معاون قضایی رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان کرج

حل مشکل یک پرونده انبوه سازی با ۴۳ شاکی

با مجید کیان‌پور، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران

نوسازی بافت‌های فرسوده راهکاری برای مقابله با زلزله

وجود خانه‌های قدیمی بدون استحکام در مناطق شهری بویژه در کلانشهرها چند سالی است که دولت را به تکاپو انداخته تا نسبت به تغییر بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر برنامه‌ریزی کند و اقدامات اجرایی مناسبی برای آن تدارک ببیند. در حال حاضر در تمام کلانشهرهای کشور بخش عمده‌ای از مجموعه شهر را بافت‌های فرسوده و قدیمی با ساختمان‌هایی که توان مقاومت در برابر بلایای طبیعی ازجمله زلزله را ندارند، تشکیل می‌دهد. با وجود این، دولت طی سال‌های اخیر با اختصاص منابع مالی مناسب و ارائه تسهیلات به صاحبان این واحدها قرار است بخشی از 72 هزار هکتار مساحت واقع در بافت‌های فرسوده را نوسازی کند. با وجود آن که انبوه‌سازان مسکن به بازار نوسازی بافت‌های فرسوده نیز وارد شده‌اند و سودآوری مناسبی نیز برای آنان داشته، اما این امر نیاز به فعالیت بیشتر دارد که به گفته کیان‌پور، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، نوسازی بافت‌های فرسوده در حال حاضر تنها از عهده بخش خصوصی برمی‌آید. آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگو با مجید کیان‌پور است.
کد خبر: ۴۹۹۴۰۲

طرح تفصیلی ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده از نظر میزان تراکم عمودی و افقی و تعداد طبقات و واحدها چگونه تعریف شده است؟ بسیاری از مالکان نگران هستند که با اجرای این طرح تراکم کاهش یابد.

شهرداری‌ها در سراسر کشور به دنبال اجرای ضوابط تشویقی در بافت‌های فرسوده هستند تا این ضوابط برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، مردم و سازندگان توجیه اقتصادی داشته باشد، اما برای هر شهر نمی‌توان نسخه واحدی ارائه داد. زیرا روش‌های اجرای نوسازی و تراکم‌ها در استان‌های مختلف فرق دارد.

یکی از تسهیلات برای بافت‌های فرسوده، اختصاص حداقل 50 درصد تخفیف بر عوارض صدور پروانه ساخت است و حتی بعضی شهرداری‌ها برای تشویق بیشتر مردم به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده صددرصد تخفیف عوارض پروانه در نظر می‌گیرند.

دولت هم به دنبال این است که تسهیلات را بدون بروکراسی اداری حتی بدون سپرده‌گذاری به دست سازنده‌ها برساند.

در این میان مولفه دیگر هم مردم هستند و با بسترسازی‌هایی که دولت و شهرداری‌ها فراهم می‌کنند باعث می‌شود مردم با همکاری بخش خصوصی و سازنده‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری کنند.

تهران هم مانند شهرهای دیگر کشور است، اما حجم قابل‌توجهی از ساخت و سازهای کشور را در خود جای می‌دهد، لذا ممکن است گروه‌های خاصی مانند مشاوران و املاکی‌ها تبلیغ کنند که طرح تفصیلی باعث شود تراکم پایین بیاید یا توجیه اقتصادی مناسب را نداشته باشد.

ولی اگر با تولید مسکن در بافت فرسوده به ازای هریک واحد که تخریب می‌شود، 2/3 واحد تولید می‌شود در تهران بعضا تا 6 واحد هم می‌رسد. این نشان می‌دهد ضوابط تشویقی و تراکم‌های لازمه بر طرح تفضیلی در نظر گرفته‌شده و موجب توجیه اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده برای ملک متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده شده است. ‌در بافت‌های فرسوده، شهرداری برای پروانه مسکونی پولی دریافت نمی‌کند. این عامل بسیار خوبی است برای این که نوسازی و بهسازی در بافت فرسوده صورت بگیرد. از طرفی هم می‌بینیم شهرداری اعلام کرده اگر متراژ ملک در بافت فرسوده بالاتر از 150 متر باشد، یک طبقه تراکم تشویقی می‌دهد و اگر چند پلاک با هم تجمیع شوند تا بخواهند واحدهای خود را نوسازی کنند، دو طبقه تراکم تشویقی دریافت می‌کنند و در شرایط خیلی خاص تا سه طبقه هم می‌توانند تراکم دریافت کنند.

این سیاست‌ها در تمام شهرها واحد است؟

این بستگی به ظرفیت، جذبه و کشش منطقه دارد. نمی‌توان نسخه واحدی برای همه شهرها ارائه کرد.

آیا شاکله و استخوان‌بندی کار یکی است یا استانداردها در شهرهای مختلف فرق دارد؟

خیر، شاکله کار یکی است،‌اما شکل اجرا در شهرها آیتم‌ها و ویژگی‌های خاص هر منطقه را در برمی‌گیرد.

در برنامه‌‌ها و سیاستگذاری‌های کلان مانند برنامه اقتصادی و برنامه پنجم توسعه تا چه اندازه موظف به نوسازی بافت‌های فرسوده هستند. الان چند درصد انجام شده؟

نوسازی بافت فرسوده یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. هر سال یک حادثه قهری در کشور ما به وجود می‌آید؛ مانند سیل، آتش‌سوزی،‌ زلزله و... .

زلزله بیشتر گریبانگیر ماست. برای همین، ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده در تمام برنامه‌ها دیده شده است. به نظر من زلزله یک حادثه نیست، یک رخداد طبیعی است که باید همیشه برای مقابله با آن آمادگی داشته باشیم. سازوکار مقابله با آن فراهم شود و بسترسازی‌های لازم برای آن صورت گیرد و خانه‌ها بر مبنای مقررات ملی ساختمان ساخته شوند.

چنانچه این کار مناسب انجام پذیرد می‌توان خسارات وارده از نظر مالی و جانی را به حداقل رساند. حداقل در ماده 171 برنامه پنجم توسعه دولت و شهرداری‌ها مکلفند به گونه‌ای راهبرد و سیاستگذاری را در این بخش ارائه کنند که سالانه حداقل 10 درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی شوند.

تاکنون محدوده 72 هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در 471 شهر کشور شناسایی شده و به تصویب کمیسیون‌های ماده 5 و شورای عالی معماری و شهرسازی ایران برای اجرا در شهرهای بالای 1200 نفر جمعیت رسیده است.

از این میزان تاکنون نوسازی 7000 هکتار انجام شده (به صورت لکه‌ای). باید به گونه‌ای سیاستگذاری شود تا تمام سرمایه‌گذاری‌ها و سازنده‌‌های ذی‌صلاح برای سرمایه‌گذاری در این مناطق تشویق شوند.

این کار چقدر سرمایه‌گذاری لازم دارد؟

هر هکتار بافت فرسوده حدود 10 میلیارد تومان هزینه نوسازی لازم دارد.

اگر این رقم را ضرب کنید عدد فوق‌العاده بزرگی می‌شود که از عهده و توان دولت خارج است. با این حساب ضرورت دارد دولت تسهیلات ارائه کند، شهرداری‌ها با ارائه تخفیف در پروانه مکانیسم تشویقی اعمال کنند، مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بعنوان متولیان اصلی بافت فرسوده مراجعه کنند و سرمایه‌های آنها به سمت بافت فرسوده هدایت شود.

با این حساب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در کلانشهرها بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در کلانشهرها دارد. درست است؟

اگر پروانه صادرشده در بافت فرسوده را صددرصد در نظر بگیریم، حدود 70 درصدشان برای برخورداری از تسهیلات به ما مراجعه می‌کنند. 30 درصد هم با سرمایه خود اقدام به نوسازی می‌کنند. سال گذشته حدود 113 هزار واحد پروانه نوسازی در بافت فرسوده صادر شد که 44500 واحد آن در کلانشهر تهران بود. از این 44500 عدد در تهران، 34500 عدد به ما مراجعه کردند و آنها را به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی کردیم.

از تعداد 113 هزار عدد، حدود 75600 واحد برای تسهیلات به ما مراجعه کردند. آن نسبت 70 به 30 کاملا مشهود است.

به نسبت سال 89، رشد 87 درصدی در تهران داشتیم (از نظر تعداد واحدهای معرفی‌شده به بانک) سال 89، 22600 معرفی به بانک داشتیم که در سال 90 به 34500 رسید.

بخش‌خصوصی هم می‌تواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند؟

مکانیسم صندوق توسعه ملی جداست، زیرا منابع صندوق برای این کار پیش‌‌بینی نشده؛ برای سیاست‌های حاکمیتی است. مسائل دولت در آنجا لحاظ می‌شود.

اما بخش خصوصی ما سرمایه و نقدینگی لازم را دارد. ما برای انبوه‌سازان این فضا را ایجاد کردیم که مراجعه کنند.

انبوه‌سازان می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند؟

تاکنون به صورت خاص استفاده نکرده‌اند. ‌ما حدود 6000 انبوه‌ساز در کشور داریم. اگر هر کدام در بافت فرسوده صد واحد برای ما بسازند 600 هزار واحد می‌شود و ما به هدف قانونگذار خواهیم رسید.

سال گذشته در کل کشور حدود 500 هزار پروانه ساختمانی احداث شد که 113 هزار پروانه در بافت فرسوده بوده و این نشان می‌دهد حدود 23 درصدی بافت فرسوده داریم.

نرخ سود تسهیلات برای بافت فرسوده متفاوت است؟

تا قبل از بهمن سال گذشته، 12 درصد در دوره فروش اقساطی و 11 درصد در دوره مشارکتی بوده است.

با توجه به بسته نظارتی بانک مرکزی، این رقم افزایش پیدا کرد.‌الان به 20 درصد در دوران مشارکت رسیده است. دوره فروش اقساطی هم 15 درصد لحاظ شده که مکانیسم خوبی است.

روش بازپرداخت تسهیلات چگونه است؟

دو روش دارد؛ یکی روش پلکانی و دیگری مساوی.

متقاضی هرکدام را بخواهد انتخاب می‌کند.

در پرداخت تسهیلات تا قبل از سال 87 سالانه حدود 9 تا 10 هزار واحد تسهیلات پرداخت می‌شد. در سال 88 ، 30 هزار واحد، در سال 89، 60 هزار واحد و در سال گذشته 75 هزار و 600 واحد پرداخت شد. امسال با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی برای 200 هزار واحد پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده که 100 هزار واحد آن با تصویب کارگروه مسکن از محل منابع داخلی بانک‌ها از طریق بانک مرکزی و تصویب کارگروه مسکن کشور پرداخت می‌شود.

نرخ تسهیلات آن 15 درصد در دوره فروش اقساطی و 20 درصد هم در دوره مشارکت است. برای نوسازی 100 هزار واحد دیگر نیز با توجه به حمایت ویژه وزیر از نوسازی در بافت‌های فرسوده از تامین اعتبار آن از محل خط اعتباری مسکن مهر اختصاص می‌یابد. در بافت فرسوده با نرخ تسهیلات مسکن مهر که از طریق واحدهای خودمالکی پرداخت می‌شود اگر در کلانشهر تهران باشد نرخ تسهیلات آن 9 درصد، در مراکز استان‌ها 7درصد و در سایر شهرستان‌ها 4 درصد پرداخت می‌شود.

چون بافت‌های فرسوده نیاز به امور زیربنایی ندارد، ولی شهرهایی که با مسکن مهر شکل می‌گیرند نیاز به زیرساخت‌های لازم دارند، از اعتبارات این محل استفاده می‌کنید؟

خیر، اگر کسی بخواهد در بافت فرسوده زیر پنج واحد بسازد برای استفاده از خط اعتباری باید فرد واجدشرایط را معرفی کند. اگر از محل منابع داخلی بانک‌ها باشد نیازی به معرفی نیست. فرد واجد شرایط کسی است که متاهل، سرپرست خانوار بوده و تاکنون از تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشد و فرم «ج» (نداشتن واحد ملکی ثبتی)‌ او هم سبز باشد.

شاید هزینه سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده بیشتر از مسکن مهر باشد، ما نمی‌توانیم بگوییم چون آب و برق دارد دیگر نیازی به امور زیربنایی ندارد در حالی که بسیاری از شبکه‌های بافت‌های فرسوده پوسیده است و باید نوسازی و بهسازی شود. مشکلات و گرفتاری‌های خاص خود را دارد. دولت مسکن را در سبدهای مختلف تولید می‌کند. اعم از مسکن مهر، مسکن مهر 99 ساله، مهر خودمالک، اجاره پنج ساله و... .

ولی بحث تملک در بافت فرسوده بحث ساده‌ای نیست. الان در محلاتی که تملک یا تجمیع می‌خواهد انجام شود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.

چه مشکلاتی؟

فرهنگ مشارکت و تجمیع، فرهنگی که همسایه‌ها با هم شراکت کنند سازنده ذی‌صلاح بگیرند تا ملکشان را تخریب کنند، بخواهند به مساحت جدیدی برسند، عقب‌نشینی کنند و... اینها پروسه طولانی دارد. مسکن مهر یک طرح ضربتی برای تولید مسکن بوده و هست.

شما در هیچ برهه‌ای از کشور این ظرفیت تولید مسکن را ندیده‌اید. اگر می‌خواست به بافت فرسوده بیاید امکان این مزیت وجود نداشت. مسکنی که می‌خواهد در بافت فرسوده ایجاد شود تا بخواهد پروسه تملک آن طی شود سالیان سال زمان می‌گیرد. کارهای شهرداری‌ها را ببینید، در بعضی محلات معبر ایجاد شده ولی یک خانه آن وسط باقی‌مانده که هنوز نتوانستند از نظر قانونی تملک آن را انجام دهند. این نشان‌دهنده زمانبربودن کار در بافت‌های فرسوده است.

در بافت فرسوده تکلیف واحدهای تجاری و اداری چه می‌شود؟ نوسازی آنها هم در حوزه شماست؟

واحدهای تجاری توجیه اقتصادی و روش خاص خود را دارد. معمولا دولت کمک می‌کند که تسهیلات بدهد و این کار در حال انجام است.

در محله‌های فرسوده تهران خانه‌های کوچکی که می‌خواهید آنها را تجمیع کنید کنار آنها مغازه هم هست. آیا آنها هم مشمول این طرح می‌شوند؟

بله، ضوابط تشویقی تجاری برای آنها هم دیده شده است.

امکان تخریب آن واحد تجاری و تجمیع آن در واحدهای مسکونی وجود دارد؟

کیان‌پور: بتازگی تفاهم‌نامه‌‌ای بین وزرای راه و شهرسازی،‌کشور و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی برای تسهیل‌گری و ایجاد انگیزه به منظور نوسازی بافت فرسوده در بافت های تاریخی به‌منظور حفاظت ازآثار تاریخی به‌امضا رسیده است

خیر، زیرا سازوکارهای آن با هم فرق دارد. یک پروژه به صورت پایلوت در منطقه سیروس تهران (سمت سرچشمه، بهارستان)‌ طراحی شده از سال 79 تا حالا به دنبال تملک یک مجموعه هستیم و تازه توانستیم تملک آن را به پایان برسانیم. موضوع تملک بحث پیچیده‌ای است. قانونگذار قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را تصویب کرد. طبق ماده 9 چگونگی تملیک املاک بلاصاحب و مجهول‌‌المالک در بافت فرسوده روشن شده است.

آیین‌نامه‌های آن از طریق قوه قضاییه و ثبت اسناد و شرکت عمران و بهسازی شهری ابلاغ نشده و برای واحدهای تجاری مکانیزم‌های خوبی دیده شده که بر آن اساس می‌توانند تجمیع انجام دهند و کار خود را شروع کنند.

به جز برنامه پنجم توسعه آیا در سند چشم‌انداز هم برای شما افقی دیده شده که چه میزان بافت فرسوده باید نوسازی شود؟

در ماده 171 قانون برنامه پنجم توسعه به صورت جامع عنوان شده علاوه بر آن دو قانون دیگر داریم؛ قانون ساماندهی حمایت از عرضه و تولید مسکن و دیگری قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری. در این قوانین به صورت مبسوط شرح داده شده که چه اقداماتی باید انجام شود.

چقدر احتمال دارد تعهدی که قانونگذار در برنامه به عهده شما گذاشته می‌توانید آن را اجرا کنید؟

تمام تلاش ما این است که دولت بتواند تسهیل‌گری کند و سیاست‌های راهبردی به گونه‌‌ای باشد که بتواند انگیزه حداکثری را برای ساکنان بافت فرسوده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با استفاده از دو قانون مذکور ایجاد کند.

آماری دارید که کدام استان‌ها با بیشترین تجمع بافت فرسوده در مراکزشان مواجه هستند؟

تقریبا در تمام کلانشهرها بیشترین بافت فرسوده را داریم.

حفاظت از بافت‌های تاریخی در بافت فرسوده چگونه اجرا می‌شود؟

در این باره بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت کشور یک کمیسیون مشترک وجود دارد. این کمیسیون از طریق شورای معماری و شهرسازی مسائل و راهبردهای مربوط به بافت‌های تاریخی در مناطق فرسوده شهرها را دنبال می‌کند. به طور مثال، بتازگی تفاهم‌نامه‌‌ای بین وزرای راه و شهرسازی، کشور و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی برای تسهیل‌گری و ایجاد انگیزه به منظور نوسازی بافت فرسوده در بافت تاریخی شیراز به امضا رسید که ضوابط اجرایی و حفاظت از آثار تاریخی در مناطق فرسوده و بافت‌های قدیمی شهر شیراز در آن دیده شده است.

یعنی شما در اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده ملزم به حفاظت از اماکن تاریخی که در این مناطق واقع شده‌اند را به عهده دارید؟

بله، باید حفظ شوند و برای این‌کار ضابطه‌ای مانند خط افق و خط ‌آسمان وجود دارد که ارتفاع ساختمان‌ها نباید بیشتر از 5/7 متر مراکز تاریخی باشد.

استانداردهای این کار مشخص است؟

بله، بیشتر حریم پیرامونی در نظر گرفته می‌شود. مثلا ارتفاع ساخت بیش از حد مجاز نباید باشد. اگر قرار باشد ضوابط تشویقی داده شود در قالب ایجاد گودال و ساخت باغچه و اقدامات دیگر برای سازندگان ساختمان در بافت‌های فرسوده به منظور حفظ آثار تاریخی و میراثی که تحت‌الشعاع نوسازی‌ها قرار نگیرند، صورت می‌گیرد.

یکی از بحث‌هایی که در نوسازی بافت‌های فرسوده دنبال می‌شود تجمیع ریزدانه‌ها (واحدهای کوچک مسکونی) است که تحت پوشش یک پلاک ساخته می‌شوند. در این باره چه اقداماتی صورت گرفته است؟

تا قبل از سال 88، این موضوع زیاد ملموس نبود و چندان دنبال نمی‌شد،‌ اما سال 89 نسبت به سال 88 با رشد 60 درصدی واحدهای تجمیع‌شده مواجه شدیم. سال 90 نسبت به 88، 75 درصد رشد تقاضا داشتیم و از آنجا که بافت فرسوده سه شاخص دارد و یکی از آنها ریزدانگی‌ است ـ که همان کوچک‌بودن مساحت پلاک‌هاست ـ از 30 تا 70 متر پلاک‌هایی هستند که زیر استانداردهای لازم قرار دارند. از این رو برای این پلاک‌ها برنامه‌هایی برای تجمیع در نظر گرفته شده است.

شاخص دیگر، نفوذناپذیری و عرض کم معابر است و دیگری ناپایداری ساختمان‌ها‌ست . اگر این سه شرط با هم جمع شود، در هر محدوده‌ای 50 درصد برآیند آن لحاظ شود آن محدوده از دید ما بافت فرسوده است و نیاز به نوسازی و تجمیع واحدها دارد و در تعریف ما محدوده‌ای بافت فرسوده گفته می‌شود که مساحت 50 درصد پلاک‌های آن زیر 200 مترمربع باشند. ‌نفوذناپذیر هم به جایی گفته می‌شود که عرض 50 درصد معابر زیر 6 متر باشد و 50 درصد ساختمان‌ها در آن ناپایدار باشند یعنی در برابر حوادث قهری نتوانند استحکام داشته باشند و فرو بریزند.

در حال حاضر راهبرد ما این است تلاش کنیم مشارکت مردم در این زمینه ایجاد شود. همسایه‌ها با هم بیایند و پلاک‌هایشان را تجمیع کنند و این کاملا به نفع آنها خواهد بود.

مردم از چه طریقی برای تجمیع پلاک‌های ریزدانه و تسهیلات مربوط به آن باید آگاهی پیدا کنند؟

از طریق شهرداری، دفاتر نوسازی، دفاتر تسهیل‌گری، دفاتر خدمات نوسازی و اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد. اطلاعات مربوط به چگونگی انجام کار در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

انبوه‌سازان از تجمیع ریزدانه‌ها استقبال می‌کنند؟

بله، مثلا در منطقه 8 تهران کار تجمیع از دو سه پلاک گذشته و به دنبال تجمیع به صورت بلوک شهری هستند. 10، 15 پلاک با هم تجمیع می‌کنند اگر بین‌شان کوچه‌ای باشد شهرداری آن را واگذار می‌کند، یک مساحت 2 تا 3 هزار متری به وجود می‌آید. در آن پلاک خود را می‌سازند و با این کار مشاعات به حداقل می‌رسد.

به‌طور مثال اگر در این تجمیع‌ها 300 متر زمین حاصل شود و قرار باشد 150 متر آن ساخته شود، پلاک‌ها چگونه تقسیم می‌شود؟

هر کس به سهم خود مشارکت می‌کند. مثلا قبلا 60 متر مساحت داشته و با این تجمیع توانسته دو واحد به مجموع 80 متر در آن بسازد. سهم او در پلاک جدید مشخص می‌شود و طبیعی است که همه چیز طبق پلاک جدید مشخص می‌شود.

بازپرداخت سود تسهیلاتی که دریافت می‌کنند چقدر است؟

اگر بخواهند از خط اعتباری مسکن مهر استفاده کنند در تهران 9 درصد، در مراکز استان‌ها 7 درصد و در سایر شهرستان‌ها 4 درصد است. ‌اگر کسی در بافت فرسوده بخواهد از خط اعتباری مسکن مهر استفاده کند برای مالک نیاز نیست واجد شرایط باشد و فرم «ج» بخواهد. این فرم را برای مالک نمی‌خواهیم. برای تعداد واحدهای اضافه این فرم لازم است.

چند درصد از000 6 انبوه‌سازی که اشاره کردید در کشور وجود دارد در بافت‌های فرسوده کار می‌کنند؟

در مناطق بافت فرسوده گرفتاری‌های تخریب و نوسازی هزینه را بالا می‌برد، اما در حال حاضر انبوه‌سازان مشارکت خوبی در این بخش دارند و بخش زیادی در این بافت‌ها توسط انبوه‌سازان اجرا می‌شود.

شما برای انبوه‌سازان نیز سیاست‌های تشویقی دارید؟

کیان‌پور: باید شیوه ساخت‌وساز ​تغییر یابد و ازمصالح با فناوری نوین استفاده شود دراین‌صورت برای احداث مسکن زمان کمتری صرف می شود و عمر مفید ساختمان هم بالاتر خواهد رفت

دولت یکسری اراضی را در بافت‌های فرسوده تملک کرده، ما اینها را به عنوان سهم آورده دولت در اختیار انبوه‌سازان قرار دادیم تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند و در بافت فرسوده هر چه را بخواهند که در اختیار دولت باشد، دولت تسهیل‌گری می‌کند تا کارشان سریع‌تر انجام شود و کار نوسازی و بهسازی بافت فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود.

برای اعطای وام ودیعه مسکن برای بافت‌های فرسوده چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در حال حاضر برای افزایش رقم ودیعه برنامه‌ای نداریم. اما با توجه به این که در بافت فرسوده طبق مصوبه کارگروه مسکن کشور رقم تسهیلات در ساخت مسکن از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد و منتظر مصوبه شورای پول و اعتبار در این رابطه هستیم.

اگر وام تسهیلات در شورای پول و اعتبار به 30 میلیون افزایش پیدا کند، چه تاثیری بر فعالیت‌های نوسازی در بافت فرسوده خواهد داشت؟

روند نوسازی را در بافت فرسوده تسریع می‌بخشد و سبب جهش جدیدی در ساخت و ساز و در بافت فرسوده می‌شود.

تسهیلاتی که شما به حوزه ساخت و ساز در بافت فرسوده داده‌اید در کاهش قیمت‌ها یا تعدیل بازار مسکن چه تاثیری داشته؟

ما الان حدود 200 هزار واحد مسکونی را در برنامه افتتاح گذاشته‌ایم (تا پایان نیمه اول سال 92) حدود 42 هزار واحد سال گذشته افتتاح شد.

امسال روی 120 هزار واحد هدفگذاری کردیم، برای 6 ماهه اول سال‌ آینده هم 38 هزار واحد. حدود 22 هزار و 500 واحد از 120 هزار واحد امسال افتتاح شده، حدود 35 هزار واحد را آماده افتتاح داریم و ان‌شاءالله تا پایان شهریور 25 هزار واحد آماده بهره‌برداری می‌شود. مجموع اینها 82 هزار و 500 واحد می‌شود، بقیه آن هم تا پایان سال تا سقف 120 هزار واحد آماده بهره‌برداری خواهد شد.

این تعداد تولید مسکن در بافت فرسوده می‌تواند برای اشتغال هم آمار خوبی باشد. می‌دانید بیشتر از 300 شغل و وظیفه در ارتباط با صنعت ساختمان وجود دارد. به ازای هر 57 متر تولید مسکن یک اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود. وقتی عرضه بیشتر باشد، نرخ مسکن تعدیل می‌شود.

تاکنون به نسبت تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، رشد قیمت مسکن پایین‌تر از قیمت تورم است.

هدفمندی یارانه‌ها هم در حوزه فعالیت شما اثری داشته؟

بدون تاثیر نبوده، اما ما باید شیوه ساخت‌وساز را تغییر دهیم و از شیوه‌های نوین تولید مسکن استفاده کنیم. مصالح با فناوری نوین تولید شود. اگر بتوانیم از فناوری نوین استفاده کنیم، هم کاهش مصرف انرژی داریم، هم احداث مسکن زمان کمتری صرف خواهد کرد و نیز عمر مفید ساختمان هم بالاتر خواهد رفت.

مردم گلایه‌هایی درخصوص مقررات دست‌وپاگیر در ارائه تسهیلات دارند. آیا برای رفع این مقررات سخت، تمهیداتی اندیشیده شده است؟

ما در کل کشور، شرکت‌های کارگزار داریم؛ شرکت‌های عمران و مسکن‌ساز، ادارات نوسازی و بهسازی بافت فرسوده در اداره کل راه و شهرسازی و تمام شهرداری‌ها در کل کشور نماینده ما هستند، بعضا به بانک معرفی می‌کنند تا تسهیلات دریافت کنند؛‌ اما وقتی فرد به بانک مراجعه می‌کند، باید پروانه نوسازی داشته باشد، اما یا مجهول‌المالک است یا ملک آن سند ندارد. مثلا با سند جایگزین وام گرفته، به فروش اقساطی که رسیده برای حل مشکل سند مراجعه نکرده است.

سیستم بانکی همراهی می‌کند، اما از طرفی این را طلب می‌کند که ساکنان بافت‌های فرسوده و تسهیل‌گیرندگان مشکلات جاری را کم کنند.

برای حل مشکلات املاک فاقد سند در بافت فرسوده چه اقدامی انجام دادید؟

طبق ماده 9 قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری دستورالعملی تهیه شد و به امضای نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسید و از طریق سازمان ثبت به تمام ادارات ثبت اعلام و ارائه شد.

در هر شهر یک هیات حل اختلاف تشکیل شد. یکی از قضات باتجربه دادگستری، رئیس اداره ثبت محل و نماینده راه و شهرسازی در هر هیات حضور دارد. دبیری هیات با اداره ثبت اسناد و املاک است.

املاک بلاصاحب، مجهول‌المالک، ورثه‌ای و فاقد سند در اینجا بررسی و برای آن حکم صادر می‌شود. چنانچه تا 20 روز درباره آن اعتراضی نشد، رای قطعی قابل اجرا در تمام محاکم است. اگر اعتراض شد، در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی و در دادگستری رای آن قطعی می‌‌شود.

توافق‌نامه‌ای دارید که شهرداری‌ها ملزم به پیروی از سیاست‌های شما باشند؟

ملاک ما قانون برنامه پنجم توسعه و قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده است.

شهرداری‌ها به دنبال وزارت راه هستند. در کمیسیون‌های ماده 5 با نظر معاون عمرانی و با نظر استاندار به دنبال مکانیسم‌های تشویقی هستند. آنها بیشتر از ما پیگیر ایجاد ضوابط تشویقی هستند تا بتوانند تجدید حیات دوباره‌‌ای در بافت‌های فرسوده ایجاد کنند. چون بعضا این واحدها خالی از سکنه می‌شوند و محلی برای مهاجرت افراد با تابعیت دیگر کشورها یا تبدیل به انبار کالا می‌شود که آسیب‌های اجتماعی‌اش، شهرداری‌ها و مراکز خدمات‌رسانی را بیشتر درگیر می‌کند. لذا شهرداری‌ها به دنبال این هستند که با هماهنگی‌ شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی و استانداری‌ها مکانیسم‌های تشویقی بیشتری را ارائه دهند.

برای سکونتگاه‌های غیررسمی و موقت در شهرها چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

تاکنون در 60 شهر حدود 44 هزار هکتار محدوده در سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده (در شهرهای بالای 150 هزار نفر جمعیت به استثنای مراکز استان‌ها که زیر 150 هزار نفر هستند)‌، کار مطالعه آن انجام شده و به تائید ستادهای ملی، توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در استان‌های ذیربط رسیده.

ما در 471 شهر، 44 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و 72 هزار هکتار بافت فرسوده داریم. جمع این دو می‌شود 116 هزار هکتار، مساحت شهری ما در کل کشور 640 هزار هکتار است. از این میزان 114 هزار هکتار یا بافت فرسوده است یا سکونتگاه غیررسمی. 72 هزار هکتار بافت فرسوده و 44 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی است.

این محدوده حدود 20 درصد مساحت محدوده شهری ماست و 30 درصد جمعیت شهری‌مان در این مناطق زندگی می‌کنند. حدود 5/5 میلیون نفر در این 44 هزار هکتار و حدود 5/8 میلیون نفر در این سکونتگاه‌ها هستند که با وجود این، لازم است برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.

چه سیاستگذاری‌هایی برای این سکونتگاه های غیر‌رسمی تاکنون داشتید؟

از اوایل سال 79 طرح‌های مطالعاتی انجام شد. بصورت پایلوت در پنج شهر زاهدان، بندرعباس، کرمانشاه، سنندج و تبریز با مشارکت بانک جهانی یکسری پروژه‌ها در جهت بالابردن سطح رفاه اجتماعی در جهت توسعه عدالت اجتماعی تعریف شد. ‌پروژه‌ها از انواع مختلف از کانال‌های جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی تا احداث مدرسه البته تعریف شده است. چون ما محله هدف مشخص می‌کنیم، ممکن است یک شهر 13 محله داشته باشد که اسکان غیررسمی دارد. حتی می‌شود سطح بهداشت و رفاه آن منطقه را بالا برد همه اینها در یک کلام سبب بالارفتن سطح خدمات اجتماعی در این‌گونه محلات می‌شود.

در آن پنج شهر، پروژه‌ها با همکاری بانک جهانی تعریف شد. از سال 82 شروع شد تا 88. قرار شد دولت 20 درصد وام بدهد و بانک جهانی 80 درصد. بانک جهانی با توجه به سیاست‌هایی که انجام داد همکاری خود را قطع کرده است. دولت یک‌تنه تعهدات ایجاد شده را تقبل کرده است.

برای این کار چقدر اعتبار در نظر گرفتید؟

تا قبل از سال 88 طی آن پنج سال که می‌خواست با همکاری بانک جهانی انجام شود، این رقم 100 میلیون دلار بود که 80 میلیون دلار ارزی و از طریق بانک جهانی تامین شد. 20 میلیون دلار هم ریالی بود که باید از طریق دولت تامین می‌شد.

بانک جهانی بیش از 40، 50 درصد تعهدات خود را انجام نداد، همکاری‌اش را قطع کرد و در نهایت دولت تعهدات را پرداخت کرد. در سال 89، 20 میلیارد تومان، سال 90، 30 میلیارد تومان و امسال به 31 میلیارد تومان رسیده است.

با توجه به این‌که واحدها در مناطق محروم واقع شدند چه شرایطی برای پرداخت تسهیلات دارند؟

تسهیلات را در سکونتگاه‌های رسمی نمی‌دهیم. پروژه‌هایی را در جهت توانمندسازکردن آن مناطق با تعامل و همکاری و مدیریت استانداری‌ها و استان‌ها انجام می‌دهیم.

در قالب مصوبات استانی است؟

خیر، در قالب مصوبات ستاد ملی توانمندسازی است که در جهت توانمندسازکردن این مناطق ارائه شده است.

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها