دبیر جشنواره شعر فجر: امیدواریم شاهد حضور شفیعی کدکنی‌ها در جشنواره باشیم

شعر فجر سراغ بزرگان می‌رود

این روزها جشنواره شعر فجر که هفته گذشته از جزایر خلیج فارس آغاز شد آرام آرام در حال عبور از شهرها و استان‌های مختلف کشور است تا سرانجام با رسیدن به پایتخت، برگزیدگان خود را معرفی کند و سرو زرین این دوره از جشنواره در دستان شاعران سبز شود.
کد خبر: ۵۴۰۵۹۲

به گزارش جام‌جم، با گذشت هفت دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر آنچه بیش از هر چیز شاید جایش خالی باشد، تمایل نداشتن حضور چهره‌های شاخص شعر کشور در بخش رقابتی این جشنواره است و معمولا اغلب برگزیدگان جشنواره در دوره‌های گذشته از میان چهره‌های جوان و کم‌اسم و رسم‌دار منتخب شده‌اند و به نوعی با گذشت زمان، هنوز این جشنواره نتوانسته است چهره‌های نامدار شعر کشور را وارد عرصه رقابت کند اگرچه دبیر جشنواره شعر فجر ابراز امیدواری می‌کند امسال با توجه به حضور چهره‌های شاخص و سرآمدان ادبیات در مجموعه داوری جشنواره، شاهد جشنواره‌ای متفاوت باشیم.

امیدواری برای حضور بزرگان

رضا حمیدی در این باره به خبرنگار ما گفت: در جشنواره فیلم فجر همواره شاهد حضور فیلمسازان بنام هستیم که از قبل از انقلاب جزو چهره‌های مطرح سینمای ایران بودند و هنوز هم هستند. آنها در همه دوره‌های جشنواره شعر فجر تمام‌قد با آثارشان در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

حمیدی ادامه داد: در جشنواره شعر فجر متاسفانه این طور نیست. شاعران پیشکسوت و مطرح که آثارشان با اقبال عمومی مواجه می‌شود در پاسخ به درخواست ما برای ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره، کنار می‌کشند و می‌گویند بهتر است جا را برای جوانان باز کنند.

دبیر جشنواره شعر فجر گفت: به همین دلیل ما در شورای سیاستگذاری شعر وزارت ارشاد در حال بررسی این موضوع هستیم که از سال آینده فقط کتاب‌های شعر منتشر شده را در بخش رقابتی بررسی کنیم و در صورت تصویب شورا این اتفاق از سال آینده عملی می‌شود.

او افزود: البته ما در داوری‌های جشنواره امسال از بسیاری چهره‌های شاخص شعر کشور استفاده کردیم، اما خیلی از داوران هم حتی حاضر نبودند در مراسم افتتاحیه شرکت کنند. حمیدی گفت: ناگفته نماند سینما با شعر بسیار متفاوت است. سینما هنر ـ صنعت است و پدیده‌ای است که مردم به صورت جمعی آن را می‌بینند، اما شعر را شاعر در خلوتش سروده و مخاطب هم در تنهایی خود آن را می‌خواند.

دبیر هفتمین جشنواره شعر فجر اظهار امیدواری کرد در دوره‌های بعد، با رقابتی شدن کتاب‌های شعر در جشنواره، شاهد حضور چهره‌های مطرح شعر کشور همچون دکتر شفیعی‌کدکنی‌ها در این جشنواره باشیم.

شعر فجر باید ارتقا پیدا کند

در همین رابطه فاضل نظری، شاعر شناخته شده کشورمان که هم از برگزیدگان دوره قبل جشنواره است و هم تجربه دبیری یکی از ادوار گذشته شعر فجر را نیز دارد، به جام‌جم گفت: جشنواره شعر فجر هنوز به آن حد مورد انتظار نرسیده است و همچنان در سطح رقابت جوانان و حتی گاهی نوآموزان برگزار می‌شود.

شاعر مجموعه «گریه‌های امپراتور» ادامه داد: این روزها همه نهادهای دولتی اقدام به برگزاری جشنواره‌های سراسری و حتی بین‌المللی می‌کنند که معمولا برگزیدگان این جشنواره‌ها ثابت هستند و تنها جای آنها با هم عوض می‌شود. یعنی مثلا در فلان جشنواره، برگزیده مورد نظر، نفر اول می‌شود و در جشنواره‌ای دیگر نفر سوم.

نظری گفت: جشنواره شعر فجر اگر می‌خواهد متفاوت باشد باید ذاتا و ماهیتا تغییر داشته باشد و رسالت دیگری را به‌عهده بگیرد و موازی با جشنواره‌های دیگر نباشد.

این شاعر و غزلسرا افزود: چهره‌های شاخص شعر کشور در جشنواره شعر فجر نیستند، چون جشنواره شعر فجر در سطح بالایی نیست. باید سطح این جشنواره ارتقا یابد و به محل رقابت آثار حرفه‌ای تبدیل شود.

نظری برای بالا بردن و ارتقای سطح جشنواره گفت: اگر به جای بررسی آثار ارسالی، جشنواره شعر فجر سراغ کتاب‌های منتشر شده برود، بدیهی است اولین قدم را برای افزایش سطح کیفی و بالا بردن استانداردهای جشنواره برداشته است.

او در پاسخ به این سوال که با ورود کتاب‌های منتشر شده به گردونه رقابت جشنواره شعر فجر، آیا بین این جشنواره و جایزه کتاب سال موازی‌کاری به وجود نمی‌آید، گفت: خیر. چون در کتاب سال هر دوره فقط یک کتاب معرفی می‌شود و در ضمن در طول دوره‌های برگزاری جایزه کتاب سال تنها در چهار، پنج دوره داوران کتاب برگزیده شعر معرفی کرده‌اند و در باقی دوره‌ها تنها به معرفی اثر قابل قدردانی بسنده کرده‌اند. اما جشنواره شعر فجر می‌تواند هر سال کتاب‌های برگزیده شعر در بخش‌های مختلف کلاسیک، نیمایی و سپید را معرفی کند و در کنارش بخش جنبی هم در مسائلی چون شعر کودک و نوجوان، شعر موضوعی یا بررسی تک آثار ارسالی داشته باشد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر با روند داوری جشنواره شعر فجر، کسی در جریان داوری‌ها قرار نمی‌گیرد و نمی‌توان فهمید آثار برگزیده از میان چه آثار دیگری انتخاب شده‌ است. در واقع جشنواره نمود و برآیندی واقعی از کلیت شعر امروز را به نمایش نمی‌گذارد.

فاضل نظری با بیان این‌که امسال قدم‌های خوبی در جشنواره شعر فجر برداشته شده است، گفت: این جشنواره باید به سطحی برسد که هر کس در آن برگزیده شد، به خودش افتخار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها