ژن درمانی به منظور آنژیوژنز در میوکارد، پیشرفته ترین روش درمانی برای بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر قلب است ؛ روشی که بتازگی توسط دکتر رضا آقانوری ، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران
کد خبر: ۵۳۵۹۱
، برای نخستین بار در کشور و در سطح آسیا روی مدل حیوانی انجام شد و در آینده ای نزدیک نیز روی انسان انجام خواهد گرفت.


انگیزه شما از اجرای این طرح چه بود؛
درمان بیماران ، آرزو و هدف همه پزشکان ایران و جهان است. من هم انگیزه ای جز این نداشتم. تعداد زیادی از بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر با روشهای درمانی رایج مانند پیوند رگ ، پیوند قلب و راههای اینترونشن (Intervention) قابل درمان نیستند و متاسفانه 30 درصد از این بیماران در همان سالهای نخست بیماری فوت می کنند و ما باید راهی برای معالجه این دسته از بیماران می یافتیم.

اقدامات پژوهشی این طرح از چه سالی آغاز شد؛
فکر اجرای این طرح در سال 79 در ذهنم بود، اما کار به طور جدی از اواخر همان سال آغاز شد.

چه افراد یا مراکزی از طرح شما حمایت و در اجرای آن شما را یاری کردند؛
در این طرح بین المللی که با حمایت مالی شبکه مولکولی کشور در مرکز تحقیقات قلب و عروق آغاز شد مراکز مختلفی با ما همکاری داشتند از جمله مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی انستیتوی پاستور، انستیتوی کانسر، مرکز قلب ایران ، دانشگاه کوینز کالج (QUeens college) نیویورک و NIHامریکا.
استادان راهنمای من در این طرح آقایان دکتر ابراهیم نعمتی پور، دکتر فریدون مهبودی ، دکتر حمیدرضا پورحسینی ، دکتر حسین احمدی و مرحوم دکتر سید حمید میرخانی بودند.
به علاوه ملک حسین احمدی پور، احمد عادلی ، منصور عباچی ، رامین صرامی و دکتر حسین نجم آبادی همکاران خوب من بودند که صمیمانه از راهنمایی و همکاری همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنم.

این روش جدید چه مزیت هایی نسبت به روش پیوند قلب دارد؛
در عمل ژن درمانی که یک کار پایه ای است ، جراحی وسیعی صورت نمی گیرد، اجرای آن بسیار آسان است ، بیمار نیاز به بستری شدن ندارد، پیگیری بیمار آسان است و خطر مرگ ناشی از عمل ژن درمانی بسیار کم است ؛ در حالی که در پیوند قلب که عمل بسیار حساس و خطرناکی است ، این میزان در حالت عادی بسیار زیاد است.
از این گذشته توان انجام عمل پیوند قلب در کشور بسیار پایین و در حد 30 مورد است و این در حالی است که برآورد سالانه بیماران نیازمند حدود 8000 نفر است.

از روش ژن درمانی در چه کشورهایی استفاده می شود؛
فقط امریکا. پس از امریکا، ایران دومین کشور جهان است که این طرح را در سطح بالینی پی گیری می کند.

از آزمایش این طرح و نتیجه آن برایمان بگویید.
ما پس از تولید موفقیت آمیز ژن مولد رگهای بافت عضله قلب آن را روی قلب نمونه حیوانی آزمایش کردیم.
آزمایش این طرح در حال حاضر به مرحله نهایی رسیده و تمامی مراحل آن اعم از مرحله تولید ژن ، بررسی آزمایش ژن و بررسی آزمایش نهایی آن روی مدل حیوانی موفقیت آمیز بوده است و حداکثر تا 6 ماه دیگر آزمایش این طرح روی نمونه انسانی انجام خواهد شد.

زهره اسماعیلی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها