بانک مرکزی: شیوه چاپ اسکناس‌ها به یک رو برجسته تغییر یافته است

اسکناس 5000 ریالی با طرح جدید منتشر می‌شود

بانک مرکزی اعلام کرد: به مناسبت مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) اسکناس 5000 ریالی با طرح جدید منتشر شده و پشت اسکناس تغییر یافت.
کد خبر: ۵۶۹۳۴۱

مجید صنیعی، مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در این باره اظهار کرد: اسکناس 5000 ریالی برای اولین‌بار در سال 1372 با پرتره حضرت امام خمینی(ره) و با طرح گل و مرغ در پشت آن منتشر شد و تاکنون دو میلیارد قطعه از این اسکناس چاپ و منتشر شده است.

وی گفت: در سال 1390 با توجه به مطرح شدن موضوع توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران، فرآیند طراحی بر این اساس آغاز و پس از ارائه و بررسی طرح‌های گوناگون در نهایت طرح پشت اسکناس 5000 ریالی از ماهواره امید به ظروف سفالی مربوط به قرن هشتم هجری تغییر یافت.

وی تصریح کرد: بر این اساس طرح پشت اسکناس متشکل از ظروف سفالی متعلق به قرن هشتم هجری می‌باشد که از منطقه سلطان‌آباد یا همان اراک امروزی کشف شده است و از نمونه‌های ارزشمند و زیبای سفالگری به شمار می‌رود و اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

دلیل انتخاب آن نیز توجه ویژه به موضوع میراث فرهنگی و صنایع دستی است، برمبنای آخرین تحقیقات و کشفیات باستان‌شناسی فن و هنر سفالگری د ر ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و به حدود هزاره هشتم پیش از میلاد بازمی‌گردد. این سفال‌ها به دلیل تاثیر جنبه‌های مذهبی، اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی بخوبی بیانگر فرهنگ غنی ایرانیان است.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال 1391 تصمیم گرفته شد تغییراتی در طراحی اسکناس‌ها داده شود، بر این اساس اسکناس 5000 ریالی به عنوان اولین اسکناس انتخاب شد. این تصمیم موجب شد چاپ اسکناس‌ها از «دورو برجسته» به «یک‌رو برجسته» با حفظ امنیت لازم تغییر یابد که این امر شیوه‌ای متداول در سطح جهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها