رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوسف گفت:

بیمارستان نوساز خوسف در مرحله جذب نیروی انسانی است

پیگیری پرونده تعطیلی بیمارستان ها در خراسان جنوبی یک روز پس از بازگشایی

امروز افتتاح می کنیم ، فردا تعطیل

به نظرتان امکان دارد فرودگاهی را امروز افتتاح کنند و فردا تعطیل و بگویند علت این است که خلبان و کادر پرواز نداریم؟! نه! به نظرتان امکان دارد کارخانه ای را امروز افتتاح کنند و فردا تعطیل و بگویند علت این است که مهندس و کارگر نداریم؟! نه ! چون مسلما، پیش نیاز افتتاح یک مرکز که قرار است به مردم خدمتی کند، فراهم کردن نیروی انسانی لازم برای کار در آن است اما این منطق همه جا صدق نمی کند مثلا همین حالا ، سه بیمارستان 32 تختخوابی در شهرستان های سربیشه، در میان و سریان خراسان جنوبی یک روز پس از افتتاح تعطیل شده است چون وزارت بهداشت نیروی انسانی برای کار در این بیمارستان ها ندارد!
کد خبر: ۵۸۳۰۸۷
امروز افتتاح می کنیم ، فردا تعطیل

دوشنبه ، 31 تیر امسال برای اهالی مناطق محروم خراسان جنوبی روز جشن بود چون در این روز  خیلی از مسئولان رده بالا مانند محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور  به استان شان آمدند و سه بیمارستان 32 تختخوابی را در سه شهرستان محرومش با لبخند و سلام و صلوات افتتاح کردند و ذوق کردند که  سعید مالکی، قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در مراسم افتتاح گفت برای هر یک از این بیمارستان ها 40 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

خراسانی های خندان و صبور یادشان بود که ساخت این بیمارستان ها از سال 1386 آغاز شده است و در همان سال 1390 تمام شده اما به روی خودشان نیاوردند و همچنان به قائم مقام وزیر لبخند رضایت زدند تا این که او خودش به این جریان اعتراف کرد اما توضیح داد که حالا دیگر باگذشت دو سال از پایان ساخت بیمارستان ها، آنها را تجهیز کرده اند و بخش هایی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه، استریل، زنان و زایمان، کودکان، جراحی، داخلی و اورژانس، درمانگاه، غذاخوری، خدمات اداری، ساختمان امحاء زباله، نگهبانی، تصفیه فاضلاب و اتاق برق اضطراری در آنها آمادگی کامل برای کار را دارند.

چهارشنبه دو مرداد امسال برای اهالی مناطق محروم خراسان جنوبی روز سوگواری بود چون حالا دیگر مسئولان رده بالا، رفته بودند و روی در بیمارستان های قشنگی که افتتاح کرده بودند، قفل های بزرگ بود! مردم از هم پرسیدند مگر در استان های دیگر بیمارستان ها بعد از افتتاح، کارشان را آغاز نمی کنند؟! مگر نباید به وضع بیماران رسیدگی کنند؟! نکند باز هم قرار است ماجرای سال 1390 اتفاق بیفتد که بیمارستان ها با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد اما بعد درشان را بستند و گفتند « ساختمان های شان را افتتاح کردیم ، بقیه اش بماند برای سال های بعد ؟!»اما آنها که در بیمارستان ها را قفل زده بودند در پاسخ به همه این پرسش ها فقط لبخند زدند که « تعطیل تا اطلاع ثانوی! »

امامی رضوی : نیروی انسانی نداشتیم، تعطیل شان کردیم!

مردم بهت زده و نگران ماجرا را برای محمد باقر عبادی، مراد هاشمزهی  و محمد علی عبداله زاده، نمایندگان شان در مجلس شورای اسلامی تعریف کردند و آنها هم قضیه را پیگیری کرده و یک روز بعد در گفتگو با مهر اعلام کردند که در این باره به رئیس جمهور تذکر داده اند اما وزارت بهداشت همچنان در سکوت بود و این شد که ما برای با خبر شدن از علت اصلی این اتفاق عجیب با حسن امامی رضوی، معاون درمان وزیر بهداشت گفتگو کردیم و به علت اهمیت این گفتگو، پرسش هاو پاسخ ها را، دقیق و بدون تغییر، می‌نویسیم.

جام جم: آقای دکتر! چرا بیمارستان های سه شهرستان درمیان، سربیشه و سریان یک روز پس از افتتاح تعطیل شده است ؟

امامی رضوی: چون نیروی انسانی به اندازه کافی ندارد یعنی نیروی انسانی هنوز برای آنها استخدام نشده است. از ابتدا هم قرار نبود همه بیمارستان ها افتتاح شود، آنچه افتتاح شده اورژانس و درمانگاه است.  

جام جم: وقتی هنوز نیروی انسانی استخدام نکرده اید چرا بیمارستان را افتتاح کردید اصولا افتتاح یک مرکز خدماتی مانند بیمارستان وقتی انجام می شود که همه امکانات در آن مهیا شده و آماده کار باشد ؟

امامی رضوی: این شهرستان ها 10 تا 15 هزار نفر جمعیت دارند. ما در آن منطقه یک مرکز بهداشتی درمانی داریم که ساختمانش قدیمی است و به مردم خدمات ارائه می دهد. حتی اگر نتوانیم نیروی جدید استخدام کنیم، همان خدمات و نیروی انسانی به این مراکز جدید منتقل می شود.

جام جم : ولی شما نیروی جدید ندارید و  این مراکز را هم تعطیل کرده اید !

امامی رضوی: این طور نیست برخی بخش های شان مانند اورژانس فعال است.

جام جم : اما تا جایی که ما خبر داریم درهای این بیمارستان ها قفل و زنجیر شده است چگونه بخشی می تواند در این شرایط فعالیت کند؟

امامی رضوی : این ها خبرهایی است که نقل می شود! من از درستی شان اطلاع ندارم اما می دانم که برخی خدمات دارد در شهر ارائه می شود.

جام جم : منظورتان خدمات صرفا اورژانسی است ؟

امامی رضوی : وقتی ما نیروی انسانی نداریم، وقتی وضعیت دانشگاه مناسب نیست و نمی توانند نیروی انسانی جدید استخدام کنند طبیعتا قادر نیستند خدمات گسترده ارائه بدهند.

جام جم : فکر می کنید این وضعیت بی اعتباری و معلق شدن کار بیمارستان ها تا کی ادامه داشته باشد ؟

امامی رضوی : تا وقتی اعتبارات مورد نیاز تامین شود، دانشگاه ها در اداره وضعیت جاری شان مشکل دارند. وضعیت توسعه ای نیاز به اعتبارات تکمیلی دارند. البته اگر در بودجه امسال ترمیم صورت گیرد و به اعتبار دانشگاه ها چیزی اضافه شود، می توانند برای توسعه هم، کاری کنند.

جام جم : فکر نمی کنید بخشی از این اتفاق هم مربوط به وضعیت نیروی انسانی متخصص باشد که  در شهرهای بزرگ متمرکز شده اند و حاضر نیستند به شهرستان های محروم بروند ؟

امامی رضوی : خیر.  مشکل ما در این مناطق نیروی تخصصی نیست بلکه نیروی پایه است مانند پرستار، بهیار و ...

جام جم : آیا وزارت بهداشت تا کنون آماری تهیه کرده است که نشان دهد بیمارستان ها چه تعداد نیروی متخصص و پایه کم دارند؟

امامی رضوی:خیر. آماری نگرفته ایم چون کارهای توسعه ای باید به تدریج انجام شود.

نمایندگان نبود اعتبار را تایید کردند

نمایندگان خراسان جنوبی نیز روز گذشته در گفتگو با مهر ، توضیح دادند که علت اصلی تعطیلی این سه بیمارستان ، تامین نشدن اعتبارشان برای به کار گیری نیروی انسانی و تهیه هزینه های نگهداری است.

این مساله را غلامرضا حسین پور، فرماندار مردم سربیشه هم در همان روز تایید کرد و آنوقت سر درد دلش باز شد که این شهرستان از مراکز درمانی به شدت دور است به طوری که برای مثال اگر کسی در سانحه ای رانندگی در بخش درح مجروح شود، برای رسیدن به سربیشه باید 120 کیلومتر را طی کند و اگر در سربیشه امکانات نباشد باید 180 کیلومتر راه تا مرکز استان را بپیماید.

البته این فقط وصف سربیشه نیست و وضع دو شهرستان دیگری هم که بیمارستان های تازه افتتاح شده شان تعطیل شده، بهتر از این نیست و بیماران اورژانسی باید قید زنده ماندن را بزنند مگر آن که معجزه ای رخ دهد.

همچنین گرچه امامی رضوی تاکید می کند که بخش اورژانس این بیمارستان ها مشغول فعالیت است اما بر اساس گفته های مردم این اتفاق فقط در شهرستان درمیان افتاده است. به هر حال حقیقت این است که بیمارستان های بسته شده ، نه فقط برای ارائه خدمات اورژانسی بلکه برای ارائه خدمات تخصصی ساخته شده است و حتی اگر در دو بیمارستان دیگر نیز بخش اورژانس فعال شود، همچنان میلیاردها تومان پول بیت المال که صرف خرید تجهیزات تخصصی در آنها شده با تعطیلی آنها، به هدر رفته است و معلوم نیست چند سال دیگر، نیروی مورد نیاز تامین شود تا مسئولان بار دیگر این بیمارستان ها را افتتاح کنند و مردم مناطق محروم استان خراسان جنوبی از خدمات شان بهره مند شوند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
1
Germany
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
۰
۰
عزیزمن برای مردم آب نداره برای آقایان كه نان داره!
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
۰
۰
من كل متن را نخواندم اما می دانم !!!؟ همین بلا روی جاده چالوس هم .......جاده چالوس هم امروز افتتاح ، فردا تعطیل است و بود و........شاید ؟

نیازمندی ها