موزه خودروهای تاریخی موزه خودروهای تاریخی ایران در اردیبهشت 1382 افتتاح شد. این موزه در زمینی به مساحت 22 هزار مترمربع واقع است. در حال حاضر 45 دستگاه اتومبیل، دو ارابه کالسکه، سه دستگاه موتور‌سیکلت در سالن نمایش در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار داده شده است.
کد خبر: ۵۶۳۶۰۳
موزه هایی از جنس دیگر

موزه خودرو مجموعه‌ای از بهترین‌ها و در پاره‌ای موارد منحصربه‌فردترین‌های صنعت خودروسازی را گردآورده تا علاوه بر حفظ و نگهداری از این آثار ملی، نمایش آنها را دستمایه بررسی و تبیین تاریخچه ورود خودرو به ایران کند.

بعضی از نمونه‌های موجود در موزه، جزو نمونه‌های نادر در صنعت خودروسازی است، از جمله پیرس آرو لیموزین آب طلاکاری شده، تنها نمونه پنترلیزر تولید شده در جهان، تنها اتومبیلی که حاصل کار مشترک کمپانی‌های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است.

مجموعه غنی از مدل‌های رولزرویس از جمله رولزرویس سیلور گوست احمد‌شاه قاجار، مدل افسانه‌ای فانتوم 4 ضد گلوله، فانتوم 3. در ضمن از مجموعه بنز غنی این موزه می‌توان به مدل استثنایی 500، 600 لیموزین، 190 SL و... اشاره کرد.

در این موزه مدل‌های مختلفی نیز از تولیدات کارخانه‌های آمریکایی وجود دارد، از جمله کرایسلر 300 (با امکانات جانبی خاص از جمله یخچال، سیستم پخش کارتریج و داشبورد آب طلاکاری شده)، فلییت وود، لینکلن کانتیننتال لیموزین و... .

نکته جالب این است که تعدادی از خودروهای قدیمی موجود شامل رولزرویس سیلور گوست احمدشاه قاجار، موریس آکسفورد و فیات تیپو 519، هندلی است.

از کالسکه‌های این موزه هم می‌توان به ارزشمندترین کالسکه‌های سلطنتی در کشور از جمله کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه، قدیمی‌ترین کالسکه سلطنتی موجود در ایران و کالسکه مخصوص تاجگذاری که هر دوی آنها ساخت کارگاه‌های معروف کالسکه‌سازی در اتریش هستند، اشاره کرد.

موزه زعفران

زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی کشور است که برای همه دنیا بسیار نام آشناست، بنابراین اختصاص موزه‌ای به این محصول مهم آن هم در دیار زعفران خیز کشور اهمیت بسیاری دارد.

نخستین موزه زعفران کشور اردیبهشت سال 90 در گناباد گشایش یافت و در این مکان، ابزارها و وسایل قدیمی و نحوه کاشت و برداشت زعفران به نمایش درآمده است تا بازدید‌کنندگان از نزدیک نظاره‌گر مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران با مقیاس طبیعی باشند.

این موزه در روستای گردشگرپذیر سنو در بنای یک حمام قدیمی بر جای مانده از دوره صفویه و در محیطی به وسعت 180 مترمربع برپا شده است. روستای تاریخی سنو با بیش از 1500 سال قدمت از توابع بخش کاخک شهرستان گناباد و از دیدنی‌ترین روستاهای خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است.

موزه تاریخ علوم پزشکی

آیا می‌دانستید ایرانیان در دوره‌های تاریخی و پیش از تاریخ از توانایی و پیشرفت‌هایی در زمینه پزشکی برخوردار بوده‌اند که حتی در قیاس با تمدن‌هایی که پس از آن یا همزمان به‌وجود آمده‌اند، این مساله چشمگیر بوده است؟ اگر در این زمینه کنجکاو هستید بهتر است سری به موزه ملی تاریخ علوم پزشکی بزنید.

در این موزه می‌توانید جمجمه جراحی شده دختر سیزده ساله از هزاره سوم پیش از میلاد، جمجمه کیدین هوتران‌ شاه ارجان، پادشاه عیلام نو برای هزاره اول پیش از میلاد و اسکلت مکشوفه از شهر سوخته را مشاهده کنید.

همچنین از دیگر آثار و اشیای به نمایش درآمده در این موزه می‌توان به نخستین ابزار سنگی با کاربری پزشکی، بقایای انسانی، ظروف سفالی، اسناد و نسخ خطی متعلق به دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی اشاره کرد.

این موزه به منظور ارائه کامل و جامع پیشینه طب قدیم و پزشکی نوین ایران در زمینه‌های گوناگون و معرفی جایگاه آن در جهان پزشکی با تلاش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و مشارکت سازمان میراث فرهنگی کشور از سال1380 فعالیت خود را آغاز کرد.

بخش پزشکی معاصر این موزه نیز در برگیرنده مضامینی چون: طب سنتی، بخش تخصصی چشم پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروخانه است که تبیین‌کننده سیر شکل‌گیری و تکامل پزشکی در ایران است.

موزه صلح

موزه صلح، ساختمانی است که در ضلع جنوبی پارک‌شهر تهران در ساختمان اهدایی شهرداری قرار دارد. ایده اولیه شکل‌گیری این موزه سال 1384 از سوی انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی کلید خورد تا از این طریق رنج‌های قربانیان استفاده از سلاح‌های شیمیایی و اتمی با هدف ترویج صلح و دوستی به مردم را نشان دهد.

اگر چه موضوع کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیامدهای آن در این موزه به‌صورت برجسته‌تری مورد توجه قرار گرفته، اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، جنگ‌های جهانی اول و دوم، کاربرد سلاح‌های ممنوع در جنگ‌ها (بمب‌های خوشه‌ای،‌ مین و سلاح‌های حاوی اورانیم) و آثار و عوارض هرکدام از این سلاح‌ها در قسمت‌هایی از موزه نشان داده شده است.

بخش‌های دیگر این موزه عبارتند از: کتابخانه صلح، گالری هنر برای صلح، کارگاه‌های آموزشی، بخش موزه مجازی و استودیوی ثبت تاریخ شفاهی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها