بانک مرکزی اعلام کرد:

ارز مسافرتی همچنان 300 دلار

این روزها اگر پیش هر صنفی به دلیل قیمت‌های بالا و گرانی‌های ایجاد شده گله کنید، مشکلات را به گردن بالا رفتن نرخ ارز انداخته و آنچنان آسمان و ریسمانی به هم می‌بافند که دلتان به حالشان می‌سوزد، شرکت‌هایی که خدمات مسافرتی ارائه می‌کنند هم از این قاعده خارج نیستند، آنها در برابر مسافرانی که دیگر قدرت خرید پکیج‌های مسافرتی را نداشته و این روزها از بالا رفتن نرخ ارز و گران شدن هزینه‌های هتل‌ها شکایت دارند ادعا می‌کنند که کاهش ارزش پول کشور سبب این اختلاف قیمت شده است.
کد خبر: ۵۷۹۱۵۴
تورهای مسافرتی به پرواز در آمده‌اند

باور کردنش مشکل است، اما حقیقت دارد فردی که در سال 89 با حول و حوش 550 هزار تومان می‌توانست در مدت یک هفته از دیدنی‌های شهر بانکوک دیدن کند باید این روزها به فکر هزینه بیشتری باشد زیرا برای استفاده از همان خدماتی که در سال 89 ارائه می‌شد،امروزه باید چیزی حدود دو میلیون و 600 هزار تومان پرداخت، به همین دلیل سفرهای برون مرزی در بین قشر متوسط جامعه بشدت کاهش پیدا کرده است اما این در حالی است که برخی از آژانس‌های شمال شهر تهران ادعا می‌کنند، کار و بارشان مانند گذشته است، یکی از کارکنان این آژانس‌ها به جام‌جم می‌گوید: درست است که قیمت‌های تورهای مسافرتی بالا رفته، اما مشتری‌های سابق ما که اغلب تورهای مسافرتی اروپا را انتخاب می‌کردند، این روزها هم مانند گذشته از این تورها استقبال می‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد در این میان فقط از توان مالی قشر متوسط جامعه کاسته شده زیرا آنها ترجیح می‌دهند، به جای تفریح و استفاده از خدماتی که آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌کنند، درآمد و پس‌انداز خود را با توجه به نرخ بالای تورم در محلی سرمایه‌گذاری کرده و از آن برای کسب درآمد و جبران بخشی از هزینه‌های خود استفاده کنند.

افسانه‌ای به نام ارز مسافرتی

یکی دیگر از دلایل کاهش سفرهای برون مرزی را باید کاهش ارز مسافرتی عنوان کرد زیرا مسئولان حجم ارز مسافرتی مورد نیاز کشور را سالانه حدود 6.5 تا هفت میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

رئیس بانک مرکزی در این خصوص گفته بود ارز مسافرتی بیشتر از 70 درصد به مسافران غیر از عتبات عالیات و حج اختصاص پیدا می‌کرد ‌او معتقد بود با حذف این گروه از مسافران از دایره دریافت‌کنندگان ارز دولتی، مصرف ارز مسافرتی به حدود یک میلیارد و 500 هزار تا دو میلیارد و صد هزار دلار کاهش خواهد یافت.

این درحالی است که مقررات و شرایط پرداخت ارز به مسافران خارج از کشور به این شکل است که برای همه مسافران، 300 دلار با نرخ ارز مرجع پرداخت می‌شود.

علاوه براین اولویت‌بندی برای اختصاص ارز به کشوری خاص در نظر گرفته نشده است، اما براساس مقررات، هر فرد در سال تنها یک‌بار می‌تواند از این امتیاز بهره‌مند شود.

البته نباید از یاد برد که با بالا رفتن نرخ ارز خبر افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی هم از راه رسید و شرایط را برای مسافران برون مرزی دشوارتر کرد به این شکل که نرخ بلیت هواپیما که با دلار 1226 تومانی محاسبه می‌شد به یکباره با دلار 3000 تومانی محاسبه شد، در نتیجه خیلی‌ها قید سفر‌های برون‌مرزی را زده و آژانس‌های مسافرتی زیادی هم در داخل و خارج کشور اعلام ورشکستگی کردند.

نوروز 92 و کاهش گردشگر ایرانی

برای نمونه گرانی ارز و خدمات مسافرتی بحدی در کاهش تعداد توریست‌های ایرانی در کشورهای همسایه تاثیرگذار بوده است که مقام‌های گردشگری ترک اعلام کردند، در نوروز 92 فقط 20 هزار ایرانی به ترکیه سفر کردند این در حالی است که در نوروز 90 حدود 80 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه رفته بودند از این گذشته تا پیش از این سالانه حدود دو میلیون گردشگر از کشورمان به ترکیه می‌رفتند، اما این آمار در سال 91 به70 تا صد هزار گردشگرکاهش پیدا کرد.

مهدی آیینی ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها