وزارت بهداشت اعلام می‌کند 65 قلم کمبود دارو در بازار وجود دارد

خبرهای امیدوارکننده برای حل مشکل دارو

معاون سازمان غذا و دارو با اشاره به ارزان‌تر بودن داروهای تولیدی در کشورهای آسیای شرقی، از افزایش واردات دارو از هند و کره خبر داد و گفت: فعلا دارویی از چین وارد نمی‌کنیم، اما ۹۰ درصد مواد اولیه دارویی از هند و چین وارد می‌شود.
کد خبر: ۵۷۸۰۷۴

شمس‌علی رضازاده به این نکته مهم هم اشاره کرد که با توجه به هزینه کمتر داروهای تولید شده در کشورهای آسیای‌شرقی و راحت‌تر بودن مبادلات مالی با این کشورها علاقه‌مندیم واردات دارو را از شرکت‌هایی که خودمان آنها را تائید می‌کنیم از این کشورها بخصوص هند و کره افزایش دهیم.

در همین خصوص، عباس حاجی‌آخوندی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در گفت و گو با جام‌جم با بیان این‌که هم اکنون حداکثر 65 قلم کمبود دارو در بازار وجود دارد، عنوان کرد: سیاست اصلی وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخلی داروست و در وهله دوم نیز ضمن رعایت قوانین و حفظ کیفیت دارو، تلاش می‌کنیم که واردات دارو از طریق شرکت‌های خارجی انجام شود که قیمت تمام شده دارو، ارزان‌تر باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد که با واردات داروهای مورد نیاز از این کشورها تلاش می‌کنیم که کمبود دارو در کشور را جبران کنیم.

حاجی‌آخوندی در پاسخ به این‌که آیا داروهای وارداتی از این کشورهای آسیایی، همان کیفیت داروهای استاندارد وارداتی از کشورهای توسعه یافته را داراست، تصریح کرد: داروهایی را از این کشورها وارد می‌کنیم که در 35 کشور پیشرفته دنیا، گواهی فروش داشته باشد؛ یعنی طبق قانون، محل تولید دارو مهم نیست، بلکه مهم این است که آیا این دارو در کشورهای پیشرفته، مجوز توزیع دارد یا خیر. بر همین اساس نیز داروهایی را از کشورهای آسیایی وارد می‌کنیم که مجوز فروش در اروپای غربی، استرالیا و آمریکا‌ی‌شمالی داشته باشد.

معاون سازمان غذا و دارو نیز درباره ویژگی این شرکت‌های تولیدکننده دارو اضافه کرد: این طور نیست که داروهای مورد نیاز کشور را از هر شرکتی وارد کنیم. این شرکت‌ها باید شرایط خاصی را داشته باشند و سختگیری‌های زیادی بخصوص برای تائید شرکت‌هایی که دارو از آنها وارد می‌کنیم، اعمال می‌شود.

رضازاده در گفت‌وگو با فارس یادآور شد: در مورد محصول نهایی و داروی آماده فعلا حدود ۵ درصد واردات دارو به کشور از آسیای‌شرقی و کشورهایی مثل هند یا کره است که بنا داریم این میزان را افزایش دهیم، البته این کشورها هنوز تکنولوژی داروهای پیشرفته مثل فاکتورهای خونی یا داروهای بایوتکنولوژی را ندارند، به همین علت بیشتر داروهای وارداتی ما از منابع اروپایی است که بیشتر داروهای ضدسرطان را شامل می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: فعلا واردات داروی نهایی از کشور چین نداریم، اما اگر شرکتی در این کشور باشد که تولید باکیفیت و مورد تائید سازمان غذا و داروی ایران داشته باشد، علاقه‌مندیم برای کاهش هزینه‌های بیماران از منابع مورد تائید این کشور هم واردات دارو داشته باشیم.

وی گفت: امکان افزایش واردات دارو از آسیای‌شرقی و کشورهایی مثل هند و کره تا ۱۰ یا حتی ۲۰ درصد داروهای وارداتی وجود دارد، اما این کار به صورت یکدفعه انجام نمی‌شود و سیر آن کند خواهد بود. چون باید ارزیابی دقیقی در مورد کیفیت داروهای وارداتی داشته باشیم.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: به‌هر‌حال روند افزایش واردات دارو از کشورهای آسیای‌شرقی عملیاتی شده است و داروهای ارائه شده از این کشورها برای ورود به کشور در اولویت بالاتری بررسی می‌شود.

واردات داروهای بیماران ام‌‌اس تا هفته آینده

مدیرعامل شرکت بازرگانی سهاکیش، وابسته به سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر از ورود نخستین محموله داروهای مورد نیاز بیماران ام‌اس درهفته آینده به کشور خبر داد.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این محموله دارویی با مجوز رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به منظور درمان بیماران ام‌اس (مولیتپل اسکلروزیس) که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است وارد کشور خواهد شد.

وی همچنین درباره داروی ناتالی زوماب با نام تجاری تای صبری که بهترین داروی تزریقی برای درمان بیماری ام‌اس است، گفت: برای واردات این دارو یک برنامه‌ریزی ویژه‌ای را در دستور کار قرار دادیم که براساس نیازی که انجمن ام‌اس اعلام می‌کند این دارو وارد کشور می‌شود.

شریعتی از کاهش زمان خرید و واردات دارو در شرکت بازرگانی سهاکیش، وابسته به سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر خبر داد و افزود: تاکید مسئولان جمعیت هلال‌احمر بر خرید محصولات باکیفیت و با قیمت‌های مناسب از طریق حذف واسطه‌ها، توزیع سریع دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم است و به همین منظور در سال ۹۲ برنامه‌های ویژه‌ای برای تحقق این موضوع داریم.

کمبود 150 قلم دارو در بازار

با وجود این‌که وزارت بهداشت مدعی است هم‌اکنون حداکثر 65 قلم کمبود دارو در بازار وجود دارد و سایر آمار کمبودهای دارو متعلق به ماه‌های گذشته است، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در مورد کمبودهای دارویی کشور گفت: اگرچه آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست، اما از 500 قلم داروی موجود در سطح بازار به نظر می‌رسد 150 قلم دارو با کمبود مقطعی مواجه باشد.

علیرضا زالی افزود: به عنوان مثال در حوزه مغز و اعصاب بسیاری از داروهای ضروری این حوزه یا بسختی تهیه می‌شود، یا به اندازه کافی در اختیار بیماران وجود ندارد و باید تأمین این قبیل داروها در اولویت اساسی نظام سلامت قرار گیرد.

وی گفت: شاید لازم باشد برای حل این مشکل در قالب طرح و لایحه تسهیلات مالی و اعتباری جدیدی با استفاده از ذخایر ارزی برای تامین داروها شکل بگیرد.

زالی یادآور شد: اگرچه تاکنون 650 میلیون دلار در بحث ارز مبادلاتی صرف شده، اما علاوه بر در دسترس نبودن و کمبود مقطعی دارو، بحث گران شدن این داروها نیز مطرح شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: زمانی که در سال‌های گذشته از ارز مرجع استفاده می‌کردیم نیز سومین بار هزینه در سبد خانواده دارو بوده است، در نتیجه باید توجه ویژه‌ای به این حوزه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها