مروری بر اتفاقاتی که در فروردین92 رسانه‌ای شد

فروردین 92؛ از آلماتی تا زلزله و خداحافظی با سعدی

اولین ماه سال 92 سال خبرهای بد بود؛ ماهی که هی خبر زلزله از گوشه و کنار ایران آمد؛ ماهی که تعدادی از هموطنانمان در زلزله جان باختند و سعدی افشار آخرین بازمانده سیاه‌بازی برای همیشه تنهایی‌هایش را رها کرد و بدرود حیات گفت؛ در این گزارش مروری بر اتفاقات فروردین‌ماه خواهیم داشت.
کد خبر: ۵۵۵۸۸۳
فروردین 92؛ از آلماتی تا زلزله و خداحافظی با سعدی

روزهای آغاز سال 92با خبر درگذشت عسل بدیعی همراه بود؛ خبری که در تعطیلی روزنامه‌ها، زبان به زبان در رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی بازگو شد؛ عسل بدیعی بازیگر سینما و همسر سابق فریبرز عرب نیا بود که در روزهای اول عید نوروز فوت کرد؛ خانواده عسل بدیعی اعضای این بازیگر را که دچارمرگ مغزی شده بود؛ به بیماران نیازمند اهدا کردند. عسل بدیعی در زمان حیات خواستار اهدای اعضای خود پس از مرگ شده بود.

احمد صدر حاج سیدجوادی یکی دیگر از افرادی بود که در روزهای تعطیلی نوروز و در سکوت  رسانه‌ها بدرود حیات گفت. او از روشنفکران ایران بود.

تعطیلات تمام؛ مذاکره می‌کنیم

یکی از مهمترین اتفاقات فروردین 92 ادامه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 بود؛ این مذاکرات در روزهای هفدهم و هجدهم فروردین در آلماتی قزاقستان انجام شد؛ مذاکراتی که به زعم کارشناسان بدون هیچ نتیجه مشخصی تمام شد؛ در پایان این مذاکرات حتی محل و زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات نیز مشخص نشد؛ اما دو طرف بر ادامه مذاکرات تأکید کردند.

روزهای فروردین علاوه بر مذاکرات اتمی درگیر مباحث سیاسی انتخاباتی نیز بود، 14 نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از جمله ولایتی، حداد عادل، قالیباف، باهنر، محسن رضایی، ابوترابی، پورمحمدی و سبحانی در روز 19 فروردین با رئیس صدا و سیما دیدار کردند؛ این دیدار به زعم کارشناسان سیاسی یکی از مهمترین اتفاقات فروردین بود.

خداحافظی با سید جلال یحیی زاده

سید جلال یحیی زاده نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی بود؛ روحانی خوش برخوردی که ساده زندگی می‌کرد و به پاکدستی شهره بود؛ یحیی زاده در مجلس و رسانه‌ها بخاطر تحقیق و تفحص حاشیه دار از سازمان تربیت بدنی و افشاگری‌هایش علیه تخلفات این سازمان شناخته می‌شد؛ او پس از اغمای چند ماهه؛ صبحگاه 20 فروردین بدرود حیات گفت.

زلزله بوشهر؛ 37 کشته و یک‌هزار زخمی

عصر روز 20 فروردین زلزله‌ای به بزرگی 6 ریشتر بوشهر را لرزاند؛ در این زلزله 37 نفر از هموطنان بوشهری کشته و حدود یک هزار نفر زخمی شدند؛ تخریب زلزله در این منطقه گسترده بود. بعد از این زلزله برخی کشورهای کوچک حاشیه خلیج ابهاماتی درباره آسیب دیدن نیروگاه بوشهر مطرح کردند؛ این حاشیه‌سازی‌ها در حالی اتفاق افتاد که آژانس بین المللی انژی اتمی اعلام کرده بود نیروگاه اتمی بوشهر در این زلزله هیچ خسارتی ندیده است. رئیس جمهور آمریکا و پاپ فرانسیس اول از جمله کسانی بودند که با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کردند.

دوشنبه انفجار؛ از بغداد تا بوستون

صبح روز دوشنبه 26 فروردین مصادف با 15 آوریل؛ انفجاری مهیب بغداد پایتخت عراق را لرزاند؛ در این انفجار 22 نفر کشته و حدود 80 نفر زخمی شدند؛ البته این تنها انفجار این روز نبود...تنها چند ساعت پس از این خبر، رسانه‌های بین‌المللی اخبار و عکس‌های انفجار در بوستون آمریکا را منتشر کردند. این انفجار در مسابقه دو ماراتن در بوستون اتفاق افتاد و هراس و حس ناامنی را به آمریکا بازگرداند؛ اوباما در صحبت های اولیه خود در باب این انفجار سخنی از تروریسم نگفت.

فردای انفجار بوستون انفجار مهیب دیگری در تگزاس اتفاق افتاد که در اثر این انفجار شدید که در یک کارخانه تولید کود شیمیایی نزدیک منطقه واکو در تگزاس امریکا روی داد حدود 70 تن کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

26 فروردین اما برای ایرانی ها روز آغاز ثبت نام از نامزدهای انتخابات شوراها و اعلام نتایج اولیه آزمون دکترای تخصصی نیز بود.

بزرگترین زلزله نیم قرن اخیر

27 فروردین روز ثبت رکورد زلزله در 50 سال اخیر بود؛ روز بیست و هفتم فروردین زلزله ای 7/7 ریشتری سراوان از توابع سیستان و بلوچستان را لرزاند؛ کارشناسان اعلام کردند زلزله‌ای با این قدرت از سال 1336 در ایران بی سابقه بوده است؛ عمق این زلزله در 98 کیلومتر زمین بود. در این زلزله یک نفر کشته و 5 نفر زخمی شدند؛ شدت این زلزله به حدی بود که مردم در کراچی، دهلی نو و دبی آن را احساس کردند و از هراس به خیابان ها ریختند.

بعد از زلزله بوشهر و سراوان بار دیگر گوشه‌ای دیگر از ایران لرزید این بار نوبت شمال شرقی ایران و شهر تسوج بود. زلزله ای 2/5 ریشتری پنجشنبه 29 فروردین تسوج در آذربایجان شرقی را لرزاند؛ البته این آخرین زلزله نبود و با فاصله‌ای کم گوشه دیگری از ایران لرزید. بامداد روز شنبه31 فروردین زلزله‌ای 1/4 ریشتری فارس و اصفهان را لرزاند تا مردمی که این روزها اخبار زلزله مرتب به گوششان می‌خورد هراسان به خیابان‌ها بریزند.

خداحافظی با سیاه باز طناز شیرین ادا

جمعه 30 فروردین ماه؛ خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که حکایت از خداحافظی همیشگی با آخرین بازمانده سیاه‌بازی ایرانی داشت؛ سعدی افشار آخرین هنرمند بازمانده از نسل سیاه‌بازهای ایرانی در خلوت خود بدرود حیات گفت.

سعدالله زحمت‌خواه معروف به «سعدی افشار» در 13سالگی با دوده‌ لوله‌ بخاری خودش را سیاه کرد و اولین تجربه‌ سیاه‌بازی‌اش را داشت. او به عنوان بازمانده‌ سیاه‌بازی ایران و پیشکسوت تئاتر «تخت حوضی» شناخته می‌شد که این اواخر با بیماری پوکی استخوان دست به گریبان بود.

مهدی جلیلی-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
برچسب ها: فروردین اتفاقات
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها