بی‌توجهی گردشگران، جنگل‌های پاریز کرمان و مراتع شهنشاه خرم‌آباد را به دست حریق سپرد

باز هم جنگل و دود و آتش

سریال آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور همچنان ادامه دارد، این بار این آتش‌سوزی در جنگل‌های پاریز کرمان و اراضی شهنشاه خرم‌آباد رخ داد که بر اثر این آتش‌سوزی حدود ده هکتار از جنگل‌های پاریز و 15 هکتار از اراضی مرتعی شهنشاه خرم‌آباد طعمه حریق شد.
کد خبر: ۵۸۰۷۳۰

بخشدار پاریز کرمان با بیان این‌که ده هکتار از جنگل‌های بادام کوهی، مراتع و گونه‌های گیاهی منحصر به فرد منطقه طعمه آتش شده است، به مهر می‌گوید: این آتش‌سوزی‌ها در منطقه چشمه زغالی که یکی از مناطق گردشگرپذیر سیرجان است، روی داده و بخش قابل توجهی از منابع طبیعی از بین رفته است.

جواد زینلی به علت وقوع حادثه اشاره می‌کند و می‌افزاید: گردشگران به دلیل گرمای هوا برای وقت‌گذرانی و تفریح به این مرکز گردشگری طبیعی استان کرمان می‌آیند، اما مسئولیت لازم را در قبال طبیعت ندارند و با روشن کردن آتش در کنار درختان و خاموش نکردن آن موجب بروز این حادثه شده‌اند.

وی تصریح می‌کند: پس از اطلاع دادن مردم محلی و گردشگران از وقوع این آتش‌سوزی، بلافاصله گروه‌های امدادی و ماشین‌های آتش‌نشانی به منطقه اعزام شدند، اما متاسفانه به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و وزش باد، آتش در زمان کوتاهی گسترش یافت و بخش‌های بیشتری را در برگرفت. به گفته زینلی، صعب‌العبور بودن منطقه موجب شد ماشین‌های آتش‌نشانی نتوانند به محل حادثه نزدیک شوند و در نهایت با استفاده از روش انتقال دستی آب به محل حادثه، آتش پس از چهار ساعت کنترل شد که طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود 55 میلیون تومان خسارت به منابع طبیعی وارد شده است.

انتقال دستی آب برای خاموش کردن آتش

یکی از اهالی بومی چشمه زغالی نیز با انتقاد از بی‌توجهی گردشگران می‌گوید: گردشگران برای استفاده از زیبایی‌های طبیعت به منطقه می‌آیند، اما متاسفانه بعد از رفتن آنها چیزی که به جا می‌ماند، زباله است. محمد صدوقی می‌افزاید: با کمک مردم محلی و برخی گردشگران تمام سعی خود را برای کنترل آتش به کار گرفتیم، اما متاسفانه سرعت گسترش آتش زیاد بود و چند ساعت طول کشید تا ماشین‌های امدادرسانی به منطقه رسیدند.

خشکسالی موجب گسترش سریع آتش می‌شود

یک فعال محیط زیست استان کرمان نیز درباره آتش‌سوزی‌های اخیر این استان به مهر می‌گوید: استان کرمان برای سال‌های متمادی شاهد خشکسالی بود، اما در سال گذشته شاهد باران‌های قابل توجهی بودیم و همین امر موجب افزایش رشد گیاهان بویژه بوته‌ها و گیاهانی شده است که سال‌ها به دلیل بی‌آبی وجودشان در طبیعت کمرنگ شده بود.

زهرا ابراهیمی می‌افزاید: امسال گرما زود شروع شده و شدت آن نیز زیادتر از سال‌های قبل است، به همین دلیل این گیاهان بسرعت خشک شدند بنابراین با روشن شدن کوچک‌ترین آتشی شرایط برای آتش‌سوزی در محیط زیست فراهم می‌شود.

وی با بیان این ‌که طی سال‌های گذشته میزان آتش‌سوزی در جنوب کرمان بیشتر بود، تصریح می‌کند: امسال بیشترین آتش‌سوزی‌ها در شمال استان بخصوص در شهر بابک و سیرجان روی داده است.ابراهیمی تاکید می‌کند: باید حس مسئولیت را در گردشگران افزایش دهیم، زیرا بیشتر آتش‌سوزی‌های اخیر در منابع طبیعی کرمان از سوی گردشگران روی داده است.

ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: بیشتر مناطق گردشگری وسایل اطفای حریق ندارند به همین دلیل تا رسیدن خودروهای آتش‌نشانی مدت‌ها طول می‌کشد و نتیجه آن از بین رفتن ذخایر طبیعی یا باغ‌های کشاورزان است.

شهنشاه هم در آتش سوخت

چهارشنبه گذشته 15 هکتار از مراتع و جنگل‌های منطقه شهنشاه خرم‌آباد نیز دچار آتش‌سوزی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در این باره می‌گوید: برآورد دقیق مساحت درگیر با آتش‌سوزی فعلا امکان‌پذیر نیست، ولی به نظر می‌رسد حدود 15 هکتار از منطقه دچار حریق شده باشد.

رضا آریایی می‌افزاید: مطابق اظهارات مسئولان محلی، این منطقه در طول یک ماه گذشته سومین بار است که دچار حریق می‌شود، بنابراین احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی وجود دارد.

وی با بیان این ‌که متولیان امر در حال بررسی علت دقیق وقوع این آتش‌سوزی هستند، پوشش منطقه را به طور عمده مرتعی عنوان و تصریح می‌کند: خوشبختانه تعداد درختان موجود در منطقه زیاد نیست و خسارت کمتری به جنگل وارد شده است.

باد و آتش گندمزارهای تکاب را هم خاکستر کرد

در همین حال از آذربایجان غربی نیز خبر می‌رسد سه هکتار از گندمزارهای شهرستان تکاب این استان بر اثر آتش‌سوزی در اراضی کشاورزی تکاب از بین رفته است.

رئیس اداره آتش‌نشانی تکاب با بیان این‌ که این آتش‌سوزی چهارشنبه گذشته در هشت هکتار از مزارع گندم کشاورزان این شهرستان به‌وقوع پیوست، به ایرنا می‌گوید: سه هکتار مزرعه گندم در میان شعله‌های آتش از بین رفت.رسول شاداب با بیان این ‌که در این حادثه بیش از 32 میلیون ریال به کشاورزان این شهرستان خسارت وارد شد، می‌افزاید: سهل‌انگاری یکی از کشاورزان در روشن کردن اجاق و انتشار آتش آن به وسیله باد در میان گندمزارهای منطقه، علت وقوع این آتش‌سوزی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها