دکتر مهدی چوبینه مولف کتاب درسی جغرافیا گفت: این طور برنامه ریزی شده که درس تاریخ، جغرافیا و درس مدنی منسجم شده و در دوره ابتدایی در یک کتاب با عنوان اجتماعی به دانش آموز ارایه شود.
وی افزود: با توجه به شرایط سنی دانش آموزان ابتدایی، من با این تصمیم موافقم اما قرار است در دوره اول دبیرستان نیز درس جغرافیا تفکیک نشود و دانش آموزان تنها در سه سال پایانی تحصیل آن را بیاموزند. به نظرم این درست نیست و باید دانش آموزان در سه سال نخست دبیرستان جغرافیا را بیاموزد. گویا چون جغرافیا یک واژه خارجی است ما شاهد جغرافیا هراسی در میان برنامه ریزان هستیم.
این کارشناس درباره تغییر کتاب درسی جغرافیا در سال های گذشته اظهارداشت: قبلا، کتاب به دانشآموز اطلاعات جغرافیایی می داد و نه بینش جغرافیا. اما از مقطعی بازنگری در این درس آغاز شد. در برنامه کوتاه مدت به بازنگری کتاب های موجود پرداختیم و در برنامه بلند مدت تلاش کردیم آموزش و برنامه های این درس را با دانش روز دنیا تطبیق دهیم.
حفاظت از محیط زیست در کتاب جغرافیا
وی افزود: اما در سال 75، راهنمای درسی جغرافیا نیز در کتاب سایر دروس مدرسه تهیه شد و در زیر مجموعه آن به تفکیک برای همه مقاطع برنامه راهنما تدوین شد. رویکرد این کتاب از محفوظات به سمت آموزش محافظت از محیط زیست پیش رفت. این کتاب از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز تقدیر شد.
در برنامه بازنگری کتاب های درسی پنج سال تاخیر رخ داده است
چوبینه تصریح کرد: عمر برنامه درسی در همه جای دنیا 10 ساله است اما امروز بیش از 15 سال از آخرین دوره تالیف می گذرد. این روند به دلایل مختلف متوقف شد. زمان در آموزش و پرورش عنصر بسیار مهمی است زیرا نظام آموزشی دیربازده است و اگر از تاثیرات آن غافل باشیم دانش آموزان همزمان با دانش روز پیش نمی روند. به هیچ بهانه ای نباید زمان را از دست داد. ما هم اکنون پنج سال از برنامه ریزی درسی عقب هستیم.
این کارشناس جغرافیا با اشاره به این که امروز رسانه های زیادی برای انتقال دانش وجود دارند تصریح کرد: دانش به سهولت قابل کسب است. ما نیاز داریم در برنامه درسی، آموزش بینش را سرلوحه کار خود قرار دهیم. البته محفوظات پایه معلومات است و حلقه های یادگیری مثل زنجیر به هم متصل هستند. خیلی از چیزهایی که در کتاب های درسی و داده های آموزشی ساده پنداشته می شود بسیار برای دانش آموز مهم است. این که چه چیزی باید در برنامه درسی گنجانده شود نیاز به بازنگری دایمی دارد.
چوبینه تصریح کرد: تغییر در برنامه درسی و به روز کردن کتاب ها به هیچ وجه کافی نیست. همزمان باید معلم ها آموزش داده شوند و تجهیزات آموزشی فراهم شود. نمی خواهم بگویم وضعیت در حال حاضر خوب نیست اما اگر معلم های متخصص کافی جذب نشوند، سیستم ناچار می شود از کسانی به عنوان معلم استفاده کند که متخصص نیستند. (خبرگزاری دانا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد