آمریکا در شوک انفجارهای بوستون

ماراتن بوستون، قدیمی‌ترین مسابقه ماراتن جهان، روز گذشته شاهد حادثه‌ای بود که کل آمریکا را در شوک فرو برد. در حالی که تا اواخر این مسابقه، شبکه‌های ورزشی حواشی و اخبار مربوط به آن را پوشش می‌دادند، وقوع دو انفجار در محل خط پایان این مسابقه باعث شد توجه تمام رسانه‌های خبری دنیا به این حادثه معطوف شود؛ حادثه‌ای که گرچه رئیس‌جمهور آمریکا آن را تروریستی نخواند، اما در پیام تسلیت خود آن را از پیش برنامه‌ریزی شده عنوان کرد.
کد خبر: ۵۵۴۶۸۸

وقوع این حادثه موجب شد تا علاوه بر برخی از شهرهای آمریکا، در تعدادی از شهرهای دنیا نیز تدابیر امنیتی تشدید شود. سران کشورهای مختلف با ارسال پیام‌هایی نسبت به‌وقوع این حادثه ابراز تاسف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، شبکه اسکای‌نیوز از کشته شدن دست‌کم سه نفر در انفجارهای بوستون خبر داد. در صفحه فیس‌بوک شبکه خبری سی.ان.ان نیز کشته شدن سه نفر در این انفجارها به نقل از اد دیویس، مقام محلی پلیس گزارش شد که یکی از این کشته‌ها کودکی هشت ساله است. این شبکه در آخرین گزارش خود درباره این انفجارها به نقل از بوستون‌گلوب اعلام کرد، بیش از 140 نفر در انفجارهای بوستون زخمی شده‌اند.

گزارش‌های اولیه حاکیست که وسیله انفجاری در یک سطل زباله کار گذاشته شده بود. در پی وقوع انفجارها، دوندگان زخمی را به چادرهایی منتقل کردند که برای کمک‌های اولیه پزشکی به شرکت‌کنندگان در ماراتن درنظر گرفته شده بود. منابع پزشکی گزارش کردند، تعدادی از زخمی‌های این حادثه دچار نقص عضو شده‌اند. انفجار سومی هم در کتابخانه جان اف کندی در چند کیلومتری محل واقعه روی داد، اما پلیس اعلام کرد هنوز نمی‌داند آیا این انفجار با انفجارهای خط پایان مسابقه دو ماراتن ارتباطی داشته است یا خیر.

دو انفجار اول حدود دو ساعت بعد از آن روی داد که نفرات اول از خط پایان رد شده بودند. در ماراتن‌های بزرگ تا ساعت‌ها بعد از مشخص شدن نفرات اول، همچنان عده‌ای هستند که از خط پایان می‌گذرند و جمعیت هم برای تشویق آنها در کنار خط پایان حضور دارند. همچنین دو بمب عمل‌نکرده دیگر در نزدیکی محل حادثه کشف شد. پلیس گفته است، این دو بمب را با موفقیت خنثی کرده است.

آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند، علت انفجارها، بمب‌های دست‌سازی بود که در ساخت آنها گلوله یا ساچمه‌های بلبرینگ به کار رفته بود. از ساچمه یا میخ برای افزایش تلفات انسانی بمب‌های دست‌ساز استفاده می‌شود، زیرا پس از انفجار، این اجسام در اطراف پراکنده می‌شود و به‌تعداد بیشتری از حاضران در محل آسیب می‌رساند.

پیام اوباما

چند ساعت پس از این حادثه، باراک اوباما در سخنانی درباره انفجارهای بوستون گفت: در این باره با گروه امنیت ملی جلسه‌ای داشتم. ما از تمامی منابع دولت فدرال آمریکا برای کمک به مقامات ایالتی و محلی برای دفاع از مردم خود بهره خواهیم برد. براساس تحقیقات و آنچه پیش خواهد آمد، تدابیر امنیتی را در سراسر آمریکا افزایش خواهیم داد. وی افزود: مردم آمریکا برای بوستون دعا خواهند کرد و من و میشل برای خانواده قربانیان دعا می‌‌کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: من آخرین اطلاعات را به‌رهبران هر دو حزب در کنگره ارائه کردم و باید تاکید کنم که در چنین روزی ما نه جمهوریخواه هستیم و نه دموکرات؛ ما آمریکایی هستیم، متحد و نگران برای شهروندان‌مان.

وی افزود: پلیس بوستون، ماموران آتش‌نشانی و کارکنان بخش فوریت‌ها همانند گارد ملی بخوبی به وظایف خود عمل کردند. اقدام آنها یادآور خدمات و فداکاری‌های هرروزه همه مردم آمریکا است؛ بدون این که ایمنی خود را در شرایط سخت و خطرناک در نظر بگیرند.

اوباما گفت: هنوز نمی‌دانیم که چه کسی و چرا این اقدام را انجام داده و مردم نباید پیش از این که ما به همه حقیقت دست پیدا کنیم، نتیجه‌گیری کنند. اوباما تاکید کرد: هرشخص و هر گروه باید مسئولیت اقدام خود را بپذیرد و با عدالت روبه‌رو شود.

افزایش تدابیر امنیتی

در پی انفجارهای بوستون، تدابیر امنیتی علاوه بر نیویورک و واشنگتن در لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و شیکاگو نیز بشدت افزایش یافت. به‌دنبال وقوع این‌دوانفجار، آسمان بوستون برای پرواز هواپیماها بسته شد، اما بعد از چند ساعت پروازها ازسر گرفته شد. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری آمریکا گفت، پروازها به فرودگاه بوستون دوباره از سر گرفته می‌شود، اما برای مدتی بر فراز بوستون محدودیت‌های پروازی اعمال خواهد شد. همچنین از بیم احتمال وجود بمب‌های کنترل از راه دور، خطوط تلفن همراه برای چند ساعت به‌طور کلی در بوستون قطع بود.

از سوی دیگر، پلیس فدرال از شهروندان بوستون خواست در صورتی که شاهد رفتار مشکوکی هستند، آن را به پلیس گزارش دهند. فرماندار ایالت ماساچوست نیز اظهار کرد که شهر بوستون تعطیل نیست، اما اضافه کرد بهتر است افراد در خانه‌هایشان بمانند زیرا مناطق نزدیک به محل حادثه برای یک یا دو روز آینده در اختیار ماموران پلیس خواهد بود.

در عین حال، فرانسه و انگلیس نیز تدابیر امنیتی را در این کشورها تشدید کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، مانوئل والس، وزیر کشور فرانسه پس از این انفجارها دستور داد تدابیر امنیتی در کشورش تشدید شود. از سوی دیگر یکشنبه آینده در لندن قرار است مسابقه ماراتن برگزار شود.

در همین خصوص برگزارکنندگان ماراتن لندن گفته‌اند می‌خواهند تدابیر امنیتی این مسابقه و همچنین مراسم گرامیداشت مارگارت تاچر، نخست‌وزیر پیشین این کشور را بازبینی کنند. در برزیل هم برگزارکنندگان المپیک ریو گفته‌اند، برای برگزاری مسابقه‌های المپیک تدابیر امنیتی را بیشتر رعایت می‌کنند. در همین حال، احسان‌الله احسان، سخنگوی طالبان پاکستان هرگونه دخالت داشتن این گروه در این بمبگذاری را رد کرد.

تسلیت دیگر کشورها

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از نخستین شخصیت‌های بین‌المللی بود که انفجارهای روز دوشنبه در بوستون آمریکا را «خشونتی بی‌منطق» خواند و آن را محکوم کرد. وی با اشاره به ماهیت ورزشی مراسم روز گذشته در شهر بوستون گفت: «این که این انفجارها در جریان رویدادی رخ می‌دهد که انسان‌ها از سراسر جهان با روحیه‌ای ورزشکارانه و با همدلی در آن گردهم آمده بودند، حادثه را هولناک‌تر می‌کند.»

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای اعلام‌کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پیامی این جنایت وحشیانه را بشدت محکوم و ابراز اطمینان کرد که مبارزه با تروریسم نیازمند هماهنگی فعال در تلاش‌های همه جامعه جهانی برای غلبه بر این پدیده شوم است. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در پیامی وقوع این حادثه را محکوم کرد.

گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد از حمله تروریستی به مسابقه ماراتن در بوستون آمریکا شوکه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها