بافت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین مشکلات زلزله احتمالی تهران عنوان می‌شود

تهران؛ دست خالی در برابر زلزله

روز گذشته سخنگوی شورای شهر در جمع خبرنگاران اعلام کرد سوله‌های امدادرسانی تهران خالی است. کسی به فکر زلزله تهران نیست، اما همین که نقطه‌ای از کشور به لرزه درمی‌آید، هشدارها نسبت به زلزله تهران، به اوج می‌رسد.اتفاقی که دیروز در جلسه شورای شهر تهران افتاد و گفته شد زلزله تهران فاجعه ملی به بار می‌آورد.
کد خبر: ۴۹۵۸۶۱

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران در این جلسه به مساله‌ای اشاره کرد که بارها از سوی مسئولان شهری به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از حوادث احتمالی زلزله تهران به آن اشاره می‌شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به سوله‌های بحران در پایتخت گفت: متاسفانه داخل این سوله‌ها هیچ تجهیزاتی برای کمک‌رسانی در زمان خطر وجود ندارد و نیاز به برنامه‌ریزی جدی در این رابطه داریم. این در حالی است که بارها نسبت به تاسیس و تجهیز سوله‌هایی ویژه اطلاع‌رسانی شده و اظهار امیدواری شده بود که امکانات این سوله‌ها در کنار سایر اقدامات می‌تواند امکان دسترسی به تجهیزات امداد و نجات را در زلزله تهران تسریع بخشد.

اما علیرضا رجب‌زاده، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در این باره به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر 22 پایگاه ویژه تجهیزات امداد و نجات در نقاط مختلف تهران مستقر است.

او تعداد سوله‌های مجهز تهران را 67 سوله اعلام و اظهار کرد: این سوله کاملا مجهز بوده و حتی با مصوبه شواری شهر تهران اجازه استفاده چند منظوره از آنها داده شده است و به این ترتیب اورژانس فوریت‌های پزشکی تهران در برخی از این سوله‌ها مشغول فعالیت است. رجب‌زاده به ایجاد 315 کانکس مجهز در تهران، آموزش 500 گروه در خصوص مدیریت اماکن و مجتمع‌های تجاری تهران هنگام زلزله، پایگاه‌های ویژه معین در ورودی‌های تهران و طرح دوام(داوطلب واکنش اضطراری محله) اشاره می‌کند اما در نهایت تائید می‌کند که این اقدامات کفاف زلزله احتمالی تهران را نمی‌دهد.

بافت‌های فرسوده، بلای جان تهران

یکی از مشکلات مطرح شده در خصوص زلزله احتمالی شهر تهران، بافت‌های فرسوده این شهر است. از تصاویر منعکس شده از مناطق زلزله‌زده می‌توان به این جمع‌بندی رسید که ساختمان‌هایی که دارای اسکلت فلزی و شناسنامه فنی بودند کمتر برایشان مشکل ایجاد شده و سرپا مانده‌اند، اما ساختمان‌هایی که فاقد اسکلت بوده و متاسفانه در بافت فرسوده تهران نیز به وفور وجود دارد بیشترین خسارات و زخمی‌شدگان را در پی داشته است.

سخنگوی شورای شهر تهران با ابراز همدردی نسبت به بازماندگان حادثه زلزله آذربایجان شرقی در این باره گفت: این زلزله زنگ خطر و هشداری برای تهران است زیرا با بررسی اجمالی مشخص می‌شود چقدر اقدامات فنی مهندسی در کاهش تلفات موثر بوده است. وی با تاکید بر این‌که اگر چنین اتفاقی در پایتخت رخ دهد حجم گسترده‌ای از خسارات مالی و جانی را در پی خواهد داشت، افزود:‌ یکی از اصلی‌ترین مراکز تجاری پایتخت یعنی بازار تهران در برابر این اتفاق آسیب‌پذیری بالایی دارد یا مناطقی مانند 12، 11، 10 و 18 بافت فرسوده‌شان آن‌قدر گسترده است که دسترسی به بخش اعظمی از آنها پس از حادثه سخت است.

زلزله تهران را جدی گرفته‌ایم

استاندار تهران با اشاره به این‌که زلزله در تهران را جدی‌ گرفته‌ایم، می‌گوید: اما کارهای زیادی برای نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران زمین مانده است.

متاسفانه مرتضی تمدن تاکید می‌کند که در اغلب شهرها و روستاهای استان به غیر از شهر تهران کار مقاوم‌سازی مسکن‌‌های روستایی به خوبی پیش می‌رود، این در حالی است که گسل‌های موجود در شهر تهران هشدار اصلی زلزله در این شهر محسوب می‌شود. تمدن با بیان این‌که 15 هزار مسکن روستایی مقاوم‌‌سازی شده و بعد از ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود، ادامه می‌دهد: در زلزله آذربایجان خانه‌هایی که مقاوم‌سازی شدند سالم مانده ولی خانه‌های فرسوده بیشترین آسیب را دیده‌اند. به گفته استاندار تهران براساس مصوبه سال گذشته باید در استان 22 سایت اسکان اضطراری ساخته می‌شد که از این تعداد 15 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و هفت جایگاه دیگر نیز در آینده افتتاح می‌شود.

تمدن با تأکید براین‌که مدیریت بحران فقط اداره کردن زلزله نیست، به فارس می‌گوید: وقتی زلزله‌ای در تهران رخ می‌دهد، نحوه خروج، بازسازی، مسائل فردی، امنیتی و اقتصادی کلانی را در بر می‌گیرد.

مستوره برادران نصیری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها