آمریکایی‌ها ضمن حمایت از گفت و‌گوها خواستار تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه هستند

حمایت آمریکا از گفت‌وگوهای مخالفان با اسد

رفته‌رفته به نظر می‌رسد روزنه‌ای در تونل تاریک بحران سوریه گشوده می‌شود. این روزنه ابتدا با پیشنهاد احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف مخالفان گشوده شدکه پیشنهاد یک مذاکره مشروط را با دولت سوریه ارائه داد. شرط‌هایی را که وی تعیین کرده بود یعنی آزادی 160هزار زندانی و تمدید گذرنامه سوری‌های مقیم خارج چندان اهمیتی نداشت و درواقع بیشتر بهانه‌ای را برای چانه‌زنی‌های بعدی فراهم می‌کرد.
کد خبر: ۵۳۸۴۵۴

با طرح این پیشنهاد ایران و روسیه از آن استقبال کردند و آن را گامی جدی و تازه در مسیر حل بحران سوریه قلمداد کردند.

گفت‌وگوی مقامات ایرانی و روسی با معاذ الخطیب در حاشیه کنفرانس مونیخ که در صدر خبر رسانه‌های جهانی قرار گرفت به این جریان شتاب داد و حال آمریکا می‌گوید از گفت‌وگوهای ائتلاف مخالفان با دولت اسد حمایت می‌کند.

دولت انتقالی

به گزارش الجزیره، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است واشنگتن از طرح پیشنهادی گفت‌وگو بین ائتلاف ملی سوریه و نظام بشار اسد حمایت می‌کند. وی در عین حال گفته است که هیچ تضمینی برای دادن مصونیت قضایی به اسد وجود ندارد. نولاند تاکید کرده است اگر دولت سوریه کمترین توجهی به صلح دارد باید برسر میز مذاکره بنشیند و با رهبران گروه‌های مخالف گفت‌وگو کند و ما با قدرت از الخطیب حمایت می‌کنیم. نولاند در سخنان خود یک بار دیگر تکرار کرد که پیش از هرگونه روند انتقالی باید رژیم اسد کنار برود.

احمد الخطیب یک روز پیش مطرح کرده بود حاضر است با فاروق الشرع به عنوان نماینده دولت اسد مذاکره کند. وی یک بار دیگر گفته بود راه‌حل نظامی در سوریه جواب نمی‌دهد و هیچ‌گونه موفقیتی نخواهد داشت. او از نظام حاکم بر سوریه خواست حسن‌نیت نشان دهد تا این مساله بین مخالفان بتواند بازتاب مثبتی داشته باشد. احمد الخطیب در سخنانش مدعی شد که این شیوه موجب کنار رفتن نظام سوریه با کمترین هزینه خواهد بود.

از سوی دیگر به گزارش ایسنا، رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه نسبت به این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرده و خواستار تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه شد. سفیر آمریکا در سوریه افزود: واشنگتن از تلاش‌های اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه برای حل بحران این کشور حمایت می‌کند اما در عین حال نمی‌توان نسبت به خونریزی‌ها در سوریه بی‌تفاوت بود. وی افزود: نحوه دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در سوریه در دست ابراهیمی است چرا که طرحی را ارائه داده است و تلاش می‌کند برای درگیری‌های خونین در سوریه راه‌حلی بیابد. ابراهیمی در طرح خود تشکیل یک دولت انتقالی با اختیارات کامل را پیشنهاد کرده است.

از سوی دیگر کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر تاکید کرد: قاهره موافق راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه است. به گزارش فارس وی افزود: تا زمانی که راه‌حل‌های سیاسی کارساز است، ما موافق راه‌حل سیاسی برای مشکلات هستیم؛ هر قدر که درگیری‌ها در سوریه طولانی شود، نابودی‌های مادی و انسانی زیادی به بار می‌آورد.

درهمین حال مقامات ایرانی نیز برمبنای طرح شش ماده‌ای خود درحال گفت‌وگو با مقامات مصری هستند. همه تلاش‌های ذکر شده این امیدواری را تقویت می‌کند که ممکن است بزودی راه را برای گفت‌وگوهای ملی بین گروه‌های مخالف و دولت سوریه فراهم شود. هنوز دولت سوریه به این پیشنهاد‌های مستقیم و غیرمستقیم پاسخی نداده اما از چندی پیش مقامات این کشور مساله گفت‌وگوهای ملی با مخالفان را مورد تاکید قرار داده بودند.

ادامه درگیری و ویرانی‌ها

درگیری‌های نظامی در سوریه همچنان ادامه دارد و فهد جاسم الفریح وزیر دفاع سوریه با تاکید بر این‌که ارتش این کشور هرگز شکست نمی‌خورد، تصریح کرده گروه‌های تروریستی مسلح از رژیم صهیونیستی برای کشتار و تخریب در سوریه دستور می‌گیرند.

به گزارش مهر وی با بیان این مطلب افزود: ارتش سوریه که برای مقابله با دشمن اسرائیلی آماده شده است، ثابت کرد ارتشی قدرتمند و آموزش دیده است و هرگز شکست نخواهد خورد. وزیر دفاع سوریه خاطرنشان کرد: کشتار و تخریب به نفع اصلاحات یا پیشرفت کشور نیست، بلکه تنها به نفع دشمنان سوریه است.

دولت سوریه عامل ناآرامی‌های این کشور را آمریکا، اسرائیل و برخی رژیم‌های عربی می‌داند که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

در همین حال نتایج یک تحقیق حاکی است اقتصاد سوریه تا پایان سال 2012 به دلیل ناآرامی‌ها حدود 4‌/‌48 میلیارد دلار آمریکا ضرر دیده که این میزان معادل 7/81 درصد از تولید ناخالص ملی سوریه در سال 2010 است.

در این گزارش آمده است این زیان‌ها شامل 50 درصد ضرر در تولید ناخالص ملی، 43 درصد ضرر در سرمایه‌های ذخیره شده و 7 درصد افزایش هزینه‌های نظامی بوده است. بحران سوریه از بیست و سوم ماه پیش آغاز شده و تاکنون ویرانی‌های بسیاری برجا گذاشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها