فرودگاه 70 ساله خرم‌آباد سال​هاست روزانه فقط یک پرواز آن​ هم به مقصد تهران دارد

جای خالی پرواز در فرودگاه خرم​آباد

فرودگاه خرم‌آباد که از سال 1322 در این استان راه افتاده، تاکنون زیرساخت‌های آن نه تنها توسعه پیدا نکرده، بلکه بسیاری از آنها فرسوده نیز شده است. به طوری که فقط فرودگاه این استان با داشتن روزانه یک پرواز آن هم به مقصد تهران سال‌هاست در این رکود دست و پا می‌زند.
کد خبر: ۵۷۴۳۱۴

موقعیت مناسب لرستان به دلیل قرار داشتن در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب 70 سال پیش ذهن متولیان و کارشناسان را به این مسأله معطوف کرد تا از این موقعیت جغرافیایی ممتاز بهره ببرند.

ایجاد دو صنعت حمل و نقل هوایی و ریلی در لرستان دارای سابقه هفتاد ساله است که نشان‌دهنده قابلیت‌های استان به عنوان گلوگاه ترانزیتی و حمل و نقل کشور است؛ ظرفیتی که تاکنون برای این استان «نان و آب» نشده است.

کمترین توسعه حمل و نقل هوایی در این استان خود به تنهایی گویای غفلت از این ظرفیت است. خطوط هوایی لرستان از 70 سال پیش تاکنون هیچ توسعه‌ای نداشته و تنها فرودگاه این استان همچنان با رکود پروازی مواجه است.

از سوی دیگر استان لرستان دارای بستر لازم برای جذب گردشگران خارجی و داخلی از نقاط مختلف ایران و جهان است. بناها و آثار تاریخی منحصر به فرد، آب و هوای معتدل و چهارفصل و جاذبه‌های طبیعی مناسب فقط بخشی از توانمندی‌های استان لرستان در بخش توریسم و اکوتوریسم است که می‌تواند گردشگران زیادی را به لرستان جذب ‌کند.

حجت‌الاسلام میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان چندی پیش در گفت‌وگو با مسئولان فرودگاه از بی‌توجهی به ظرفیت فرودگاه خرم‌آباد برای توسعه اقتصادی استان ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: این موضوع با توجه به سابقه هفتاد ساله این صنعت در استان نگران‌کننده است.

وی می‌افزاید: متاسفانه از فرودگاه خرم‌آباد برای توسعه اقتصادی استان استفاده نشده است در حالی که این فرودگاه با توجه به موقعیت جغرافیایی استان می‌توانست به عنوان محور تبادلات اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

نادیده گرفتن ظرفیت اشتغال

به این دغدغه‌ها می‌توان کم‌توجهی به ظرفیت اشتغال نهفته در صنعت حمل و نقل هوایی لرستان را نیز اضافه کرد؛ صنعتی که مدیر فرودگاه خرم‌آباد معتقد است که می‌تواند به ازای هر پرواز 250 نفر را در لرستان سر کار ببرد.

اسفندیار کیانی در گفت‌وگو با مهر به این ظرفیت اشاره می‌کند و می‌گوید: مطابق برآوردهای کارشناسان، با ایجاد هر پرواز، 250 نفر به صورت مستقیم در صنعت حمل و نقل هوایی مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی با بیان این‌که این آمار نشان‌دهنده ظرفیت اشتغالزایی موجود در این صنعت است، می‌افزاید: اگر فرودگاه خرم‌آباد توسعه پیدا کند، می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی در استان موثر باشد.

مدیر فرودگاه خرم‌آباد به اشتغال بخش محدودی از افراد در صنعت حمل و نقل هوایی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: این در حالی است که این ظرفیت اشتغال در بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل هوایی اعم از عملیاتی، پشتیبانی و دفاتر خدماتی می‌تواند ایجاد شود.

وی حضور بخش خصوصی را در این صنعت موثر می‌داند و تصریح می‌کند: در صورت ورود بخش خصوصی قوی، خلاق و توانمند به حوزه حمل و نقل هوایی می‌توان بسیاری از مشکلاتی را که امروز فرودگاه خرم‌آباد با آن دست در گریبان است رفع کرد.

به گفته مدیر فرودگاه خرم‌آباد، شکستن رکود فرودگاه خرم‌آباد در گرو ورود بخش خصوصی است. در این صورت است که می‌توان به توسعه فرودگاه خرم‌آباد و شکوفایی صنعت حمل و نقل هوایی استان امیدوار بود.

کیانی همچنین خواستار همکاری دستگاه‌های مرتبط با این حوزه حمل و نقل هوایی می‌شود و می‌گوید: در این صورت است که می‌توان شاهد به سرانجام رسیدن برنامه‌های توسعه‌ای در این بخش بود.

وی فرهنگسازی و آموزش در این بخش را نیز ضروری می‌داند و تاکید می‌کند: باید ارائه آموزش‌های مرتبط با صنعت حمل و نقل هوایی در استان در سطح کلان پیگیری شود. در این باره پیشنهاد می‌شود که موسساتی برای ارائه آموزش‌های کوتاه مدت به جوانان تحصیلکرده بیکار و علاقه‌مند به فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد شود و این آموزش‌ها را ارائه دهد.کیانی ادامه می‌دهد: در کنار آموزش، شغل‌های مرتبط با گردشگری و تورگردانی نیز می‌تواند در استان رونق پیدا کند.

مدیر فرودگاه خرم‌آباد با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری بیان می​کند: طی سال‌های اخیر دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری در استان افزایش داشته است که امید می‌رود با ارائه تسهیلات لازم راه برای توسعه این دفاتر باز شود.

افزایش پروازها

نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش با اشاره به طرح پرسش نمایندگان استان از وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: از وی خواسته‌ایم که بر اساس مصوبه دولت تعداد پروازهای فرودگاه خرم‌آباد به روزی دو بار افزایش یابد.

ابراهیم آقامحمدی می‌افزاید: متاسفانه باید گفت که دلیل نامنظم برگزار شدن پروازهای فرودگاه خرم‌آباد چیزی جز کم‌توجهی مسئولان شرکت‌های هواپیمایی در سطح کشور و وزارت راه و شهرسازی نیست.

وی با تاکید بر این‌که باید در این زمینه توجه بیشتری نسبت به استان لرستان صورت گیرد، می‌افزاید: بدون هیچ‌گونه دلیل قانع‌کننده‌ای پروازهای فرودگاه خرم‌آباد به صورت ناگهانی کاهش یافت.

اکنون وضع رکود پروازها در فرودگاه خرم‌آباد به معضل تکراری استان لرستان تبدیل شده است و به همین دلیل بسیاری از روسای دانشگاه‌های استان، این وضع را موجب استقبال نکردن استادان پروازی از حضور و تدریس در لرستان عنوان می‌کنند.

از سوی دیگر با این شرایط، کمتر مسئول ملی برای حضور در برنامه‌ها و همایش‌های استان می‌تواند از پروازهای لرستان استفاده کند و برای حضور در این استان یا باید رنج سفر زمینی را به جان بخرد یا به اجبار از طریق فرودگاه کرمانشاه، راه لرستان را در پیش بگیرد.حتی موجب انتقاد سرمایه‌گذاران نیز شده است به طوری که برخی سرمایه‌گذاران یکی از دلایل حضور نیافتن در این استان را نبود پروازهای منظم عنوان می‌کنند.

به هر روی 70 سال زمان برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در استان از دست رفته است، هر چند در این سال‌ها اقدامات خوبی برای تجهیز فرودگاه خرم‌آباد انجام شده، ولی همچنان رکود پروازی حاکم بر این فرودگاه همه زحمات را بی‌نتیجه ساخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها