«می خواهند فردو را تعطیل کنند چون قابل بمباران نیست»

ناگفته های جلیلی از مذاکراتش با سولانا

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که منطق ما در سیاست خارجی قابل دفاع است، گفت: همین امروز شما ملاحظه کردید که 120 کشور عدم تعهد دوباره از حقوق هسته‌ای ایران اعلام حمایت کردند. پس باید از ابزار دیپلماسی عمومی در پیشبرد اهداف‌مان استفاده حداکثری داشته باشیم.
کد خبر: ۵۶۸۵۶۴
استفاده حداکثری از دیپلماسی عمومی

سعید جلیلی با حضور در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در حوزه سیاست خارجی چه برنامه‌هایی را دنبال می کنید اظهار داشت: سیاست خارجی در کشور ما به مثابه یک پارادایم دارای اصول و اهدافی است که در ارتباط با سایر کشورها لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از نقاط اشتراک بین این مولفه‌ها فرصت‌ها پدید آمده و از نقاط افتراق نیز تهدید‌ها به وجود می‌آید تصریح کرد: سیاست خارجی موفق بایستی از این نقاط اشتراک فرصت‌ها را پدید آورده و از آن استفاده کند.

جلیلی از لزوم دقیق بودن دستگاه سیاست خارجی سخن گفت و با بیان اینکه ارتباط با کشورهای منطقه در اولویت قرار دارد اظهار داشت: حضور 15 کشور در همسایگی ایران یک ظرفیت مناسب برای کشور محسوب می‌شود و با توجه به ریشه‌های عمیق تاریخی و همسایگی با این کشورها بایستی ما از این ظرفیت مناسب به درستی استفاده کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری شناسایی نقاط مشترک بین ایران و همسایه‌هایش را از اقدامات مثبتی دانست که بایستی مورد توجه قرار گیرد و در عین حال گفت: دستگاه سیاست خارجی کشور باید این ظرفیت را دارا باشد تا این نقاط اشتراک را شناسایی کرده و به کار گیرد.

وی ایجاد نقاط مشترک بین کشورمان با سایر کشورها و شناسایی نقاط مشترک موجود را از جمله مسائل مهم در سیاست خارجی دانست و در همین زمینه گفت: در بحث سیاست خارجی در ابتدا و در گام نخست بایستی نقاط مشترک موجود را شناسایی کنیم و در گام بعدی نیز بایستی برای ایجاد نقاط مشترک تلاش کرد.

جلیلی همچنین از لزوم پیش‌بینی نقاط تهدید و پس از آن تهدید زدایی به عنوان اولویت‌های دستگاه دیپلماسی نام برد و گفت: باید در ابتدا نقاط تهدید را شناسایی کرده و پس از آن مانع فعال شدن آن نقاط شد.

دشمنان ابزار تنش را در اختیار می گیرند

این نامزد انتخابات با بیان اینکه شعار برخی درباره تنش‌زدایی را درست نمی‌دانم خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی آنان (دشمنان) ابزار تنش را در اختیار می‌گیرند و طمع می‌کنند که با تنش پیگیر اهداف خود باشند.

وی با طرح این پرسش که چرا دشمن پس از جنگ تحمیلی دیگر به ایران حمله نظامی نکرد گفت: چون آنان پس از حمله نظامی به ایران و دفاع همه جانبه ما دریافتند که نمی‌توانند با حمله نظامی اهداف خود را دنبال کنند.

جلیلی بحث بعدی خود در حوزه سیاست خارجی را به موضوع رابطه با آمریکا اختصاص داد و در این رابطه گفت: ایالات متحده آمریکا در اصول سیاست خارجی در این 34 سال سیاست‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته و در واقع موضع تقابل را دنبال کرده است.

سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ آمریکا در تقابل جدی با جمهوری اسلامی ایران است و آن چیزی که مهم است اینکه آیا آمریکا می‌خواهد در دشمنی با ملت ایران تغییر رفتار سیاسی بدهد یا نه. حتی فراتر از رفتار در اصول و راهبردهای‌شان رسماً آن چیزهایی که مصوب و اعلام می‌کنند دشمنی با ملت ایران است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه از ظرفیت دیپلماسی عمومی استفاده خواهد کرد، خاطرنشان کرد:‌ دیپلماسی عمومی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها در دیپلماسی است و یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران قدرت نرم‌افزاری و دیپلماسی عمومی آن می‌باشد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از لحاظ سخت‌افزاری دشمنان ما قدرت بیشتری نسبت به ما دارند و ظرفیت نظامی آنها قابل مقایسه نیست ولی نکته‌ای که به پیشرفت ما در پیروزی در این عرصه شد به خاطر دیپلماسی عمومی و قدرت نرم‌افزاری ما می‌باشد.

جلیلی افزود: ما هر قدر از رسانه‌های عمومی به مردم کشورمان و به مردم کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و اروپا موفق‌تر باشیم می‌توانیم مقابله بهتری در جهت دشمنی‌هایی که آنها با ما دارند انجام دهیم.

باید از دیپلماسی عمومی استفاده حداکثری داشته باشیم

وی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت ما منطق‌ ما در سیاست خارجی می‌باشد که یک منطق قابل دفاع است و هرجا که مطرح می‌‌کنیم مورد پذیرش قرار می‌گیرد. همین امروز شما ملاحظه کردید که 120 کشور عدم تعهد دوباره از حقوق هسته‌ای ایران اعلام حمایت کردند. پس باید از ابزار دیپلماسی عمومی در پیشبرد اهداف‌مان استفاده حداکثری داشته باشیم.

نامزد  یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ مسئله هسته‌ای یکی از نمونه‌های بارز دشمنی‌هایی است که با ملت ایران می‌کنند. شما ملاحظه می‌کنید در سطح جهانی منطق جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای بسیار قابل دفاع و روشن است.

جلیلی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مخالف با استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است که این منطق روشن است اما به همین نسبت جمهوری اسلامی ایران مدعی بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و اینکه همه اعضای ان‌پی‌تی حق استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای را دارند و باید از این موضع با اقتدار دفاع شود.

وی در ادامه گفت: در آلماتی 1 زمانی که ما منطق‌مان را به خوبی ارائه کردیم آنها گفتند که ما چند روز فرصت می‌کنیم برویم و بررسی کنیم و پاسخ شما را بدهیم و این منطق جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد که در صحنه نیز همین‌طور است و آنچه در این 33 سال طی شده است این است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حق دفاع از هسته‌ای توانسته آن را اعمال کند یعنی زمانی که می‌گویم غنی‌سازی حق ایران است توانسته آن را اعمال کند و توانسته تجهیزات مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را به خوبی فراهم و در جهت اهداف صلح‌آمیز فعالیت کند.

نامزد  یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد:‌  85 هزار بیمار کشورمان به داروهایی نیاز داشتند که باید از سوخت 20 درصد آنها را تأمین می‌کردیم و در سال 88 زمانی که ما این منطق را به آژانس انرژی هسته‌ای اعلام کردیم آنها به صراحت اعلام کردند که ما این سوخت را به شما می‌دهیم.

جلیلی افزود: آنها زمانی دیدند که ما به این سوخت نیاز داریم روندی را دنبال کردند این بود که گفتند شما اگر این سوخت را می‌خواهید باید خواسته‌های ما را انجام دهید تا ما به شما این سوخت را بدهیم.

وی اظهار داشت: اما بعد از 4 سال ما رفتیم خودمان این سوخت را تولید کردیم و این نیاز انسانی کشورمان را تأمین کردیم و دیدیم که موضوع برعکس شد امروز آنها هستند که می‌گویند خیلی خوب شما که الان سوخت 20 درصد دارید بیاید تولید این سوخت را انجام ندهید و ما برخی کارها را برای شما انجام می‌دهیم که مشاهده کردیم هم در گفت‌وگو هم در رفتار مواضع به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ آن چیزی که در بحث غنی‌سازی اورانیوم اعلام کردیم این است که غنی‌سازی حق ملت ایران می‌باشد و کسی حق ندارد مانع بشود اما ما از این حق در جهت تأمین نیازهای‌مان به صورت صلح‌آمیز استفاده می‌کنیم.

جلیلی خاطرنشان کرد:‌ ما سال 84 به آنها گفتیم که سوخت 20 درصد را که برای تولید دارو نیاز داریم از آنها می‌خریم ولی آنها پیش‌شرط‌هایی را که گذاشتند باعث این شد ما خودمان برویم و تولید سوخت را انجام دهیم و امروز هم می‌بینید که با قوت ادامه می‌دهیم پس ما حق‌مان را براساس نیازهای‌مان همچنان اعمال می‌کنیم.

وی گفت: امروز مسائل اقتصادی یکی از مهم‌ترین مسائل کشورمان است و یکی از دغدغه‌های اصلی مردم‌مان این است که آیا گرانی برطرف می‌شود؟ طبیعی است که برای حل این مشکلات باید تدابیر حکیمانه اقتصادی انجام شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قوانین و برنامه‌های اقتصادی بسیار زیادی داریم که تا الان تصویب شده است اما بحث بسیار مهم  این است که دولت چه کارهای اجرایی برای آنها خواهد داشت.

جلیلی در ادامه گفت: ما اگر بخواهیم در حوزه اقتصادی تدابیر دقیق و حکیمانه را اجرا کنیم هرچقدر پخته‌تر و کامل‌تر باشد حتماً به نقطه مطلوب نزدیک‌تر خواهد بود و این نیازمند مشورت‌ با کسانی که سال‌ها سابقه اجرایی در حوزه اقتصادی دارند، است.

وی افزود: ما از نخبگان اقتصادی بسیار زیادی برخوردار هستیم که باید از توان‌های آنها در حل مسائل اقتصادی استفاده شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در کنار افرادی که دارای تجربه هستند و افراد نخبه نیروی سومی نیز وجود دارد که همیشه در اقتصاد کشورمان از آن غفلت شده است و مهم‌ترین کسی که می‌تواند مورد مشورت قرار بگیرد خود مردم هستند.

جلیلی همچنین گفت: در افزایش تولیدات و حل مسائل کشاورزی و صنعتی نمی‌توان آنها را بدون مشورت با مردم انجام داد.

سازوکار حل مسائل نباید فردی باشد

وی افزود: سازوکار حل مسائل نباید فردی باشد و باید تمام بدنه جامعه درگیر این بحث شود و همه باید خود را مؤظف بدانند که در حوزه اجرایی این با مشورت تمام افراد جامعه باشد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وظیفه مهم روابط عمومی‌ها این نیست که رفتار سازمان خودشان را توجیه کنند و باید به سراغ مردم بروند و حرف مردم را در مسائل اقتصادی بشنوند که یکی از راهکارهای آن نظرسنجی می‌باشد که میزان رضایت مردم و نظرشان در رابطه با مسائل مختلف اعمال می‌شود.

جلیلی گفت: هر تصمیمی که در دولت گرفته خواهد شد در مسیر تصمیم‌سازی باید نظر نخبگان و مردم گرفته شود.

وی اظهار داشت: دولت باید مشخص کند که کار ویژه اصلی دولت تصدی‌گری است یا حمایت و نظارت که به نظر بنده دولت باید حمایت از تولید را انجام دهد و برای اینکه شکوفایی اقتصادی انجام شود باید رقابت را ایجاد کرد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مثلاً‌ در تولید خودرو باید حمایت انجام بشود اما باید مشخص شود که این حمایت با چه هدفی و در چه بازه زمانی صورت خواهد گرفت. ما از تولید پیکان 40 سال حمایت کردیم آیا پیکان توانست بازارهای جهانی را بگیرد.

حمایت باید موجب ارتقا و رقابت شود

جلیلی با بیان اینکه حمایت باید در جهت ارتقای تولید باشد به طوری که بتواند در داخل و خارج رقابت کند افزود: یکی از بحث‌هایی مهمی که ما در اقتصاد داریم رفع انحصار است. وقتی انحصار تولیدی وجود داشته باشد مفسده‌های خاص خود را دارد و نباید حتی در بخش دولتی انحصار وجود داشته باشد ولی در حال حاضر حتی در بخش خصوصی نیز انحصار ایجاد شده است.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از راهکارهایی که بنده برای تحقق حماسه اقتصادی بیان کردم رفع انحصار از بخش خصوصی و دولتی است.

وی درباره راهکارهای تقویت تولید داخل اظهار داشت: اولویت اصلی ما باید حمایت از تولید داخل باشد و هر حرکتی که انجام می‌‌دهیم حتی در تعریف تعرفه‌ها باید منتج به ارتقای تولید داخل باشد.

جلیلی در عین حال تاکید کرد: در حمایت از تولید داخل نباید اشتباه کرد و حمایت باید به گونه‌ای باشد که موجب ارتقای کیفیت محصولات تولید داخل باشد.

وی درباره چگونگی ارتقای کیفیت محصولات تولید کشورمان اظهار داشت: اگر هدف ما بازار داخل باشد نه می‌تواند ایجاد رقابت کند و نه می تواند در ارتقای کیفیت محصولات موثر باشد.

جلیلی تصریح کرد: یکی از دلایل ناموفق بودن تولیدات داخلی ما این بوده که از ابتدا دولت به موضوع بازار توجه نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راههای کسب بازار برای تولیدات، شرکت‌های تعاونی و یکی از مهمترین آنها مشارکت دادن مردم و بخش‌هایی است که بتواند این کارها را سامان دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اظهار داشت: امروز ما تولیداتمان را در شکل حداقلی حتی صادر می‌کنیم که ما از آن به عنوان خام‌فروشی یاد می‌کنیم.

جلیلی افزود: باید ارزش افزوده را در داخل کشور نسبت به تولیدات اعمال کنیم که بحث بسیار مهمی است اما امروز بسیاری از محصولات ما خام‌فروشی می‌شود.

وی اضافه کرد: این موضوع در کشاورزی هم باید مورد توجه قرار گیرد که چرا میوه ما باید به خارج از کشور برود و در آنجا در قالب آب‌میوه بسته‌بندی شده به کشور خودمان بازگردد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا این مشکل با سرمایه‌گذاری حل می‌شود یا نیازمند برنامه دیگری است، اظهار داشت: طبیعی است که در بحث اقتصاد سرمایه‌گذاری مثبت است.

جلیلی افزود: اما مهمتر این است که ما حتی از سرمایه‌های داخل بتوانیم استفاده حداکثری کنیم که این بحثی بسیار اساسی است.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های اساسی این است که ما نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم و الا همین مشکلات تورم بیکاری را خواهیم داشت.

70 هزار میلیارد معوقه بانکی داریم

«الان ما در کشور 70 هزار میلیارد معوقه بانکی داریم که خود دولت باید پیشگام سایر دستگاه‌ها مدعی آن باشد و جالب این است که اکثر این  تسهیلات بانکی صرف کارهای غیرتولیدی می‌شود».

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، با اشاره به قرار داشتن رقمی دو برابر یارانه‌ هفتاد میلیون نفر در دست 6 نفر، اظهار داشت: اگر این سرمایه به خوبی مدیریت و در جهت تولید هدایت شود ظرفیت بزرگی ایجاد خواهد شد.

جلیلی افزود: من مخالف جذب سرمایه‌گذاری نیستم و حتی آن را تشویق می‌کنم اما قبل از آن باید ساز و کاری داشته باشیم که سرمایه‌های موجود به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص نحوه مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی نیز توضیح داد: مفاسد اقتصادی ممکن است موردی پیگیری شود که دستگاه قضایی و امنیتی ما متولی آن است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: دولت خیلی قوی‌تر،جدی‌تر و عمیق‌تر می‌تواند با ساز و کارهای اقتصادی و بانکی با مفاسد اقتصادی مبارزه کند.

جلیلی افزود: اگر ما حفره‌هایی که در مناسبات اقتصادی کشور وجود دارد ببندیم، مفاسد اقتصادی اصلا عرصه ظهور و بروز پیدا نمی‌کنند.

وی در همین زمینه به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی اشاره کرد و گفت: اگر ما ساز و کار دقیق بانکی در بانک مرکزی و ارتباط این بانک با بانک‌های عامل و مناسبات اقتصادی داشته باشیم شاهد چنین مفاسدی نخواهیم بود.

ایجاد سامانه بانک اطلاعات اقتصادی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گفت: امروز ما در حوزه‌های مختلف دارای اطلاعات اقتصادی هستیم که اگر در یک بانک اطلاعاتی مجتمع شود و دارای ارتباط تعریف شده باشند از بسیاری از مفاسد اقتصادی جلوگیری خواهد شد.

جلیلی افزود: این کار از دو سال پیش در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با همکاری دستگاه‌های اقتصادی آغاز شده و بخش عمده آن در دست انجام است.

وی از ایجاد سامانه ارزی و سامانه تجاری و همچنین سامانه صنا (مربوط به صرافی‌ها) و سامانه بانک اطلاعات اقتصادی کشور به عنوان برخی از این اقدامات یاد کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی در چارچوب قانون باید عمل شود.

جلیلی افزود: بانک مرکزی یک ظرفیتی است که رفتار همه بانک‌های عامل را مدیریت می‌کند و باید از سوی دولت مناسبات اقتصادی را تعریف و مشخص کند.

وی در خصوص نحوه مقابله با تحریم‌ها، اظهار داشت: تحریم یک تهدید است اما یک تهدیدی است که برای جمهوری اسلامی می‌تواند کاملا به فرصت تبدیل شود.

جلیلی گفت: ما در بسیاری از حوزه‌ها که تحریم صورت گرفته ظرفیت‌های بسیار زیادی داشته‌ایم که البته خودمان سراغ آنها نرفتیم و تحریم‌ها می‌تواند ما را به سوی آنها سوق دهد.

وی با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: کشوری که تولیدکننده نفت است چرا باید بنزین را از خارج وارد کند در حالی که با اعمال سیاست‌‌های درست می‌توانیم به جای نفت بنزین و فرآورده‌های مشابه را صادر کنیم.

«انگیزه‌های و روحیه‌های قوی نیز در کشور ما فراوان است و در یک حرکت خوب جهادی در زمان حضور آقای میرکاظمی در وزارت نفت، به همت نیروی انسانی توانمند داخلی ظرف چند ماه در بنزین خودکفا شدیم».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشاورزی نیز ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما امروز 11 هزار میلیارد دلار کالای اساسی در این حوزه وارد می‌کنیم.

جلیلی افزود: اگر ما بتوانیم این 11 هزار میلیارد دلار را به کشاورزان خودمان بدهیم، در کشور ظرفیت بزرگی آزاد می‌شود و علاوه بر خودکفایی می‌توانیم صادرکننده کالا باشیم.

عدم بودجه ریزی دقیق

وی با اشاره به بودجه‌ریزی عملیاتی برای پیشبرد برنامه‌ها اظهار داشت: بودجه‌ریزی عملیاتی بحث بسیار اساسی و مهمی است.

جلیلی گفت: در بحث بودجه‌ریزی عملیاتی یک نکته مهم این است که بودجه‌هایی که برای پروژه‌های مهم تخصیص می‌دهیم بر اساس کارآمدی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات امروز ما که موجب تورم و نقدینگی شده این است که در ازای یک کالا و خدمات و کار چندین برابر بودجه هزینه کرده‌ایم و این ناشی از عدم بودجه‌ریزی دقیق است.

جلیلی گفت: اگر دولت انضباط مالی صحیح داشته باشد و بتواند به دقت بودجه‌ریزی کند که بودجه مازاد بر بیت‌المال تحمیل نشود، می‌تواند نقدینگی را جمع‌آوری کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در خصوص شاخص‌ها برای انتخاب اعضای کابینه‌اش اظهار داشت: یک هدف اساسی من این است که دولت آینده باید ساختار دولت را قوی کند.

جلیلی افزود: اگر دولت را به قطار تشبیه کنیم، این قطار که باید مردم را سوار کند و به اهداف و نتایج منظور خود برساند، اکنون خیلی کند حرکت می‌‌کند و خیلی ضعیف است.

وی ادامه داد: سفرهای استانی کار بسیار ارزنده‌ای بود که انجام شد تا به سرعت این قطار بیفزاید اما کافی نیست و باید در کنار آن سفرهای وزارتخانه‌ای صورت گیرد که واگن‌های این قطار هستند.

جلیلی گفت: باید آسیب‌شناسی شود که وزارتخانه‌های ما چه اشکالی دارند و اقدام به اصلاح ساختار اداری کشور کنیم.

وی ادامه داد: تصور نمی‌کنم که دولت‌های قبلی به حل موضوعاتی چون تورم و بیکاری و مسائلی چون تولید و مسکن بی توجه بودند اما علت عدم دستیابی به نتیجه مطلوب ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی است.

جلیلی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم وزرایی انتخاب کنیم باید افرادی برگزینیم که متناسب با این هدف عمل می‌کنند و این قطار را راه می‌اندازند و وزارتخانه خود را از کاستی‌ها دور کند که این یک روحیه جهادی می‌طلبد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به اصرار مجری شبکه خبر که از او خواست معاون اول و برخی اعضای کابینه‌اش را معرفی کند، گفت که اعضای دولت خود را با نگاهی که ذکر کرده انتخاب می‌کند.

جلیلی افزود: من برای برخی دستگاه‌ها افرادی را می‌شناسم در جاهای مختلف که ظرفیت‌های بسیار خوب برای تصدی یک وزارتخانه هستند که می‌تواند اهدافی که گفتم محقق کند.

وی تاکید کرد: حتی ممکن است آن فرد اکنون در ایام انتخابات با من قرابتی نداشته و احتمالا به برادر دیگری رای دهد اما چون برای حضور در کابینه شایسته است، از همکاری او بهره می‌بریم تا کابینه بسیار خوبی شکل دهیم.

سعید جلیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث فرهنگی و اهمیت آن گفت: قدرت و مزیت نسبی ما امروز در بحث فرهنگ است. من امروز به عنوان کسی که در عرصه سیاست خارجی حضور دارد عرض می‌کنم.

وی افزود:‌ اگر ما در بحث سیاست خارجی در جاهایی موفقیت‌هایی داریم ناشی از پشتوانه نظامی نیست،‌ناشی از فرهنگ ماست که آنچنان مولد است که می‌تواند تولید پیشرفت کند.

این نامزد یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم که همچنان تولید عزت و پیشرفت کنیم باید به بحث فرهنگ توجه کنیم.

جلیلی ادامه داد: تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی به دلیل درک دشمن از قدرت فرهنگی ایران است چرا که اگر ضعیف بود چنین توانی را به آن اختصاص نمی‌دادند و همین نشان می‌دهد این مسئله یک ظرفیت قوی است.

جلیلی گفت: اگر ما منابع فرهنگی غنی خود را بشناسیم و به موقع از آنها استفاده کنیم غربی‌ها باید از ما بترسند، البته ما باید قبل از همه چیز این ابزارها و سازوکارها را بشناسیم.

وی با اشاره به اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید مهمترین شورای عالی ما شورای انقلاب فرهنگی باشد و نه شورای عالی امنیت ملی و حتی مهمتر از شوراهای اقتصادی ما باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: من احساس می‌کنم اگر ظرفیت‌های فرهنگی را همچون حوزه‌های سینما، کتاب بشناسیم می‌توانیم با آنها قدرت نمایی کنیم. آن نگاهی که امروز در داخل کشور وجود دارد همین مسئله است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: در حوزه دینی بهترین سریال‌ها و فیلمهایی که جلب توجه کرده‌اند مریم مقدس بوده است. اگر ما در این عرصه نگاه درستی داشته باشیم می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. اتفاقاً سینما می‌تواند سبب نگرانی آنها باشد.

جلیلی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما امروز برنامه مهمی از پیشرفت قرار داریم و اگر بخواهیم پیشرفت کشور را ادامه دهیم باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم.

وی در پایان افزود: دولت باید ساختار خود را آنچنان قوی کند که در خدمت مردم قرار بگیرد و انشاالله 4 سال آینده یک چهار سال خوب با سرعت پیشرفت عالی خواهد بود. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها