هنگامی که محمدحسین شریف زادگان برای تصدی مقام وزارت رفاه ، ساختمان سازمان تامین اجتماعی را ترک کرد ، مانند محمد ستاری فر و روسای پیشین این سازمان بزرگ اما به ظاهر کوچک ، مشکلات ریز و درشت تامین اجتماعی را به مدیرعامل جدید سپرد و غلامرضا سلیمانی در ادامه سیاست کج دار و و مریز «افزایش مصارف بر منابع» ، در نخستین نشست خود با خبرنگاران ورشکستگی تامین اجتماعی را به رخ کشید.
کد خبر: ۵۰۷۲۶

پای ثابت این سیاست در چند سال اخیر ، طرح یک فوریتی قانون بازنشستگی پیش از موعد است که هم اکنون چالش بزرگ تامین اجتماعی کارفرمایان ، کارگران و دولت محسوب می شود. تلاش مجموعه مدیران و حتی برخی از اعضای هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی در تبیین نامناسب بودن طرح بازنشستگی پیش از موعد در حالی که هنوز این مساله به طور جدی در مجلس مطرح نشده است و اعلام چندباره ورشکستگی تامین اجتماعی ، دغدغه های معیشتی را بالا برده و امید بازنشستگان تامین اجتماعی را به آینده کاهش داده است . بازنشستگان ، مستمری بگیران و بیمه شدگان تامین اجتماعی نگرانی های خود را از آینده سازمان تامین اجتماعی در حالی ابراز می کنند که برخی از آنها می گویند: شاید هم طرح بازنشستگی پیش از موعد و اعلام ورشکستگی تامین اجتماعی پس از تشکیل وزارت رفاه ، تمهیدی برای سروسامان دادن به وزارت رفاه با استفاده از منابع تامین اجتماعی است . این شایعه گرچه بسیار بعید می نماید اما به هر حال در اذهان عمومی شکل گرفته و بحث بر سر رد یا تصویب بازنشستگی پیش از موعد و ورشکستگی تامین اجتماعی ، محور اصلی آن است . عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی می گوید: تامین اجتماعی فقط 5 سال می تواند مستمری بازنشستگان پیش از موعد را بپردازد. محسن ایزدخواه ، مشاور ارشد مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز به خبرنگار ما می گوید: وقتی صندوق بیمه ای تشکیل می شود ، 30 تا 40 متغیر اصلی ، نرخ حق بیمه را تعیین می کند تا اصل برتری منابع بر مصارف آن تامین شود اما کم شدن سابقه و بازنشستگی پیش از موعد این اصل را به هم می زند و این مهمترین نکته انتقاد مسوولان تامین اجتماعی به طرح بازنشستگی پیش از موعد است . آنها معتقدند که این طرح برخلاف اصل 75 قانون اساسی است و معاش میلیون ها بیمه شده و مستمری بگیر را به خطر می اندازد و اگر قرار است چنین طرحی اجرا شود، حتما باید منابع مالی آن تامین و معرفی شوند. مشاور ارشد مدیر عامل تامین اجتماعی می گوید: هم اکنون در کشورهای پیشرفته برای حفظ تعادل مصارف و منابع سازمان های بیمه ای سن بازنشستگی را بالا می برند اما در ایران گویا قرار است این مساله بعکس شود.

بازنشستگی پیش از موعد راهی برای اشتغالزایی

اما موافقان طرح بازنشستگی پیش از موعد که بسیاری از کارفرمایان ، کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی و البته طراحان بازنشستگی پیش از موعد را شامل می شود ، معتقدند که این طرح برای ایجاد اشتغال مناسب است . علی غفوری زاده از جمله کارفرمایانی است که در موافقت با این طرح می گوید: در شرایطی که کشور ما جمعیت جوان زیادی دارد ، می توان از این طرح برای بالا بردن اشتغال استفاده کرد و مسلما کسانی که طرح را پیش بینی کرده اند ، خودشان هم فکری به حال منابع مالی آن می کنند. حمید رضا شکارچی کارگری که سابقه 22 سال کار دارد و از موافقان طرح است ، می گوید: تامین اجتماعی همواره اعلام می کند که از دولت طلب دارد و علاوه بر آن بسیاری از شرکتهای تولیدی ، کارخانجات و صنایع را در اختیار دارد که متاسفانه در برخی موارد به دلیل سوءمدیریت آنها را به جای سوددهی به ضرر و زیان رسانده ولی در کنار آن تا بحث بازنشستگی پیش از موعد می شود می گوید ورشکسته ایم . اما مشاور ارشد تامین اجتماعی می گوید: سازمان تامین اجتماعی سالانه 7 تا 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد که ناشی از مسوولیت های بزرگ سازمان است . ایزدخواه می گوید: حساب و کتاب مالی سازمان تامین اجتماعی کاملا شفاف و روشن است . او که در گروه مخالفان ایده افزایش اشتغال به شرط اجرای بازنشستگی پیش از موعد قرار می گیرد، اضافه می کند: با اجرای طرح بازنشستگی قبل از موعد توان پرداخت مستمری سازمان کم می شود و به همین دلیل بسیاری از این افراد بازنشسته که تجربه کاری خوبی دارند و نیاز به پرداخت حق بیمه ندارند ، دوباره جذب بازار کار می شوند. اصل 75 قانون اساسی اصل 75 قانون اساسی تصریح می کند: طرحهای قانونی ، پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان درخصوص لوایح قانونی عنوان می کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه های عمومی می انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن ، طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد. تمام سر و صداهای موجود در این طرح نیز به بهانه همین اصل قانون اساسی است و افزایش هزینه های تامین اجتماعی و پیشی گرفتن مصارف بر منابع در واقع پاشنه آشیل طرحی است که هنگام ورود همه جانبه طرف مقابل تامین اجتماعی یعنی نمایندگان و طراحان آن باید به انتظار تعیین تکلیف آن نشست . انتظاری که دغدغه های اصلی و مشکلات و تبعات عملی آن بر دوش مجموعه بیمه شدگان تامین اجتماعی است و به اعتقاد بسیاری از آنها باید هر چه سریع تر مجادلات لفظی آن به نفع قشر آسیب پذیر جامعه پایان یابد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها