مدیر گروه مطالعات اجتماعی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تلفیق محتوای کتاب‌های درسی تاریخ، جغرافیا و تعلیمات اجتماعی خبر داد و گفت: از امسال این کتاب‌ها در پایه سوم ابتدایی و هفتم با عنوان «مطالعات اجتماعی» ارائه‌می‌شود.
کد خبر: ۵۸۳۳۴۴

ناهید فلاحیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که برنامه درسی تعلیمات اجتماعی سال‌ها بود که هیچ‌گونه تغییر اساسی نداشت و حدود ده سالی است که برای محتوای این درس تلاش می‌شود با اشاره به مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده، افزود: در گذشته رویکرد دانش‌محور و تاکید بر دانسته‌ها و اطلاعات دانش‌آموزان در این حوزه مدنظر بود، در حالی که در برنامه جدید تلاش می‌شود تا رویکرد تربیتی و اجتماعی بر آن حاکم باشد و همان‌گونه که در برنامه درس ملی بر رویکرد فطرت‌گرایی و توحید تاکید شده، در این برنامه درسی تلاش شده تا ابعاد مختلف تربیت دانش‌آموزان به طور متوازن پرورش یابد.

وی گفت: در تغییرات جدید، محتوا در چهار عرصه رابطه انسان با خدا، با خود، خلق و عالم خلقت و پنج عنصر تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق تدوین شده است.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: آنچه که به غلط در گذشته رایج شده بود، این بود که دانش‌آموزان مجموعه‌ای از اطلاعات تاریخی و جغرافیایی را باید به خاطر می‌سپردند درحالی که نمی‌توانستند در زندگی از آن بهره بگیرند.

فلاحیان گفت: در برنامه جدید تلاش کردیم با تحول در این رویکرد چند محور اصلی مدنظر باشدکه توجه به تقویت عزت و هویت ایرانی اسلامی، توجه به بهداشت روانی و اخلاقی دانش‌آموزان برای جلوگیری از کج‌روی‌های اجتماعی و مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، پیوند درس و زندگی و توجه به مهارت‌های زندگی، شناخت حقوق و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی، شناخت استعدادها و توانمندی‌های کشور از مهم‌ترین اهداف محتوای جدید در مطالعات اجتماعی است.

وی ادامه داد: کتاب مطالعات اجتماعی جدید تلاش می‌کند تا دانش‌آموزان را از محور حفظ صرف مطالب به سمت کاوشگری هدایت کند تا آنها بتوانند از طریق مهارت‌های کاوشگری، موضوعات محیطی اجتماعی را آموخته و بتوانند به‌جای حفظ حجم گسترده‌ای از موضوعات تاریخ و جغرافیا، عمق این موضوعات را درک کنند.

فلاحیان با تاکید بر این که در کتاب جدید، جغرافیا و تاریخ تضعیف نشده، بلکه به روزتر شده است، اظهار کرد: بخشی از تاریخ این کتاب که عمدتا تاریخ ایران باستان است، به جای تاکید بر سلسله‌ها و تاریخ سیاسی، به اوضاع اجتماعی و اقتصادی مردم در گذشته پرداخته است و با موضوعات جذاب، انواع ورزش‌ها، جشن‌ها و داد و ستد آن زمان را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد. در جغرافیا نیز استفاده از نقشه و نقشه‌خوانی پررنگ‌تر شده و موضوعات جغرافیایی روز از جمله حفاظت از منابع و محیط زیست در محتوای درس ارائه شده است.

به گفته وی، در بخش مدنی یا تعلیمات اجتماعی نیز مباحثی همانند حقوق، مسئولیت‌ها، قوانین و مقررات و مباحث مالی و اقتصادی که در برنامه‌های گذشته مغفول مانده بود، مورد توجه قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها