کابینه تجربه است و در عین حال یکی از نقاط ضعفش سن بالای کابینه است.

سابقه فعالیت در سرویس های امنیتی کابینه موجب ایجاد ابهام در مورد برخی وزیران شده است

طلا با اشاره به اینکه بیشتر اعضای کابینه پیشنهادی در سرویس های اطلاعاتی سابقه کار و فعالیت دارند، بیان داشت: یکی از نقاط قوت کابینه آن است که معمولا افرادی که در سرویس های امنیتی کار کرده اند افزاد جامع الاطرافی هستند و دیدشان باز است و اشتباهات کمتری دارند، اما از آن طرف هم ممکن است روح امنیتی کابینه بالا برود علاوه بر اینکه  این تجربه و سابقه افردا موجب به وجود آمدن برخی نکات مبهم سیاسی_ امنیتی برای برخی وزیران پیشنهادی شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
۰
۰
همین چندتا بدرد میخوردند
اقای زنگنه كه واقعا بدرد بخورند
ترخدا بس كنید این بازیها را
بدرد مردم برسید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها