در شرایطی که تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی به دلیل ضعف مفرط در گلزنی در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار گرفته است، تیم ملی «ب» فوتبال ایران هم در رقابت‌های غرب آسیا با تکرار همین ضعف نشان داد این مشکل، حادترین معضل فنی فوتبال ملی ماست.
کد خبر: ۵۳۵۰۱۱
گره‌گشایی به نام جباری

تیم «ب» ایران در حالی نتوانست در دو دیدار نخست خود در رقابت‌های غرب آسیا گلی بزند که تیم اصلی ایران هم در چهار بازی خود در مرحله جاری رقابت‌های جام‌جهانی، تنها موفق به زدن دو گل شده است که همین نکته، عامل اصلی ایجاد شرایطی دشوار و به تعبیری دیگر، بحرانی‌شدن روند صعود مستقیم به جام‌جهانی تلقی می‌شود.

وقتی در نظر بگیریم در هر تیمی، گل نزدن بیش از هر عاملی به ضعف تمام کنندگی مهاجمان یا ضعف در ایجاد موقعیت گل برای آنها برمی‌گردد به میزان بالای اهمیت حضور بازیکنان متبحر در ایجاد موقعیت‌های گل (پلی میکرها) بیشتر پی می‌بریم. بازیکنی مثل مجتبی جباری، هافبک پرتجربه استقلال مهارتی خیره‌کننده در این زمینه دارد.

جباری 29 ساله که همیشه پس از بازگشت خود به میدان‌های فوتبال، چشم‌ها را متحیر خلاقیت و استعداد بالایش در گل‌سازی و حمایت از مهاجمان تیم می‌کند، متاسفانه به دلیل توان فیزیکی نه‌چندان قابل طرحش، بسرعت مصدوم می‌شود و بیشتر اوقات را به دلیل صدمه‌دیدگی، از میدان‌های فوتبال دور می‌ماند.

خوشحالی استقلال

به هرحال رفع مصدومیت این بازیکن و بازگشت موفقیت‌آمیز او به استقلال در دیدار اخیر جام حذفی برابر سایپا، امیدواری‌های زیادی برای علاقه‌مندان فوتبال ملی کشورمان ایجاد کرده است تا شاید در دیدارهای بسیار دشوار پیش رو، به یمن همت و تلاش بیش از حد همه ملی‌پوشان و بویژه آمادگی و کارایی مجتبی جباری، تیم ایران بتواند خواست عمومی هواداران پرشمار فوتبال را پاسخگو باشد و جواز حضور در جام‌جهانی را به دست آورد.

جباری که از ابتدای همین فصل، مدت‌ها در حاشیه‌های بازگشت امیر قلعه‌نویی به استقلال و مسائل پیرامونی آن قرار داشت به روال همه سال‌های قبل، مدت‌ها نیز به دلیل عود آسیب دیدگی خود، از میدان به دور بود. با این حال او بلافاصله بعد از بازگشت و در دیدار نخست تیمش در جام حذفی (بازی با سایپا) نشان داد همان جباری همیشگی است و در سایه درخشش او، برهانی و بازیکنان با انگیزه و تازه‌وارد استقلال نظیر فرزاد حاتمی، عباس محمدرضایی و ویسنته آرزه ماچادو، این باشگاه صاحب بردی پرگل شد.

اکتشاف احدی

12 سال پیش این هافبک کهنه کار استقلال که آن زمان در جوانان راه‌آهن بازی می‌کرد مورد توجه رضا احدی، مربی وقت جوانان استقلال قرار گرفت تا برای همیشه به عضویت این باشگاه در آید، البته طی دوره طولانی حضور جباری در استقلال او در سال‌های 1383 و 1384 برای انجام خدمت سربازی به مشهد رفت و با لباس ابومسلم زیر نظر اکبر میثاقیان در کنار بازیکنانی نظیر آندرانیک تیموریان، حسین بادامکی، سیدمحمد حسینی، محمدرضا خلعتبری، شهاب گردان، بیژن کوشکی، علیرضا پورمند، خسرو حیدری، محمد منصوری، فریدون فضلی و... بازی کرد. البته در سال‌های اخیر پیشنهادهایی از طرف تیم‌های عربی و اروپایی نیز به استقلال و جباری رسید که بروز آسیب‌دیدگی‌های پیاپی، مانع از لژیونر‌شدن پاسور شاخص فوتبال ایران شد.

نکته: تجربه نشان داده هر وقت جباری، نزدیک‌تر به دروازه حریف بازی کرده است، با حمایت کامل‌تر خود از مهاجمان دیگر و بهره‌گیری از قدرت شوت‌های تقریبا دقیقش، مثمر ثمرتر بوده است

جباری در طول این سال‌ها همواره به تیم‌های ملی در رده‌های مختلف نیز دعوت شد. او قبل از رسیدن به‌شهرت در استقلال، بازیکن کلیدی و مورد اعتماد حمید درخشان در تیم ملی جوانان محسوب می‌شد و در سال‌های بعد از آن نیز مرتب به تیم‌های امید و ملی ایران هم دعوت شد، اما همان مشکل همیشگی، مانع بالا‌رفتن تعداد بازی‌های ملی‌اش در تیم‌های ملی شده است.

مشابهی به نام محرم

البته آفت مصدومیت‌های پیاپی در فوتبال کشورمان، منحصر و مختص مجتبی جباری نیست و کاپیتان خوشفکر و طراح سپاهان نیز از این حیث رقیبی جدی برای جباری به شمار می‌رود.

در حقیقت طی سال‌های اخیر، محرم نویدکیا، پاسور شاخص سپاهان و مجتبی جباری (بازیساز اصلی استقلال) که هر دو از خوشفکرترین و کارسازترین هافبک‌های آسیا محسوب می‌شوند بیش از دوران حضورشان در زمین مسابقه، درگیر مداوای مصدومیت ورزشی خود بوده‌اند و چه بسا اگر این دو بازیکن به این میزان بالا با آسیب‌های پیاپی و جدی رو به رو نمی‌شدند برای تیم ملی کشورمان هم نتایجی به مراتب بهتر رقم می‌خورد. به عنوان نمونه در آستانه جام‌جهانی 2006 آلمان، هم مجتبی جباری و هم محرم نوید کیا دچار مصدومیت شدند تا بازی در این رویداد بسیار بزرگ را از دست بدهند.

غیبت جباری در جام‌جهانی پیامی نیز برای افرادی به‌همراه داشت که همواره مصدومیت‌های او را به دیده تردید می‌نگریستند و معتقد بودند جباری هر وقت بنا به هر دلیلی مایل به بازی نیست با مصدومیت و آسیب‌دیدگی روبه‌رو می‌شود!

امید‌های کرش

به هر حال جباری که در پست‌های متفاوتی مثل هافبک راست، هافبک میانی، هافبک چپ و حتی مهاجم کاذب بازی کرده است، در همه این پست‌ها، بازی‌های کم‌وبیش خوبی از خود ارائه کرده و توانسته استعداد قوی خود در سازندگی برای مهاجمان را به رخ بکشد.

تجربه نشان داده هر وقت این بازیکن، نزدیک‌تر به دروازه حریف بازی کرده است، با حمایت کامل‌تر خود از مهاجمان دیگر و بهره‌گیری از قدرت شوت‌های تقریبا دقیقش، مثمر ثمرتر بوده است. اتفاقا کارلوس کرش سرمربی پرتغالی تیم ملی هم که اعتقاد کاملا ویژه‌ای به توانایی‌ها و عملکرد جباری قائل است در این تیم همواره از مجتبی در نقطه‌ای نسبتا نزدیک به دروازه حریفان بهره گرفته است و با همین تمهید، جباری با گل‌های حساس و عملکرد شاخص خود نقش بارزی در صعود ایران به جمع ده تیم برتر آسیا در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ایفا کرده است.

سرانجام این‌که در بحبوحه بحران حاکم بر فوتبال کشورمان که از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، فنی و... بر آن سایه افکنده است نیازمند آن هستیم که تمامی ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی موجود را شناسایی کنیم و بهره بهینه‌تری‌ از آنها ببریم تا شاید در روند ناکامی‌های پیاپی جاری در این ورزش، وقفه‌ای هر چند موقت ایجاد شود؛ وقفه‌ای که شاید یکی از دستاوردهایش، صعود به جام‌جهانی باشد.

مجید عباسقلی‌ - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها