وای که چقدر تسهیلات ورود به دانشگاه، دارد همین‌طور روزبه‌روز و فرت و فرت راحت‌الحلقوم‌تر می‌شود و چه از این بهتر؟... تسهیلات، همیشه خوب است و خوب است که تسهیلات این‌قدر خوب است. بعید هم هست کسانی باشند حسود و بخیل، که نخواهند و نتوانند ببینند هر که اراده کند، می‌تواند سر از دانشگاه درآورد و تحصیلات عالیه و سپس تحصیلات مالیه کند و خوشبخت شود در حد تیم ملی!
کد خبر: ۵۷۶۴۶۹
تسهیلات دانشگاهی در حد خفن

هشدار علمی ـ ادبی: در مسیر ایجاد تسهیلات برای رفتن به دانشگاه، در طول تاریخ همیشه برخلاف زمان ما، کسانی بوده‌اند که دانسته یا ندانسته، با تبلیغات غیرفرهنگی نادرست، مانع ایجاد تسهیلات مناسب برای ورود ملت به مدارس و مراکز علمی می‌شدند. انگار جز تشویش اذهان عمومی و تشویق آنان به افزایش نقدینگی، کار دیگری بلد نبودند. روم سیاه، ولی یک نمونه‌اش همین عبیدزاکانی خودمان، که اگرچه پدر ما طنزنویسان به شمار می‌آید، اما پدر ما را با این حکایت دارای بدآموزی‌اش درآورده که توصیه می‌کنیم آن را جدی نگیرید.

به بچه‌مان می‌گوییم برو به دانشگاه، برای ما کتاب عبید خودمان را باز می‌کند که ببین جدّ بزرگ شما چی‌چی گفته: «لولیی با پسر خود ماجرا همی کرد که تو هیچ کاری نمی‌کنی و عمر در بطالت به سر همی بری. چند با تو گویم که معلق زدن بیاموز و سگ از چنبر جهانیدن و رسن‌بازی تعلم کن تا از عمر خود برخوردار شوی؟ اگر از من نمی‌شنوی، به خدا تو را در مدرسه اندازم تا آن علم مرده‌ریگ ایشان بیاموزی و دانشمند شوی و تا زنده باشی در مذلت و فلاکت و ادبار بمانی و یک جو از هیچ جا حاصل نتوانی کرد!»

خبر خوش علمی: شما به همین رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خودمان نگاه کنید که چقدر با نگاه‌بازی و با دست‌و دلبازی به موضوع نگاه می‌کند. ایشان همین اخیرا در حاشیه بازدید از آزمون سراسری 92 در دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به افزایش 18 هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشجو، بشارت دادند که «آن دسته از داوطلبانی که در آزمون غایب بوده‌اند یا در کل، در آزمون سراسری امسال ثبت‌نام نکرده‌اند نیز می‌توانند انتخاب رشته کنند. البته رشته‌های بدون آزمون را.» ـ به نقل از جراید طرفدار تسهیلات

بسته پیشنهادی: ما که باشیم که مخالف تسهیلات بیشتر و عمیق‌تر برای افزایش دانشجویان مملکت باشیم. فلذا ضمن تائید مراتب فوق، عرایضی چند نیز در تکمیل آنچه فرمودند، معروض می‌داریم:

1 ـ تسهیلات ذهنی: بد نیست آن دسته از داوطلبانی هم که اصلا به فکر دانشگاه و آمادگی برای کنکور نبوده‌اند و در نتیجه هیچ‌گونه ثبت‌نامی هم به عمل نیاورده‌اند، اما یک روز (اشاره می‌کنند که یا یک شب) به ذهنشان خطور کرده که دانشگاه هم بد جایی نیست و لااقل بهتر می‌توان دست به ازدواج زد؛ بتوانند برای انتخاب رشته اقدام عاجل نمایند. نباید مانع تسهیلات بیشتر و خوشبختی جوانان شد. حالا هرجور، ولو به زور!

2 ـ ردشدگان از دانشگاه: آن دسته از علاقه‌مندان به‌تحصیلات عالیه نیز که زمانی از جلوی در اصلی دانشگاه رد شده‌اند ـ حالا پیاده بودند یا سواره، زیاد توفیری نمی‌کند ـ اگر بتوانند با انتخاب رشته که کار سختی است و همین یک کار را هم بهتر است مراکز انتخاب رشته برای آنها انجام دهند؛ پای در دانشگاه گذارند، عالی است. تحصیلات عالی‌شان مبارک باد!

3 ـ واردشدگان همین‌طوری: آن دسته از داوطلبانی هم که زمانی در دوران کودکی و نوجوانی، در حین بازی پرطرفدار فوتبال به اصطلاح دروازه کوچک، توپ عزیزشان در محیط یک دانشگاه واقع در نزدیکی محل بازی آنها افتاده؛ چنانچه بتوانند دست به انتخاب رشته بزنند، نور علی نور خواهد بود. خدا تسهیل‌کنندگان را خیر دنیا و آخرت دهاد!

4 ـ ربط بی‌ربط ندادن: چند وقت پیش در اخبار یومیه آمده بود که در برخی رشته‌ها مثل مهندسی کشاورزی، در طول سال‌های گذشته آن‌قدر دانشجو پذیرش شده که الان اکثر آنها بیکار یا در کاری نامربوط به رشته تحصیلی‌شان زندگی می‌گذرانند. خب این خبر به جای خود درست؛ اما خدا وکیلی چه ربطی دارد به این خبر خوب افزایش 18 هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشجو؟... این خیلی اخلاق بدی است که الکی هرچیزی را به هر چیزی ربط بی‌خود بدهیم. بی‌ربط می‌گوییم، بفرمایید تا باربطش کنیم.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها