شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد

نوبت‌بندی آب در صورت عدم صرفه‌جویی

آب؛ همچنان تشنه صرفه‌جویی

افزایش دمای هوا، افزایش مصرف آب در تهران و هشدار استانداری تهران را نسبت به جیره‌بندی آب به‌دنبال داشت، هر چند وضع در برخی نقاط کشور نیز ویژه توصیف شده است.
کد خبر: ۵۸۳۷۶۸

دیروز معاون عمرانی استاندار تهران با بیان این‌که تا به امروز قطعی آب در هیچ یک از نقاط تهران نداشته‌ایم از نشست ویژه برای رفع بحران آب با مدیرعامل آبفای استان تهران خبر داد و گفت: مقرر شد تا در صورت ادامه گرمای هوا، جیره‌بندی آب در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدرضا محمودی افزود: البته طرح جیره‌بندی آب منوط به افزایش دماست، چرا که اگر شاهد روند کاهشی دما طی روز‌های آینده باشیم، این طرح منتفی خواهد شد.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های پمپ سازمان آب جوابگوی میزان مصرف نیست، ادامه داد: در ماه‌های پرمصرف که با مشکل آب مواجه هستیم، قطعی آب مشترکان پرمصرف و برخورد با آنها با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

معاون استاندار تهران هدف از جیره‌بندی را افزایش فشار آب و صرفه‌جویی در مصرف‌ آب اعلام کرد و افزود: جدول زمان‌بندی جیره‌بندی آب در نقاط مختلف تهران از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام خواهد شد.

در همین حال محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که فقط دمای هوا باعث افزایش یکباره مصرف آب شده است، اظهار کرد: برای 8.5 میلیون نفر جمعیت شهر تهران، روزانه سرانه 400 لیتر آب شرب در نظر گرفته می‌شود. وی در گفت‌وگو با مهر خاطرنشان کرد: این در حالی است که میزان سرانه مصرف آب هر نفر در کشورهای اروپایی روزانه صد تا 150 لیتر است. تاکنون مصرف روزانه سه میلیون و 200هزارمترمکعب را پایدار کرده بودیم که این میزان در روزهای گذشته افزایش یافته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: مردم باید میزان مصرف خود را حداکثر تا 15 درصد کاهش دهند تا بتوانیم از شرایط فعلی عبور کنیم. هم‌اکنون برای آبرسانی به شمال غرب تهران چند مرحله پمپاژ صورت می‌گیرد؛ با این حال بالا رفتن مصرف آب مشکل‌ساز شده است.

وی تاکید کرد: مردم تهران هر روز به اندازه دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کنند و با این وضع ذخیره آب نیز از دست رفته است. طبق اعلام سازمان هواشناسی تا 15 روز دیگر نیز شرایط گرمی هوا را به شکل فعلی خواهیم داشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: در شرایط فعلی برای آبرسانی به تهران 200 هزار متر مکعب کم می‌آوریم و حدود 400 هزار نفر با مشکل افت فشار آب مواجه هستند. هم‌اکنون تمامی تصفیه خانه‌ها و چاه‌ها با همه ظرفیت در حال کار هستند.

وی خاطر نشان کرد: با این حال، در روز گذشته وضع ذخیره آب نسبت به روزهای قبل از آن به میزان 80 هزار متر مکعب بهبود یافته است. با این حال برنامه‌ای برای قطع نقطه‌ای آب در تهران وجود ندارد، اما اگر بارش‌ها به وضع فعلی باشد برای سال آینده باید برنامه‌ریزی کنیم.

شرایط ویژه آب در یزد، اصفهان و خراسان شمالی

ازسوی دیگر سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با اعلام این‌که قطعی ناگهانی آب در تهران ناشی از برنامه وزارت نیرو نیست، گفت: در برخی استان‌ها مانند یزد و اصفهان در تمام طول سال کم آبی ادامه دارد.

علیرضا دائمی ادامه داد: منابع آب بویژه در شهر تهران مناسب است، اما در برخی از شهرها مانند استان یزد و اصفهان این‌طور نیست و کمبود آب وجود دارد و اعلام شده که حتما باید 10 درصد صرفه جویی در تمام طول سال صورت بگیرد.

وی درخصوص این‌که گلایه مردم این است که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی پیش از قطع آب صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: قطعی آب ناشی از برنامه وزارت نیرو نیست و ما هنوز شرایط ویژه و نوبت‌بندی اعلام نکردیم.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اعلام کاهش 25 درصدی ذخایر آب سدهای استان، خواستار صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان آب برای پیشگیری از مواجه شدن با شرایط کم‌آبی شد.

علیرضا عامری‌ با بیان این‌که بیشتر کاهش ذخایر آب مربوط به سد شیروان به مقدار 54 درصد است،

حجم مفید ذخایر آب سدهای استان را حدود 80 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان در زمان مشابه سال گذشته 105 میلیون مترمکعب بود و مصرف آب شرب شهرهای استان نیز در مقایسه با سال گذشته 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: خوشبختانه با بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی به شهرهای بزرگ استان پیش‌بینی می‌کنیم با شرایط سهمیه‌بندی آب مواجه نشویم اما بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان آب نیز با درک شرایط موجود سهم مهمی در مشارکت مدیریت مصرف خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها