دوربین جدیدی که بتازگی ساخته شده می‌تواند همانند چشم حشرات، تصویری جامع از محیط اطراف تهیه کند. تصاویری که تاکنون با استفاده از این دوربین تهیه شده شباهت‌های زیادی با تصویری که حشرات از دنیای اطراف خود می‌بینند، دارد.
کد خبر: ۵۶۴۰۳۲
ساخت دوربین دیجیتال با الهام از چشم حشرات

این دوربین ویژه از یک مجموعه عدسی و آشکارساز نوری تشکیل شده که روی یک سطح کروی قرار گرفته‌اند. شاید این دوربین ویژه در آینده بتواند کاربردهای گسترده‌ای از جاسوسی گرفته تا بررسی درون بدن انسان داشته باشد.

چشم حشرات از ساختار ویژه‌ای برخوردار است و این ساختار مزایای زیادی با خود به همراه دارد. گستره بیشتر دید نسبت به انسان، حساسیت زیاد به حرکت و نیز عمق میدان نامحدود از جمله این مزایاست.

هر یک از چشم‌های یک حشره از صدها هزار واحد ویژه تصویرنگاری تشکیل شده که در اصطلاح ommatidia نام دارد.

هریک از این واحدها دارای یک عدسی بسیار ریز و نیز مخروطی کریستالی است که نور دریافتی را به سلول‌های حساس به نور انتقال می‌دهد. در واقع این ساختار، الگوی اصلی پژوهشگران برای ساخت این دوربین بود.

این دوربین الهام گرفته شده از چشم حشرات، دارای 180 واحد تصویرنگاری است. این تعداد تقریبا برابر با تعداد این واحدها در چشم مورچه آتشین ( البته بسیار کمتر از 30 هزار واحد تصویرنگاری موجود در چشم سنجاقک) است.

هر واحد تصویرنگاری در این دوربین در واقع یک عدسی بسیار ظریف است که نور دریافتی را به آشکارساز سیلیکونی حساس به نور منتقل می‌کند.امروزه دوربین‌های دیجیتال از ابزاری موسوم به CCD استفاده می‌کنند. این ابزار دارای میلیون‌ها واحد تصویرنگاری است که همه آنها روی یک سطح صاف سیلیکونی قرار گرفته‌اند.

حال آن که در ساخت این دوربین جدید، مجموعه‌ای از عدسی‌های بسیار کوچک ساخته شد و روی سطحی صاف قرار گرفت و سپس این سطح به حالت محدب درآمد. هر عدسی در این دوربین تصویر بخشی از محیط اطراف را دریافت می‌کند.

وقتی مجموعه این تصاویر روی هم قرار می‌گیرد، تصویری جامع ایجاد می‌شود که همه جزئیات موجود در محیط را نشان می‌دهد. دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند با افزایش تعداد واحدهای تصویرنگاری، به دیدی فراتر از دید حشرات دست یابند.

منبع: livescience
مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها