نبض سیاست

نقد شهردار اسبق بر عملکرد اصلاح‌طلبان

غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران و از چهره‌های اصلی جریان اصلاحات در گفت‌وگو با یکی از نشریات، به نقد صریح عملکرد سیاسی اصلاح‌طلبان پرداخت.
کد خبر: ۵۷۷۰۳۹

کرباسچی گفته است: اشکال اساسی که به اصلاح‌طلب‌ها دارم این است که یک استراتژی و برنامه کاری درازمدت ندارند، معلوم نیست که حرکتشان از کجا باید شروع شود و به کجا ختم شود. اگر به چیزی برسیم فکر می‌کنیم پیروز شده‌ایم و به چیزی نرسیم فکر می‌کنیم شکست خورده‌ایم. الان ما شرایطی داریم که وقتی رای می‌آوریم، می‌گوییم پیروز شدیم و وقتی هم که می‌بازیم می‌گوییم ما باز هم پیروز هستیم؛ چون مثلا طرف مقابل از امکانات وسیع برخوردار بوده است.

4 نگرانی غرب از سیاست هسته‌ای روحانی

بیش از سیاست داخلی و حتی موضوعات اقتصادی، نگاه تحلیلگران معطوف به سیاست هسته‌ای حسن روحانی در دولت آینده است؛ سیاست‌هایی که می‌تواند تغییرات بسیار عمیقی را بر شرایط کنونی موضوع هسته‌ای ـ که با اقتصاد هم گره خورده است ـ بر جا بگذارد.

سایت رجانیوز در مطلبی به چهار نگرانی اتاق فکر و اندیشکده‌های غربی از سیاست هسته‌ای روحانی اشاره کرده است.

مساله اول این است که غربی‌ها می‌دانند روحانی یک‌بار بی‌صداقتی و غیرقابل اعتماد بودن طرف غربی را تجربه کرده و از سوی دیگر طی سال‌های اخیر متهم به عقب‌نشینی در پرونده هسته‌ای بوده و مجموع این دو تجربه‌ای است که روحانی نه‌تنها اصلا خواستار تکرار آن نیست، بلکه به دنبال اثبات پیروزی خود در مذاکرات خواهد بود.

نگرانی دوم غرب این است که آمریکایی‌ها هر نوع تغییر در مواضع هسته‌ای دولت ایران را بازی در راهبردهای کلان رهبر انقلاب می‌دانند و از آنجایی که رهبر انقلاب اسلامی ایران را در این سال‌ها بارها آزموده‌اند، نگرانی‌شان از موثر نبودن این راهبردها دوچندان شده است.

سومین موضوع این است که غرب نگران ادامه تحریم‌ها علیه ایران است، زیرا می‌پندارد وقتی مردم ایران نگاه دیگری را پسندیده‌اند، ادامه تحریم‌ها بر عمیق‌تر شدن بی‌اعتمادی و نفرت مردم ایران بویژه از آمریکایی‌ها منجر خواهد شد. مساله‌ای که با اجرایی شدن تحریم‌های جدید در چند روز اخیر در آینده‌ای نه‌چندان دور کاملا قابل پیش‌بینی است.

اما نگرانی چهارم غربی‌ها در موضوع هسته‌ای این است که ادامه گفت‌وگوها با روحانی تنها به خرید زمان بیشتر از سوی ایران منجر شود.

تازه‌ترین تمجید خاص احمدی‌نژاد از مشایی

دکتر محمود احمدی‌نژاد دیروز در مراسم تجلیل از آثار و فعالان برتر حوزه جهانی شدن بعد از سخنان اسفندیار رحیم مشایی ترجیح داد به سبک و سیاق همیشگی برای حضار سخنرانی نکند و در سخنانی کوتاه به این جملات بسنده کند که «از بیانات خوب دوستان عزیز در این جشنواره بویژه برادر عزیزم آقای مشایی که یک دوره فشرده فلسفه خلق انسان و کمال را بیان کرد، استفاده کردیم و نمی‌خواهم شیرینی بیان عمیق وی را که برگرفته از معارف ناب است، دستکاری کنم.»این جمله را شاید بتوان اولین سخنان علنی رئیس‌جمهور در حمایت از آقای خاص دولت بعد از انتخابات نامید.

تصویر قبر فرزند روحانی

در روزهای کم‌خبری بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و فروکش کردن هیجان و تب و تاب آن، رسانه‌های مجازی برای حفظ مخاطبان خود هرگونه اطلاعات و خبر را ـ حتی آرشیوی و قدیمی ـ در مورد رئیس‌جمهور منتخب منتشر می‌کنند.

در شبکه‌های اجتماعی عکسی از قبر مرحوم محمد روحانی، فرزند رئیس‌جمهور منتخب منتشر شده است. قبر فرزند حسن روحانی در ایوان جنوبی صحن شهدا (حیاط مشرف به متروی بهشت‌زهرا) و در کنار مزار برخی جانبازان شهید از جمله سردار شهید محمد صنیع‌خانی(مسئول ساخت مرقد امام) قرار دارد.

محمد روحانی در اردیبهشت 1376 درگذشت.

تحلیل عباس عبدی از دلایل پیروزی روحانی

بحث و تحلیل پیرامون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز مورد علاقه برخی از رسانه‌هاست. عباس عبدی از چهره‌های اصلاح‌طلب درخصوص دلایل پیروزی حسن روحانی به تسنیم گفته است: «حوزه ریاست‌جمهوری نیازمند سیاستمدار است، نه اقتصاددان یا جامعه‌شناس. کار ریاست‌جمهوری، بسیج، جمع‌آوری و هدایت نیروهاست؛ حالا ممکن است او برای اداره کارها از اقتصاددان، جامعه‌شناس یا فیلسوف و هر کسی که می‌خواهد، استفاده کند. در این انتخابات در مجموعه این شش نفری که بودند، شاید تنها روحانی بود که می‌شد گفت به‌ معنای دقیق سیاستمدار است. بقیه قادر نبودند خود را به‌ عنوان یک سیاستمدار نشان دهند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها