رییس دفتر تدوین پرونده‌های میراث جهانی اداره کل ثبت آثار تاریخی و طبیعی گفت: امسال پرونده‌ کاخ گلستان که استثنایی‌ترین دارالخلافه‌ی ایران است و پرونده‌ روستای تاریخی میمند، برای ثبت در یونسکو بررسی می‌شوند.
کد خبر: ۵۶۴۲۴۵
بررسی پرونده‌ کاخ گلستان و روستای میمند برای ثبت جهانی

محمدحسن طالبیان روز یکشنبه در همایش دستاوردهای میراث جهانی ایران در مرکز همایش های صدا وسیما افزود: کنوانسیون حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی در سال ۱۹۷۲ در یونسکو مطرح شد.

وی گفت: ایران در زمینه ثبت آثار خود در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه رتبه پنجم را دارد و کشورهای چین با ۴۳، هند با ۲۹ و استرالیا با ۱۹ اثر پیشتاز هستند.

وی با بیان اینکه وقوع جنگ تحمیلی روند ثبت جهانی آثار ایرانی را با وقفه رو به رو کرد، افزود: اکنون ایران با ثبت ۱۵ پرونده میراث فرهنگی، به همراه سوئد رتبه چهاردهم جهان را در اختیار دارد.

طالبیان با یادآوری اینکه در سال ۱۹۷۹ با ثبت سه پرونده چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان، گام نخست برای ثبت آثار برداشته شد، گفت: پس از ۲۴ سال وقفه، در سال ۲۰۰۳ این روند دوباره آغاز شد و پاسارگاد و ارگ بم ثبت جهانی شدند.

وی با بیان اینکه پرونده های ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی از نظر کیفی نیز قابل اعتنا هستند، گفت: برای نمونه سازهای آبی شوشتر شامل ۱۳ اثر میراث فرهنگی است و یا بازار تبریز نیز یک نظام اجتماعی اقتصادی بسیار ویژه را در بر می گیرد.

طالبیان افزود: در پروسه تهیه پرونده باغ های ایرانی بیش از ۹۰ نفر اعم از مدیران شهری، کارشناسان میراث فرهنگی، باغبان و کارگر و مردم محلی همکاری می کردند و کارشناسانی از رشته های زمین شناسی، محیط زیست، آب، معماری و شهرسازی نیز از نظر علمی یاری می رساندند.

وی همچنین گفت: ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان که سال گذشته روی داد، سبب شد تا برای نخستین بار مسجد ایرانی در جهان شناخته شود زیرا تا پیش از آن، همواره مسجد عربی و ویژگی های آن مطرح بود.

طالبیان با بیان اینکه امسال دو پرونده روستای دستکند میمند و کاخ گلستان در یونسکو بررسی می شود، گفت: قصد داریم محور تاریخی اصفهان را نیز به صورت یک پرونده الحاقی به مسجد جامع اصفهان پیگیری کنیم.

به گفته این کارشناس تهیه پرونده های میراث جهانی، دو پرونده «شوش» و «شهر سوخته» نیز گزینه های ایران برای اجلاس سال آینده کمیته میراث جهانی یونسکو است و کارشناسان یونسکو ظرف دو ماه آینده برای ارزیابی این دو شهر باستانی به ایران می آیند.

طالبیان از ماسوله، قنات های ایرانی، طاق بستان، حرم امام رضا(ع)، مزار جام به عنوان دیگر پرونده های تاریخی ایران برای ثبت جهانی نام برد که مراحل تهیه و تدوین را پشت سر می گذارند. (ایرنا)

newsQrCode
برچسب ها: یونسکو ثبت جهانی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها