سیاست خارجی و پرونده هسته‌ای، موضوعات داغ اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

روحانی: انتخاب کابینه تحت ‌فشار نبوده است

نخستین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با خبرنگاران در مقام رئیس‌جمهور عصر دیروز برگزار شد.
کد خبر: ۵۸۶۳۳۰

پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی، در این نشست خبری بیشتر معطوف سیاست خارجی، مذاکره با آمریکا و به طور خاص موضوع پرونده هسته‌ای شد.

به گزارش ایسنا، روحانی در سخنان ابتدایی خود با اشاره به فضای سیاسی کشور گفت: خوشحالم که اعلام می‌کنم برای اولین‌بار در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نشاط و امیدی که در داخل کشور در سایه حضور حماسه‌آفرینی در انتخابات بوجود آمد، تعاملی سازنده با جهان و منطقه آغاز شد.

رئیس‌جمهور با سپاسگزاری از رهبر معظم انقلاب به دلیل تاثیر بیاناتشان در ایجاد حماسه سیاسی اظهار کرد: از رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری می‌کنم، برای دعوت معظم‌له در روز تنفیذ از همگان برای کمک به دولت و همچنین نکته مهمی بیان فرمودند که برخورد با جامعه جهانی برخوردی حکمت‌آمیز و از موضع منطق خواهد بود.

رئیس‌جمهور در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر که پرسید آیا پرداخت مستقیم یارانه‌ها به شیوه فعلی ادامه می‌یابد، گفت: یارانه به همان مقدار که تاکنون پرداخت شده است، ادامه می‌یابد و با توجه به شرایط اقتصادی اقدامات مقتضی دیگر انجام می‌شود.در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهور، خبرنگار NBC این پرسش را مطرح کرد که کاخ سفید اعلام کرده آمادگی دارد به صورت جدی وارد گفت‌وگو با ایران شود، شما چقدر به گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا اهمیت می‌دهید؟ روحانی در پاسخ به این پرسش با بیان این‌ که رای مردم ایران در حماسه 24 خرداد یک اقدام بسیار جدی و معنادار بود که هنوز پاسخ عملی و مناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است، اظهار کرد: ‌بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر این است که برخی مسئولان آمریکایی هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت‌های کشور و از این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران ندارند. رفتارهای متناقض و پیام‌های ناهمسو در گفتار و عمل مسئولان آمریکا دیده می‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه افزود: در آمریکا گروه فشار و یک گروه جنگ‌طلب و مخالف گفت‌و‌گوهای سازنده و در پی منافع یک کشور خارجی وجود دارد. ما تحمیل منافع یک کشور خارجی را بر نمایندگان مجلس آمریکا می‌بینیم که حتی در این اقدامات، منافع آمریکا در نظر گرفته نمی‌شود. مبنای دولت تدبیر و امید اجماع داخلی با عزم راسخ دولت ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده، فعال و متناسب با اقدامات عملی طرف‌های گفت‌وگوست.

وی با بیان این ‌که برای ما آنچه مهم است، پاسخ عملی دولت آمریکا و نه بیانیه‌هاست، خاطرنشان کرد: ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد می‌کنیم و اگر اقدامات عملی و سازنده‌ای ببینیم پاسخ متناسب و مشابه به آن می‌دهیم.

روحانی در پاسخ به این پرسش که وجه ممیزه دولت شما با دولت‌های پیشین در زمینه پرونده هسته‌ای چیست، گفت: برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران یک موضوع ملی و فراجناحی است. در این زمینه اصولی که وجود دارد حفظ خواهد شد به این معنا که حقوق هسته‌ای ایران بر اساس مقررات بین‌المللی مورد تاکید این دولت است و ما از حق مردم کوتاه نمی‌آییم.

روحانی گفت: اما اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم و این آمادگی را داریم که با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف‌هایمان وارد مذاکرات جدی و محتوایی شویم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌ که اگر طرف مقابل هم این آمادگی را داشته باشد، نگرانی‌های دو طرف از طریق گفت‌وگو در زمانی نه‌چندان بلند رفع می‌شود، تصریح کرد: درخواست‌های فراقانونی یا غیرمعقول و تاریخ مصرف‌گذشته راه به جایی نمی‌برد.

رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار CNN مبنی بر این‌ که با توجه به تحریم‌های جدید ایالات متحده تا چه اندازه به مذاکرات با غرب در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای امیدوار هستید، گفت: بیانیه‌های کاخ سفید با رفتارهایی که مشاهده می‌کنیم، همسویی ندارد. البته من در کل به آینده مذاکرات بدبین نیستم و فکر نمی‌کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد.روحانی با بیان این‌ که فکر نمی‌کنم غرب تصور کند که ادامه تحریم و تهدید آنها را به جایی می‌رساند، افزود: تعامل و گفت‌وگوی سازنده، رفع نگرانی‌های مشترک به نفع دو طرف است و ما در پی بازی برد ـ برد هستیم که این کار امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور درباره تحریم‌ها هم گفت: این ‌که گفته می‌شود با تحریم‌ها جلوی فعالیت هسته‌ای و موشکی ایران گرفته می‌شود، کاملا بی‌اساس است و خودشان هم می‌دانند چون وقتی ما امروز برای خرید مایحتاج عمومی مردم حتی گندم و نقل و انتقال مالی با مشکلات فراوان مواجه هستیم و بهتر از همه خودشان این را می‌دانند، اما به کشورهای مختلف برای نقل و انتقال فشار می‌آورند، معلوم است هدف این تحریم نه برنامه‌ هسته‌ای و نه برنامه موشکی نیست بلکه فشار بر زندگی مردم است؛ البته مردم ما ثابت کرده‌اند که در برابر فشار خارجی می‌ایستند، ایستادگی می‌کنند و ایستادگی خواهند کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار واشنگتن تایم مبنی بر این‌ که با توجه به شکست مذاکرات 1+5 آیا به مذاکره مستقیم با آمریکا فکر می‌کنید، گفت: موافق نیستم که مذاکرات با 1+5 به شکست منجر شده است، اما به نتایج موردنظر نرسیدیم و ما با 1+5 مذاکرات صریح‌تر و جدی‌تری خواهیم داشت. بعد از این ‌که مسئولان محترم این مذاکره در دولت تعیین شوند، این مذاکرات شروع می‌‌شود.

روحانی گفت: ما با هرکس که با حسن نیت حاضر باشد با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی‌مان در آن مذاکره تامین می‌شود، مشکلی نخواهیم داشت و طرف ما هرکس می‌تواند باشد ولو آمریکا باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اقدامات آینده ما وابسته به این است که حسن نیتی را در طرف آمریکایی ببینیم و مشاهده کنیم آمریکایی‌ها برای مذاکره جدی هستند و دنبال زبان فشار و تهدید نیستند، چون ما سیاستی را که آنها تعبیر به چماق و هویج می‌کنند، هیچ‌وقت نمی‌پسندیم و اکنون هم نمی‌پسندیم پس اگر واقعا اساس منطق باشد و راه‌حل دستیابی به منافع متقابل باشد راه برای مذاکره با هر کشوری ولو آمریکا باز خواهد بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره برخی مخالفت‌ها با کابینه پیشنهادی گفت: اتهاماتی که در گوشه و کنار نسبت به برخی از افراد معرفی شده در کابینه می‌زنند، درست نیست، البته ممکن است در مجلس نیز مطرح شود، من در آنجا پاسخ می‌دهم، از تمام وزرا با قاطعیت دفاع می‌کنم، آنها را قبول دارم و از تک‌تک آنها دفاع می‌کنم.

رئیس جمهور همچنین درباره انتخاب کابینه گفت: با تمام وزیران پیشنهادی در بخش های مختلف کار کردم و البته چند نفری در کابینه هستند که من آشنایی زیادی به گذشته آنها ندارم ولی کارشناسان مطمئن آنها را به من معرفی کرده اند و هیچ کس برای انتخاب کابینه به من فشار نیاورده است.

در ادامه اولین نشست خبری رئیس دولت یازدهم، خبرنگاری از روحانی پرسید شما در این نشست خبری گفتید که مایل به مذاکره با آمریکا هستید و در این زمینه منتظر اقدامات عملی و صادقانه آمریکا هستید. انتظار شما از گام‌های عملی آمریکا چیست، روحانی در پاسخ گفت: من اظهار تمایل نکردم و فقط گفتم برای منافع ملی حاضرم با همه کشورهایی که لازم باشد، صحبت کنم. من اشتیاق و تمایل خاصی نشان ندادم.

وی با بیان این‌ که انتظار ما این است که آمریکا پیام مردم ایران را بشنود، افزود: ملت ایران در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگی آفریدند. در این حماسه با دنیا حرف زدند و دنیا هم این صدا را شنید به گونه‌ای که 55 کشور به ایران آمدند و پیام‌های تبریک فراوانی ارسال شد. آمریکا این پیام را بشنود. کار گروه فشار در آمریکا برای تشریح تحریم‌ها به معنای سردرگمی کاخ سفید است. توصیه می‌کنم کاخ سفید از این سردرگمی خارج شود و بر مبنای واقعیت تصمیم بگیرد. اراده ایران برای حل و فصل مسائل جدی است و اگر آمریکا هم جدی باشد، کارها پیش می‌رود.

روحانی در پایان این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از بانوان در کابینه اظهار کرد من از وجود چند خانم در هیات دولت استفاده می‌کنم و در جلسات کابینه تاکید خواهم کرد که از بانوان صاحب تخصص و دانش استفاده شود، اما هدف این نیست که یک خانم در کابینه وجود داشته باشد که مثلا گفته باشد که حقوق بانوان رعایت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها