بیمه‌ها قیمت‌های رسمی جدید دارو را نپذیرفتند

رئیس دانشکده داروسازی تهران گفت: عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در یک سال گذشته در حوزه دارویی باعث شده که اکنون با کمبود و نبود سه رقمی دارو مواجه باشیم، قیمت رسمی داروها نیز به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش یافته، ولی بیمه‌ها زیر بار نمی‌روند که پدیده عجیبی است.
کد خبر: ۵۷۲۷۰۱

رسول دیناروند، رئیس دانشکده داروسازی تهران و معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس، افزود: با توجه به تغییرات اقتصادی حوزه دارویی، وزارت بهداشت حدود یک ماه پیش قیمت‌های جدید داروها را ابلاغ کرده است، اما بیمه‌ها حاضر نیستند مابه‌التفاوت قیمت جدید و قدیم را پوشش دهند و همین مساله باعث شده سهم مردم از افزایش قیمت داروها به صورت واقعی بیش از 40 درصد باشد.

وی گفت: اشتباه بزرگ مسئولان وزارت بهداشت اصرار بیش از حد آنها به گرفتن ارز مرجع برای دارو حتی بیش از نیاز اصلی بود، معلوم است وقتی که نیاز ‌‌بخش دارو به ارز مرجع بیش از حد بالا برود، دستگاه‌هایی که مسئول تخصیص ارز هستند برای این‌که مطمئن شوند این ارز حیف و میل نمی‌شود، سختگیری بیشتری می‌کنند و همین مساله باعث شد، تخصیص ارز سخت شود و شرکت هایی دارویی را با مشکلات جدی مواجه کرد.

معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: اگر مسئولان وزارت بهداشت به میزان ارزی که در آن زمان مناسب بود قانع بودند و خودشان در وزارت بهداشت ارز دارویی را مدیریت می‌کردند، اوضاع بهتر بود. وی تصریح کرد: مسئولان باید بدون این‌که بخواهند گروکشی کنند تا ارز مرجع بیشتری بگیرند، بخشی از بازار دارویی را با ارز مبادلاتی که در دسترس‌تر است، مدیریت می‌کردند تا تامین دارو انجام شود.

وی افزود: همزمان باید قیمت داروهای تولید داخل اصلاح می‌شد، در حالی که سیاست به گونه‌ای بود که بسیاری از داروها در کشور دیگر تولید نمی‌شد و بعد مجبور بودند همان دارو را با ده‌برابر و گاهی 20 برابر گران‌تر از خارج وارد کنند، در حالی که می‌شد با اصلاح قیمت داروی تولید داخل جلوی این مشکلات را گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها