درباره غذای مردم با هیچ کشوری تعارف نداریم

استاندارد: همه مواد غذایی وارداتی به کشور سالم است

رئیس سازمان ملی استاندارد با رد هرگونه شایعه درخصوص برنج‌های آلوده به سم آرسنیک می‌گوید: تمام مواد غذایی وارداتی به کشور از جمله برنج، استانداردهای لازم را دارد.
کد خبر: ۵۶۸۲۷۲

موضوع برنج‌های هندی و وجود سم آرسنیک بیش از حد در آن، از جمله مواردی است که بارها در کانون توجهات قرار گرفته و بحث و گفت‌وگو درباره آن حتی در مقطعی به یکی از مباحث جدی مجلس و محافل کارشناسی و پزشکی تبدیل شده بود. چند هفته‌ای است که دوباره این موضوع درکانون توجه قرارگرفته و از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران ونمایندگان مجلس ابراز می‌شود تا جایی که حتی توصیه شده به کودکان برنج وارداتی داده نشود. در کنار این مساله که نگرانی‌های زیادی را بین مردم ایجاد کرده، انتشار شایعاتی مبنی بر آلودگی برخی مواد غذایی دیگر مانند گندم‌های وارداتی از هند و پاکستان و سوسیس و کالباس سبب شده تا اطمینان مردم نسبت به مواد غذایی مصرفی دچار تزلزل شود. این مساله زمانی تشدید شد که معاون سازمان استاندارد نیز به صورت تلویحی بر این مساله صحه نهاد و برخی آلودگی‌ها در این زمینه را تائید کرد. به گفته بهادر کاظمی مثلا درتهیه برخی سوسیس و کالباس‌ها از خمیر مرغ استفاده می‌شود که دارای کمترین شاخصه‌های استاندارد است. با وجود این، رئیس سازمان ملی استاندارد با رد این اظهار نظرها به جام‌جم می‌گوید، این سازمان تمام توان خود را برای جلوگیری از توزیع کالاهای غیراستاندارد به کار گرفته و درباره غذای مردم با هیچ کس تعارف ندارد.

غذای غیراستاندارد وارد نمی‌شود

با وجود گسترش دامنه استانداردهای اجباری در سال‌های گذشته، اما باز هم براحتی می‌توان کالاهای غیراستانداردی را در بازار یافت که از نظر کیفیت، ساده‌ترین موارد در آنها رعایت نشده است؛ اما نظام‌الدین برزگری به خبرنگار ما می‌گوید: هیچ ماده غذایی غیراستاندارد وارد کشور نشده و سازمان استاندارد از این بابت اطمینان کامل دارد. او با تأکید بر بازرسی‌های مداوم از کالاهای وارداتی خاطرنشان کرد: ما درباره غذای مردم با هیچ کشوری تعارف نداریم و تاکنون اجازه واردات مواد غذایی غیراستاندارد به کشور را نداده‌ایم.

برنج‌های وارداتی آلوده نیست

برزگری، اخباری را که در خصوص آلودگی برنج‌های وارداتی به آرسنیک منتشر شده، مسائل و شایعاتی غیرکارشناسی می‌داند که بعضی افراد یا برخی مسئولان از کسی شنیده‌اند و آن را رسانه‌ای کرده‌اند.

او تاکید می‌کند: ما این ادعا را داریم که برنج وارداتی در مبادی رسمی به طور کامل از لحاظ وجود فلزات سنگین و سموم احتمالی موجود در آن کنترل و بعد اجازه ورود به کشور به آن داده می‌شود.

با وجود این، رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح می‌کند که ما بلافاصله پس از شنیدن این شایعات، از بازار کرج و تهران و از مغازه‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی نمونه‌هایی را خریداری و آزمایش کردیم. او با استناد به نتایج همین آزمایش‌ها می‌گوید: با اطمینان کامل اعلام می‌کنم که این برنج‌ها اصلا آلوده نبوده و آرسنیک موجود در آن در حد مجاز و استاندارد است. البته به گفته برزگری، سازمان استاندارد این آمادگی را دارد که اگر باز هم کسی این مساله را درباره وجود برنج‌های آلوده در نقاطی خاص مطرح کرد وارد عمل شده، نمونه‌برداری کرده و تست‌های لازم را انجام دهد تا هر گونه شبهه‌ای در این خصوص از میان برود.

سوسیس و کالباس آلوده؟

رئیس سازمان ملی استاندارد، شایعات موجود درباره غیربهداشتی بودن سوسیس و کالباس را هم رد کرده و با بیان این‌که هر کالایی که علامت استاندارد دارد، مطابق با اصول و ضوابط خاص تدوین شده، تولید می‌شود، گفت: ما حتی اگر در حد شایعات هم مطلبی را در رابطه با غذای مردم یا لوازم برقی، گازسوز و تجهیزات بشنویم، سراغ آن کالا، تولیدکننده یا واردکننده آن می‌رویم و تحقیق می‌کنیم. اگر موردی باشد هم برخورد می‌کنیم و هم اسامی متخلفان را اعلام می‌کنیم. این موارد درباره سوسیس و کالباس نیز با دقت رعایت می‌شود و شکی در این باره نیست. با این حال وی درباره اظهار نظر معروف معاون خوددرباره به کارگیری خمیر مرغ در تهیه این محصولات گوشتی سکوت کرد و پاسخی نداد.

تفاهم‌نامه سختگیرانه با چین

بخش دیگری از اظهارنظر رئیس سازمان ملی استاندارد درباره نظارت بر واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی به کشور بود، موضوعی که بسیاری از شهروندان نسبت به آن گلایه‌مندند و خواهان نظارت بیشتر بر کیفیت کالاهای وارداتی از کشور اژدهای زرد هستند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که تحریم‌ها مانع از آن نشده که به اجبار اجازه ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی را به کشور بدهیم، گفت: ما باسازمان استاندارد چین تفاهم‌نامه‌ای جدی داریم و براساس آن از دو سال پیش سازمان استاندارد چین مکلف شده کالاهایی را که از این کشور به مقصد ایران حمل می‌شود طبق استانداردهای ملی ما یا مطابق بااستانداردهای معتبر و مورد قبولی که ما اعلام کرده‌ایم، کنترل کرده و گواهی صادر کند. وی افزود: ضمن آن‌که ما هم به صورت تصادفی این کالاها را با وجود این‌که گواهی استاندارد دارند، در بنادر و مبادی ورودی کنترل می‌کنیم. رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: اگر کالایی منطبق با چارچوب‌های استاندارد ملی ما نباشد، قرارمان این است که آن صادرکننده جزو لیست سیاه قرار بگیرد. او علاوه بر این خاطرنشان کرد: اگر کالاهایی به صورت غیراستاندارد وارد کشور شود ما نام آن صادرکننده را اعلام عمومی می‌کنیم تا کسی از آن هیچ گونه کالایی خریداری نکند.

مشروح گفت‌وگوی جام‌جم با رئیس سازمان ملی استاندارد، بزودی منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها