خلعتبری نیاز به استراحت دارد

کروش: بازیکنانم از صمیم قلب می‌جنگند

یاوری و طاهری از لیست جدید تیم ملی می گویند؛

کروش با چشمان بسته جلو می رود

سایت جام جم ورزشی/ این روزها مهم ترین موضوع مورد بحث و انتقاد در رابطه با فوتبال به لیست کروش و بازیکنانی که او به تیم ملی دعوت کرده است، بر می گردد.
کد خبر: ۵۶۳۰۳۵
کروش با چشمان بسته جلو می رود


به گزارش سایت جام جم ورزشی؛ در حالی که پیش از این نیز انتقادها نسبت به کروش و عملکرد تیم ملی وجود داشت فهرست جدید بازیکنان دعوت شده به تیم ملی انتقادها نسبت به این مربی پرتغالی را افزایش داد. برخی  این لیست کروش را نشانه های نرفتن به جام جهانی می دانند، برخی دیگر اعتقاد دارند کروش با این فهرست پیراهن تیم ملی را به حراج گذاشته است، این روزها انتقادها هر روز بیشتر می شود اما کروش در پاسخ به همه این انتقادها پاسخی قابل قبول نداده است.
شنا خلاف جهت آب
آنچه که لیست اخیر کروش را مورد انتقادهای شدید قرار داد به بازیکنانی مربوط می شود که هیچ کس تصور حضور آنها در تیم ملی را نمی کرد. سوشا مکانی که در این فصل علاوه بر عملکرد ضعیف درون دروازه نفت تهران از لحاظ اخلاقی و انضباطی نیز مورد تایید قرار نگرفت یکی از عجیب ترین انتخاب های کروش است. انتخاب  فشنگچی نیمکت نشین در پرسپولیس و همچنین دعوت از بازیکنان دیگری هم که در این فصل و در باشگاه های خود عملکرد فنی قابل توجهی نداشتند همچون امید نظری و محمد خانزاده نیز برای هیچ کس قابل هضم نبود.

در لیست اخیر کروش نام یکی از  پر اشتباه ترین مدافعان فوتبال ایران یعنی محمد نصرتی هم به چشم می خورد. بازیکنان معمولی دیگری همانند رضا حقیقی ، قاسم حدادی فر و یا مهرداد اولادی هم در لیست عجیب و غریب کروش حضور دارند اما دعوت از این بازیکنان تا این حد معمولی چه دلیلی می تواند داشته باشد و چرا سرمربی پرتغالی تیم ملی دست به انتخاب آنها زد؟

محمود یاوری پیشکسوت فوتبال ایران و سرمربی فجر سپاسی شیراز در این زمینه گفت: برخی ازتصمیم های کروش بسیار عجیب بوده اند و لیست اخیر او نیز یکی دیگر از تصمیمات عجیب اوست. او خلاف جهت آب شنا می کند و هر اقدامی که انجام می دهد کاملا با خواسته اهالی فوتبال در تضاد قرار دارد. او دلایل چندان قابل قبولی برای نفراتی که جدیدا به تیم ملی دعوت کرده، ندارد. آن از پیشنهادش برای 16 تیمی شدن لیگ و حالا این هم از نفرات جدید دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتبال. واقعا فوتبال ما با کروش به کجا می رود؟


دلایل جداگانه برای یک لیست


گرایش کروش به بازیکنانی که به نظر نمی آید در راه رقابت های مقدماتی جام جهانی کار خاصی انجام دهند می تواند دو دلیل جداگانه داشته باشد، دلایلی که هر کدام برای خود تعریف جداگانه و مجزا دارند. کروش یا نسبت به فوتبال ایران و بازیکنان شاغل در لیگ برتر شناخت ندارد و یا اینکه فقر بازیکن در ایران و نداشتن اعتماد به بازیکنانی که قبلا امتحان خود را پس داده اند او را مجاب به دعوت از بازیکنانی همچون محمد خانزاده و یا امیر حسین فشنگچی کرده است.

بیژن طاهری دیگر کارشناس فوتبال ایران نیز در این رابطه به جام جم گفت: فوتبال ایران ضعف اساسی در رده های پایه دارد و این ضعف بزرگ خود بسیاری از مشکلات دیگر را دامن می زند. ما باید چاره ای اساسی به حال فوتبال ایران بیندیشیم اما با وجود این مشکل بزرگ باز هم از دل همین لیگ می توان تیمی ساخت که حداقل در مقدماتی جام جهانی برزیل خوب نتیجه بگیرد.

طاهری اظهار داشت: کروش عمیقا متوجه ضعف های اساسی فوتبال ایران شده است و خوب می داند که ما در زمینه بازیکن سازی حرفی برای گفتن نداریم. او به عنوان یک مربی با تجربه بر اساس ضعفی که ما در بازیکن سازی داریم کمتر به لیگ برتر اهمیت می دهد که از جهاتی حق دارد، اما لیست اخیر تیم  ملی نشان می دهد او بیش از اندازه مته به خشخاش گذاشته است. او از دل لیگ می توانست تیم قدرتمندتری را برای حضور در مقدماتی جام جهانی بسازد. 


کروش همه چیز داشت


جلال رافخایی آقای گل لیگ دوازدهم ،  امیرحسین صادقی ، هادی عقیلی و مهدی رحمتی مهم ترین بازیکنانی هستند که منتقدان نسبت به غیبت آنها در لیست اخیر کروش اعتراض کرده اند. سرمربی پرتغالی تیم ملی در ماه های اخیر برای انتخاب بازیکنان تیم ملی دو رویه متفاوت را در پیش گرفت. او مدتی به دعوت بازیکنان دو رگه شاغل در لیگ های اروپایی تمایل نشان  داد ، بازیکنانی نظیر ویلیام آتشکده و یا امید نظری که اولی خیلی زود از ذهن کروش بیرون رفت. موج دنباله دار دعوت از بازیکنان دو رگه به اردوی تیم ملی به عاملی برای از بین بردن انگیزه های بازیکنان شاغل در لیگ برتر تبدیل شده بود اما اکنون و حداقل در این مقطع کروش رویه دیگری را در پیش گرفته است. در لیست جدید کروش نام بازیکنانی به چشم می خورد که در این فصل حتی برای باشگاه های خود هم خوب نبوده اند.

این دو رویه متفاوت کروش بدین معناست که او به بازیکنان ایرانی اعتقاد ندارد. یاوری در این مورد نیز عنوان داشت: کروش خودش هم نمی داند چه کاری می کند. او هرگز در این مدتی که در فوتبال ایران مشغول به کار بوده به یک جمع بندی نهایی نرسیده است و نمی داند که چگونه یک تیم ملی قدرتمند بسازد . همه چیز در دسترس کروش قرار داشت  اما او نمی داند چگونه از این امکانات به درستی استفاده کند. اگر او از مشاوران بهتری در کنار خود استفاده می کرد الان برای دعوت از بازیکنان به تیم ملی دچار سردرگمی نمی شد. او یک روز به سراغ یک بازیکن ناشناخته شاغل در لیگ دسته دو سوئد می رود، یک روز هم فلان بازیکن نیمکت نشین را به تیم ملی دعوت می کند.  او لیگ ما را کاملا نادیده گرفته که این  خود یک توهین است. او بدون در نظر گرفتن لیگ کاملا با چشمان بسته جلو می رود و لابد با این رویه انتظار دارد به جام جهانی هم برسیم.


ظرفیت های نادیده گرفته شده


بسیاری بر این باورند که کروش در این مدتی که در فوتبال ایران حضور داشته کمتر شناختی نسبت به بازیکنان و لیگ برتر ایران دارد. او به تماشای بازی های لیگ نمی رود و به ندرت در ورزشگاه ها برای دیدن بازی های لیگ دیده می شود. او رابطه چندان مستحکمی با مربیان ایرانی نیز ندارد. این رویه ای که کروش در قبال فوتبال ایران در پیش گرفته ، تعبیر های گوناگونی می تواند داشته باشد. او یا توانایی قابل قبولی در شناخت موقعیت ها و استعدادهای موجود در فوتبال ایران ندارد که حتی به تماشای بازی های لیگ نمی نشیند و یا اینکه آنقدر فوتبال ایران را بی پایه و ضعیف می داند که با خود فکر می کند تماشای بازی های لیگ نیز برای او چندان فایده ای نخواهد داشت.

  طاهری با بیان اینکه کروش کمتر به فوتبال ایران بها می دهد گفت: یکی از ایراد های اساسی کروش این است که از لیگ برتر هیچ استقبالی به عمل نمی آورد. این طرز تفکر از سوی او که در بزرگ ترین باشگاه های دنیا مربی گری کرده بسیار بعید است. وقتی لیگ نباشد تیم ملی هم به جایی  نمی رسد. شرط اصلی موفقیت تیم ملی بها دادن به لیگ است. طاهری تاکید کرد: ما لیگ بسیار سطح بالایی نداریم اما این هم دلیل نمی شود که همه چیز نادیده گرفته شود. ظرفیت و پتانسیل لیگ کنونی بسیار بالاتر از چیزی است که در لیست کروش دیده می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
۰
۰
شاید هم چیزی چشمان او را بسته است

نیازمندی ها