در دومین کنگره بین المللی ایمنی جاده ها تاکید شد

سفر جنگ با جاده نیست

جاده شلوغ است، در این جاده خطر ریزش کوه وجود دارد، تصادفات این جاده به شدت بالاست، اینها همه عبارتهایی هستند که وقتی بار سفر می بندیم از ذهنمان می گذرد یا اینکه هنگام برنامه ریزی سفرهایمان با خانواده درباره آنها صحبت می کنیم حتی گاهی هم باعث تغییر مقصد سفرمان خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۰۴۳۶
سفر جنگ با جاده نیست

 به هرحال این اولین نشانه های تاثیر ایمنی و امنیت جاده ها در تعیین مقصد سفر اکثر گردشگران داخلی و خارجی دهکده جهانی است.

بطور کلی به عقیده بسیاری از کارشناسان می توان جاده های مواصلاتی کشورها را همانند رگ های خونی بدن انسان توصیف کرد که هرچه این جاده ها روانتر و ایمن تر و البته گسترده تر باشند می توانند وظیفه خدمات رسانی به اقصی نقاط بدن یا همان کشور را به خوبی انجام دهند.

اینجاست که می توان وجود جاده های ایمن و با کیفیت را در هر کشور عاملی مهم برای توسعه و رونق اقتصادی آن دانست که بدون تردید این توسعه و ترقی می تواند در امور مختلفی نیز شکل گیرد و خودنمایی کند.

در بسیاری از نشست ها و کنگره های بین المللی اکثر سخنرانان و دست اندرکاران ایمنی جاده ها و متولیان این امور اعتقاد دارند که در صورت روانی جاده ها با توجه به ایمن بودن آنها روند حمل و نقل آسان و بطور کلی حدود 900 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی (به نوشته روزنامه جام جم) خواهد داشت.

به هرحال با توجه به اهمیت سلامت جامعه و البته مسایل اقتصادی باید به این مهم یعنی ایمن سازی جاده های کشورمان به خوبی توجه داشته باشیم و در این زمینه اقدام کنیم.

کاری که در واقع دومین کنگره بین المللی ایمنی جاده ها در مشهد به گفته دکتر عبدالحسینی بر عهده گرفته است.

دکتر سعید عبدالحسینی: کم کردن تلفات جاده ای اساس کار این کنگره در مشهد است

دومین کنفرانس بین المللی ایمنی جاده ها  25 بهمن در واقع نقطع عطفی برای ایمن سازی جاده های کشور اسلامی ایران بود که به همت بیمارستان رضوی در مشهد مقدس و نیروی انتظامی شروع به کار کرد.

دکتر سعید عبدالحسینی به عنوان ریاست کنگره، اولین سخنران این کنگره که دلیل اصلی برگزاری این کنگره را کم کردن تلفات جاده ای ایران عنوان کرد.

وی بطور کلی هدف از میزبانی این کنگره توسط بیمارستان رضوی را اینگونه بیان کرد که ایمن سازی جاده ها کاری گروهی است و یک سازمان یا ارگان توان انجام آن را به تنهایی ندارد و نیاز به همگاری جمعی در سطح ایران و بلکه منطقه خواهد بود از این رو بیمارستان رضوی با همکاری آستان قدس رضوی پیشقدم شد و این مسوولیت را برعهده گرفت تا به همگان این پیام را بدهد «برای ایمن سازی جادها نباید منتظر اقدام دیگران بود بلکه باید آستین بالا زد و حرکتی مناسب را آغاز کرد.»

رییس کنگره بین المللی ایمنی جاده در ادامه صحبت های خود یکی از اقدامات بسیار کارآمد این کنگره را حضور نماینده سازمان WHO در ایران (خانم دکتر جهان طاویلا) دانست  که بیانگر عزم راسخ بیمارستان رضوی برای ارتقای سطح ایمنی جاده و البته سلامتی ایرانیان خبری خوش خواهد بود.

عبدالحسینی در پایان، برگزاری 70 همایش بزرگ علمی در بیمارستان رضوی بدون نگرش به مسایل مادی را از نشانه های علاقمندی این مجموعه برای همکاری در ارتقای سطح کیفی زندگی و سلامت هموطنان ایرانی و البته دیگر ساکنان این دهکده جهانی دانست.  

دکتر جهان طاویلا: سوانح جاده ای به عنوان اولین علت مرگ برای سنین 15 تا 29 سال جهان

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران دومین سخنران این کنگره بین المللی شروع سخنرانی خود را با آماری تکان دهنده درباره مرگ سنین بین 15 تا 29 سال در جهان شروع کرد که این آمار بیان می کند برخلاف تصور همگان که فکر می کنند سرطان  و بیماری های عفونی اولین دلیل مرگ جوانان در جهان است این سوانح رانندگی هستند که رتبه نخست را به خود اختصاص داده اند.

به گفته این کارشناس سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 1.2 میلیون نفر در اثر سوانح جاده ای جان خود را از دست داده و 50 میلیون نفر نیز در این سوانح مجروح می شوند که حدود 90درصد این مگرها در کشورهای کم درآمد و متوسط صورت می گیرد و پیش بینی می شود که تا سال 2020 در صورت ادامه این روند مرگ در اثر سوانح جاده ای بالغ بر 1.9 میلیون نفر شود.

دکتر طاویلا افزود: در دهه های اخیر در منطقه مدیترانه شرقی مرگ در اثر سوانح جاده ای تدریجان افزایش پیدا کرده است به صورتی که گزارش های 2009 میلادی بیانگر این است که متاسفانه در این منطقه و به علاوه منطقه آفریقا بالاترین میزان مرگ از سوانح جاده ای را در دنیا دارد که قربانیان آن از گروه جوانتر و تولید کننده جامعه هستند  اما این گزارش بیانگر این است که در صورت ادامه روند فعلی تا سال 2030 میلادی در منطقه مدیترانه شرقی مرگ در اثر سوانج جاده ای به سومین علت مرگ اصلی در این منطقه تبدیل شود.

این اتفاق در صورت تحقق علاوه بر اتلاف نیروی مولد انسانی جوامع هزینه ای مستقیم و غیر مستقیم بسیار هنگفتی هم برای جامعه به همراه خواهد داشت که به طور متوسط یک تا دو درصد مبلغ تولید ناخالص ملی این کشورهاست.

نقش رسانه ها

اگرچه پوشش خبری این کنگره به خوبی توسط برگزار کنندگان و رسانه ها صورت گرفت اما این امید از رسانه ها پا برجاست که با دنبال کردن اینگونه مسایل برای فرهنگ سازی و تغییر عادات ناپسند رانندگان این راه را ادامه داده و صرفا به پوشش اخبار یک یا دوروزه این کنفرانس ها بسنده نکنند.

این در حالی است که سرهنگ جهانگیری ، معاون عملیات ناجا در این زمینه می گوید این گونه فرهنگ سازی ها باید از سنین کودکی و حتی دبستان ها آغاز شود تا کم کم فرهنگ مناسب رانندگی و البته رعایت اصول رانندگی به داخل منازل راه یابد.

این بخشی از واقعیت حوادث رانندگی جاده ای در ایران ما است که هرکدام   راوی تلفاتی جانی در جاده های ایران است.«هر ۲۵ دقیقه یک ایرانی در تصادف خودرو می میرد»، « در ۱۰ سال گذشته در ایران بیش از دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند»، «جاده های ایران بیش از جنگ عراق قربانی می گیرند».

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها