موج تازه دستگیری ژنرال‌های کودتاچی در ترکیه

3 ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه روانه زندان شدند

تا پیش از سال 2002 و روی کار آمدن دولت اردوغان، ترکیه بارها و بارها شاهد کودتاهایی بود که ارتش و نظامیان این کشور بازیگران اصلی آن به حساب می‌آمدند. نجم‌الدین اربکان، نخست‌وزیر اسلامگرا و اسبق ترکیه یکی از قربانیان این کودتاها بود که در نتیجه آن دولتش در بیست و هشتم فوریه 1997 سقوط کرد. حال چند وقتی می‌شود مدارکی تازه از نقش نظامیان آن کودتا بر ملا شده و در نتیجه تعدادی از آنها بازداشت و روانه زندان شده‌اند.
کد خبر: ۵۴۱۳۱۲

در تازه‌ترین این اخبار، دادگاهی در آنکارا در پی درخواست دادستان این شهر برای بازداشت برخی از ژنرال‌های بازنشسته ترکیه در ارتباط با پرونده وقایع بیست‌وهشتم فوریه 1997، دیروز سه نفر از آنان را بازداشت کرد. به گزارش ایرنا، با بازداشت‌های اخیر، تعداد افسران ارشد سابق ارتش ترکیه که در ارتباط با وقایع بیست و هشتم فوریه موسوم به کودتای پست مدرن روانه زندان شده‌اند، به 72 نفر می‌رسد. هشت نفر از ژنرال‌های بازنشسته ترکیه نیز پنجشنبه گذشته بر اساس حکم جلب دادستان آنکارا، برای بازجویی به دادسرا احضار شده بودند. پیش از این نیز، دریاسالار خیری بلند آلپ کایا فرمانده پیشین نیروی دریایی ترکیه و سه ژنرال بازنشسته به اتهام شرکت در عملیات سرنگون کردن دولت نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر فقید ترکیه پس از بازجویی توسط دادستان آنکارا به دستور دادگاه روانه زندان شده بودند.

در این میان، برخی رسانه‌های ترکیه ادعا کرده‌اند، دور جدید بازداشت فرماندهان سابق ارتش ترکیه پس از آن آغاز شده است که ستاد ارتش این کشور اسنادی را درباره وقایع بیست و هشتم فوریه 1997 میلادی به دادستانی آنکارا ارسال کرد. البته ستاد ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای این خبرها را تکذیب و تاکید کرد، ‌هیچ سند جدیدی را به دادستانی آنکارا ارسال نکرده است.

به گزارش منابع خبری، این هشتمین موج دستگیری افسران ارشد بازنشسته است که به تلاش برای ساقط کردن دولت اسلامگرای نجم‌الدین اربکان متهم شده‌اند. در کودتای بیست و هشتم فوریه 1997 در ترکیه دولت اسلامگرای اربکان در اثر فشار و تهدیدات نظامیان لائیک این کشور وادار به استعفا و علیه بسیاری از اقشار مسلمان در ترکیه پرونده‌سازی شد. در جریان این کودتا بسیاری از نظامیان مسلمان نیز از ارتش ترکیه اخراج شدند. این کودتا همچنین محدودیت‌های زیادی را بر زندگی مذهبی مردم تحمیل کرد. نجم‌الدین اربکان، رهبر حزب اسلامگرای رفاه از هر گونه فعالیت سیاسی منع و حزبش نیز سال 1998 براساس حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه منحل شد. اربکان دو سال پیش در هشتاد و پنج سالگی گذشت.

مذاکره با کردها

موضوع دیگری که این روزها بارها در رسانه‌های ترکیه شنیده و گزارش می‌شود، مساله مذاکره دولت با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.‌ک‌.ک) و شخص عبدالله اوجالان، رهبر زندانی این حزب است. گفته می‌شود طی چند ماه اخیر، نمایندگانی از دولت با اوجالان در زندان دیدار داشته و در مورد مفاد و شرایط مذاکره صحبت کرده‌اند. به گزارش منابع خبری، مذاکرات با اوجالان توسط هاکان فیدان، رئیس سازمان ملی اطلاعات ترکیه در حال انجام است.

در تازه‌ترین این اخبار، نخست‌وزیر ترکیه از آمادگی هر چه بیشتر دولت وی برای مذاکره در این زمینه خبر داد. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با اعضای اصلی حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت: در صورتی که این به نفع ملت و کشور باشد و باعث شود تا خونریزی‌ها و ناآرامی‌ها تمام شود، حزب عدالت و توسعه کشور آماده پرداخت هر هزینه‌ای برای انجام مذاکره با کردهاست و هیچ تردیدی در مورد این مساله وجود ندارد.

موضوع مذاکره با کردها در حالی روند جدی‌تری به خود می‌گیرد که روز گذشته هزاران نفر از کردهای ترکیه در شهرهای ماردین، جیزره، شرناق و چند شهر کردنشین دیگر در شرق این کشور، در چهاردهمین سالگرد دستگیری عبدالله اوجالان دست به تظاهرات زدند و خیابان‌ها و جاده‌های اصلی شهرهای خود را مسدود کردند.

به گزارش ایسنا، در این بین نیروهای ضدشورش و پلیس ترکیه نیز با ورود به عرصه، با استفاده از ماشین‌های آبپاش، گاز آشک‌‌آور و بمب صوتی سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان خشمگین کردند. در مقابل، کردها با به آتش کشیدن لاستیک در خیابان‌های اصلی عبور و مرور خودروها را با مشکل مواجه کردند و با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به رویارویی با نیروهای ضدشورش پرداختند. تظاهرکنندگان همچنین چندین خودرو را به آتش کشیدند و آزادی هرچه سریع‌تر اوجلان را خواستار شدند.

در شهر استانبول نیز چند نفر از هواداران پ.‌ک.‌ک با پرتاب کوکتل مولوتف روی یک اتوبوس شهرداری استانبول آن را به آتش کشیدند که قبل از گسترش شعله‌های حریق مسافران این اتوبوس توانستند از آن خارج شوند. عبدالله اوجالان 14 سال پیش و سال 1999 با همکاری سازمان جاسوسی اسرائیل در کنیا و به دست ماموران ترکیه‌ای دستگیر شد و از آن زمان تاکنون در زندانی در جزیره امرلی، واقع در دریای مرمره نگهداری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها