مرور سالی که گذشت برای هر صنفی به راهی است. قالی‌های شسته‌شده و پهن روی هره دیوارها، هیاهوی خرید بازار شب عید، بلوای دستفروش‌های خیابان، ماهی‌های یله در تنگ‌های شیشه‌ای کنار خیابان و بساط فروش سبزه در حاشیه پیاده‌روها؛ هفت‌سین‌هایی به وسعت یک شهر. اینها نشانه‌های پایان سال شهروندان است.
کد خبر: ۱۴۴۹۷۲۵
 
برای روزنامه‌نگاران مرور سال از تیتر یک‌های سال است، ازجلدهایی که هرشب به فراخور اتفاقات به ریل چاپخانه سپرده می‌شد. همین است که می‌توان با جلدخوانی،سالی رامرورکردکه پرازاتفاقات ریز ودرشت بود؛تیترهایی که حسی ازغرور رازیر پوست‌مان می‌دواند، عکس‌هایی که زهر تلخی را پیش روی‌مان می‌گذاشت و یادداشت‌هایی که با خواندن آن به پهنای صورت لبخند می‌زدیم و امیدوار می‌شدیم به شادمانی و آبادانی سال پیش‌رو.

فروردین
رسم نانوشته مطبوعات پس از رخوت تعطیلات رسانه‌ها، تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی ایشان است. روی جلد فروردینی جام‌جم پس از این تعطیلات هم معطوف به همین رسم نانوشته است. تیتر «برای مردم، برای انقلاب» روزنامه جام‌جم به دیدار رهبری با مسئولان نظام در ضرورت تحقق شعار سال به‌منظور حل مشکلات اقتصادی مردم اشاره موکد دارد؛ اشاره‌ای که تا ماه‌های پایانی آن می‌توان به اشاره مهم رهبری پیرامون آن پی برد. 

اردیبهشت
ماه دوم بهار، جام‌جم سلسله‌گزارش‌هایی را آغاز کرد که طی آن به‌دنبال چرایی عدم تحقق برخی دستورات رهبری پیرامون برخی از حوزه‌ها بود. «بازگشت به ۸ فرمان فسادستیز» تیتر یک روزنامه ۱۱ اردیبهشت است که آغازگر این مجموعه گزارش‌هاست؛گزارشی که به‌دنبال پاسخ این پرسش است که چرا دستور مبارزه با فساد دو دهه معطل مانده است؟ جلد یک دیگر جالب توجه این ماه مربوط به ۲۳ اردیبهشت است؛ جایی که جام‌جم در گفت‌وگو با طلاطل عتریسی، استادعلوم سیاسی دانشگاه بیروت درباره تغییر قواعد جنگ درمیدان مقاومت حرف زده وتیتر«شاهکار غزه» را برای این گفت‌وگو وتیتریک روزنامه انتخاب کرده است. چهارماه بعد این تیتر با توجه به آغاز طوفان‌الاقصی معنایی مهم می‌گیرد و شاید همین است که این جلد را به‌نوعی ماندگار می‌کند. 

خرداد
روشن است که انتخاب یک جلد تمام‌صفحه (فول‌پیج) برای اهالی مطبوعات معنایی پراهمیت موضوع دارد. جلد ۱۳ خرداد با تیتر یک «امام تحول» یکی از همان جلدهاست. ۲۱خردادهم جام‌جم تیتر یک خود را به راهکارهای قدرت‌بخشی به پول ملی اختصاص داده و البته از همین زمان‌هاست که می‌توان ردپای گزارش‌های اجتماعی همچون وضعیت بازار اجاره را در صفحه یک جام‌جم دید. اما تیتر مهم دیگر این ماه را باید مربوط به ۲۱ خرداد بدانیم، آن هم با انتخاب عکسی از مهاجران مغروق در مدیترانه با تیتر تکان‌دهنده «مهاجرکُشی اروپا». گزارشی که پی اثبات این است که چرا باید غرب را مقصر فاجعه مرگ مهاجران در دریای مدیترانه بدانیم. 

تیر
آغاز تابستان همراه بود با آغاز آشوب‌های خیابانی در کشور فرانسه؛ آشوب‌هایی که روی دیگر این کشور را در تاب‌آوری نشان داد.سرکوب وحشیانه پلیس دربرابر معترضان به قانون بازنشستگی نقاب از رخ سیاستمداران این کشور برداشت. موضوعی که در جلد روز ۱۱ تیر جام‌جم به خوبی به آن پرداخته شد. انتخاب تصویری از این آشوب‌ها و الصاق آن به تیتر«الیزه، علیه زندگی و آزادی» به خوبی رفتار متناقض این کشور در اظهارنظرهایش نسبت به وضعیت ایران و موقعیت خود این کشور را نشان می‌داد. جلد منتخب دیگر این ماه مربوط است به۱۷تیرکه حضور میلیونی شیفتگان امیرالمومنین علی‌(ع) دریک مهمانی به وسعت یک ایران دردل پایتخت چشم بسیاری را به خود خیره کرد؛ رویدادی که با تیتر مناسب «روز باشکوه» در گزارشی به آن پرداخته شد. 

مرداد
مرداد، ماه پرحادثه‌ای است. ماه پر از تیتر و خبر. هشتم این ماه یکی از جلدهای ماندگار جام‌جم روی پیشخوان قرار می‌گیرد. جلد با انتخاب تصاویری از اعضای گروهک منافقین به خبر نهایی شدن کیفرخواست ۱۰۵ نفر از اعضای منافقین فراری می‌پردازد. «تابستان داغ برای منافقین» تیتر این گزارش است که اشاره مستقیمی به آغاز یک فرآیند مهم قضایی دارد. صفحه یک دیگر این ماه را باید در روز ۲۱ مرداد جست‌وجو کنیم؛ جایی که می‌توان گزارش مفصلی از جریان ساخت سریال «سلمان فارسی» را در آن خواند. جلد دیگر مهم این ماه اما مربوط به ۲۳ مرداد است و ردپای جنایت معاندین ایران در آن هویداست. جنایت دوباره تکفیری‌ها در شیراز و به شهادت رساندن جمعی از هموطنان‌مان به خلق این جلد انجامید. جام‌جم با انتخاب تیتر «باز هم ردخون در شاهچراغ» سراغ این خبر تلخ در آن روز گرم و تلخ رفت. 

شهریور
یکی از جلدهای پر از تیتر سال را باید پای جلد روز۱۳شهریور بنویسیم. «۴۰۰۰‌خبر خوب در ۸ماه» تیتر گزارشی تحلیلی پر از داده و ارقام است که با بررسی تحریریه جام‌جم شکل گرفته. این گزارش به انتشار این تعداد خبر در این بازه زمانی در حالی اشاره می‌کند که رسانه‌های بیگانه به صورت لحظه‌ای و مداوم به پمپاژ خشم و نفرت و غم در فضای عمومی جامعه می‌پرداختند. دیگر جلد ماندگار سال مربوط به روزهای پایانی شهریور و البته آغاز هفته دفاع‌مقدس است. در روز سی‌ام شهریور گزارش اصلی جام‌جم مربوط به سخنان مهم رهبرانقلاب در دیدار با هزاران نفر از پیشکسوتان دفاع‌مقدس است. جام‌جم برای این گزارش با اشاره به گفته‌های رهبری تیتر «جوانان می‌توانند» را انتخاب کرده است. 

مهر
مهرماه امسال برای روزنامه‌ها و رسانه‌های ایران ماه عجیبی است. اغراق نیست بگوییم تمامی روزنامه‌های ایران شماره مربوط به ۱۶ مهر خود را به نوعی به ویترین کاری شان در این سال تبدیل کردند. این اتفاق برای جام‌جم اما از چند روز پیش از این تاریخ آغاز شد. جلد ۲۱ مهر جام‌جم تیتری با سه زبان فارسی، عبری و عربی دارد. تیتر معطوف به گفته‌های رهبری درباره عادی‎‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که رهبر معظم انقلاب آن را مانند شرط‌بندی روی اسب‌بازنده دانسته‌اند. تیتر جام‌جم در این روز این است: «قمارباز بازنده». سه روز بعد از این جلد اما با آغاز عملیات طوفان الاقصی به نوعی این رویه ادامه پیدا می‌کند. تیتری با دو زبان فارسی و عبری؛ «طوفان برای محو اسرائیل» به جزئیات عملیات مقاومت فلسطین می‌پردازد. جلد ۱۹ مهر هم ماندگار می‌شود؛ گزارش اصلی این روز به هشدار فرمانده کل قوا به صهیونیست‌هاست. تیتر گویاست؛ «سیلی سنگین‌تری می‌خورید.» مخابره تصاویر جنایت صهیونیست‌ها در  روزهای بعد از ابعاد یک فاجعه انسانی زیر سایه سنگین سکوت سازمان ملل خبر می‌دهد. جلد منتخب دیگر این ماه در ۲۰ مهر با تیتر «جنون جنایت عبری» به این موضوع اختصاص دارد.

آبان
دوم آبان، همچنان بحث، بحث جنایت صهیونیست‌هاست که حالا مدعی هم شده‌اند! گزارش اول جام‌جم که بخش قابل‌توجهی از جلد منتخب این ماه را به خود اختصاص داده مربوط به همین است، شش دلیلی که ثابت می‌کند حماس آغازکننده جنگ علیه رژیم غاصب صهیونیستی نبوده است با تیتر «جلاد مدعی» است. ۷ آبان دیگر جلد منتخب این ماه است؛ «جهنم موعود» تیتر گزارش اصلی جام‌جم آن روز است که در گزارشی تحلیلی به چگونگی شکست رژیم‌صهیونیستی در عملیات ترکیبی ورود به غزه پرداخته است. ۱۵ آبان دیگر جلد منتخب این ماه را شکل می‌دهد، جلدی که به حضور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در دیدار با رهبر انقلاب پرداخته است. تیتر جام‌جم به پیوست این دیدار این است «گزارش حماسه مقاومت». 

آذر
اولین جلد منتخب این ماه را باید مربوط به ۱۴ آذر بدانیم. «کلاف سردرگم آلودگی» تیتر عکس یک این روز است که معطوف به وضعیت آلودگی هوای پایتخت آن روزها دارد و «ائتلاف علیه زورگویان» تیتر اصلی روزنامه است که اشاره به گفته‌های رهبر انقلاب دارد. دیگر جلد منتخب این ماه مربوط به ۲۹ آذرماه است، عکس یک الصاق شده روی جلد تصویری از ارتش ملی یمن در دریای سرخ است و تیتر «روسیاهی در دریای سرخ» اشاره به شکست هم‌پیمانان رژیم‌صهیونیستی در این منطقه دارد. 

دی
ماه دی امسال برای جام‌جم یک بزنگاه تاریخی در طول عمر این روزنامه است. انتشار سه شماره متوالی جام‌جم ابعادی جهانی پیدا می‌کند. اولین جلد منتخب این ماه مربوط به شماره ۱۳ دی است. «اسم تو رمز می‌شود» تیتر یک جام‌جم در این روز است که پیوست تصویری تمام صفحه از سردار شهید سلیمانی به مراسم سالگرد شهادت اشاره دارد. اما اتفاقات این مراسم جلد دیگر منتخب جام‌جم را تشکیل می‌دهد. شماره ۱۴ دی ماه تصویری تمام صفحه بدون هیچ عکسی با پیش‌زمینه سیاه است. تیتر «انتقام قطعی است» به دو زبان فارسی و عبری پیام‌های آشکار خودش را دارد و خیلی زود این جلد در تاریخ روزنامه جام‌جم جایگاه خودش را می‌یابد. جام‌جم ۱۶ دی‌ماه هم سه‌گانه جلدهای منتخب این ماه را کامل می‌کند. «خونخواهی یک ملت» تیتر یک روزنامه، الصاق شده به تصویری از آیین تشییع شهدای کرمان پیام‌های مهمی دارد و جلد روزنامه جام‌جم را به نوعی جاودانه می‌کند. 

بهمن
نیم‌تای اول روزنامه جام‌جم چهارم بهمن تاکید به تحلیل رهبر انقلاب در موضوع غزه است. تصویر حضور ارتش یمن در دریای سرخ است و تیتر «قطع شریان صهیون» اشاره به مبارزان یمنی دارد. جلدی که از جمله جلدهای منتخب بهمن جام‌جم است. جلد منتخب دیگر این ماه مربوط به روز ۲۱ بهمن است. لی‌آوتی شبیه روزناهای کیهان و اطلاعات منتشر شده در بهمن ۵۷ و به رنگ سیاه و سفید که از‌جمله جلدهای منتخب جام‌جم در این سال است. 

اسفند
اسفند، ماه انتخابات است و اولین جلد منتخب این ماه هم معطوف به این رخداد. دهم اسفند تصویرسازی جلد جام‌جم و انتخاب تیتر «برای وطن» کافی است تا این جلد هم جزو جلدهای منتخب این ماه باشد. دیگر جلدهای منتخب ماه هم معطوف به انتخابات است. ۱۴ اسفند نیم‌تای بالای جام‌جم با داده‌نمای میزان مشارکت در انتخابات به وظیفه منتخبان مجلس پس از انتخابات پرداخته است و در روزی دیگر گزارش اصلی روزنامه جام‌جم پنج پیام مهم انتخابات ۱۱ اسفند را بررسی کرده است؛ گزارشی که بخش قابل‌توجهی از جلد منتخب دیگر این ماه را با تیتر «نمایش بلوغ سیاسی مردم» تشکیل داده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها