آیت‌الله سیستانی خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات شوراهای استانی عراق شد

انتخابات پرشور عراق در غیاب نیروهای خارجی

سومین دوره از انتخابات شوراهای استانداری‌های عراق صبح دیروز با حضور گسترده مردم در 12 استان از 18 استان این کشور آغاز شد. این نخستین انتخابات مردم عراق پس از خروج نیروهای اشغالگر خارجی است. انتخاباتی که از یک‌سو توان دولت عراق در برگزاری سالم یک انتخابات بدون حضور بیگانگان را به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر می‌تواند راه را برای ائتلاف‌های آینده و تشکیل پارلمان و دولت آینده این کشور هموار کند.
کد خبر: ۵۵۵۶۷۵

به گزارش ایسنا، در انتخابات دیروز 8302 نامزد از جمله 2205 زن برای به دست آوردن 447 کرسی در استان‌های مختلف عراق با هم رقابت کردند. همزمان هزاران نفر از نیروهای امنیتی و پلیس عراق نیز که یک هفته پیش در این انتخابات شرکت کرده بودند، مسئولیت برقراری امنیت برگزاری انتخابات را در سراسر عراق برعهده داشتند. نیروهای امنیتی عراق با استفاده از زره‌پوش‌ها و خودروهای نظامی خود در مناطق مختلف و شهرهای عراق که شاهد برگزاری انتخابات بود، مستقر شدند و تدابیر شدید امنیتی در سطح بسیار بالایی به اجرا گذاشته شد.

بنا بر اعلام کمیته برگزاری انتخابات عراق، 48 هزار و 292 ناظر محلی و 23 هزار و 841 ناظر از سوی دولت مرکزی برای نظارت بر این انتخابات تعیین شده و 271 ناظر بین‌المللی نیز بر برگزاری انتخابات نظارت داشتند. نتایج اولیه انتخابات چهار روز دیگر و نتایج نهایی حدود دو هفته بعد اعلام خواهد شد. حدود 14میلیون عراقی واجد حق رای در این انتخابات بودند.

شورای استانداری در عراق نقش تعیین‌کننده‌ای در اداره استان‌های این کشور دارد و اختیارات گسترده‌ای به آنها برای اجرای برنامه‌های دولت مرکزی و نیز برنامه‌هایی که در استان تصمیم به اجرای آن گرفته می‌شود، داده شده است.

به گزارش ایرنا، شبکه‌های خبری عربی گزارش‌های دیروز خود را بر برگزاری اولین انتخابات شوراهای شهر در عراق پس از سرنگونی صدام حسین و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور، اختصاص دادند. شبکه المیادین در گزارشی اعلام کرد: از سال 2003 که رژیم صدام حسین سرنگون شد تاکنون دو بار انتخابات پارلمانی در عراق برگزار شد، اما انتخابات شوراهای شهر در این کشور برگزار نشده بود. شبکه الجزیره هم اعلام کرد تدابیر امنیتی شدیدی در مناطق مختلف عراق همزمان با برگزاری انتخابات شوراهای شهر اتخاذ شده است.

در همین رابطه شبکه العربیه از وقوع یک انفجار تروریستی در یکی از مرکز انتخاباتی در «بابل» عراق خبر داد. شبکه المیادین نیز اعلام کرد یک بمب مقابل یک مرکز انتخاباتی در اللطیفیه، واقع در جنوب بغداد منفجر شده است. اما این انفجارها روی‌هم رفته تلفات زیادی در پی نداشت. یک منبع پلیس استان صلاح‌الدین نیز گفت سه بمب صوتی در نزدیکی حوزه‌های رای‌گیری در تکریت منفجر شد.

تاکید آیت‌الله سیستانی

نماینده آیت‌الله سیدعلی سیستانی در کربلا اعلام کرد مرجعیت دینی عراق خواستار مشارکت گسترده مردمی در انتخابات شوراهای استانی شد.

به گزارش فارس، شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده مرجعیت دینی شیعیان در عراق در خطبه‌های نماز جمعه گفت: مرجعیت دینی تاکید کرده است خودداری از شرکت در انتخابات، راهکار حل مشکل نیست. اگر شهروندی که از او انتظار می‌رود در انتخابات شرکت کند و انتخاب خوبی انجام دهد از این کار امتناع ورزد، کسی دیگری جای او انتخاب خواهد کرد. شما شهروندان عراقی هستید و از شما انتظار می‌رود که بهترین انتخاب‌ها را انجام دهید.

خطیب جمعه کربلا تاکید کرد: مرجعیت عالی شیعیان خواستار شفافیت در روند شمارش آرای انتخاباتی است و تاکید دارد نامزدها و گروه‌های سیاسی باید به چیزی که از صندوق‌های رای خارج خواهد شد، احترام بگذارند.

از سوی دیگر نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق در سخنانی تاکید کرد: برگزاری انتخابات در عراق، نشانه اقتدار و استحکام فرآیند سیاسی کشور است.به گزارش ایرنا، المالکی پس از انداختن رای خود در صندوق رای‌گیری در هتل الرشید در منطقه خضرای بغداد گفت، زنان و مردان، سالخوردگان و جوانان پای صندوق‌های رای بیایند و با انداختن رای خود به صندوق‌ها به دشمنان بگویند که از خواسته‌های خود برنخواهند گشت. المالکی از سال 2006 تاکنون نخست‌وزیر عراق است.

انتخابات شوراها در استان‌های الانبار و نینوا یک ماه به تاخیر افتاد و انتخابات کرکوک هم برگزار نشد. این انتخابات در سه استان تشکیل دهنده منطقه کردستان عراق هم برگزار نشد.

ائتلاف‌های مهم

در انتخابات شوراهای استانی عراق که عمدتا در مناطق شیعه‌نشین برگزار شد رقابت اصلی بین ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری‌المالکی با آرایشی جدید، ائتلاف شهروند به ریاست عمار حکیم و ائتلاف الموحدون به ریاست اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق بود. ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری‌المالکی شامل جریان‌های اصلاح ملی به ریاست ابراهیم الجعفری، سازمان بدر به ریاست هادی العامری است و حزب فضیلت نیز به این ائتلاف پیوست. در این میان ائتلاف گروه‌های مسیحی نیز شامل کلدانی‌ها، سریانی‌ها و آشوری‌ها بود که در این انتخابات حضوری پررنگ داشتند. بخش‌هایی از اهل سنت گرچه این انتخابات را تحریم کرده و در سه استان سنی‌نشین نیز انتخابات به تعویق افتاده بود با این حال دو فهرست العراقیه و الموحدون به نمایندگی از اهل سنت شرکت داشتند و انتظار می‌رود بتوانند یک پیروزی نسبی به‌دست آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها