لذت آرامش در آبادی های کرمانشاه

وقتی بام خانه ایوان همسایه است + عکس

بازسازی کاروانسرای شاه‌عباسی قصرشیرین

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان قصرشیرین گفت: بازسازی کاروانسرای شاه‌عباسی قصرشیرین کمک شایانی به ترویج فرهنگ، آداب و رسوم مردم استان کرمانشاه می‌کند.
کد خبر: ۵۴۸۶۳۲
بازسازی کاروانسرای شاه‌عباسی قصرشیرین

محمدرضا جلدی در گفت‌وگو با فارس در قصرشیرین، اظهار کرد: قصرشیرین به‌دلیل آب‌ و هوای مناسب و قرار گرفتن بر سر راه عتبات ‌عالیات، هم‌مرزی با کشور عراق و داشتن آثار تاریخی متعدد می‌تواند با همت مسئولان در بحث گردشگری حرف اول را در استان کرمانشاه بزند.

جلدی با اشاره به اینکه 98 اثر تاریخی در شهر قصرشیرین وجود دارد که از این تعداد، در حدود 30 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است، ادامه داد: این سازمان تلاش می‌کند، آثار تاریخی بیشتری را به ثبت برساند.

جلدی از مکان‌های تاریخی و مشهور قصرشیرین به چهارقاپو، کاخ‌ساسانی، خسرو پرویز، حوش‌کری، کاروان‌سرای شاه عباسی اشاره کرد و افزود: در دهه‌فجر سال‌ جاری بخش سوم از عمارت‌خسرو با اعتباری بالغ بر 662 میلیون ریال کاوش شد.

وی با بیان اینکه 322 اتاق در هتل‌ها و هزار و 125 تخت برای پذیرش 26 کاروان‌ زیارتی در قصرشیرین وجود دارد، افزود: به‌دلیل خدمات نامناسب و عدم کیفیت کار برخی از واحدهای اقامتی در قصرشیرین از 23 واحد به 13 واحد اقامتی ریزش داشته است و اخیرا هم پانسیون نساء به دلیل افزایش تخت بیش از حد مجاز و عدم کیفیت کار از سوی اداره اماکن و میراث فرهنگی و گردشگری بسته شده است.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری قصرشیرین در خصوص برنامه‌های اجرا شده در این شهرستان، خاطر نشان کرد: سازمان میراث فرهنگی قصرشیرین در بحث صنایع‌دستی در بخش مشاغل‌خانگی به رشد 111 درصدی رسیده است.

وی همچنین از ایجاد کلاس‌های آموزشی با اعتبار بالغ بر 23 میلیون ریال در بخش صنایع‌دستی خبر داد و تصریح کرد: به همت مسئولان و افراد صنعت‌گر به فکر این هستیم که ساختمان صنایع‌دستی را برای سال آینده راه‌اندازی کنیم و در برنامه جدیدی که سازمان در پی اجرا‌سازی آن است، افراد صنعت‌گر را شناسایی و از آن‌ها برای کار در نمایشگاه استفاده خواهد شد تا کارهای خود را به صورت زنده نمایش دهند.

جلدی ادامه داد: در این خصوص با هتل‌داران بحث‌هایی صورت گرفته که از افراد صنعت‌گر در لابی‌های هتل استفاده شود تا کارهای خود را عرضه کرده و تبلیغاتی در خصوص شناساندن صنایع‌دستی استان برای مسافران و گردشگران صورت گیرد.

جلدی در خصوص کاروانسرای شاه عباسی گفت: سازمان میراث فرهنگی برنامه‌ای برای کاروان‌سرای شاه‌عباسی دارد که اگر وضعیت آن مشخص شود کمک شایانی به ترویج فرهنگ، آداب و رسوم مردم استان کرمانشاه می‌کند که در این زمینه برنامه‌هایی از قبیل ایجاد گالری عکس با لباس‌های محلی استان، غرفه صنایع‌دستی (آلات موسیقی، گیوه، گلیم و غیره)، غرفه آشپزی و پخت شیرینی و نان محلی، ایجاد سفره‌خانه سنتی و غیره اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه از اقدامات مهمی که در پی اجرایی ‌شدن این طرح صورت می‌گیرد، ایجاد جایگاه‌های مناسب و ساماندهی غرفه‌دارانی است که در این مکان کار می‌کنند، تاکید کرد: با توجه به اینکه این مکان یک محل تاریخی و ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارد، و بالغ بر یک میلیارد و 30 میلیون تومان از سوی سازمان صرف مرمت و بازسازی این مکان شده اما متاسفانه باز شاهد آسیب‌هایی هستیم که از سوی غرفه‌داران و بازدیدکنندگان به این مکان وارد شده است.

جلدی خاطر نشان کرد: در بحث ترویج فرهنگ و آداب و رسوم یکی دیگر از اقدامات اداره میراث فرهنگی و گردشگری قصرشیرین ایجاد موزه مردم‌شناسی برای بازدید گردشگران در دو نوبت صبح از ساعت 9 الی 12 و بعد از ظهر از ساعت 15 الی 18 غروب در تمام ایام سال با مبلغ 10 هزار ریال برای گردشگران ایرانی و 50 هزار ریال برای بازدید گردشگران خارجی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها