با انجام مراحل مختلف مرمت، فهرست‌نویسی و دیجیتال‌سازی، بخش عمده‌ای از 24 هزار نسخه خطی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، بارگذاری و امکان دسترسی اینترنتی و استفاده پژوهشگران از این اسناد و نسخ فراهم شد.
کد خبر: ۵۷۳۴۳۱
دسترسی اینترنتی به 90 درصد نسخ خطی‌ کتابخانه مجلس

به گزارش جام‌جم، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یکی از معدود مراکز فعال در زمینه خرید و گردآوری نسخه‌های خطی در کشور است که نسخه‌های در خور توجهی را در اختیار دارد و اکنون 24 هزار نسخه خطی همراه با 1500 آلبوم اسناد جمع و خرج که بیشتر آنها به خط سیاق و مربوط به دوره قاجار است، در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

در یک سال گذشته 103 نسخه خطی از سوی کتابخانه مجلس خریداری شده و تعداد 52 نسخه به این کتابخانه اهدا شده است. در پنج سال گذشته نیز تعداد 2007 جلد نسخه خطی خریداری و 155 جلد نسخه به این مرکز اهدا شده است.

نسخه خطی سفینه تبریز متعلق به قرن هشتم هجری که ثبت ملی شده و نیز نسخه خطی التفهیم لاوائل صناعه التنجیم از ابوریحان بیرونی متعلق به قرن ششم که در سال 2011 در حافظه جهانی یونسکو ثبت شده است، از جمله مهم‌ترین نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است.

فهرست اسامی تمامی کتب و اشیاء کتابخانه مبارکه دولتی تالیف شیخ اسماعیل معزی و یوسف اعتصام الملک (پدر پروین اعتصامی) در سال‌های 1328 تا 1333 هجری قمری یکی از شاخص‌ترین نسخی است که در یک سال اخیر به مجموعه نسخ کتابخانه مجلس اضافه گردیده است.

تاکنون 90 درصد کل این نسخه‌ها دیجیتال‌سازی شده و 95 درصد آنها فهرست‌نویسی شده است و بر روی پایگاه اینترنتی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

سهراب یکه‌زارع مدیر بخش نسخ خطی این کتابخانه درباره مراحل دیجیتال‌سازی این نسخ به خبرنگار ما گفت: بعد از این‌ که نسخ خطی بررسی و اسکن شدن آنها محرز شد، این نسخ به بخش دیجیتال‌سازی ارسال می‌شود و در آنجا تصویربرداری دیجیتال (اسکن) می‌شود و امور جانبی مرتبط با آن مثل آماده کردن تصویر دیجیتال‌سازی شده برای ارائه فایل آن نسخه روی پایگاه اینترنتی و قرار دادن لینک دانلود آن انجام می‌شود.

او درباره سرنوشت دیجیتال‌سازی نسخه‌هایی که قابل اسکن نیستند، گفت: این نسخه‌ها به واحد مرمت ارسال می‌شود و پس از انجام امور مرمت و آسیب‌زدایی به‌منظور تصویربرداری به بخش دیجیتال‌سازی منتقل می‌شود.

مدیر بخش نسخ خطی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همچنین از انتشار 51 جلد از نسخ خطی به صورت چاپی تا امروز خبر داد.

او درباره ثبت برخی از نسخ برجسته این مرکز در یونسکو یا ثبت ملی آنها گفت: نماینده ما به صورت مرتب در جلسات حافظه جهانی که در کتابخانه ملی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند و آثار مهم را در آنجا معرفی می‌کند. تاکنون چند نمونه از آثار درخور توجه را در آن جلسات معرفی کردیم. ولی اکنون سیاست کمیته ملی حافظه جهانی این است که نسخه‌های معرفی شده از کتابخانه‌های مختلف کشور باشد و فعلا نسخه‌ای از کتابخانه مجلس معرفی نشود و از سایر کتابخانه‌های کشور نسخه ثبت کنند. به همین دلیل در سال 2012 ذخیره خوارزمشاهی را از مدرسه عالی شهید مطهری معرفی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها