مسابقه قرآنی 1447

متن زیر خلاصه‌ای از پیام‌ها و مفاهیم سوره‌های مبارک جزء بیست و نهم قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از سفره بیکران آیات این جزء، در مسابقات طرح 1447 که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌‌شود شرکت کرده و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۵۷۹۷۵۱

پرسش مسابقه کتبی، تشریحی طرح در ارتباط با پیام‌های این جزء بوده و صندوق پستی1447ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت برداشت‌های مخاطبان گرامی خواهد بود.

سوره مبارکه: معارج ، آیات مبارکه: 35 ـ‌27

در برابر آداب و رسوم و حساسیت‏های نابجا، باید مقاومت کرد و حلال الهی را حرام جلوه نداد. در جامعه، برخی آداب و رسوم است که مانع ازدواج بهنگام دختر و پسر یا در کنار هم بودن عروس و داماد می‏شود و اگر ازدواج در آغاز جوانی انجام گیرد، مردم ملامت و سرزنش می‏کنند. در حالی که از نظر قرآن، نباید این افراد مورد ملامت قرار گیرند و کسانی که از راهی غیر ازدواج اقدام می‏کنند، باید مورد سرزنش قرار گیرند. باید توجه داشت اسلام با طرد غریزه جنسی، مخالف است. اسلام، دینی فطری است. هم باید غرایز از راه درست ارضا شود و هم جلوی فحشا و منکر گرفته شود. استمنا گناه بزرگی است. از امام صادق علیه السلام در مورد استمنا پرسیدند، حضرت فرمود: «اثم عظیم نهی الله عنه فی کتابه» گناه بزرگی است که خداوند از آن نهی فرموده است. پرسیدند: در کدام آیه؟ حضرت آیه‏ «فَمَنِ ابْتَغی‏ وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ» را تلاوت فرمودند. (بحارالانوار، ج 101، ص 101). در واقع ارضای غریزه جنسی از راه‌های حرام، نوعی تجاوزگری است.

حضرت علی علیه السلام به فرزندش می‏فرماید: آن گونه از خدا خوف داشته باش که اگر تمام خوبی‏ها را داشته باشی، احتمال بده از تو نپذیرند و آن گونه امید داشته باش که اگر تمام بدی‏های مردم زمین را داشته باشی، احتمال بده تو را ببخشند. ایمان به قیامت و بیم از عذاب، زمینه توجه به نماز و انفاق است.

در آیات 32 تا 35 سوره معارج، سیمای امت اسلامی وجامعه ایده‏آل ترسیم شده است:

رابطه دائم و کامل با خداوند از طریق نماز دارند. به مشکلات محرومان توجه دارند و بخشی از مال خود را حق آنان می‏دانند. به خاطر ایمان به معاد و ترس از حساب، بر افکار و گفتار و رفتارشان تقوا حاکم است. به امانات و تعهداتشان پایبندند. نسبت به حقوق مردم قیام می‏کنند و اگر برای شهادت و گواهی دعوت شوند رد نمی‏کنند. در ارضای غریزه جنسی، به دنبال راه حلال و تشکیل خانواده و نسلِ پاک هستند. امانت شامل امانت معنوی نیز می‏شود، همچون مسئولیت‏ها، اسرار مردم و آبروی آنان. توجه کنیم هر عهد و پیمانی لازم الاجراست: با مردم، با خدا، با رهبران دینی، با همسر و....

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، خیانت در امانت، وفا نکردن به عهد و دروغگویی، از نشانه‏های نفاق شمرده شده است‏. (سفینه‌البحار، ج 2، ص 131)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها