سید محمد خاتمی:

کار درستی کردم نیامدم

سید محمد خاتمی در دیدار با اصلاح طلبان یزدی از جمله اعضای ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ محمدرضا عارف و حسن روحانی در بیت شهید صدوقی گفت: به من پیشنهاد کردند نامزد اتخابات شوم از اول تصمیم داشتم که نیایم و مطالبم را گفته بودم و الان هم معتقدم کار درستی کردم نیامدم.
کد خبر: ۵۷۶۶۲۸
کار درستی کردم نیامدم

به گزارش مهر، وی همچنین بااشاره به اینکه رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجای قابل پیش بینی نبود ، ادامه داد : رد صلاحیت بنده خیلی قابل فهم بود و ما نبایست به این سادگی این را در اختیار حضرات قرار بدهیم.
 
خاتمی با بیان اینکه در انتخابات اخیر نمی توانیم از رویکردهای رهبری و مطالبی که گفتند و نقشی که داشتند چشم بپوشیم درباره انتخاب حسن روحانی به عنوان فردی فراجناحی گفت : آقای روحانی که مواضعشان را قبول داریم ولی اگر یک اصولگرای منطقی این گفتمان را داشت و حرف هایی که ایشان زد و آقای عارف مطرح کردند عنوان می کرد، ما او را هم تایید می کردیم.

درخواست برای ادامه مذاکرات هسته‌ای

در شرایطی که هنوز به طور دقیق مشخص نیست با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، چه تغییر و تحولات احتمالی در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران رخ خواهد داد، مقامات روس و آمریکایی خواستار آن شده اند که هر چه زودتر، برنامه ریزی ها برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 آغاز شود.

به گزارش «تابناک»، دولت روسیه نسبت به عدم حصول پیشرفت در سازماندهی دور جدیدی از مذاکرات هسته ای با ایران، به رغم انتخاب رئیس جمهور جدید در کشور، ابراز نگرانی کرده و خواستار برگزاری هر چه سریعتر مذاکرات شده است.

«رویترز» می نویسد سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، تلاش های دیپلماتیکی برای سازمان دادن دور جدید مذاکرات با ایران صورت گرفت، اما هنوز پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

در همین حال، یک مقام ارشد آمریکایی اظهار داشته واشنگتن «مصمم است» برای حل مسئله هسته ای ایران تلاش کند و از ایران خواسته به پای میز مذاکرات بازگردد.

توماس کانتریمن، معاون وزارت خارجه آمریکا  اظهار داشته: «پنجره فرصت برای چنین راه حلی باز است و ما قصد داریم این مسیر را پیگیری کنیم».

شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی و تغییر نحوه رأی اعتماد به کابینه خبر داد.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس از مصوبه اخیر کمیسیون متبوعش در زمینه نحوه رأی اعتماد به کابینه خبر داد و گفت: طبق این مصوبه و در صورتی که در صحن علنی هم به تصویب برسد، وزرای پیشنهادی باید شرایطی که در قانون ذکر می‌شود را داشته باشند و همچنین نحوه رأی اعتماد به کابینه نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون، وزرای پیشنهادی باید حداقل 10 سال سابقه تجربی مرتبط با وزارتخانه مربوطه را داشته باشند.

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در ادامه «دارا بودن حداقل مدرک فوق لیسانس یا معادل آن» برای وزرای پیشنهادی را از دیگر مصوبات کمیسیون متبوعش اعلام کرد و گفت: در سنوات و دوره‌های گذشته دارا بودن مدرک تحصیلی شرط نبود.

وی تأکید کرد: مجلس به دنبال روشن شدن تکلیفی است که دولت باید در معرفی و پیشنهاد وزرا آن حداقل‌ها را رعایت کند.

واکنشها به برکناری مرسی

تلویزیون آمریکا با ارائه تحلیلی از برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری مصر و انتصاب رئیس دیوان عالی کشور به این مقام به واکنش مقامات کشورهای مختلف در این باره اشاره کرد و گفت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای خواستار تسریع در انتقال قدرت به غیرنظامیان در مصر شد این بیانیه می گوید: ما عمیقا نگران تصمیم نیروهای مسلح مصر در برکناری محمد مرسی و تعلیق اجرای قانون اساسی هستیم و من از ارتش مصر می خواهم هرچه زودتر و مسئولانه، قدرت را به یک دولت غیرنظامی برگرداند

روسیه گروه های مختلف در مصر را به خویشتن داری دعوت کرد و سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به پرهیز از خشونت در مصر دعوت کرد و گفت کشورش تحولات مصر را با دقت دنبال می کند .

دولت ایران به تحولات مصر واکنش نشان داد سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت موضع ایران احترام به خواست های مشروع مردمی در مصر است .

 در این میان، اسرائیل با نگرانی به تحولات مصر چشم دوخته است.

چرا پرونده هسته ای مختومه نمی شود

رادیو ایران فردا با تحلیل پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران  در موضوع هسته ای گفت:برای غرب به این برسد که ایران واقعاً دنبال بمب اتمی هست یا نیست نیاز به این همه مدت زمان نیست .

تحلیل گر این رادیو افزود: خیلی ها معتقدند که بخشی از این قضیه هم بازی خود غرب است برای اینکه کشورهای منطقه را از یک ایران اتمی بترساند و اسلحه شان را بفروشند یا کارهای دیگر. این نظر خیلی ها است. خوب این نوع شایعات همیشه وجود دارد و این نوع تئوری های توطئه به نوعی مطرح است. یک مقداری از آن هم بی شک درست است. یعنی نمی شود گفت که کلاً همه آن را باید رد کرد.

پشت پرده برکناری مرسی

بعد از این که نیروهای مسلح مصر در آخرین ساعات روز چهارشنبه مرسی را از حکومت برکنار کردند، امروز تحلیل‌هایی در مورد نقش دیگر کشورها در مسائل مصر و آینده این کسور مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. این گمانه در حال تقویت است که در مصر قدرتهای خارجی در حال پیگیری برنامه‌های خود هستند.

به گزارش رویترز، محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یکی از رقبای انتخاباتی مرسی به عنوان مطرح‌ترین گزینه برای هدایت دولت انتقالی مصر مطرح شده است.

البرادعی 71 ساله به عنوان نماینده مخالفان دولت مرسی و از جمله نیروهای چپ‌گرا، لیبرال و جوانان با نیروهای مسلح در ارتباط بود و هنگامی که ژنرال عبدالفتاح السیسی برکناری مرسی را اعلام کرد در صحنه اعلام خبر حاضر بود.

در همین حال پایگاه اسرائیلی دبکا از نقش موثر عربستان سعودی و بعضی دولتهای عربی دیگر حاشیه خلیج فارس در تصمیم نیروهای مسلح مصر در برکناری مرسی خبر داده است.

دبکا مدعی شده است که عربستان سعودی و امارات متعهد شده‌اند که حجم کمک‌های آنها برابر با مقداری شود که قطر در سال گذشته در اختیار دولت اخوان گذاشته است. این رقم حدود سیزده میلیارد دلار تخمین زده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها