فوراسترایک، دست‌هایتان را هم به حرکت وامی‌دارد

دوچرخه‌ای از نوع دیگر

دوچرخه‌سواری، ورزشی عالی برای سالم نگهداشتن قلب و عروق و فعال کردن ماهیچه‌های بدن در پایین تنه است، اما برای بالاتنه چندان فایده‌ای ندارد. به همین دلیل طی سال‌های گذشته دوچرخه‌های متفاوتی ساخته شدند ـ مانند راکسیبو ـ که با کمک دست‌ها و پا‌ها حرکت می‌کرد.
کد خبر: ۵۶۶۹۶۲
دوچرخه‌ای از نوع دیگر

اکنون یک شرکت هلندی به نام «تی‌اس‌جی ـ اسمپیو» با انگیزه تولید چنین دوچرخه‌ای طرحی نو با نام فوراسترایک معرفی کرده است.

ایده اولیه این دوچرخه ابتدا به ذهن لکس ون‌ استکلن برگ جراح بازنشسته‌ای آمد که به دلیل سا‌‌ل‌ها انجام دادن عمل جراحی و ایستادن به شکل خمیده بالای سر بیماران در اتاق عمل، دچار مشکلات کمر و شانه شده بود.

او دوچرخه ابتکاری‌اش را با کمک چند داوطلب به مدت چند سال آزمایش و تا حدی اصلاح کرده بود و بتازگی به امید این‌که طرح پیشنهادی‌اش تکمیل و تولید شود با شرکت تی‌اس‌جی ـ اسمپیو تماس گرفت.

این دوچرخه ابداعی علاوه بر سیستم انتقال توان پایی دوچرخه‌های معمولی دارای یک مجموعه پدال - گیره در دسته‌های دوچرخه است که با کمک دست حرکت می‌کنند.

این پدال‌ها درست مانند میل‌لنگ‌های راکسیبو می‌چرخند، فقط با این تفاوت که دوچرخه‌سوار می‌تواند هر دو دست خود را مانند پاروزدن به جلو و عقب حرکت دهد.

یک تسمه تا انتهای پایه، جایی که نیروی دست‌ها بر قدرت و نیروی پاها می‌افزاید، کشیده شده است. در ضمن نوعی مکانیسم دنده خلاص در این دوچرخه به کار رفته است که به هر دو سیستم انتقال توان ـ میل گاردان ـ اجازه می‌دهد همزمان استفاده شده و یا تک‌تک به کار گرفته شود.

دسته‌های فرمان می‌تواند از یک طرف به طرف دیگر بچرخد، بدون این‌که با تسمه دوچرخه تداخلی ایجاد شود. علاوه بر آن در این دوچرخه مکانیسم حفظ تعادل فرمان تعبیه شده است تا از انحراف دوچرخه هنگام استفاده از پدال دستی جلوگیری شود.

همچنین وقتی دوچرخه‌سوار فقط از نیروی پا برای حرکت استفاده می‌کند، می‌تواند هر دو پدال دستی را در بالاترین مکان قرار داده و ثابت نماید و هنگام نشستن روی دوچرخه حالت ایستاده‌تر و ثابتی داشته باشد.

بنا به گفته جان ویلم زویدردوین، طراح شرکت، هنوز برای دوچرخه وزن تقریبی یا قیمت ارائه داده نشده و شرکت اکنون برای ساخت آن به دنبال شرکای صنعتی است.

منبع: gizmag 
مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها