جشنواره فیلم فجر

گزارش یک جشن

کلاس هنرپیشگی: علیرضا داوودنژاد، کارگردان تحسین‌شده سینمای اجتماعی در جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر با فیلمی ظاهر خواهد شد که به گفته کیومرث پوراحمد فیلمی بدون ژانر است.
کد خبر: ۵۳۶۶۱۰
گزارش یک جشن

«کلاس هنرپیشگی» درباره زندگی و روابط چند کارآموز کلاس‌های بازیگری است و کسانی که این فیلم را دیده‌اند آن را در حال و هوای «مصائب شیرین» و «مرهم» می‌دانند.

در این فیلم، باز هم اعضای خانواده داوودنژاد؛ رضا داوودنژاد، محمدرضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، احترام‌السادات حبیبیان و کبری حسن‌زاده بازی دارند.

در «کلاس هنرپیشگی»، کیومرث پوراحمد (که تصادفا متوجه ساخت این فیلم جدید شده) به عنوان مشاور از مرحله تدوین با داوودنژاد همکاری داشته است.

پوراحمد در گفت‌وگویی، دیدن این فیلم را به دانشجویان سینما توصیه کرده است.

روز روشن

«روز روشن» اولین ساخته بلند سینمایی حسین شهابی است. داستان فیلم درباره تلاش یک زن(خانم روشن) در شش ساعت برای نجات جان یک نفر از اعدام است تا در آخرین دادگاه او تعدادی از شاهدان صحنه را به دادگاه بکشاند، اما شهود هرکدام به بهانه‌ای از شهادت سر باز می‌زنند.

دو شخصیت اصلی فیلم یک زن جوان و یک راننده آژانس هستند و باقی بازیگران سر راه این دو نفر قرار می‌گیرند.

پانته‌آ بهرام، مهران احمدی، روناک یونسی، سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، وحید آقاپور، فرهاد مهدوی، امین ایمانی، امیر اسدزاده و... در این فیلم بازی می‌کنند.

گناهکاران

فرامرز قریبیان، بازیگر شناخته شده و صاحب نام سینما، چهارمین فیلم سینمایی خود «گناهکاران» را راهی جشنواره فیلم فجر کرده است.

این فیلم که تنها فیلم پلیسی ـ اجتماعی جشنواره سی‌ویکم است، ترکیب متنوعی از بازیگران مطرح سینما را ارائه داده است.

در این فیلم پربازیگر، بازیگرانی چون فرامرز قریبیان (تدین)، همایون ارشادی (هژیر خاتم)، رامبد جوان (روانگر)، هومن برق‌نورد (جهانبخش)، قطب‌الدین صادقی (کیان‌نژاد)، رضا رویگری (معمار)، کوروش تهامی (القاییان)، شقایق فراهانی (رهنما) و نسرین مقانلو (مهوش) بازی دارند.

همچنین در این فیلم، محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان قدیمی سینما هم نقش‌آفرینی کرده است.

متوسلانی در این فیلم نقش سرهنگ بازنشسته‌ای را ایفا می‌کند که دخترش بعد از سال‌ها زندگی در آمریکا به ایران بازمی‌گردد و تفاوت فرهنگی و اجتماعی این دختر با اطرافیان و خانواده‌اش هسته اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد.در خلاصه داستان فیلم سینمایی گناهکاران آمده است: وقتی با هیولا‌ها مبارزه می‌کنی مراقب باش تا خود به یکی از آنها تبدیل نشوی.

آسمان زرد کم‌عمق

«آسمان زرد کم‌عمق» جدیدترین ساخته بهرام توکلی است که آن را با حضور بازیگران شناخته‌شده سینما و تئائر جلوی دوربین برده است.

توکلی پیش از این فیلم‌های «اینجا بدون من»، «پرسه در مه»، «پابرهنه در بهشت» و «عقل سرخ» را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است،

در فیلم کم‌بازیگر آسمان زرد کم‌عمق ترانه علیدوستی، صابر ابر، سحر دولتشاهی، سعید چنگیزیان و حمید رضا آذرنگ ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: زوج جوانی در مدتی کوتاه لحظات زندگی گذشته‌شان را مرور می‌کنند و این مرور خاطرات، زندگی حالشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این فیلم که اغلب در یک خانه مسکونی می‌گذرد، قبلا احتمال معکوس نام داشت.

فیلمبرداری فیلم، با مدیریت بهرام دهقانی طی 45 جلسه انجام شده است.

نام این فیلم پیش از این «احتمال معکوس» بود که در نهایت، توکلی عنوان آسمان زرد کم‌عمق را برای فیلمش نهایی کرد.

قاعده تصادف

«قاعده تصادف» دومین تجربه بهنام بهزادی است که پس از حضور موفق «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر، به نمایش درمی‌آید.

بهزادی که جوایز مهم جهانی از جمله «فیپا» و «بوئنوس‌آیرس» را به دست آورده، در فیلم جدید خود به روابط بین جوانان با همدیگر و والدین‌شان می‌پردازد.

او در این فیلم، زندگی یک گروه تئاتری را روایت می‌کند که در حال تمرین نمایشی بوده و درگیر آماده‌کردن این نمایش و رساندن آن به اجرا هستند.

بهزادی برای انتخاب بازیگران این فیلم پربازیگر، از جوانان 20 تا 25 سال تست گرفته است و به نظر می‌رسد چهره‌های جدیدی را به عالم سینما معرفی کند.

اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی‌احمدی، محمدرضا غفاری، الهه حصاری، مارتین شمعون‌پور، ندا جبرائیلی، روشنک گرامی، سروش مالمیر در کنار امیر جعفری، سروش صحت و امید روحانی جلوی دوربین بهزادی رفته‌اند.

پیش از این قرار بود ترانه علیدوستی در یکی از نقش‌های این فیلم بازی کند که این همکاری میسر نشد.

آفتاب، مهتاب، زمین

علی قوی‌تن در آفتاب، مهتاب، زمین به شکل فیلم‌های اخیرش از بازیگران کودک و محلی بهره برده و بازیگر شناخته‌شده‌ای در فهرست عوامل این فیلم دیده نمی‌شود.

برای انتخاب نقش دختر قصه این فیلم، از صد بازیگر آماتور تست گرفته‌ شده و نقش اصلی فیلم را خود قوی‌تن بازی کرده است.

آفتاب مهتاب زمین زندگی یک روحانی را تصویر می‌کند که برای احقاق حق خود وارد روستایی می‌شود که همه آدم‌های آنجا برایش غریبه‌اند. قوی‌تن در این فیلم به موضوعی نزدیک شده که پیش از این در کارنامه فیلمسازی خود آن را تجربه نکرده است.

صدف بهشتی، مهسا معرفتی، حسین محمدیان، شادی محمدپور، محمود مرتضایی، توحید رستمی و دنیا نجفی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خاک و مرجان

«خاک و مرجان» دومین فیلم در کارنامه هنری مسعود اطیابی است که سوژه اصلی آن وقایع رخ‌داده در کشورهای همسایه است.

اطیابی، خاک و مرجان را با موضوع یک خانواده افغانی در کشور افغانستان و ایران جلوی دوربین برده که اغلب بازیگران آن هم افغانی هستند.

خاک و مرجان به جنگ افغانستان اشاره دارد و در این اثر، مسعود اطیابی با نوشته‌ای از پانته‌آ تاجبخش به سراغ مردی می‌رود که سا‌ل‌ها پیش همسرش را در جنگ از دست داده است.

او هم‌اینک در آستانه عروسی یکی از دخترانش قرار دارد. پدر به کابل بازمی‌گردد و ناخواسته درگیر کشمکش درونی می‌‌شود. محور فیلم یک مساله اجتماعی و درباره یک خانواده افغانی است، اما در بستر آن به بحث حمله آمریکا به این کشور و مساله طالبان نیز پرداخته می‌شود.

هیس! دختران فریاد نمی‌زنند

پوران درخشنده پس از سه سال با فیلم اجتماعی «هیس! دختران فریاد نمی‌زنند» در جشنواره سی‌و‌یکم فیلم فجر حاضر شده است.

این فیلم که به معضل آزار و اذیت کودکان و زنان می‌پردازد، برای شرکت در جشنواره به حدی با اصلاحات روبه‌رو بود که کار به تغییر عنوان فیلم هم کشید.

این شایعه در مورد این فیلم پراکنده شد که به دلیل طرح موضوع قصاص دچار ممیزی شده است، اما به گفته مسعود فراستی این فیلم اثری ضدقصاص نیست. هیس! دختران فریاد نمی‌زنند درباره باندهایی است که برای دختران مزاحمت ایجاد می‌کنند.

در این فیلم درخشنده داستان دختری را روایت می‌کند که برای ازدواج سوم آماده می‌شود، در حالی که به دلیل مشکلاتی که در گذشته برایش پیش آمده، دچار بحرانی روحی است.

درخشنده برای نگارش فیلمنامه این اثر دو سال تحقیق کرده و در این اثر تابوهایی چون ترس از آبرو، پرهیز از حرف زدن درباره نارسایی‌های اخلاقی و جنسی و آسیب‌های عمیق و جبران‌ناپذیر آن را شکسته است.

شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم‌پور، طناز طباطبایی، فرهاد آئیش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، مجید مشیری، اسماعیل سلطانیان، هادی مرزبان، امیر آقایی، ستاره اسکندری و نیما صفایی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

گهواره‌ای برای مادر

پناه‌برخدا رضایی، کارگردان فیلم سینمایی «چراغی در مه»، در سومین تجربه کاری خود با عنوان «گهواره‌ای برای مادر» به سراغ یک سوژه دینی رفته است. این محصول بنیاد سینمایی فارابی توسط محمد احمدی تهیه و فیلمبرداری شده است.

رضایی در گهواره‌ای برای مادر، زندگی یک طلبه زن با بازی «الهام حمیدی» را به تصویر کشیده است. داستان این فیلم درباره دختری جوان با نام نرگس را روایت می‌کند که ادبیات روسی را در دانشگاه مسکو به اتمام رسانده است.

او که در کسوت بانویی طلبه درس می‌خواند و قرار است برای تدریس به دانشجویانی که تازه مسلمان شده‌اند به روسیه بازگردد، با مسائلی مواجه می‌شود.

الهام حمیدی، چکامه چمن‌ماه، امیرآقایی، غزل صارمی، فرحناز منافی ظاهر، افسر اسدی، هایده حائری، مهران رجبی و نیکا خسروآبادی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

هیچ‌کس، هیچ‌کجا

«هیچ کجا، هیچ‌کس» سومین فیلم بلند سینمایی ابراهیم شیبانی پس از فیلم‌های «زهر عسل» و «صحنه جرم، ورود ممنوع» در مقام کارگردان به شمار می‌آید.

شیبانی در این فیلم از بازیگرانی چون رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، صابر ابر، بابک کریمی، صدف طاهریان، آتیلا پسیانی و افسانه چهره‌آزاد برای ایفای نقش بهره برده است.

فیلمبرداری هیچ‌کس، هیچ‌کجا در فضایی سرد و برفی به مدیریت حسین جعفریان به مدت دو ماه در تهران، شمال کشور و جزیره کیش انجام شده است.

این اثر، داستان چهار جوان را به تصویر می‌کشد که در سودای زندگی بهتر هستند و به سوءاستفاده مالی بزرگ دست می‌زنند.

از قضا همه تدابیر آنها درست درنمی‌‌آید. همه چیز به هم می‌ریزد و هر کدام به سرنوشتی محتوم گرفتار می‌شوند. در این فیلم، شیبانی به سودای یکشبه ره صدساله رفتن اشاره دارد و عواقب آن را به تصویر می‌‌کشد.

حوض نقاشی

فیلم سینمایی «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری یکی از سه محصول سازمان توسعه سینمایی سوره است که بین فیلم‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است.

حوض نقاشی که در مسیر سیاست حوزه هنری در حفظ بنیان خانواده تولید شده، درباره مریم و رضا با بازی نگار جواهریان و شهاب حسینی است که با آدم‌های دیگر یک تفاوت بزرگ دارند و تلاش می‌‌کنند خانواده خود را با تمام مشکلات پیرامون، سالم نگه دارند.

در این فیلم شهاب حسینی و نگار جواهریان با گریم متفاوتی ظاهر شده‌اند و نقش یک زوج با ضریب هوشی پایین‌تر از حد نرمال را بازی می‌کنند که همین مساله ژنتیکی، ازدواج آنها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

نام فیلم برگرفته از شعر عامیانه و معروف «گنجشگک‌ اشی مشی» است و در داستان فیلم به شعر و مفهوم آن اشاره ‌شده است.

فقط یک سکانس این فیلم که به تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران و تاثیرش در گرانی دارو اشاره داشته، مشمول ممیزی شده است. جدیدترین فیلم مازیار میری را حامد محمدی نویسنده فیلمنامه «طلا و مس» نوشته است. به جز بازیگران اصلی در این فیلم کم بازیگر فرشته صدرعرفایی و یک کودک ایفای نقش کرده‌اند.

دهلیز

بهروز شعیبی با اولین فیلم سینمایی خود با عنوان «دهلیز» به تهیه‌کنندگی محمود رضوی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

او را اغلب با بازی در نقش روحانی جوان «طلا و مس» و پسر حاج کاظم «آژانس شیشه‌ای» می‌شناسند، هر چند در فیلم‌های دیگری چون «گزارش یک جشن» (ابراهیم حاتمی‌کیا) هم بازی داشته و تله‌فیلم‌های متعددی را ساخته است.

نخستین فیلم سینمایی شعیبی به مسائل و مشکلات بانوان در شهر می‌پردازد و داستان« شیوا»، سرپرست خانواده‌ای را روایت می‌کند که با تلاش و کوشش سعی کرده زندگی خوب و آبرومندی برای خود و تنها پسرش فراهم کند؛ اما با رسیدن نامه‌ای زندگی‌اش دچار تحول می‌شود.

در دهلیز، رضا عطاران، هانیه توسلی و یک بازیگر کودک نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. گفته می‌شود عطاران در این فیلم برخلاف همیشه نقشی کاملا جدی را برعهده گرفته است.

خسته نباشید

«خسته نباشید» اولین ساخته بلند سینمایی محسن قرایی با مشارکت حوزه هنری و سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی به سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر راه یافت.

کارگردان این فیلم، سال‌ها دستیار کارگردانانی چون بهرام بیضایی و رضا میرکریمی بوده است. فیلم، داستان رومن و ماریا زوجی جهانگرد است که درگیر اختلافاتی با یکدیگرند.

آنها در میانه سفر خود در ایران با موسسه جهانگردی طرف قراردادشان به مشکل برمی‌خورند تا این‌که مرتضی، مستخدم اخراجی هتل به کمک پسرعمه‌اش برای آنها نقشه می‌کشند.

فیلمبرداری این فیلم پس از تولید ۷۰ درصد از پروژه توقیف شد و دلیل عمده این موضوع را نداشتن پروانه ساخت عنوان کردند.

پیش از این افشین هاشمی به همراه محسن قرایی کارگردان اثر بودند، اما پس از مدتی پس از توافق حوزه هنری و ارشاد برای ادامه کار، نام افشین هاشمی از پروژه حذف و همچنین باران کوثری نیز از گروه بازیگران جدا شد.

خسته نباشید با نزدیک‌شدن به زندگی دو جهانگرد با نام رومن و ماریا با نگاهی توریستی و جذابیت بصری بالا، جاذبه‌‌های تاریخی و گردشگری استان کرمان را معرفی می‌کند.

استرداد

«استرداد» ساخته علی غفاری از فیلم‌های فاخر امسال است که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است.

فیلمی که موضوع آن به تاریخ معاصر ایران اشاره دارد و دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور تاریخی‌اش است.

فیلمبرداری این اثر در ایران و روسیه انجام شده و تصاویری از اماکن تاریخی مختلف روسیه چون کاخ کرملین، میدان سرخ و کلیسای اصلی مسکو در این فیلم دیده می‌شود.

استرداد ـ همان‌طور که از نامش پیداست ـ به موضوع بازگشت طلاهای ایرانی که به شوروی فرستاده شد، اشاره دارد که مشخص نیست این طلاها به ایران بازگردانده شده یا خیر.

حمید فرخ‌نژاد، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف، منصور چراغی‌پور، صالح میرزاآقایی، شیرین یزدانبخش، بهنام تشکر و... بازیگران فیلم سینمایی استرداد هستند.

این فیلم که بیست و یکم بهمن 90 با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان مشاور کارگردان در مسکو کلید خورد، پیش از این «راه پیروزی» نام داشت. سیما تیرانداز، بازیگر تئاتر و سینما در سمت بازیگردان، بازیگران این فیلم را هدایت کرده است.

برلین منفی 7

رامتین لوافی‌پور که با اولین ساخته خود «آرام باش و تا هفت بشمار» جوایز مختلف بین‌المللی را از آن خود کرده است، امسال با فیلم «برلین منفی 7» یا «برلین منفی 7 درجه» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

این فیلم، درامی ضدجنگ است که با فیلمنامه‌ای از محمدرضا گوهری به جنگ عراق، اشغال آن و تبعاتش می‌پردازد. برلین منفی 7، داستان شخصیتی به نام عاطف است که زمان اشغال، همسرش را در جنگ از دست می‌دهد و ... .

در این فیلم، مجموعه‌ای از بازیگران شناخته شده همچون بازیگر هالیوودی «توم بیشابز» (بازیگر فیلم معروف «فاینال کات») به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مصطفی زمانی، مسعود رایگان، کارولین ایشهورن، حلیما ایلتر و هاینه لاترباخ دیگر بازیگران این فیلم هستند. نکته جالب توجه در این فیلم حضور مسعود رایگان در نقش یک افغانی به نام کریم است.

بشارت به یک شهروند هزاره سوم

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» چهارمین ساخته محمدهادی کریمی به شمار می‌آید. او نویسنده بیش از 17فیلمنامه سینمایی است که تاکنون توسط کارگردانان مختلف جلوی دوربین رفته است.

بشارت به یک شهروند هزاره سوم، فیلمی پرلوکیشن و پربازیگر است که 16 بازیگر شناخته‌شده در آن جلوی دوربین رفته‌اند.

حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی، نیکی کریمی، مهدی احمدی، بیتا فرهی، امیرحسین آرمان، خاطره اسدی، فرخ نعمتی، احمد ساعتچیان، ساعد سهیلی، الناز بهمن‌زاده و شهرزاد کمال‌زاده فهرست بازیگران این فیلم را تشکیل داده‌اند.

در این فیلم، کریمی به سیاق فیلم‌های دیگرش چهره جدیدی را به عالم بازیگری معرفی کرده است؛ امید عشیری (پسر یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر) بازیگر جوانی است که در بشارت به یک شهروند هزاره سوم در یک نقش بسیار خاص و متفاوت حضور پیدا کرده است.

این بازیگر تازه کار برای بازی در برخی سکانس‌های این فیلم، شرایط و موقعیت‌های دشواری را متحمل شده است.

محمدهادی کریمی در ساخته اخیر خود به شیطان‌پرستی و مشکلاتی که در زندگی‌‌ها ایجاد می‌‌کند، پرداخته است.

این فیلم، اثری اجتماعی ـ دینی است که به گفته کریمی، فضای زندگی انسانی را تصویر می‌کند که ممکن است در شرایطی دچار شک‌ و تردید شود، دنیای ناامیدی‌ها و یاس‌هایی که در زندگی روزمره هر انسانی وجود دارد ، اما از ورای آن به ایمان و یقین می‌رسد.

جیب‌بر خیابان جنوبی

سیاوش اسعدی پس از فیلم «حوالی اتوبان» که تحسین منتقدان را به دنبال داشت، با فیلمی اجتماعی تحت عنوان «جیب‌بر خیابان جنوبی» راهی جشنواره فیلم فجر شده است.

جیب‌بر خیابان جنوبی، درباره جوان بیست و شش ساله‌ای با نام کاوه دربندی است که پس از آزادشدن از زندان با دختری دزد آشنا می‌شود و درگیر جریاناتی می‌‌شود.

این فیلم فضایی شبیه به فیلم‌های مسعود کیمیایی دارد که حتی در خلاصه داستان آن هم کاملا مشهود است: بگذار به ضرب شمشیر یک دلاور از پا درآیم، پولاد در قلب و لبخند بر لب. زمانی چنین گفته بودم، ولی تقدیر چه بازی‌ها که ندارد، میدان جنگ من فاضلاب گند خیابان بود و خصم من یک گاری با بار هیزم. بسیار منطقی است، من همه چیزم را از دست داده‌ام، حتی مردنم را ...

در این فیلم مصطفی زمانی، نورا هاشمی، بهناز جعفری، امیر جعفری، محمود جعفری، هومن برق‌نورد، افشین سنگ‌چاپ، لیلا بلوکات، علی‌رضا جعفری، علی علایی و پیام دهکردی بازی می‌کنند.

چه خوبه برگشتی

داریوش مهرجویی پس از دو فیلم «نارنجی‌پوش» و «آسمان محبوب» که در دو دوره قبلی جشنواره فیلم فجر چندان موفق نبودند، این بار با فیلمی طنز و شاد با عنوان «چه خوبه برگشتی» در بخش مسابقه شرکت کرده است.

چه خوبه برگشتی را مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر بر اساس طرحی از گلی ترقی برگرفته از داستانی از نیکلای گوگول نوشته‌اند.

این فیلم که داستانش در دو هفته می‌گذرد، درباره فرزاد (جراح دندانپزشک) است که پس از سال‌ها به ایران می‌آید تا دور از مسائل آشفته زندگی‌اش نفسی تازه کند، ولی ورود او با پدیدار شدن یک شیء مرموز شبه فضایی همزمان می‌شود. گفته می‌شود چه خوبه برگشتی به تاثیر درمانی سنگ‌ها می‌پردازد و همین سنگ‌ها در خط داستانی فیلم، رفاقت دیرینه فرزاد(حامد بهداد) و کامبیز (رضا عطاران) را که سال‌هاست در همسایگی هم و در کنار دریا زندگی می‌کنند به جدالی بیهوده می‌کشانند.

حامد بهداد، مهناز افشار، رضا عطاران، همایون ارشادی، علیرضا جعفری، علی‌اصغر طبسی، رویا تیموریان و حسن پورشیرازی در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند. حامد بهداد برای بازی در این فیلم 20 کیلو به وزن خود اضافه کرده است.

فرزند چهارم / رزرو

وحید موساییان که فیلم «گلچهره» را در افغانستان ساخته بود، این بار «فرزند چهارم» را در سومالی کارگردانی کرد. فیلم داستان سفری است به آن سوی آفریقا، جایی که شرافت انسانی از آزمون گیرودار جنگ و قحطی سربلند بیرون می‌آید.

فرزند چهارم به سفر گروهی ایرانی برای کمک به مردم قحطی‌زده سومالی برمی‌گردد. مهتاب کرامتی، مهدی هاشمی، حسین محب‌اهری، ناصر گیتی‌جاه، معصومه قاسمی‌پور، زهرا برومند، ساناز زرین‌مهر و حامد بهداد بازیگران اصلی این فیلم هستند.

در فهرست بازیگران این فیلم نام یاسمن ملک‌نصر دیده می‌شود که پس از فیلم «هزاران زن مثل من» (رضا کریمی)، با طی فاصله‌ای یازده ساله به دنیای بازیگری بازگشته است. فرزند چهارم توسط بنیاد سینمایی فارابی تهیه شده و طبق شنیده‌های در گوشی هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد تومان صرف تولید آن شده است.

عقاب صحرا / رزرو

«عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری از بنیاد سینمایی فارابی است که طی 85 جلسه در بیابان‌های منطقه بافق یزد به روش 35 میلی‌متری فیلمبرداری شده است.

داستان فیلم در زمان صدر اسلام می‌گذرد و فاصله زمانی میان صلح حدیبیه و فتح مکه را که 20 ماه به طول می‌انجامد، روایت می‌کند. این فیلم با صلح آغاز و با فتح مکه به پایان می‌رسد. عقاب صحرا با روایت زندگی ابوبصیر ـ یکی از شخصیت‌های تاریخی صدر اسلام ـ این برهه از تاریخ را روایت می‌کند‌.

در این فیلم کیکاوس یاکیده، علیرضا کمالی‌نژاد، روناک یونسی، حسین سلیمانی، شهرزاد کمال‌زاده، محمد ربانی، افشین نخعی، حبیب دهقان‌نسب و انوشیروان ارجمند به ایفای نقش‌های اصلی می‌پردازند.

زیباتر از زندگی

انسیه شاه‌حسینی با فیلم «زیباتر از زندگی» در بخش مسابقه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور یافته است.

این فیلم با محوریت زندگی شهید علم‌الهدی در جنوب کشور در منطقه هویزه فیلمبرداری شده است.

شاه‌حسینی که اکثر آثار خود را با موضوع دفاع مقدس جلوی دوربین برده، در زیباتر از زندگی مقطع زمانی چهار ماهه دریافت حکم فرماندهی سپاه هویزه تا لحظه شهادت علم‌الهدی را روایت می‌کند.

در این فیلم، تلاش‌های حسین علم‌الهدی برای مقابله با دشمن به همراه نیروهای مردمی و مخالفت‌های بنی‌صدر برای حضور نیروهای مردمی و سپاه و بسیج در جبهه‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

انسیه شاه‌حسینی ابتدا برای بازی در نقش شهید حسین علم‌الهدی، برادرزاده ایشان را به دلیل شباهت چهره‌اش مدنظر داشت، اما در نهایت حامد کمیلی را برگزید.

رسوایی

مسعود ده‌نمکی را علاقه‌مندان به هنر هفتم با سه‌گانه «اخراجی‌ها» می‌شناسند؛ فیلم‌هایی که توانست مخاطبان را به سالن سینما بکشاند و در گیشه موفق عمل کند.

ده‌نمکی در «رسوایی» برخلاف سه‌گانه قبلی خود از پرسوناژهای محدودی بهره برده و فضای آن کاملا جدی و متکی به مضمون است.

رسوایی فیلمی عرفانی ـ اجتماعی است که در آن اکبر عبدی نقش یک روحانی را ایفا می‌کند.

این فیلم زندگی دختری به نام افسانه را به تصویر می‌کشد که به دلیل بدهی خود و پدرش دست به دزدی می‌زند. حاج یوسف، روحانی زاهدی است که در حین فرار افسانه با او برخورد می‌کند و در تلاش است به او کمک کند.

در فیلم رسوایی، اکبر عبدی، الناز شاکردوست، محمد‌رضا شریفی‌نیا، کامران تفتی، مریم کاویانی، امیر دژاکام، امیر نوری، اسماعیل خلج و... بازی می‌کنند.

گام‌های شیدایی

پنجمین فیلم حمید بهمنی با عنوان «گام‌های شیدایی» با موضوع اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

این فیلم، داستان جولیا سرباز هنگ چهارم ارتش آمریکاست که بالاجبار به عراق اعزام می‌شود تا گزارش‌های ویژه و خاصی برای فرماندهی مستقر در این کشور تهیه کند.

آمدن او به عراق مصادف با اربعین و راهپیمایی مردم به سمت کربلاست و همین امر جولیا را دچار ماجرای عجیبی می‌کند.

جمشید هاشم‌پور‌، بهنوش طباطبایی،‌ کوروش تهامی‌، محمدرضا شریفی‌نیا، مریم کاویانی، فخرالدین صدیق‌شریف و لوریت حنینو(بازیگر لبنانی) در این فیلم بازی کرده‌اند.

دربند

«دربند» فیلمی تازه از پرویز شهبازی، کارگردان فیلم تحسین‌شده «نفس عمیق» است که در جشنواره فیلم فجر مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

دربند که پیش از این «سلام، خداحافظ» نام داشت، زندگی مریم دختر دانشجوی شهرستانی را به تصویر می‌کشد که برای ادامه تحصیل به تهران آمده است اما به دلیل کمبود جا در خوابگاه با دختر دیگری که دانشجو نیست، همخانه می‌شود؛ دوستی و همنشینی که مسائلی را به دنبال دارد. در این فیلم، علاوه بر پگاه آهنگرانی، احمد مهران‌فر، بهرنگ علوی، فریدالدین، لادن سلیمانی و چهره جدیدی با نام نازنین بیاتی به ایفای نقش می‌پردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها