چاک هاگل: به دنبال تقویت دفاع موشکی‌مان هستیم

آمریکا تهدید کره شمالی را جدی گرفت

دوره‌گردی هاگل

چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا در سفری دوره‌ای راهی خاورمیانه شده است. وی در این سفر از اردن، مصر، عربستان، امارات، قطر و سرزمین‌های اشغالی دیدار خواهد داشت. سفر هاگل به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا زنجیره‌ای از اهداف نظامی و سیاسی را در منطقه پی‌گیری می‌کند.
کد خبر: ۵۵۵۹۴۹
دوره‌گردی هاگل

نخست فروش تسلیحات در منطقه است که محور آن را کشورهای عربی تشکیل می‌دهد. کشورهایی که تحت خواست آمریکا و یا در رقابت وچشم و هم‌چشمی با یکدیگر سرمایه‌های کشورشان را در راه خریدهای تسلیحات هزینه می‌کنند. مبلغ این تسلیحات10 میلیارد دلار است.

 دوم آنکه آمریکا تلاش دارد که حمایت‌های سیاسی و نظامی خود را از صهیونیستها اعلام دارد لذا از مقاصد اصلی سران آمریکا، حضور در سرزمین‌های اشغالی تشکیل می‌دهد. البته بهانه کنونی آنها جلب رضایت صهیونیستها برای آغاز روند به اصطلاح صلح خاورمیانه است.

سوم آنکه آمریکایی‌ها به دنبال راهبرد جدید نظامی در منطقه هستند که اساس آن کم رنگ ساختن حضور نظامی خویش و بهره‌گیری از متحدان منطقه‌ای است. در این چارچوب آمریکا پیوندی نانوشته را میان ترکیه، رژیم صهیونیستی و اعراب در دستور کار دارد و تلاش می‌کند تا با این تحرکات چتری نظامی همسو با منافع خود در منطقه ایجاد نماید. حلقه تکمیلی تحرکات هاگل در منطقه را می‌توان در اقدامات جان‌کری مشاهده کرد که تاکنون سه سفر دوره‌ای به منطقه داشته است. با توجه به این تحرکات می‌توان گفت که اصرار آمریکا برای اجرای روند سازش برگرفته از سیاست‌های نظامی آمریکا در منطقه است.

البته باید در نظر داشت که به صورت مورد پیوند مورد نظر آمریکا میان ترکیه، کشورهای عربی و صهیونیستها ایجاد شده است که نمود عینی آن را در قبال سوریه و تقابل‌های صورت گرفته با جبهه مقاومت و بیداری اسلامی می‌توان مشاهده کرد. آمریکا اکنون با کمترین هزینه از این ائتلاف برای تامین منافع خود و صهیونیستها بهره‌برداری می‌کند.

با توجه به آنچه ذکر شد می‌توان گفت که سفر هاگل  به منطقه در وهله اول در چارچوب اهداف نظامی ـ اقتصادی آمریکا است در حالی که همزمان آمریکا برای حفظ منافع نظامی خود در منطقه بهره‌برداری می‌کند. نکته قابل توجه آنکه آمریکا در حالی هزینه‌های کلان نظامی را بر کشورهای عربی تحمیل می‌کند که در مقابل به بهانه تجهیز شدن و برتری اعراب، حمایت‌های نظامی از رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد چنانکه همزمان با سفر هاگل  به منطقه، آمریکا از کمک 200 میلیون دلاری برای تکمیل سیستم موشک گنبد آهنین خبر داد.

در نهایت می‌توان گفت که هاگل  ماموریت دارد تا ضمن اعلام حمایت نظامی آمریکا از متحدان منطقه‌ای‌اش، فضای بحرانی را بر منطقه حاکم سازد تا در لوای آن از یک طرح تروریستی تسلیحات را اجرایی سازد و از سوی دیگر از ظرفیت‌های موجود برای رسیدن به منافع خود بهره‌برداری کند که نمود آن را در سوریه می‌توان مشاهده کرد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها