مطابق آمارهای سازمان سنجش، درآمد کنکور 91 و هزینه برگزاری آن، بیش از 11 میلیارد تومان بوده است؛ البته سازمان سنجش مدعی است که هزینه برگزاری و درآمد هر کنکور با همدیگر برابر است و برگزاری کنکورها سودی برای این سازمان ندارد.
کد خبر: ۵۴۹۹۶۸
تجمیع کنکور سراسری و دانشگاه آزاد

حال با توجه به این که بسیاری از شرکت‌کنندگان کنکور سراسری در کنکور دانشگاه آزاد هم شرکت می‌کنند، بنابراین می‌توان تصور کرد که در صورت برگزاری کنکور دانشگاه آزاد در سال 91، مبلغی معادل 11 میلیارد تومان دیگر هم از خزانه عمومی مصرف می‌شد؛ اما خوشبختانه امسال برای اولین بار، کنکور سازمان سنجش و کنکور مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با یکدیگر تجمیع شد تا نظام آموزش عالی، شاهد صرفه‌جویی مالی در هزینه برگزاری آزمون‌ها باشد.

اما سال‌های گذشته شاهد بودیم که سازمان سنجش و مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، هر کدام با کنکوری مجزا و صرف هزینه‌های میلیاردی به جذب دانشجو اقدام می‌کردند که به دلیل درگیر شدن تعداد زیادی از استادان دانشگاه برای طراحی سوالات آزمون و طولانی شدن مراحل طراحی و برگزاری هر کدام از کنکورها، این روند به سمت فرسایشی شدن حرکت می‌کرد.

کنکوری کم‌دغدغه‌تر

امسال کنکوری‌ها راحت‌تر از سال قبل در آزمون سراسری ثبت‌نام کردند و اضطراب کمتری را در مرحله ثبت‌نام به جان خریدند. داوطلبان به جای این‌که در دو تاریخ مجزا و طی دو مرحله در کنکورهای سراسری و آزاد ثبت‌نام کنند، در یک مرحله این کار را انجام دادند و از سوی دیگر به جای این‌که دوبار بر سر جلسه آزمون پراسترس کنکور بنشینند، یک‌بار صندلی‌های داغ کنکور را تجربه کردند.

شاید با خودتان فکر کنید دانشجویی که خودش را برای کنکور سراسری آماده کرده است، برایش فرقی ندارد که در آزمون دانشگاه آزاد هم شرکت کند، اما واقعیت این است که اگر کنکوری بودید متوجه می‌شدید که فضای این دو آزمون، تعداد و آمادگی سایر رقیبان و حتی نحوه طراحی سوالات این دو کنکور بقدری با یکدیگر متفاوت بود که دانشجو ترجیح می‌داد در یک آزمون واحد شرکت کند تا در دو آزمون پراسترس، حاضر شود.

یکی از عوامل بسیار مهمی که موجب شد کنکور سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر تجمیع شود، کاهش آمار متقاضیان کنکور طی سال‌های اخیر بود؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت از سال 83 تا 91، آمار شرکت‌کنندگان در کنکور روندی نزولی به خود گرفت.

کاهش آمار متقاضیان ورود به دانشگاه در سال 91 به مرحله‌ای رسید که مطابق آمارها حدود 500 هزار کرسی دانشگاهی در مراکز آموزش عالی کشور خالی ماند.

درواقع، کاهش میل ورود جوانان به دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی، کم شدن سالانه تعداد متقاضیان کنکور، تلاش برای کاهش هزینه‌های برگزاری کنکور، مدیریت واحد بر روند برگزاری آزمون سراسری، کاهش ترافیک و کاستن از شلوغی روزهای کنکور را می‌توان از جمله مهم‌ترین دلایلی دانست که باعث شد برای اولین بار در طول تاریخ نظام آموزش عالی، دو کنکور مجزا با یکدیگر تجمیع شوند.

منتقدان چه می‌گویند؟

واقعیت این است که حجم موافقت‌های کارشناسان آموزش عالی در موضوع تجمیع کنکورها، بسیار بیشتر از حجم مخالفت‌ها بود، اما با وجود این نمی‌توان از دغدغه منتقدان این طرح نیز غافل شد.

منتقدان معتقدند در کنکورهای سال گذشته، اگر دانشجویی در آزمون سراسری نمره خوبی کسب نمی‌کرد، حداقل این شانس را داشت که در کنکور دانشگاه آزاد هم شرکت کند و بخت خود را برای پذیرش و قبولی بیازماید، اما وقتی هر دو کنکور با یکدیگر تجمیع شود، در این شرایط شانس متقاضیان برای قبولی نصف می‌شود.

اگرچه منتقدان تاکید داشتند که نباید تجمیع کنکورهای دانشگاه آزاد و سراسری به مقطع تحصیلات تکمیلی هم تسری پیدا کند، اما وزارت علوم هم بارها اعلام کرده است که اصلا قصد ندارد طرح تجمیع کنکورها را به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بکشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسفی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
۰
۰
خوبه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها